Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
een kleine moeite doen hé, men knipt zelfs bons uit van een eurospaarfreakje schreef: ↑24 januari 2025, 22:53Als je het in 1 keer verkoopt, is de vrijstelling van 6000€ van dat jaar van toepassing.
Als je helft het ene jaar verkoopt en de rest later, dan kan je dat ene jaar 6000€ vrijstelling inroepen en later nog eens 6000€ enz.
Met 'per jaar' bedoelt men per aanslagjaar dat men de meerwaarde aangeeft.
trouwens, wie ligt er nu wakker van 15.000€ te moeten betalen op een meerwaarde van 306.000€?
gaat met de PS beetje meer zijn of worden, vrees ik
Onzin.
Mijn voorbeeld klopt, de brave huisvader die zijn belegging 10 jaar laat groeien alvorens winst te nemen, krijgt die 6.000€ slechts 1 keer.
Punt is dat de belasting wel een pak meer is dan die '100€' en wat nu 5% is, kan snel 10%,15%,30% worden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
geef eens een reden waarom een goede huisvader geen gebruik zou maken van de jaarlijkste vrijstelling? luiheid? gemakzucht? graag meer belastingen betalen dan nodig?
Draai of keer het zoals je wil, de middenklasse zal het het gelag betalen. De kwetsbaren worden gepamperd. en de rijken ontspringen de dans.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Iemand die zijn beleggingen jaar na jaar wil laten compounden, moet in de plaats daarvan maar elk jaar 6.000€ winst nemen om zo weinig mogelijk belasting te betalen na x-aantal jaar? Flauwekul.doorwinterd schreef: ↑24 januari 2025, 23:19 geef eens een reden waarom een goede huisvader geen gebruik zou maken van de jaarlijkste vrijstelling? luiheid? gemakzucht? graag meer belastingen betalen dan nodig?
Er zijn er genoeg die hun geld in een (index)fonds steken en er bewust jaren van af blijven, waarom de goede huisvader daarvoor straffen. Een vrijstelling voor effecten die 10+jaar in bezit blijven, dát zou op mijn steun kunnen rekenen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
-Bae1 schreef: ↑24 januari 2025, 23:29Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Iemand die zijn beleggingen jaar na jaar wil laten compounden, moet in de plaats daarvan maar elk jaar 6.000€ winst nemen om zo weinig mogelijk belasting te betalen na x-aantal jaar? Flauwekul.doorwinterd schreef: ↑24 januari 2025, 23:19 geef eens een reden waarom een goede huisvader geen gebruik zou maken van de jaarlijkste vrijstelling? luiheid? gemakzucht? graag meer belastingen betalen dan nodig?
Er zijn er genoeg die hun geld in een (index)fonds steken en er bewust jaren van af blijven, waarom de goede huisvader daarvoor straffen. Een vrijstelling voor effecten die 10+jaar in bezit blijven, dát zou op mijn steun kunnen rekenen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
doorwinterd schreef: ↑24 januari 2025, 23:33probleem zit veel meer in de beurstaks, anders 2 etf's en 6k winst uit de ene halen en in de andere steken en klaarBae1 schreef: ↑24 januari 2025, 23:29
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Iemand die zijn beleggingen jaar na jaar wil laten compounden, moet in de plaats daarvan maar elk jaar 6.000€ winst nemen om zo weinig mogelijk belasting te betalen na x-aantal jaar? Flauwekul.
dus drm, 5% (voorlopig) weegt echt nergens door
Eerst rechts stemmen.
En daarna aan de klaagmuur.
Want ze komen het bij hun zelf halen.
De Belg op zijn best
En daarna aan de klaagmuur.
Want ze komen het bij hun zelf halen.
De Belg op zijn best
Estate Guru believer.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad, dat is ook mijn grote ergernis aan deze maatregel; dat ze mensen die voor hun pensioen investeren juist viseren en de speculanten veel minder want je mag tot 6000 euro speculeren zonder één cent te betalen buiten de beurstaks maar als je gewoon cumuleert ben je goed gezien ...spaarfreakje schreef: ↑24 januari 2025, 22:53Als je het in 1 keer verkoopt, is de vrijstelling van 6000€ van dat jaar van toepassing.
Als je helft het ene jaar verkoopt en de rest later, dan kan je dat ene jaar 6000€ vrijstelling inroepen en later nog eens 6000€ enz.
Met 'per jaar' bedoelt men per aanslagjaar dat men de meerwaarde aangeeft.
Ook weer extra logisch, goed wetende dat de overheid steeds minder onze pensioenen zal kunnen dekken en dat de kost van een rusthuis nu al onbetaalbaar is ...
Maar ja, bij zo'n zaken staan Conner Crapuul en Bartje niet stil, die hebben zo'n problemen toch niet ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
+1
erg eigenlijk dat op een financieel forum er nog velen te dom zijn om de impact van deze maatregel en de evolutie ervan te snappen ...
dat is natuurlijk ook waar Conner Crapuul en Bartje op hopen; de ene zal het verkopen als het begin van de grote roof van de mensen, de andere als 6000 euro/ jaar waar je niets op moet betalen; de hypocriete kl..tzakken ...
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
je kan enkel gebruik maken van deze vrijstelling door winst te nemen en te verkopen, of snap je dat nietdoorwinterd schreef: ↑24 januari 2025, 23:19geef eens een reden waarom een goede huisvader geen gebruik zou maken van de jaarlijkste vrijstelling? luiheid? gemakzucht? graag meer belastingen betalen dan nodig?
als ik een iwda koop om pas binnen 20 jaar te verkopen zal ik nu dus elk jaar, voor niets eigenlijk een deel moeten verkopen en enkele dagen daarna terug aankopen
en dan vraag jij je af waarom
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
triestig dat je zelf de contradictie niet snapt in wat je juist heb geschreven, al is het voor één keer eens leesbaar ...
mensen hebben rechts gestemd maar moeten het dictaat van één corrupt links partijtje pikken !
volledig mee akkoord voorheen. 1 partij zorgt voor deze stilstand maar ik begrijp hen ergens want de kans op politieke zelfmoord voor de sossen is echt reëel met extreem linkse alternatieven op de loer.
ik vind dat De Wever daar minder oog voor heeft want ik denk niet dat een slecht afkooksel van een regeerakkoord nog een keer getolereerd wordt door de rechtse kiezer.
en platin succes met je linkse stem. hoe progressief, tolerant en democratisch jullie zijn is nog eens in Gent gebleken.
ik vind dat De Wever daar minder oog voor heeft want ik denk niet dat een slecht afkooksel van een regeerakkoord nog een keer getolereerd wordt door de rechtse kiezer.
en platin succes met je linkse stem. hoe progressief, tolerant en democratisch jullie zijn is nog eens in Gent gebleken.
Ik zou mij er wat verder in moeten verdiepen maar het is volgens mij echt de zoveelste pestmaatregel om geld te gaan halen bij de werkende mens om het gat te vullen voor deze niet werken in ons land. Begin maar eens met nu een potje aan te leggen voor uw nieuw (klein)kind. Het principe van "goede huisvader" kun je nu maar beter met een grove korrel zout nemen. N.b., 20 jaar verder is het misschien geen 5 maar 20% die ze zullen willen afromen om alles betaalbaar te houden. Hoe gaat uw (klein)kind nog willen beleggen voor later? Het is toch duidelijk zichtbaar dat deze die werken, sparen, beleggen, de zwaarste lasten van ons land gaan moeten betalen?
Klopt. Mijn moeder zit in een service flat. Elke maand betaalt ze rond de 1800 euro. Een wzc is minstens 2200 eurovoorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 02:00 Ook weer extra logisch, goed wetende dat de overheid steeds minder onze pensioenen zal kunnen dekken en dat de kost van een rusthuis nu al onbetaalbaar is ...
Maar ja, bij zo'n zaken staan Conner Crapuul en Bartje niet stil, die hebben zo'n problemen toch niet ...
Het merendeel van de residenten zijn vrouwen (ze leven nu eenmaal langer dan mannen). Die hebben meestal een kleiner pensioen dan mannen.
Ik stel wel vast dat het de bedoeling was dat het gebouw 2 jaar geleden (het staat er nog maar 3 jaar) vol ging zitten. Op vandaag staat 20 procent van de flats leeg. Mijn moeder zit er nu een jaar en in plaats van dat er volk bij komt gaan er veel weg wegens te duur. Het is goedkoper om een gewoon appartement te huren en elke dag familiehulp te laten komen dan in een serviceflat te zitten.
Met de plannen van Bartje zal het er dus niet op verbeteren qua bezetting.
Wie aandelen heeft in dergelijk vastgoed raad ik aan om het toch goed in de gaten te houden.