Welk type order beschermt tegen crash
TIP
Welk type order beschermt tegen crash
Naar aanleiding van de crash van Nvidia waarbij de aandelen ineens ongeveer 17% zakten en dit grotendeels tijdens de voorbeursuren vraag ik me af hoe je jezelf hier best tegen indekt.
Als ik een stop-limit order inleg van bv 7% verlies (groot genoeg om niet tijdens normale handel te triggeren), wat zich na de trigger omzet in een limietorder, wordt die door de broker dan wel buitenbeurs uitgevoerd ?
Ben ik sowieso met een limietorder wel zeker van uitvoering? Een marktorder heeft voorrang als ik me niet vergis. Als er zo gigantisch snel aandelen gedumpt worden, allemaal als marktorder, dan duiken die gewoon onder mijn verkoopsprijs en mijn aandelen worden nooit verkocht? Of kan zoiets niet omdat ik in het orderboek sta en een markt aankooporder het eerstvolgende verkoopsorder in het boek neemt?
Kies ik dan beter voor een stop-loss order? Dat klinkt een beetje beangstigend dat je niet weet welke prijs je gaat krijgen. Maar doet dat ertoe? Stel dat ik 7% verlies wil slikken en het marktorder slikt 10%, dan ben ik nog altijd beter af dan 's morgens op te staan en te mogen zien dat je juist 17% van uw geld door het raam hebt zien vliegen. Of riskeer ik dat er een grapjas een aankooporder ingeeft voor 1 euro en mijn aandeel aan 1 euro verkocht wordt ?
Als ik een stop-limit order inleg van bv 7% verlies (groot genoeg om niet tijdens normale handel te triggeren), wat zich na de trigger omzet in een limietorder, wordt die door de broker dan wel buitenbeurs uitgevoerd ?
Ben ik sowieso met een limietorder wel zeker van uitvoering? Een marktorder heeft voorrang als ik me niet vergis. Als er zo gigantisch snel aandelen gedumpt worden, allemaal als marktorder, dan duiken die gewoon onder mijn verkoopsprijs en mijn aandelen worden nooit verkocht? Of kan zoiets niet omdat ik in het orderboek sta en een markt aankooporder het eerstvolgende verkoopsorder in het boek neemt?
Kies ik dan beter voor een stop-loss order? Dat klinkt een beetje beangstigend dat je niet weet welke prijs je gaat krijgen. Maar doet dat ertoe? Stel dat ik 7% verlies wil slikken en het marktorder slikt 10%, dan ben ik nog altijd beter af dan 's morgens op te staan en te mogen zien dat je juist 17% van uw geld door het raam hebt zien vliegen. Of riskeer ik dat er een grapjas een aankooporder ingeeft voor 1 euro en mijn aandeel aan 1 euro verkocht wordt ?
Re: Welk type order beschermt tegen crash
Eerst en vooral gebeuren intraday dalingen van -7% regelmatig. Al eens gehoord van een flashcrash?
Een stop-limiet order verandert je order in een limietorder zodra de stop wordt bereikt. Er is NOOIT garantie dat je order wordt uitgevoerd aangezien de prijs onmiddellijk onder je limiet kan duiken, waardoor die niet wordt gevuld. Een gedeeltelijke fill is ook mogelijk, wanneer er onvoldoende aanbod is voor je ingestelde prijs. Dit zadelt je mogelijk op met (procentueel) absurde transactiekosten. Een oplossing kan zijn om je limiet enkele % lager in te stellen dan je stopniveau om de kans op een fill te vergroten.
Een klassieke stoploss werkt per definitie niet buiten de reguliere handel aangezien je order wordt omgezet in een marktorder zodra de stop wordt bereikt. Marktorders buiten de reguliere handel zijn niet toegestaan wegens de hoge spreads en lage liquiditeit.
Je hypothetisch voorbeeld van de grapjas met order van €1 is ook onmogelijk wegens de 'trading safeguards' die een beursuitbater gebruikt. Verdachte orders (absurde afwijking tov laatst gekende prijs of zeer grote aantallen) worden automatisch gedetecteerd en geweigerd alvorens ze het orderboek bereiken. Bij extreem volatiele prijszetting wordt de handel tijdelijk volledig stilgelegd.
Om dan rechtstreeks op je vraag te antwoorden: het enige type order dat wordt uitgevoerd tijdens voor- en nabeurs handel zijn normale limietorders. De meeste brokers bieden deze service niet aan voor particulieren en bij Saxo is het enkel voor de Amerikaanse markt.
Tenslotte vermoed ik dat je portefeuille niet geschikt is voor jouw risicotolerantie als je met zo'n beperkte kennis van basis marktprincipes die vraag komt stellen. Als je maximaal 7% (tijdelijk en papieren) verlies wil slikken is een individueel aandeel geen geschikt product voor jou.
Een stop-limiet order verandert je order in een limietorder zodra de stop wordt bereikt. Er is NOOIT garantie dat je order wordt uitgevoerd aangezien de prijs onmiddellijk onder je limiet kan duiken, waardoor die niet wordt gevuld. Een gedeeltelijke fill is ook mogelijk, wanneer er onvoldoende aanbod is voor je ingestelde prijs. Dit zadelt je mogelijk op met (procentueel) absurde transactiekosten. Een oplossing kan zijn om je limiet enkele % lager in te stellen dan je stopniveau om de kans op een fill te vergroten.
Een klassieke stoploss werkt per definitie niet buiten de reguliere handel aangezien je order wordt omgezet in een marktorder zodra de stop wordt bereikt. Marktorders buiten de reguliere handel zijn niet toegestaan wegens de hoge spreads en lage liquiditeit.
Je hypothetisch voorbeeld van de grapjas met order van €1 is ook onmogelijk wegens de 'trading safeguards' die een beursuitbater gebruikt. Verdachte orders (absurde afwijking tov laatst gekende prijs of zeer grote aantallen) worden automatisch gedetecteerd en geweigerd alvorens ze het orderboek bereiken. Bij extreem volatiele prijszetting wordt de handel tijdelijk volledig stilgelegd.
Om dan rechtstreeks op je vraag te antwoorden: het enige type order dat wordt uitgevoerd tijdens voor- en nabeurs handel zijn normale limietorders. De meeste brokers bieden deze service niet aan voor particulieren en bij Saxo is het enkel voor de Amerikaanse markt.
Tenslotte vermoed ik dat je portefeuille niet geschikt is voor jouw risicotolerantie als je met zo'n beperkte kennis van basis marktprincipes die vraag komt stellen. Als je maximaal 7% (tijdelijk en papieren) verlies wil slikken is een individueel aandeel geen geschikt product voor jou.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien krijg je morgenochtend wel een voorbeeld.rds001 schreef: ↑2 februari 2025, 23:41 Naar aanleiding van de crash van Nvidia waarbij de aandelen ineens ongeveer 17% zakten en dit grotendeels tijdens de voorbeursuren vraag ik me af hoe je jezelf hier best tegen indekt.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Van wie? Ik heb dat al gedaan, het mag perfect...
Ik wil het wel formeel afraden, het is een slecht idee , heb ik mogen ondervinden.
Niet vanwege de spreads en liquiditeit, eerder omdat je eigenlijk soms niet goed weet tegen welke prijs het zal gaan
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Om risico's van dalingen op te vangen kan je de aandelen afdekken door opties.
Verkopen op dit manier is een paniek reactie. Ga je nooit iets mee winnen.
Letterlijk van de SEC infopagina:
Requirement of Limit Orders. With respect
to after-hours trading, many brokerage firms
currently accept only limit orders in order to
protect investors from unexpectedly bad prices.
Limit orders can be executed only at the limit
price or better. If the market moves away from
the limit price, the order will not be executed.
Dat jij vanalles kan dat anderen niet kunnen weten we uiteraard al.
Je bedoelt dat je niet weet tegen welke prijs.. omdat de spreads zo hoog zijn en liquiditeit heel laag?Niet vanwege de spreads en liquiditeit, eerder omdat je eigenlijk soms niet goed weet tegen welke prijs het zal gaan
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Bedankt Rise voor je antwoord, dit is voor mij nuttige informatie.Rise schreef: ↑3 februari 2025, 01:07 Eerst en vooral gebeuren intraday dalingen van -7% regelmatig. Al eens gehoord van een flashcrash?
Ik had nog niet van een flashcrash gehoord maar kwam eigenlijk gisteren tot hetzelfde besluit als ik eens de vorige slotkoers procentueel vergeleek met de laagste prijs van de volgende dag. Dikwijls had mijn trigger afgevuurd terwijl op het einde van de dag het verlies lager was of het aandeel zelfs positief eindigde.
Ik zit toevallig bij Saxo en ik heb het inderdaad over Amerikaanse beurzen. Waarom zou een gewoon limietorder wel buiten de beursuren uitgevoerd worden (als ik de optie activeer) en een stop-limiet niet ? Het enige verschil is dat je het éne order tijdens de beursuren al ingaf en het andere pas triggert buiten de beursuren. Maar beide zijn een limietorder.
Als ik wegens noob-zijn beter niet in individuele aandelen handel, omdat ik niet genoeg verlies wil slikken, wat doet de doorwinterde belegger dan? Alle verliezen onvoorwaardelijk slikken? Legt dan niemand een stop-loss order in?
Neen, je kan een gewone limietorder ook buiten de reguliere handel ingeven en deze zal ook nabeurs worden uitgevoerd indien mogelijk.
"Generally, stop-limit orders will only trigger during a standard market session that lasts between 9:30 a.m. to 4:00 p.m. EST. It means that stop-limit orders will not trigger outside the standard market session"
Je beleggingsstrategie aanpassen aan de volatiliteit die je wenst te tolereren. Minder groot % beleggen, grotere margin of safety gebruiken bij aankoop of gewoon een ander product (bv obligatie of ETF).
"Generally, stop-limit orders will only trigger during a standard market session that lasts between 9:30 a.m. to 4:00 p.m. EST. It means that stop-limit orders will not trigger outside the standard market session"
Je beleggingsstrategie aanpassen aan de volatiliteit die je wenst te tolereren. Minder groot % beleggen, grotere margin of safety gebruiken bij aankoop of gewoon een ander product (bv obligatie of ETF).
Als het aandeel al voorbeurs op -17% staat dan heb je niets met een stop loss limit van -7%.
Laatst gewijzigd door Ayhrual op 3 februari 2025, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
De doorwinterde beleggers dekken hun aandelen in via opties.
Stop-loss is goed wanneer een aandeel 30% gaat dalen en je dan op -10% kan verkopen maar dat weet je nooit van tevoren.
Wanneer mijn Microsoft aandelen 10% dalen doe ik niets, dalen ze 30% koop ik ze bij.
Het laatste wat ik zou doen wanneer een duidelijk onervaren belegger vragen komt stellen over verlies beperken, is beginnen over opties...
Wat dacht je van "niets"?
Waarom moet je überhaupt reageren? Je weet niet altijd wat de redenen zijn, en als je moet verkopen omdat de koers wat gedaald is heb je eigenlijk een fout gemaakt bij de aankoop: niet genoeg vertrouwen om het aandeel bij te houden ongeacht gewone en minder gewone koersfluctuaties.
Hoe vaak is Colruyt de afgelopen 10 jaar al >7% gedaald op één dag? 15 keer misschien?
Stel dat je tevreden een eigen woning bewoont, hypotheek afgelost. De marktwaarde raam je op 300K. Op een maandag belt er iemand aan de deur, die wil je pand kopen voor 305K. Ga je verkopen?
De dag nadien idem, maar het bod is 298K. Ga je verkopen?
De dag nadien idem, maar het bod is 309K. Ga je verkopen?
De dag nadien idem, maar het bod is 323K. Ga je verkopen?
De dag nadien, een vrijdag, idem, maar het bod is 300K. Ga je verkopen?
Op vrijdag is de prijs van de woning nochtans meer dan 7 procent gedaald...
Ik heb enkel het correcte antwoord gegeven op zijn vraag en dat is hoe de doorwinterde beleggers het doen.
De amateurbelegger doet niets en blijft rustig zitten terwijl hij geschoren wordt.