De Beurs vandaag part 2
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag part 2
Exact. Tenzij het hele Deepseek-verhaal een scam is, kan het de globale markt enkel maar ten goede komen. Een goedkopere en veel minder energieverslindende AI kan een serieuze boost betekenen in veel sectoren. En ook al zien we nu een correctie op de beurzen, het springen van de AI-bubbel lijkt me plots wat minder waarschijnlijk. Een Nvidia gaat misschien zijn monopolie verliezen, maar dat vind ik persoonlijk geen slechte zaak, integendeel. Concurrentie leidt tot innovatie.Qwan schreef: ↑28 januari 2025, 01:30 Over wiens enorme winstverwachtingen heb je het nu? Dat de semiconductors gaan bloeden is misschien nog mogelijk, maar voor de hyperscalers (MSFT, GOOGL, AMZN) zie ik het probleem niet? Als alles blijkt te kloppen gaan zij meer services kunnen leveren voor minder geld. Dat lijkt me dan eerder richting nog hogere winstverwachtingen (want minder investeringen nodig) te gaan voor hen.
Plug die mogelijk een lening van 1,7 miljard $ van de DOE door Trump's loan freeze misloopt. Lening aangekondigd op 16/1/2025, mogelijk nog niet uitgekeerd en daarom door Trump's beslissing op 21/1/2025 on hold pendung review. De uitkomst zal mogelijk neen zijn. Naast alle anderen die hun toegezegde maar nog niet uitgekeerde steun, zekerheid en lening van DOE voor US projecten mogelijk niet meer krijgen. DOE's budget + loan review ging op 24/1 in maar de meeste vernamen dat pas gisteren.
https://www.energy.gov/lpo/plug-power
https://www.yahoo.com/news/trump-freeze ... 00915.html
https://www.google.com/amp/s/oilprice.c ... t.amp.html
In January 2025, the U.S. Department of Energy’s (DOE) Loan Programs Office (LPO) announced the closing of a $1.66 billion loan guarantee ($1.55 billion of principal and $107 million of capitalized interest) to Plug Power Energy Loan Borrower, LLC (Plug Power) to help finance the construction of up to six projects to produce and liquify zero- or low-carbon hydrogen to supply Plug Power’s national customer base with end-to-end clean hydrogen.
Beyond bureaucratic tinkering, the halt is a direct shot at dismantling Biden-era climate policies. The DOE's Loan Programs Office, holding $41.2 billion in conditional commitments to energy technology companies, now finds its purse strings tightly cinched. Other critical missions, like nuclear waste cleanup and maintenance of emergency crude reserves, are similarly on pause
While the Trump administration's goal is to "unleash" American energy by cutting red tape, critics argue that freezing investments in innovative technologies jeopardizes long-term energy security. For now, the DOE and the clean energy sector are left in limbo pending the results of a review that could redefine the nation's energy landscape.
Maar ondernemingen die AI gebruiken hebben nu plots veel meer kans om dit op een rendabele manier te doen, want de kosten zakken enorm.Divi schreef: ↑27 januari 2025, 16:28 Met de komst van Deepseek lijkt het nu echter wel zeker dat de enorme winstverwachtingen waarop de absurde koersen waren gebaseerd gerust kunnen worden vergeten. Het zal interessant zijn om te zien hoe snel (of hoe traag) Wall street dit gaat doorrekenen in de koersen van die mega-tenten.
En die mogelijkheid is nog open. Ik las een interessant artikel over alternatieve manieren waarop hun netwerk tot stand gekomen zou kunnen zijn. Ik zoek het op...Pieter1985 schreef: ↑28 januari 2025, 07:50 Tenzij het hele Deepseek-verhaal een scam is, kan het de globale markt enkel maar ten goede komen.
DeepSeek is in handen van een hedgefund. Laten we eens kijken welke shortposities ze in handen hadden...
DeepSeek weigert overigens te praten over Tjenanmen.
Zowat alle aandelen die met groene energie of energie transitie van doen hebben zijn zeer overdreven gezakt omwille van die Chinese Deepseek AI, bv Ge Vernova -21%, Siemens energy -20%, Constellation Energy -21%, enz.. Dit is een pure heel zwaar overdreven paniek reactie, AI is natuurlijk zeer energie intensief maar op de globale energie consumptie en de aan de gang zijnde energie transitie stelt het niet zo veel voor. Kortom een solden momentje
Bedankt allemaal voor de info!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
als ze na die daling nog steeds even hoog staan als begin van de maand, kan je dan spreken van 'een pure heel zwaar overdreven paniek reactie' ?
Mja, ik vind dat energy de laatste tijd iets voorop was gelopen, die daling zat er sowieso aan te komen...
Jammer, maar niet onverwacht, binnen een maand zijn die waarschijnlijk weer gestegen, die aandelen zijn zo extreem volatiel de laatste maanden
Jammer, maar niet onverwacht, binnen een maand zijn die waarschijnlijk weer gestegen, die aandelen zijn zo extreem volatiel de laatste maanden
Mooie plus voor ASML, dankzij kwartaalresultaten die een goed gevulde backlog tonen.
edit: oow, bryan was me voor.
edit: oow, bryan was me voor.
Bron: het internet.
iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD, ooit van velen een favoriet geweest.
Hoe gek het lopen kan,de slachtoffers vvan het deepseek verhaal,zijn de energiebedrijven aan het worden. Ook al eens gekeken naar de uraniumprijs en in het bijzonder de uranium-miners ? Koopkans ?
Deepseek heeft nog alles te bewijzen. Met of zonder Deepseek (AI) is de vraag naar Uranium groter dan het aanbod. Het is idd de moeite om uranium miner in uw portfolio te nemen en namelijk, voor deze die zo weinig mogelijk risico's willen nemen (in de ura wereld), Cameco of Sprott Physical Uranium Trust Fund (U-UN.TO).