Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
Nu de meerwaardebelasting een feit is, zullen beleggers hun strategie misschien lichtjes aanpassen. Vooral de typische hangmatbelegger die in iwda,... belegt zal de meerwaardebelasting voelen. Want laat ons eerlijk zijn. Deze 10% is een begin en zal op termijn gelijkgetrokken worden met de 30% bv op dividend en termijnrekeningen. Worden bepaalde producten nu interessanter dan uitsluitend accumulerende etf's?
Zoals:
-dividendaandelen
-Vastgoed verhuren
-pensioensparen en fiscaal langetermijnsparen
-fysiek goud
...
Benieuwd naar meningen en of iemand van plan is om zijn asset allocatie aan te passen?
Zoals:
-dividendaandelen
-Vastgoed verhuren
-pensioensparen en fiscaal langetermijnsparen
-fysiek goud
...
Benieuwd naar meningen en of iemand van plan is om zijn asset allocatie aan te passen?
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
Ik begrijp dit niet. Geef eens een rekenvoorbeeld hiervan?mickeymouse schreef: ↑Vandaag 07:14 Vooral de typische hangmatbelegger die in iwda,... belegt zal de meerwaardebelasting voelen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit is nog helemaal niet zeker. We moeten de uitvoeringsbesluiten afwachten want het zou zomaar kunnen dat er daarin bepaald wordt dat wie zijn aandelen een bepaald aantal jaar bijhoudt, vrijgesteld wordt van de meerwaardebelasting. Dit leid ik af uit het interview met BDW gisteren waarin hij zij dat de huisvader belegger die belegt voor zijn pensioen (iemand dus die zijn aandelen bijhoudt) niet getroffen zal worden door die belasting.mickeymouse schreef: ↑Vandaag 07:14 Vooral de typische hangmatbelegger die in iwda,... belegt zal de meerwaardebelasting voelen.
De typische hangmatbelegger zal juist weinig last hebben van deze taks, dit is immers een accumulerende belegger die zo weinig mogelijk tussentijds verkoopt. Na zijn accumulatie periode volgt een hopelijk lange periode van periodiek verkopen. Hij kan tot €10.000 meerwaarden realiseren zonder dat het hem één euro taks kost met bv een gemiddelde meerwaarde van 100% kan hij dus €20.000 per jaar als aanvullend onbelast inkomen hebben. Die €10.000 vrijstelling zou geïndexeerd worden en stijgt dus mee met de levensduurte. Zelfs al realiseer je in dit voorbeeld €20.000 meerwaarden, dan nog betaal je maar €1000 taks op een verkoop €40.000 of 2,5% (wat niet meer is dat de volatiliteit op pakweg een week). Kortom een hele hoop drama voor peanuts.mickeymouse schreef: ↑Vandaag 07:14 Nu de meerwaardebelasting een feit is, zullen beleggers hun strategie misschien lichtjes aanpassen. Vooral de typische hangmatbelegger die in iwda,... belegt zal de meerwaardebelasting voelen.
Wat er wellicht ook zal veranderen voor de hangmat belegger is het egaliseren van de 0,12 en 1,27% TOB naar 0,35%, beurstaks zal dus voor elk fonds of etf gelijk zijn maar hoger dan de 0,12% met huidige fondsen selectie.
3 topics over een nog onbestaande wet waar niemand details van kent, proficiat.
Kunnen we het ook over nuttige zaken hebben?
Kunnen we het ook over nuttige zaken hebben?
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat je zegt, klopt helemaal in het geval de meerwaardebelasting op 10% blijft. Mijn vrees is dat dit stelselmatig verhoogd zal worden. Om dan uiteindelijk op 30% uit te komen. Als je nu 100k in etf's steken hebt, heb je binnen 30j een veelvoud. Dan ga je toch vele opeenvolgende jaren moeten verkopen om de tabs te ontwijken.vortex schreef: ↑34 minuten geledenDe typische hangmatbelegger zal juist weinig last hebben van deze taks, dit is immers een accumulerende belegger die zo weinig mogelijk tussentijds verkoopt. Na zijn accumulatie periode volgt een hopelijk lange periode van periodiek verkopen. Hij kan tot €10.000 meerwaarden realiseren zonder dat het hem één euro taks kost met bv een gemiddelde meerwaarde van 100% kan hij dus €20.000 per jaar als aanvullend onbelast inkomen hebben. Die €10.000 vrijstelling zou geïndexeerd worden en stijgt dus mee met de levensduurte. Zelfs al realiseer je in dit voorbeeld €20.000 meerwaarden, dan nog betaal je maar €1000 taks op een verkoop €40.000 of 2,5% (wat niet meer is dat de volatiliteit op pakweg een week). Kortom een hele hoop drama voor peanuts.mickeymouse schreef: ↑Vandaag 07:14 Nu de meerwaardebelasting een feit is, zullen beleggers hun strategie misschien lichtjes aanpassen. Vooral de typische hangmatbelegger die in iwda,... belegt zal de meerwaardebelasting voelen.
Wat er wellicht ook zal veranderen voor de hangmat belegger is het egaliseren van de 0,12 en 1,27% TOB naar 0,35%, beurstaks zal dus voor elk fonds of etf gelijk zijn maar hoger dan de 0,12% met huidige fondsen selectie.
Die 10.000 € meerwaardebelasting is dat per jaar of onbeperkt?
Vb: ik heb een aandelen fonds dat ik in 2025 aankoop en 2035 verkoop. Als ik dan 15.000 € winst maak, moet ik dan op 5.000 € meerwaardebelasting betalen?
Of wil het zeggen dat ik meerwaardebelasting moet betalen als ik in 2026 verkoop en niet erna?
Vb: ik heb een aandelen fonds dat ik in 2025 aankoop en 2035 verkoop. Als ik dan 15.000 € winst maak, moet ik dan op 5.000 € meerwaardebelasting betalen?
Of wil het zeggen dat ik meerwaardebelasting moet betalen als ik in 2026 verkoop en niet erna?
Die kans zit er in ja, zeker als we weer linkse regeringen gaan krijgen. Maar dat zien we dan wel weer, daar kun je nu toch nog niet op anticiperen. En zolang de vrijstelling blijft en geïndexeerd wordt heb je sowieso een mooi aanvullend belastingsvrij inkomen. Voor de rest kan je die taks ook gewoon betalen, net zoals we de 15% boven de vrijgestelde rente op spaarboekjes en de 30% op vastrentend en dividenden, de lasten op loon, de 21% BTW, enz... gewoon betalen, is gewoon een kwestie van gewenningmickeymouse schreef: ↑26 minuten geleden Wat je zegt, klopt helemaal in het geval de meerwaardebelasting op 10% blijft. Mijn vrees is dat dit stelselmatig verhoogd zal worden. Om dan uiteindelijk op 30% uit te komen. Als je nu 100k in etf's steken hebt, heb je binnen 30j een veelvoud. Dan ga je toch vele opeenvolgende jaren moeten verkopen om de tabs te ontwijken.