Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
Een betaling van Argenta naar Keytrade wordt alvast nog steeds niet als instant uitgevoerd. Kan ik concluderen dat de fout bij Argenta zit?
Overschrijving of via app ?Pascal_6oh9 schreef: ↑27 januari 2025, 10:08 Een betaling van Argenta naar Keytrade wordt alvast nog steeds niet als instant uitgevoerd. Kan ik concluderen dat de fout bij Argenta zit?
en dan nog tijdens openingsuren of niet.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Misschien eerst de definitie van "instantoverschrijving" opzoekenplatin schreef: ↑27 januari 2025, 10:22Overschrijving of via app ?Pascal_6oh9 schreef: ↑27 januari 2025, 10:08 Een betaling van Argenta naar Keytrade wordt alvast nog steeds niet als instant uitgevoerd. Kan ik concluderen dat de fout bij Argenta zit?
en dan nog tijdens openingsuren of niet.
Een instantoverschrijving (ook Instant Payment genoemd) is een overschrijving die onmiddellijk wordt verwerkt, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Dus ook 's nachts, op feestdagen en in het weekend. Het geld verschijnt binnen enkele seconden op je rekening, zelfs al heeft de opdrachtgever een rekening bij een andere bank.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Een doorlopend order is toch ook een overschrijving en dat gebeurt alvast niet instant.VincentVega schreef: ↑27 januari 2025, 10:36
Een instantoverschrijving (ook Instant Payment genoemd) is een overschrijving die onmiddellijk wordt verwerkt, 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Dus ook 's nachts, op feestdagen en in het weekend. Het geld verschijnt binnen enkele seconden op je rekening, zelfs al heeft de opdrachtgever een rekening bij een andere bank.
Estate Guru believer.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat is de algemene definitie, juist. Dat is alleszins niet de definitie die Argenta hanteert aangezien deze hun instantfunctie in de weekends alvast uit hebben staan. Dat weet ik van de klantendienst zelf.VincentVega schreef: ↑27 januari 2025, 10:36Misschien eerst de definitie van "instantoverschrijving" opzoeken
Ik probeerde een gewone overschrijving van zicht naar zicht komende van Argenta naar Keytrade, vandaag, op een mandag dus, via de app. De app van Argenta meldde dat deze niet ging worden uitgevoerd als een instant.
Met alle respect, maar dat is fake news.Pascal_6oh9 schreef: ↑27 januari 2025, 13:55 Dat is alleszins niet de definitie die Argenta hanteert aangezien deze hun instantfunctie in de weekends alvast uit hebben staan. Dat weet ik van de klantendienst zelf.
Wat Keytrade betreft, lijkt het me dat ze gewoon nog niet klaar zijn met hun implementatie om instantbetalingen te ondersteunen. Ze zouden alleszins niet de enige Belgische bank zijn die nog niet klaar is, want er zijn er zeker nog.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is de definitie die Febelfin (de federatie van de Belgische banksector) er aan geeft en die gebaseerd is op de Europese wetgeving.Pascal_6oh9 schreef: ↑27 januari 2025, 13:55Dat is de algemene definitie, juist. Dat is alleszins niet de definitie die Argenta hanteert aangezien deze hun instantfunctie in de weekends alvast uit hebben staan. Dat weet ik van de klantendienst zelf.VincentVega schreef: ↑27 januari 2025, 10:36
Misschien eerst de definitie van "instantoverschrijving" opzoeken
Ik probeerde een gewone overschrijving van zicht naar zicht komende van Argenta naar Keytrade, vandaag, op een mandag dus, via de app. De app van Argenta meldde dat deze niet ging worden uitgevoerd als een instant.
Als je er een tijdspanne op wil plakken: het moet van Europa binnen de 10 seconden gebeuren.
In 10 seconden geld overschrijven: Europees Parlement verplicht banken tot instantbetalingen zonder extra kosten
Een betaling via overschrijving zal binnenkort slechts 10 seconden mogen duren. Het Europees Parlement verplicht alle Europese banken om de zogenoemde instantoverschrijvingen aan te bieden, zonder extra kosten.
Argenta en/of Keytrade zijn blijkbaar nog niet compliant met de regelgeving ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Mss. wat geduld oefenen. We kunnen 100den pagina's vullen om hetzelfde te zeggen....De bank in kwestie zal de aankondiging wel doen....En velen, ook Argenta -grafbank- bedienden kennen het begrip van INSTANT OF FLITSbetaling niet.
Tot dan misschien fkes zwijgen.
Dan is het geen INSTANT overschrijving, en misleiden ze je. Maar ja, is ook een grafbank. (al 20 jaar weg)Pascal_6oh9 schreef: ↑27 januari 2025, 13:55 Dat is de algemene definitie, juist. Dat is alleszins niet de definitie die Argenta hanteert aangezien deze hun instantfunctie in de weekends alvast uit hebben staan. Dat weet ik van de klantendienst zelf.
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... n-aankomen
https://fdmagazine.be/posts/alle-betali ... n-seconden
De invoering van die verplichte instant betalingen in Europa zal in fases verlopen. Op 9 januari 2025 moeten alle Europese banken in staat zijn om inkomende betalingen meteen te verwerken. “Meteen” wil zeggen binnen de tien seconden. Tegen 9 oktober moeten ook de uitgaande betalingen zo snel verlopen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ketrade kan blijkbaar reeds instantbetalingen ontvangen en verwerken, zoals meerdere getuigenissen hier beamen. Argenta kan er reeds al lange tijd versturen ook. Waar hapert het dan tussen die 2? Ik ken ook de definities van 'instantbetalingen'. Als vervolgens een bank daar zijn eigen creatieve interpretatie aan geeft sta je als consument nog nergens. Wat ik vermeld heeft ook niks met kunde/onkunde van klantendienst te maken. Ze weten het maar al te goed wat het is. Ik zeg dat het hun POLICY is om deze functie in het weekend standaard uit te schakelen.
Ik ben het gaan nakijken in mijn transactiehistoriek bij Argenta (Argenta is mijn 2e bank dus redelijk beperkt op vlak van aantal transacties die er op mijn rekening gebeuren): de laatste keer dat ik tijdens het weekend een overschrijving heb gedaan naar een bank die instantbetalingen ondersteunt was op 28 december (dus 1 maand geleden): deze is wel degelijk als instantbetaling uitgevoerd geweest.Pascal_6oh9 schreef: ↑Gisteren 09:09 Ketrade kan blijkbaar reeds instantbetalingen ontvangen en verwerken, zoals meerdere getuigenissen hier beamen. Argenta kan er reeds al lange tijd versturen ook. Waar hapert het dan tussen die 2? Ik ken ook de definities van 'instantbetalingen'. Als vervolgens een bank daar zijn eigen creatieve interpretatie aan geeft sta je als consument nog nergens. Wat ik vermeld heeft ook niks met kunde/onkunde van klantendienst te maken. Ze weten het maar al te goed wat het is. Ik zeg dat het hun POLICY is om deze functie in het weekend standaard uit te schakelen.
Graag merk ik wel op dat Argenta enkel voor betalingen ingevoerd in de mobile app default zal proberen om deze als instantbetaling uit te voeren.
De webapplicatie zal volgens mij elke overschrijving als een gewone SEPA overschrijving verwerken (zo was het alleszins een dik jaar geleden nog)
Maar ik blijf er dus bij: dat Argenta instantbetalingen zou 'uitzetten' tijdens het weekend is larie.
Dag surferkerDonQuichot schreef: ↑27 januari 2025, 20:03
De invoering van die verplichte instant betalingen in Europa zal in fases verlopen. Op 9 januari 2025 moeten alle Europese banken in staat zijn om inkomende betalingen meteen te verwerken. “Meteen” wil zeggen binnen de tien seconden. Tegen 9 oktober moeten ook de uitgaande betalingen zo snel verlopen.
Estate Guru believer.
-
- Newbie
- Contacteer:
Allee, we gaan lekker ook maar fullquoten hé. Zo blijft het plezierig. Ik kan niet nakijken bij Argenta, want ik heb die (graf)bank 20 jaar terug achter mij gelaten.Nonkel_ir schreef: ↑Gisteren 13:49Ik ben het gaan nakijken in mijn transactiehistoriek bij Argenta (Argenta is mijn 2e bank dus redelijk beperkt op vlak van aantal transacties die er op mijn rekening gebeuren): de laatste keer dat ik tijdens het weekend een overschrijving heb gedaan naar een bank die instantbetalingen ondersteunt was op 28 december (dus 1 maand geleden): deze is wel degelijk als instantbetaling uitgevoerd geweest.Pascal_6oh9 schreef: ↑Gisteren 09:09 Ketrade kan blijkbaar reeds instantbetalingen ontvangen en verwerken, zoals meerdere getuigenissen hier beamen. Argenta kan er reeds al lange tijd versturen ook. Waar hapert het dan tussen die 2? Ik ken ook de definities van 'instantbetalingen'. Als vervolgens een bank daar zijn eigen creatieve interpretatie aan geeft sta je als consument nog nergens. Wat ik vermeld heeft ook niks met kunde/onkunde van klantendienst te maken. Ze weten het maar al te goed wat het is. Ik zeg dat het hun POLICY is om deze functie in het weekend standaard uit te schakelen.
Graag merk ik wel op dat Argenta enkel voor betalingen ingevoerd in de mobile app default zal proberen om deze als instantbetaling uit te voeren.
De webapplicatie zal volgens mij elke overschrijving als een gewone SEPA overschrijving verwerken (zo was het alleszins een dik jaar geleden nog)
Maar ik blijf er dus bij: dat Argenta instantbetalingen zou 'uitzetten' tijdens het weekend is larie.