Cashreserve
TIP
Re: Cashreserve
Een goede portefeuille is goed gespreid en bevat assets die in elke marktconditie een voldoeningschenkend resultaat geeft voor die belegger.
Verschillende assets hebben verschillende karakteristieken in verschillende marktcondities: aandelen, cash, obligaties, vastgoed, ... kunnen allemaal een plaats hebben in een portefeuille.
Verschillende assets hebben verschillende karakteristieken in verschillende marktcondities: aandelen, cash, obligaties, vastgoed, ... kunnen allemaal een plaats hebben in een portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En termijnrekening al niet n.m.m.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 19:55Bij mij staat dat gewoon op spaarrekeningen. De bedoeling is dat het liquide is.JulusCesar schreef: ↑23 januari 2025, 22:05 En waarin stoppen jullie die cash dan ? in een cash fonds ? obligaties ?
Een geldmarktfonds of een zeer kortlopende termijnrekening zou je bv. ook kunnen gebruiken.
Ja dat is correct hoor; ik bedoel het eerder als volgt:Pieter1985 schreef: ↑Gisteren 08:590.5% cash lijkt me zo weinig in geval van een correctie of crash. Je hebt een centje achter de hand om een koopje te doen, maar het lijkt toch een beetje een druppel op een hete plaat...AlFonds schreef: ↑Gisteren 08:54
Ik hou ongeveer hetzelfde % cash aan om in te spelen op opportuniteiten en onverwachte uitgaven.
Sommigen hier willen alles onmiddellijk beleggen en verliezen dan bij een correctie of crash een pak meer dan hetgeen ze zogezegd verliezen op een spaarrekening. De roepers hier mogen zeggen of denken wat ze willen: met op of rond het juiste moment in te stappen, maak je heel veel winst.
Bij opportuniteiten durf ik alle cash op te gebruiken, om die dan weer aan te vullen door pover presterende elementen te verkopen.
Gedurende het jaar ontvang ik bv. netto 1,7% aan dividenden in cash-vorm (ik kies voor een aantal posities doorgaans voor stockdividenden).
Daarnaast schrijf ik een deel van m'n andere inkomsten over naar m'n effectenrekeningen, dat gaat bv. over 2,5% (gemiddelde afgelopen 5 jaar, 't was telkens tussen 2% en 3,2% - maar is niet hoger geweest door gelukkig voorbije privé-omstandigheden). Dus samen 4,2% dat er aan cash bij komt. Dat gaat over verschillende valuta, dus stel er komen wat USD binnen (bv. halverwege de 3e, 6e, 9e en 12e maand is dat vaak het geval) dan is de kans groot dat ik dat meteen inzet in een USD-opportuniteit. Maar de euro's en dollars en ponden enz komen niet op hetzelfde moment voldoende binnen, dus die rekeningen lopen ongelijk omhoog. Maar, als je dan gemiddeld maandelijks een transactie zou doen, zou je gemiddeld voor 0,35% telkens aankopen; als je dan rekening houdt met verschillende valuta dan zie je waarom het fluctueert tussen ik schat 0 en 0,6%, en waarom er gemiddeld zo'n 0,5% aan cash staat.
Van m'n andere inkomsten gaat een groot deel naar spaarrekeningen, wat in eerste instantie dient als buffer (maar hoeveel heb je nodig?) en verder als reserves en voor toekomstige grote projecten (bv. iets als renovaties). Dat groeit gestaag aan, dus als er zich een beurscrash voordoet, dan loont het om een deel van dat geld in te zetten mits het niet binnen een bepaalde termijn nodig is of het tegen dat het nodig is probleemloos met andere inkomsten kan aangevuld worden. Zo kon ik dan in het eerste kwartaal van 2019 voor 17,5% van de effectenportefeuille instappen en in het tweede kwartaal nog eens voor 8,5%. Het is net op die momenten dat je koopjes kan doen. Idem in volle Covid-paniek begin 2020, toen je ING, Shell, Total onder de 5, 15 of 25 euro op de kop kon tikken, of Coca-Cola aan 40 USD.
Dat zijn dus enkel de saldo die per valuta aangroeien tot er pakketjes aan- of bijgekocht worden.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 19:52Lijkt me ook. 0,5% is evengoed 0%, dat stelt niets voor.Pieter1985 schreef: ↑Gisteren 08:59 0.5% cash lijkt me zo weinig in geval van een correctie of crash. Je hebt een centje achter de hand om een koopje te doen, maar het lijkt toch een beetje een druppel op een hete plaat...
Op de effectenrekeningen ben ik dus eigenlijk "fully invested".
Daarnaast heb ik cash aan de kant staan, die OOK voor beleggingen gebruikt kan worden, maar die eigenlijk multifunctioneel ingezet kan worden.
Je weet nooit wat voor pech of tegenslag er op je pad komt, of welke dromen of projecten je wil gaan uitvoeren.
Stel je spaart 500 euro per maand en je hebt een buffer zijnde je spaarcenten van 10.000 euro; als je dan een verre reis wil doen die je 6000 euro kost, dan is ineens je buffer voor meer dan de helft weg.
Daarom is het beter om bv. 30.000 euro op je spaarrekening te hebben staan, waarvan bv. 10.000 euro buffer voor noodgevallen, 10.000 euro voor reizen, 15.000 euro voor een renovatie en 2000 euro voor een ander project. En voor je zegt, ja maar dat is samen veel meer dan 30.000 euro, denk dan dat als je in de penarie zie waardoor je je buffer helemaal nodig hebt, je wellicht niet én het reisbudget én het verbouwingsbudget gaat opmaken. Mocht je met de renovatie gaan starten, dan stel je misschien de reis uit. Je weet hoeveel je nodig hebt voor al die zaken, dat geeft je een indicatie. Je gebruikt niet alle gelden simultaan plus er is constante instroom van nieuw spaargeld.
Hoe zit het dan met beleggen? Simpel: de 10.000 van je noodbuffer, daar kom je niet aan. De beurs crasht 40% dus je zegt hier wil ik aan de koperszijde gaan staan. Dan ga je kijken: hoeveel heb ik nodig om 'nu' te reizen? Stel dat je 4000 euro nodig hebt, dan heb je nog 30.000 - 10.000 buffer - 4.000 voor je reis = 16.000 beschikbaar. Als je dan je renovatie over 2 jaar plant, en je ieder jaar 4000 euro nodig hebt voor je reisjes, dan kan je uitgaan van 16.000 - 8.000 voor je reizen - 15.000 voor je renovatie + 12.000 van je maandelijks sparen wat je een vrij besteedbaar spaarsaldo geeft van 5.000 euro.
Amai en dit allemaal niet in een tabbelletje als topic opener nog maar kan volgen.
Estate Guru believer.