Cashreserve
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Cashreserve
Omdat de markten maar blijven stijgen tegen een belachelijk tempo, begin ik meer en meer na te denken over het aanleggen en het actief beheren van een 'strategische' cashreserve. Vandaag heb ik wel wat cash achter de hand voor als er zich eens een opportuniteit aanbiedt, maar veel nadenkwerk komt daar niet aan te pas. Het is de bedoeling om wat extra veiligheid in te bouwen o.b.v. objectieve criteria en indicatoren en dus het emotionele zoveel mogelijk buitenspel te zetten.
Mijn huidige denkpiste is de volgende: ik neem standaard bijvoorbeeld 5% van mijn beleggingsportefeuille als cashreserve 'in normale' omstandigheden, en vermenigvuldig deze met de Buffett-indicator die aangeeft in welke mate de markt over/ondergewaardeerd is. Vandaag staat die op 208%, wat ervoor zorgt dat mijn cashreserve 10.4% (5% x 2.08) zou moeten zijn.
Nog even vermelden voor de zekerheid: deze cashreserve staat volledig los van het geld op mijn zichtrekeningen en spaarrekening met noodfonds enzo.
Alle tips, strategieën, ervaringen zijn welkom.
Mijn huidige denkpiste is de volgende: ik neem standaard bijvoorbeeld 5% van mijn beleggingsportefeuille als cashreserve 'in normale' omstandigheden, en vermenigvuldig deze met de Buffett-indicator die aangeeft in welke mate de markt over/ondergewaardeerd is. Vandaag staat die op 208%, wat ervoor zorgt dat mijn cashreserve 10.4% (5% x 2.08) zou moeten zijn.
Nog even vermelden voor de zekerheid: deze cashreserve staat volledig los van het geld op mijn zichtrekeningen en spaarrekening met noodfonds enzo.
Alle tips, strategieën, ervaringen zijn welkom.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Cashreserve
Gewoon je asset allocatie bepalen en herbalanceren wanneer nodig.
Dan ga je ook vanzelf overgewaardeerde aandelen verkopen of omgekeerd.
Ik versta waarom je deze opzet wilt doen maar begrijp niet goed waarom je 5% cash zou aanhouden bij een correcte waardering?
-
- Full Member
- Contacteer:
Die 5% was gewoon een percentage dat mij billijk leek, maar daar zit verder niet veel denkwerk achter. En je wil natuurlijk overschot hebben voor het geval de markt ondergewaardeerd is.
Even benadrukken: het is gewoon een denkoefening. Ik heb dit niet concreet vorm gegeven in mijn portefeuille.
Even benadrukken: het is gewoon een denkoefening. Ik heb dit niet concreet vorm gegeven in mijn portefeuille.
-
- Full Member
- Contacteer:
Da's inderdaad het opzet. Alleen heb ik tot op heden mijn cash nooit als een asset beschouwd waar ik een welbepaald percentage aan gekoppeld heb.EarthNvstr1 schreef: ↑Vandaag 13:28
Gewoon je asset allocatie bepalen en herbalanceren wanneer nodig.
Dan ga je ook vanzelf overgewaardeerde aandelen verkopen of omgekeerd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ja Yaris, we weten het. Jij hebt geen cash reserve. Waarvan akte. We nemen het mee.
Maar in dit topic wou ik dus ook input van mensen die wél cash achter de hand houden.
Maar in dit topic wou ik dus ook input van mensen die wél cash achter de hand houden.
Mijn excuses voor het bevuilen van je topic, Pieter1985. Ik heb mijn reacties verwijderd. Veel succes verder.
Goede doelen gaan u dankbaar zijn met uw bijdragen.
Nog fiscaal in te brengen ook.
Ga je dit nu ook afkatten ?
Estate Guru believer.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik wil niemand afkatten of op de tenen trappen. Alle meningen zijn welkom. En als 10 mensen op rij zeggen dat ze geen cash achter de hand houden, dan ga ik daar echt wel over nadenken en dat meenemen.
Het is gewoon niet nuttig dat 1 iemand het 10 keer herhaalt dat hij zelf geen cash reserve houdt. Als mijn reactie daarop verkeerd is aangekomen, dan spijt mij dat. Was niet mijn bedoeling.
Het is gewoon niet nuttig dat 1 iemand het 10 keer herhaalt dat hij zelf geen cash reserve houdt. Als mijn reactie daarop verkeerd is aangekomen, dan spijt mij dat. Was niet mijn bedoeling.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoe je daar mee omgaat is volgens mij iets heel persoonlijk en hangt uiteraard veel af van je situatie.Pieter1985 schreef: ↑Vandaag 15:27 Maar in dit topic wou ik dus ook input van mensen die wél cash achter de hand houden.
Ikzelf hou altijd een deel cash aan, maar dat dient dan zowel als "cash achter de hand voor een opportuniteit" én als "financiële buffer".
Hier kan je mijn cash percentage zelfs per jaar zien evolueren: wat-is-uw-ytd-t22712-2475.html#p636838
Ik hou in ieder geval wel een flinke cash reserve aan, zeker op dit moment.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bij een blackout of crisussituatie lijkt cashof goud mij zinvol. Je kan ook verschillende valuta aanhouden. de Oekrainers waren niet veel met hun cash vermits de wisselkoers geblokeerd was.....