Cashreserve
TIP
Re: Cashreserve
Ik weet niet of jij de banken en onroerend goed crisis 2008 - 2011 (of een andere crisis) bewust hebt meegemaakt.Kempen123 schreef: ↑Gisteren 10:01 Ik snap het 'cash aanhouden' verhaal eigenlijk niet. Ja, het klinkt leuk, 5 of 10% achter de hand voor als zich koopjes voordoen.
Maar als je gelooft dat die koopjes zich gaan voordoen, dan is het beter om alles als cash te houden en dan maximaal te profiteren.
En als je gelooft dat die koopjes zich niet gaan voordoen, dan kun je beter 0% cash hebben.
Ik zie geen scenario waarin 5 of 10% cash optimaal is.
Natuurlijk heb ik ook wel eens gedacht.... 'wat een opportunteit, ik wou dat ik nog wat cash had, dan kon ik daarvan profiteren!', maar dan denk ik ook vaak: 'wel, als het zo'n opportunititeit is, verkoop dan iets anders uit je portefeuille'. En dan blijkt vaak dat ik toch meer, of evenveel geloof, in hetgeen al in mijn portefeuille zit, dan in die nieuwe opportuniteit.
In de US makelaars die alleen maar huizen verkochten tot 10.000 USD, in o.a. Berlijn makelaars die alleen appartementen onder de 10.000 euro verkochten.
Aandelen van o.a. banken die 90% onderuit gingen.
Goud wat in 2,5 jaar verdubbelde in prijs. etc.
En wat gebeurde er met de aandelenbeurs in 1 middag tijden 9/11?
Ja, ik heb dat meegemaakt. En natuurlijk was in die situatie cash aanhouden het beste geweest. Maar dan niet 5 of 10% , maar alles.Finny10 schreef: ↑Gisteren 10:20Ik weet niet of jij de banken en onroerend goed crisis 2008 - 2011 (of een andere crisis) bewust hebt meegemaakt.Kempen123 schreef: ↑Gisteren 10:01 Ik snap het 'cash aanhouden' verhaal eigenlijk niet. Ja, het klinkt leuk, 5 of 10% achter de hand voor als zich koopjes voordoen.
Maar als je gelooft dat die koopjes zich gaan voordoen, dan is het beter om alles als cash te houden en dan maximaal te profiteren.
En als je gelooft dat die koopjes zich niet gaan voordoen, dan kun je beter 0% cash hebben.
Natuurlijk heb ik ook wel eens gedacht.... 'wat een opportunteit, ik wou dat ik nog wat cash had, dan kon ik daarvan profiteren!', maar dan denk ik ook vaak: 'wel, als het zo'n opportunititeit is, verkoop dan iets anders uit je portefeuille'. En dan blijkt vaak dat ik toch meer, of evenveel geloof, in hetgeen al in mijn portefeuille zit, dan in die nieuwe opportuniteit.
In de US makelaars die alleen maar huizen verkochten tot 10.000 USD, in o.a. Berlijn makelaars die alleen appartementen onder de 10.000 euro verkochten.
Aandelen van o.a. banken die 90% onderuit gingen.
Goud wat in 2,5 jaar verdubbelde in prijs. etc.
En wat gebeurde er met de aandelenbeurs in 1 middag tijden 9/11?
Ik vraag niet om scenario's waarin cash aanhouden optimaal is, maar om scenario's waarin 5-10% cash aanhouden optimaal is.
Was misschien een kleine bank?
Bij BNP of KBC geen enkel probleem om grote bedragen over te maken.
€100.000 is natuurlijk peanuts voor die banken.
Ik begrijp het wel om bijvoorbeeld 5%-10% cash aan te houden wanneer je vindt dat alles te duur is en een correctie verwacht. Ik vind het zelf zeer slim om niet alles naar cash te doen. De kans dat je steeds juist zit, is zeer klein. Met dergelijke % heb je een impact maar is het ook niet erg als de beurzen verder blijven stijgen indien je fout zat. Als je hierdoor beter slaapt, doen.
Een spaarrekening met hoge basisrente lijkt me oké.
Zelf hou ik bijna geen cash aan. Ben laatste jaar wel minder VS aan het bijkopen en meer China en Europa. Voorlopig heb ik daar dus ongelijk want de rendementen waren er lager.
Een spaarrekening met hoge basisrente lijkt me oké.
Zelf hou ik bijna geen cash aan. Ben laatste jaar wel minder VS aan het bijkopen en meer China en Europa. Voorlopig heb ik daar dus ongelijk want de rendementen waren er lager.
Ik heb voor het moment 16.6% cash in mijn portefeuille. Dit is een onderdeel van mijn deel obligaties/cash in mijn portefeuille dat ik op 45% wil houden
Nee, want als je vindt dat alles te duur is, moet je alles verkopen. Anders is ' te duur vinden' op niks gebaseerd, slechts een gevoel.
Natuurlijk, daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar als je het dan een keer niet te duur vindt, houd je geen cash aan. Slaap je dan nog wel? Is die betere slaap dan zo weinig waard dat die voor een fractie van een procent extra rendement opgeofferd mag worden?
Ik snap best dat je wilt spreiden, omdat je dat een ratio risico/rendement oplevert waardoor je beter slaapt, en dat je dus een deel cash aanhoudt.
Maar ik snap niet dat dat deel cash dan zomaar mag veranderen als zich er een vermeende opportuniteit voordoet. Ik durf te zeggen dat je dan voor jezelf niet duidelijk hebt heb wat een risico/rendement ratio is waar je je comfortabel bij voelt (want objectief verandert die ratio niet veel voor of na de investering in die opportuniteit)
Maar goed, iedereen moet doen waar zhij zich comfortabel bij voelt.
Ik denk dat uw laatste zin het belangrijkste betreft. We weten allemaal dat alles ineens beleggen de beste beslissing betreft op lange termijn voor de grootste groep mensen, maar het is voor sommigen (ook mezelf) wel de moeilijkste. We houden graag vast aan iets in tijden van onzekerheid hé. Zie hoeveel spaargeld er op de Belgische rekeningen staat. Zal de mensen gemoedsrust geven zeker.Kempen123 schreef: ↑Gisteren 14:35Nee, want als je vindt dat alles te duur is, moet je alles verkopen. Anders is ' te duur vinden' op niks gebaseerd, slechts een gevoel.
Natuurlijk, daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar als je het dan een keer niet te duur vindt, houd je geen cash aan. Slaap je dan nog wel? Is die betere slaap dan zo weinig waard dat die voor een fractie van een procent extra rendement opgeofferd mag worden?
Ik snap best dat je wilt spreiden, omdat je dat een ratio risico/rendement oplevert waardoor je beter slaapt, en dat je dus een deel cash aanhoudt.
Maar ik snap niet dat dat deel cash dan zomaar mag veranderen als zich er een vermeende opportuniteit voordoet. Ik durf te zeggen dat je dan voor jezelf niet duidelijk hebt heb wat een risico/rendement ratio is waar je je comfortabel bij voelt (want objectief verandert die ratio niet veel voor of na de investering in die opportuniteit)
Maar goed, iedereen moet doen waar zhij zich comfortabel bij voelt.
-
- Full Member
- Contacteer:
De eventuele aanleg van een cashreserve is een persoonlijke keuze die ieder voor zich moet maken. Met spreiding koop je gemoedsrust en offer je potentieel rendement op. Maar daar gaat het eigenlijk niet over.
Ik wou met dit topic vooral polsen bij de mensen met een cashreserve of daar een specifiek systeem achter zit.
Ik wou met dit topic vooral polsen bij de mensen met een cashreserve of daar een specifiek systeem achter zit.
Ik heb nu ongeveer 25% aan cash reserve. Ik had sowieso meer rendement gehad als ik het allemaal al had belegd maar zoals ik schreef, brengt het mij meer gemoedsrust. Het zit vooral tussen de oren hoor. Soit, ik beleg nog maar een paar jaar en ben toch al blij met de huide rendementen.Pieter1985 schreef: ↑Gisteren 15:44 De eventuele aanleg van een cashreserve is een persoonlijke keuze die ieder voor zich moet maken. Met spreiding koop je gemoedsrust en offer je potentieel rendement op. Maar daar gaat het eigenlijk niet over.
Of het nu 0 of 0,6% is heeft niet veel belang, zulke kleine bedragen zullen geen verschil maken op de portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Lijkt me ook. 0,5% is evengoed 0%, dat stelt niets voor.Pieter1985 schreef: ↑Gisteren 08:59 0.5% cash lijkt me zo weinig in geval van een correctie of crash. Je hebt een centje achter de hand om een koopje te doen, maar het lijkt toch een beetje een druppel op een hete plaat...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij mij staat dat gewoon op spaarrekeningen. De bedoeling is dat het liquide is.JulusCesar schreef: ↑23 januari 2025, 22:05 En waarin stoppen jullie die cash dan ? in een cash fonds ? obligaties ?
Een geldmarktfonds of een zeer kortlopende termijnrekening zou je bv. ook kunnen gebruiken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Optimaal ?!? Good luck ...Kempen123 schreef: ↑Gisteren 10:01 Ik snap het 'cash aanhouden' verhaal eigenlijk niet. Ja, het klinkt leuk, 5 of 10% achter de hand voor als zich koopjes voordoen.
Het gaat er juist om dat je niet wil speculeren over hoe de toekomst eruit zal zien.
Het gaat dus gewoon om verschillende asset klasses kiezen waartussen je kan verschuiven wanneer de verhouding scheef is gegaan.
Neem bv. de ultieme standaard: 60/40 stock/bond asset allocatie en jaarlijks herbalanceren
Het idee is dat wanneer een bepaalde asset klasse in waarde is gedaald, dat je daarvan dan bijkoopt (of omgekeerd).
De asset klasses en de verdeling kan je naar wens kiezen. Bv. 80/20 stock/cash.
Het "herbalanceren" kan je ook afhankelijk van de situatie en "op het gevoel" doen, ipv volgens stricte herbalanceringsregels.