Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
De Wever 1 zou volgende voorzien van besparingen in het domein van de aandelen/...
- In plaats van een meerwaardetaks van 10 procent zou er een solidariteitsbijdrage van 5 procent komen voor opbrengsten uit aandelen. Die zou wel gelden voor meer beleggers: zij die meer dan 6.000 euro per jaar verdienen aan aandelen. De solidariteitsbijdrage zou zo'n 550 miljoen moeten opbrengen tegen 2029.
- De effectentaks zou stijgen van 0,15 naar 0,25 procent.
Dit lijken me toch vrij indringende maatregelen in onze branche ...
Hoe gaat die verdienste per jaar vastgesteld worden?
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/23 ... atregelen/
- In plaats van een meerwaardetaks van 10 procent zou er een solidariteitsbijdrage van 5 procent komen voor opbrengsten uit aandelen. Die zou wel gelden voor meer beleggers: zij die meer dan 6.000 euro per jaar verdienen aan aandelen. De solidariteitsbijdrage zou zo'n 550 miljoen moeten opbrengen tegen 2029.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Denk dat die vraag er bij velen is ... Zullen ongerealiseerde meerwaarden meetellen of enkel bij verkoop en zal er een automatische afhouding zijn met dan een terugvordering via de belastingbrief of eerder een regeling zoals bij de spaarrekeningen ?CaesarDL schreef: ↑Vandaag 16:46 De Wever 1 zou volgende voorzien van besparingen in het domein van de aandelen/...
Make Spaargids " Great Again ! "
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Je kan een ongerealiseerde meerwaarde moeilijk belasten omdat je dan de facto de aanhouder dwingt om te verkopen om zijn belasting te betalen. Dat is absurd en zou neigen naar onteigening als je op het ongerealiseerde deel dat je gedwongen wordt om te verkopen na je verkoop nieuwe meerwaardes geboekt zou hebben als je niet verkocht had.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dat zie je ook niet vaak: TS maakt een titel met 'besparingen' en heeft het in de tekst enkel over nog maar eens nieuwe belastingen?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Het is net iets dat je vaak ziet, Carpe: Ze schrijven of zeggen besparingen ( voor de staat), maar in werkelijkheid stijgen de belastingen ( voor de burger).
Laatst gewijzigd door pukkie007 op 23 januari 2025, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
geen aandelen meer verkopen, enkel kopen
opbrengst voor de Roverheid gaat dan jaren 0,00000000000000000000000000000000000000 euro zijn uit effecten
Ook zien dat men niet boven het miljoen op de effectenrekening heeft staan, anders 0,25 % aan de rekker
( eeen aantal jaren geleden hebben ze ook eens een taks geheven op aandelen binnen de 6 maanden verkopen na aankoop. Geen kat die ze binnen de 6 maanden verkocht ).
opbrengst voor de Roverheid gaat dan jaren 0,00000000000000000000000000000000000000 euro zijn uit effecten
Ook zien dat men niet boven het miljoen op de effectenrekening heeft staan, anders 0,25 % aan de rekker
( eeen aantal jaren geleden hebben ze ook eens een taks geheven op aandelen binnen de 6 maanden verkopen na aankoop. Geen kat die ze binnen de 6 maanden verkocht ).
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ook waar
Toen ik de titel las kreeg ik hoop, maar eilaas ...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Wie zegt dat er een De Wever 1 zal zijn? Voor hetzelfde geld geraken ze er niet uit.
Dat dacht ik ook al. Voor mij zou Georges-Louis Bouchez als premier ook goed zijn hoor.
Ongerealiseerde winsten, hoe zouden die dan vastgesteld kunnen worden? Dat je jaarlijks je YTD moet op de belastingbrief zetten? Of dat de brokers/banken dit moeten melden? Of...?voorheenCP1234 schreef: ↑Vandaag 16:51 Denk dat die vraag er bij velen is ... Zullen ongerealiseerde meerwaarden meetellen of enkel bij verkoop en zal er een automatische afhouding zijn met dan een terugvordering via de belastingbrief of eerder een regeling zoals bij de spaarrekeningen ?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Als ik mij niet vergis zijn er landen waar ze inderdaad kijken naar uw ongerealiseerde en gerealiseerde ytd en deze belasten, negatieve waarden kunnen daar ook worden afgetrokken dus compenseert dat eigenlijk en is er niets oneerlijk aan. Mijn punt is dat er weer veel gelekt wordt maar dat het duidelijk is dat er niets is uitgewerkt ... En dan willen landen binnen een week, dat gaat een crash worden ...CaesarDL schreef: ↑Vandaag 17:46Ongerealiseerde winsten, hoe zouden die dan vastgesteld kunnen worden? Dat je jaarlijks je YTD moet op de belastingbrief zetten? Of dat de brokers/banken dit moeten melden? Of...?voorheenCP1234 schreef: ↑Vandaag 16:51 Denk dat die vraag er bij velen is ... Zullen ongerealiseerde meerwaarden meetellen of enkel bij verkoop en zal er een automatische afhouding zijn met dan een terugvordering via de belastingbrief of eerder een regeling zoals bij de spaarrekeningen ?
Make Spaargids " Great Again ! "
Het gaat enkel over gerealiseerde meerwaarden. Gerealiseerde minwaarden kunnen in mindering gebracht worden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa ...
Ik neem aan dat die meerwaardetaks/solidariteitsbijdrage bovenop de bestaande belastingen (zoals RV en TOB) komt.
Wanneer je aandelen verkoopt betaal je 5% op de meerwaarde (= verkoopwaarde - aankoopwaarde).
Vraag vind ik hierbij vooral of en hoe minwaarden verrekend zullen kunnen worden.
En hoe je bestaande portefeuille behandeld zal worden bij het invoege treden.
Die 5% valt eigenlijk nog wel mee, als je het vergelijkt met 30% op dividenden. Risico is natuurlijk wel weeral dat ze het later verder verhogen.
Maar in de grond is een belasting op meerwaarden met aandelen niet onterecht n.m.i., 't was eerder straf dat we dit nog niet hadden.
Voorts vermoed ik dat bank/broker een rol zal spelen, net zoals vandaag met RV op dividenden.
Als je bank/broker dit niet voor jou doet, dan moet je het zelf doen, net zoals vandaag met RV op dividenden.
Bij het ingaan van de wet, wordt een foto genomen van jouw portefeuille en deze inventariswaarden worden gebruikt om de meer- en minwaarden te berekenen.
De opbrengsten voorafgaand on the ingangsdatum blijven onbelast.
De opbrengsten voorafgaand on the ingangsdatum blijven onbelast.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
En de verliezen voorafgaand aan die datum ?
Stel (eigenlijk is het geen "stel ) : ik heb zo'n 80% verloren op Galapagos ... ze nemen hun foto ... en daarna stijgt Galapagos (laat ons zeggen 20%) : ga ik in dat geval dan betalen op de "winst" die ik heb gemaakt sinds die foto ?