Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
blijkbaar wel voor cryptosTycoon schreef: ↑Vandaag 15:26 Neen, cryptomunten zijn geen aandelen/deelbewijzen.
Ja, bijkomend op je crypto etf meerwaarden. Het is een solidariteirsbijdrage. De 33% is een personenbelasting op je divers inkomen uit speculatieve handelingen met die crypto's (munt of etf).
Het is inderdaad af te wachten op de juiste verwoording. De pers heeft het nu steeds over "beursgenoteerde aandelen of beursaandelen".
https://www.cryptolawyers.be/post/meerw ... a-een-feit
1 en 2 stellen niet veel voor als vermogensbelasting, op jouw €100.000 met 7% winst is dat 350 + 374,5 TOB. In landen waar er een vermogensbelasting bestaat betaal je jaarlijks enkele procenten op je vermogen, dat snijdt er veel feller in dan TOB, effectentaks en wat meerwaarden belasting en houdt ook geen rekening met minwaarden. Als je dat als winstbelasting wil bezien wat het niet is, is het iets minder dan 9% en vermits het minder is dan €10.000 geen meerwaarden taks. Je kiest er uiteraard zelf voor om met kleine winstmarge te verkopen of vaak te handelen, voor een LT belegger zal de TOB niet zo zwaar wegen op het rendement.doorwinterd schreef: ↑Vandaag 14:481-2 stellen niet veel voor? maak op 100.000 € 7% winst, hoeveel procent '(winst)belasting' wordt dan geheven op die 7.000€ via die beurstaks op 100K aan- en verkoop?vortex schreef: ↑Vandaag 14:26
1 en 2 zijn niet nieuw en stellen als vermogensbelasting gelukkig nog niet veel voor en zijn ook niet verhoogd.
3 Is enkel het geval wanneer je die verliezen ook effectief realiseert dus verkoopt met verlies zonder te compenseren met meerwaarden binnen hetzelfde jaar. Voor een LT belegger zal dat niet of minder het geval zijn, het is in elk geval iets waarmee rekening te houden is.
(én ook bij verlies én zonder vrijstelling)
3 nee. je kan bv na 3 jaar met je gehele portefeuille in min staan en toch meerwaardebelasting moeten betalen
3 Ja dat kan, indien je bv per jaar meer dan 10.000 meerwaarden realiseert en de verliesposten in de portefeuille laat staan, zoals gezegd zal je daar wat verstandig naar moeten kijken en er desnoods naar handelen.
We starten idd aan 10% en maken de zaak dus nog maar eens complexer. Mss had Bouchez beter de hele santeboetiek op 30% gezet. Kwestie van een welgekomen standaardisering te bekomen. Dan hadden we mss ook 1000 ambtenaren aan de deur kunnen zetten, maar dat past allicht in geen enkele kraam van onze politici.
Las het net op De Tijd. Die hebben het over financiële activa. Daaronder vallen ook obligaties en nulcoupons.paul schreef: ↑Vandaag 15:30blijkbaar wel voor cryptosTycoon schreef: ↑Vandaag 15:26 Neen, cryptomunten zijn geen aandelen/deelbewijzen.
Ja, bijkomend op je crypto etf meerwaarden. Het is een solidariteirsbijdrage. De 33% is een personenbelasting op je divers inkomen uit speculatieve handelingen met die crypto's (munt of etf).
Het is inderdaad af te wachten op de juiste verwoording. De pers heeft het nu steeds over "beursgenoteerde aandelen of beursaandelen".
Er komt blijkbaar ook een aanpassing van de TOB. De Win-wîn wordt met de taxshelter samengevoegd tot één belastingvermindering. Zie https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 85566.html
Wie financiële activa verkoopt (inclusief cryptomunten), betaalt voortaan een belasting van 10 procent op de meerwaarde. Er is wel een vrijstelling voor de eerste 10.000 euro winst. Historische winsten worden bovendien vrijgesteld. Minwaarden mogen worden afgetrokken, maar mogen niet naar een volgend jaar worden meegenomen.
Van een solidariteitsbijdrage op aandelenopties is in de nieuwe teksten geen sprake meer. In een vorige versie van een formateursnota bedroeg die nog 5 procent, maar de solidariteitsbijdrage is in de laatste uren geschrapt.
De taks op de beursverrichtingen wordt gemoderniseerd en vereenvoudigd, om het level playing field tussen beleggingsinstrumenten, -vennootschappen en -fondsen te verbeteren. Bij beursintroducties wordt overregulering tegengegaan.
Via een variant op de Wet Cooreman-Declerq worden burgers gestimuleerd om hun spaargeld in de economie te investeren. De bestaande belastingverminderingen voor startende ondernemingen en groeibedrijven worden in één vermindering geïntegreerd.
niks op aandelenopties.Tycoon schreef: ↑Vandaag 15:52Las het net op De Tijd. Die hebben het over financiële activa. Daaronder vallen ook obligaties en nulcoupons.paul schreef: ↑Vandaag 15:30
blijkbaar wel voor cryptos
Er komt blijkbaar ook een aanpassing van de TOB. De Win-wîn wordt met de taxshelter samengevoegd tot één belastingvermindering. Zie https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 85566.html
Wie financiële activa verkoopt (inclusief cryptomunten), betaalt voortaan een belasting van 10 procent op de meerwaarde. Er is wel een vrijstelling voor de eerste 10.000 euro winst. Historische winsten worden bovendien vrijgesteld. Minwaarden mogen worden afgetrokken, maar mogen niet naar een volgend jaar worden meegenomen.
Van een solidariteitsbijdrage op aandelenopties is in de nieuwe teksten geen sprake meer. In een vorige versie van een formateursnota bedroeg die nog 5 procent, maar de solidariteitsbijdrage is in de laatste uren geschrapt.
De taks op de beursverrichtingen wordt gemoderniseerd en vereenvoudigd, om het level playing field tussen beleggingsinstrumenten, -vennootschappen en -fondsen te verbeteren. Bij beursintroducties wordt overregulering tegengegaan.
Via een variant op de Wet Cooreman-Declerq worden burgers gestimuleerd om hun spaargeld in de economie te investeren. De bestaande belastingverminderingen voor startende ondernemingen en groeibedrijven worden in één vermindering geïntegreerd.
De Wever zal naar zijn pestbelasting kunnen fluiten
( er zit nog wel een addertje onder het gras, maar dat ga ik hier niet schrijven van de Roverheid leest mee ).
Taks op de beursverrichtingen wordt gemoderniseerd ...
Wat betekent dit echt? Misschien krijgen we hier ook nog een verhoging aangesmeerd.
Wat betekent dit echt? Misschien krijgen we hier ook nog een verhoging aangesmeerd.
Klopt (Je punt 1 als antwoord op Vortex houdt dus ook stand, de investering op zich wordt wel belast )doorwinterd schreef: ↑Vandaag 15:14aftrekken van de meerwaarden, maar niet van de meerwaardebelasting hé.
je moet ze dus wel betalen (veronderstel ik)
Neen gaat volgens mij over het verschil bij etf/fondsen tussen die 0,12% en 0,35% bij niet geregistreed of geregistreerd in België. Zal mogelijk steeds 0,35% zijn.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 85566.htmlDe taks op de beursverrichtingen wordt gemoderniseerd en vereenvoudigd, om het level playing field tussen beleggingsinstrumenten, -vennootschappen en -fondsen te verbeteren.
Triestig.... heel triestig en kort door de bocht. Snap niet dat sommigen dit nog verdedigen ook...
Ik ben eind de dertig.. heb maar een heel gemiddeld loon, heb niets meegekregen van thuis.. Maaaar... ik let wel op met wat ik maandelijks uitgeef zodat ik een beetje kan sparen en beleggen voor later. Appeltje voor de dorst... De meeste van mijn vrienden en familie verdienen veel meer dan ik, gaan vaak op reis, 3 keer per jaar of soms nog meer als je de weekendjes erbij telt. En geen probleem he.. het is ze van harte gegund, daar niet van, hun keuze!
Maar waarom moet ik op het geld dat ik als zorgvuldige huisvader spaar en beleg voor later daarvoor extra worden belast?? Ik zal later geen hulp nodig hebben om mijn zorg te betalen, mijn vrienden daarentegen... Mensen die alles opbrassen en het laten hangen, die gaan de staat later geld kosten, maar iemand die nadenkt en zuinig leeft, die wordt dubbel -nee zelfs driedubbel- gestraft (want wij kunnen ook nog eens de zorg voor de anderen, die niet sparen, gaan betalen!)
Ik ben eind de dertig.. heb maar een heel gemiddeld loon, heb niets meegekregen van thuis.. Maaaar... ik let wel op met wat ik maandelijks uitgeef zodat ik een beetje kan sparen en beleggen voor later. Appeltje voor de dorst... De meeste van mijn vrienden en familie verdienen veel meer dan ik, gaan vaak op reis, 3 keer per jaar of soms nog meer als je de weekendjes erbij telt. En geen probleem he.. het is ze van harte gegund, daar niet van, hun keuze!
Maar waarom moet ik op het geld dat ik als zorgvuldige huisvader spaar en beleg voor later daarvoor extra worden belast?? Ik zal later geen hulp nodig hebben om mijn zorg te betalen, mijn vrienden daarentegen... Mensen die alles opbrassen en het laten hangen, die gaan de staat later geld kosten, maar iemand die nadenkt en zuinig leeft, die wordt dubbel -nee zelfs driedubbel- gestraft (want wij kunnen ook nog eens de zorg voor de anderen, die niet sparen, gaan betalen!)
-
- Hero Member
- Contacteer:
1-2 die TOB van afgerond 700€ op 7000€ winst is ook al 10% hé (en winsten compenseren ook), bovenop de 10% meerwaardebelasting in de hogere bedragen (de nuance voor lt/hangmat valt idd te maken, wat meteen voor een volgend probleem zorgt: minder tob inkomsten na aanpassingen in gedrag - voor actievere beleggers wordt nederlands model stilaan interessanter)vortex schreef: ↑Vandaag 15:471 en 2 stellen niet veel voor als vermogensbelasting, op jouw €100.000 met 7% winst is dat 350 + 374,5 TOB. In landen waar er een vermogensbelasting bestaat betaal je jaarlijks enkele procenten op je vermogen, dat snijdt er veel feller in dan TOB, effectentaks en wat meerwaarden belasting en houdt ook geen rekening met minwaarden. Als je dat als winstbelasting wil bezien wat het niet is, is het iets minder dan 9% en vermits het minder is dan €10.000 geen meerwaarden taks. Je kiest er uiteraard zelf voor om met kleine winstmarge te verkopen of vaak te handelen, voor een LT belegger zal de TOB niet zo zwaar wegen op het rendement.doorwinterd schreef: ↑Vandaag 14:48
1-2 stellen niet veel voor? maak op 100.000 € 7% winst, hoeveel procent '(winst)belasting' wordt dan geheven op die 7.000€ via die beurstaks op 100K aan- en verkoop?
(én ook bij verlies én zonder vrijstelling)
3 nee. je kan bv na 3 jaar met je gehele portefeuille in min staan en toch meerwaardebelasting moeten betalen
3 Ja dat kan, indien je bv per jaar meer dan 10.000 meerwaarden realiseert en de verliesposten in de portefeuille laat staan, zoals gezegd zal je daar wat verstandig naar moeten kijken en er desnoods naar handelen.
3 soms kan je er niet naar handelen en ze ook niet laten staan
bv gekocht aan 8 en verplicht bod aan 2, of een 'mithra' die failliet gaat en dat jaar te weinig winst om met verliezen te compenseren en niet overdraagbaar, enz
Ik respecteer je mening en kan me er wel bij inleven maar ben zelf toch enigszins genuanceerder. Je wordt belast op je meerwaarden (inkomsten dus) en niet op je kapitaal dat je gespaard hebt. Als ik jou redenering doortrek dan kan je je natuurlijk ook afvragen waarom je als gezond levende mens (opletten dat je geen overgewicht hebt, niet roken, niet of matig drinken, regelmatig sporten, ...) moet betalen voor de gezondheidszorg van anderen die zich daar niets van aantrekken.Fitz schreef: ↑Vandaag 16:23 Triestig.... heel triestig en kort door de bocht. Snap niet dat sommigen dit nog verdedigen ook...
En zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden aanhalen.
Solidariteit is nu eenmaal eigen aan ons systeem en alhoewel ik liever niets zou betalen, kan ik mij er wel in vinden.
100% gelijk. Ik heb voor mezelf uitgerekend dat deze pestmaatregel mij wellicht jaarlijks een extra maandloon kan kosten aan solidariteitsbijdrage.Fitz schreef: ↑Vandaag 16:23 Triestig.... heel triestig en kort door de bocht. Snap niet dat sommigen dit nog verdedigen ook...
Wat met het verlies dat je hebt op aandelen?
Als je winst hebt moet je betalen maar bij bij verlies kun je niks inbrengen.
Als je winst hebt moet je betalen maar bij bij verlies kun je niks inbrengen.
Is er nog ergens sprake van de aanpassing van de meerwaarden aan de inflatie. Ik druk me misschien niet zo goed uit maar wat ik bedoel: als je vandaag een pakket aandelen koopt (bijv. aan index 100) en je verkoopt deze binnen zeven jaar (bijv. aan index 200) dan heb je in theorie een meerwaarde van 100. Rekening houdende met de inflatie over die zeven jaar is je meerwaarde misschien maar 60. Toch iets om in het oog te houden.