Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Hangt af van de kiezers.
ispaarfreakje schreef: ↑Vandaag 13:43Veel succes om de (netto) aankoopprijs te berekenen, als ge gedurende lange tijd opgebouwd hebt via periodiek beleggen...
Aan de universiteiten een nieuwe studierichting invoeren: " het juist berekenen van het niet belastbare gedeelte van den Bart den Bevertaks"
-
- Sr. Member
- Contacteer:
een koppel met een portefeuille van 200.000€ en een nettorendement van 7% (bovenop de dividenden) zou ocharme 100€ meerwaardebelasting (solidariteitsbijdrage) moeten betalen
-
- Hero Member
- Contacteer:
En die 100€ krijgt een parlementariër dan cadeau, vermits ook voor hem/haar een vermindering van personenbelasting geldt (tax cut voor werkenden, die een tax shift is).
Is er in dit land ooit een belasting afgeschaft,of zelfs maar verlaagd,zonder dat er elders belastingen verhoogd of nieuwe ingevoerd werden?
Zou er één van dit stelletje idioten OOIT gehoord hebben van de Laffer-curve ? Laat staan begrijpen...
Een koppel hangmatbeleggers met een portefeuille van 200k per persoon (wat voor gepensioneerden toch niet ZO uitzonderlijk zou mogen zijn), betaalt in een jaar als 2024 ruim 5000 euro. En dat is uiteraard bovenop eventuele dividendbelasting.doorwinterd schreef: ↑Vandaag 14:15 een koppel met een portefeuille van 200.000€ en een nettorendement van 7% (bovenop de dividenden) zou ocharme 100€ meerwaardebelasting (solidariteitsbijdrage) moeten betalen
En ook opletten voor eventuele wash sale rule.sintorama schreef: ↑Vandaag 08:57Ja, dat dacht ik dus ook. Telkens verkopen en onder de drempel blijven, terug kopen en vanaf dan is dat geen winst meer maar eigen kapitaal. Je betaalt natuurljk wel transactiekosten en twee maal beurstaks, dus grondig doorrekenen is wel nodig.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 23:05 Dus je moet gewoon verkopen om direct terug te kopen, jaar na jaar en aankoop- en verkoopkosten + beurtaksen betalen om geen "solidariteits"bijdrage aangerekend te krijgen ...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Denk je nu echt dat belgie het eerste land is waar dit van toepassing is?spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 13:43Veel succes om de (netto) aankoopprijs te berekenen, als ge gedurende lange tijd opgebouwd hebt via periodiek beleggen...
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
He?sintorama schreef: ↑Vandaag 14:47Een koppel hangmatbeleggers met een portefeuille van 200k per persoon (wat voor gepensioneerden toch niet ZO uitzonderlijk zou mogen zijn), betaalt in een jaar als 2024 ruim 5000 euro. En dat is uiteraard bovenop eventuele dividendbelasting.doorwinterd schreef: ↑Vandaag 14:15 een koppel met een portefeuille van 200.000€ en een nettorendement van 7% (bovenop de dividenden) zou ocharme 100€ meerwaardebelasting (solidariteitsbijdrage) moeten betalen
De solidariteitstaks is enkel op de meerwaarde min 6000 van het bedrag dat je dat jaar verkoopt.
Iemand met een fortuin van 200k zal misschien 12 of 20k per jaar verkopen. Als de helft winst is zal dit dus 0 of 5% van 4000 euro zijn; elk jaar.
Dan ben je dus ook tax harvesting aan het doen: je verkoopt elk jaar een stukje zodat de meerwaarde niet belast is. En je soepeert dat geld op. Voor beleggers die vandaag op hun 25ste beginnen en pas op hun 65ste willen beginnen verkopen zal uiteraard een veel groter deel dan de helft winst zijn, en voor die groep is het natuurlijk slim om nu al aan tax harvesting te doen. Verkoop telkens een deel dat onbelast blijft en herinvesteer het meteen. Op je 65ste zal dan als het goed is een veel kleiner deel belastbaar zijn en kun je dus ook zonder probleem in 1 jaar een groter bedrag terugtrekken, mocht dat nodig zijn.
Een gezin belegt 100.000€ voor de kleine spruit, 10 jaar later is dit verdubbeld in waarde en men wil verzilveren voor studies, duwtje in de rug,...doorwinterd schreef: ↑Vandaag 14:15 een koppel met een portefeuille van 200.000€ en een nettorendement van 7% (bovenop de dividenden) zou ocharme 100€ meerwaardebelasting (solidariteitsbijdrage) moeten betalen
Nu zitten we al aan 4.700€ belasting.
Maar wacht! Rupsje Nooitgenoeg heeft ondertussen in 2030 de belasting opgetrokken naar 15% met weliswaar 10.000€ vrijstelling, de sterkste schouders weet je wel, 13.500€ belasting alstublieft.
En als dit alles nu eens écht gecompenseerd werd met meer nettoloon voor de middenklasse, maar nope enkel voor de laagste lonen.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, in een land waar men geen putten kan vullen is elke nieuwe belasting er eentje die alleen meer zal moeten opleveren in de toekomst en waarvan de % dus zullen verhogen ...Bae1 schreef: ↑Vandaag 19:12Een gezin belegt 100.000€ voor de kleine spruit, 10 jaar later is dit verdubbeld in waarde en men wil verzilveren voor studies, duwtje in de rug,...doorwinterd schreef: ↑Vandaag 14:15 een koppel met een portefeuille van 200.000€ en een nettorendement van 7% (bovenop de dividenden) zou ocharme 100€ meerwaardebelasting (solidariteitsbijdrage) moeten betalen
Nu zitten we al aan 4.700€ belasting.
Maar wacht! Rupsje Nooitgenoeg heeft ondertussen in 2030 de belasting opgetrokken naar 15% met weliswaar 10.000€ vrijstelling, de sterkste schouders weet je wel, 13.500€ belasting alstublieft.
En als dit alles nu eens écht gecompenseerd werd met meer nettoloon voor de middenklasse, maar nope enkel voor de laagste lonen.
Ik vind het ook walgelijk dat men door dit systeem eigenlijk speculeren meer beloont dan mensen die gewoon investeren voor hun pensioen; daar zal ons Crapuul Conner niet bij stilgestaan hebben ... ( allez, bij de rest ook niet )
Make Spaargids " Great Again ! "
Waarom maken ze de tob niet gewoon duurder, lijkt me toch eenvoudiger. Kunnen ze ook de tarieven wat meer harmoniseren (geregistreerde of niet ETF's afschaffen) en uitbreiden naar crypto, pensioensparen,....
-
- Hero Member
- Contacteer:
De recente ‘supernota’ van Bart De Wever bevat verschillende voorstellen voor belastingverminderingen en -verhogingen die diverse groepen in de samenleving beïnvloeden. Hier is een overzicht van de belangrijkste maatregelen:Bae1 schreef: ↑Vandaag 19:12En als dit alles nu eens écht gecompenseerd werd met meer nettoloon voor de middenklasse, maar nope enkel voor de laagste lonen.doorwinterd schreef: ↑Vandaag 14:15 een koppel met een portefeuille van 200.000€ en een nettorendement van 7% (bovenop de dividenden) zou ocharme 100€ meerwaardebelasting (solidariteitsbijdrage) moeten betalen
Belastingverminderingen:
1. Verhoging van de belastingvrije som: Het voorstel is om de belastingvrije som geleidelijk te verhogen naar 12.000 euro tegen 2029. Dit betekent dat een groter deel van het inkomen vrijgesteld wordt van belasting, wat vooral voordelig is voor werknemers en belastingplichtigen met lagere inkomens.
2. Afschaffing van het 50%-belastingtarief: Het hoogste belastingtarief van 50% zou worden verlaagd naar 45%. Dit kan leiden tot een lagere belastingdruk voor hogere inkomens.
3. Aanpassing van de fiscale werkbonus: Er wordt voorgesteld om de fiscale werkbonus aan te passen om werknemers met de laagste lonen extra te ondersteunen, wat resulteert in een hoger nettoloon voor deze groep.