Bankrekening met "potjes" voor verschillende doelen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankrekening met "potjes" voor verschillende doelen
-----------haelewyn schreef: ↑19 juni 2024, 12:30 Ik vul zelf mijn potje maandelijks met een doorlopende opdracht.
Om de zoveel tijd heb ik overschotten omdat ik de potjes nogal ruim bereken. Die stort ik dan door naar mijn spaarrekening.
Hoe kom ik aan mijn potjes... ik heb bij nogal wat banken een spaarrekening. Liefst ook een gratis zichtrekening daarbij om vlot over het geld van de spaarrekening te kunnen beschikken.
Tot spijt van wie er niet mee overweg kan : ik heb momenteel 10 zichtrekeningen.
1 is de hoofdrekening. Bij dezelfde bank heb ik een tweede rekening waar ik inkomende facturen van betaal, grotendeels met domiciliering. Daar stort ik maandelijks een vast bedrag op.
Dan gebruikte ik nog een rekening bij ing om snel en vlot over te schrijven met flitsoverschrijvingen. En om eender waar zonder bijbetalen geld af te halen.
Die snelle betalingen worden wat algemener dus.. wordt die ing rekening minder nuttig. Het nieuwe aantal mogelijke afhalingen in eender welke automaat zijn nu ook ruim voldoende.
Één rekening gebruik ik voor de lol als tankkaart. Daardoor hou ik een goed overzicht van wat tanken me kost ... als iemand die ik vervoer uit vriendschap me daar iets voor betaalt stort ik dat op die rekening en daar betaal ik het tanken mee.
Een kaart met rekening van revolut gebruik ik al eens om makkelijk en zonder kosten in vreemde munten te betalen.
Één spaarrekening gebruik ik voor ontvangst van een huishuur. De zichtrekening bij die bank gebruik ik om kosten ivm een verhuurde woning te betalen.
De andere rekeningen : daar heb ik geen specifiek gebruik voor. Maar zolang ze niets kosten... waarom niet.
Het kan best zijn dat anderen dit geen goed systeem vinden maar.... wat maakt mij dat uit.
Ik vind het goed zo, het zijn mijn centen en dat is alles wat telt.
Er al eens bij stil gestaan of nagedacht wat het je erfgenamen kost om 10 overlijdens dossiers op te maken, als ge uwe kop komt te leggen??? Om nog niet te spreken over het gedoe dat ze er mee hebben om van bank naar bank te lopen of te contacteren om alles te regelen..
Het kan me geen barst schelen.. ![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Allee.... Ludo weet weer alles beter, inclusief wie geen geld heeft of wel geld, wie duur of goedkoop gaat begraven worden, hoe mijn erfenis in elkaar zit (ook al).
Ik denk dat ze jou gaan begraven in een praalgraf van de bond der gepensioneerde zure bommen.
Ze mogen me op een vlot laten branden op de Rupel of de Ganges : het interesseert me niet.
Ludo, het zijn je zaken niet. Bekommer je om je eigen portemonnee. Ga ergens anders zagen.
Dag Ludo.
Beste Haelewijn.
Zoals ik je al melde.. Kritiek of een opmerking krijgen is duidelijk je ding of dada niet..
Hetgeen ik zeker meer zou moeten verdienen als pensioen, krijg ik niet.. Das dan ook het enige dak ni krijg maar wel zou verdienen....
De waarheid zal je dan ook wel kwetsen, gezien je repliek en je dwaze afbeeldingen naar mij...
Alhoewel ik daar niet van wakker ga liggen, anders slaap ik niet... LOL
Zullen weer ff terug on topic?
Ik heb op mijn Nederlandse ING spaarrekening inderdaad spaardoelen ingesteld, dit zijn de potjes die je bedoelt. Ik zit nu met ongeveer hetzelfde want nu ik in België woon is een Nederlandse spaarrekening aanhouden geld weggooien. Ik heb nog geen Belgische (of toch gereglementeerde) rekening gevonden die zoiets aanbied.
Eigenlijk zou het al heel makkelijk zijn als je aan je spaarinleg net als aan je uitgifte (dat heeft KBC althans) een labeltje kunt hangen waar je dan op kunt filteren
Ook die optie heb ik nog nergens kunnen ontdekken dus vooralsnog terug naar het ouderwetse huishoudboekje
Ik heb op mijn Nederlandse ING spaarrekening inderdaad spaardoelen ingesteld, dit zijn de potjes die je bedoelt. Ik zit nu met ongeveer hetzelfde want nu ik in België woon is een Nederlandse spaarrekening aanhouden geld weggooien. Ik heb nog geen Belgische (of toch gereglementeerde) rekening gevonden die zoiets aanbied.
Eigenlijk zou het al heel makkelijk zijn als je aan je spaarinleg net als aan je uitgifte (dat heeft KBC althans) een labeltje kunt hangen waar je dan op kunt filteren
Ook die optie heb ik nog nergens kunnen ontdekken dus vooralsnog terug naar het ouderwetse huishoudboekje
Alleen al om onder de 100.000 € te blijven voor het garantiefonds, kan men in veel gevallen niet anders dan spaargeld te spreiden over meerdere banken. Dus wat maakt het uit , 3, 5 of 10 banken...Veel spaarders zitten nog eens in verschillende Tak 21 beleggingen om dezelfde reden. Gaan je erfgenamen daarover sakkeren dat ze wat moeite moeten doen ? Zo mogen blij zijn dat je nog een spaarpotje voor hen bijeengespaard hebt. En hierin geef ik Haelewyn gelijk, het zijn niemand zijn zaken en goed dat hij aan de topicstarter zijn oplossing wil meegeven, toch?ludo schreef: ↑19 juni 2024, 18:51 Er al eens bij stil gestaan of nagedacht wat het je erfgenamen kost om 10 overlijdens dossiers op te maken, als ge uwe kop komt te leggen??? Om nog niet te spreken over het gedoe dat ze er mee hebben om van bank naar bank te lopen of te contacteren om alles te regelen..
Er is trouwens een oplossing die enorm simpel is voor de nabestaanden.
Zelf ondervonden dus het is 100 procent juist (want ik verwacht van anderen hier dat ze dat gaan betwisten) :
Je laat de afhandeling van de nalatenschap doen door een notaris. Als er onroerend goed in het erfenispotje zit gaat het niet eens anders (zoals bij mij bv.)
Die notaris vraagt aan de nationale bank de lopende rekeningen van de overledene.. En voor een habbekrats krijgt hij een lijst daarvan.
ALS je van op voorhand weet dat je gauw het bijltje er bij neer gaat leggen kan je ook alles bij minder banken plaatsen uiteraard om een beetje rompslomp voor de notaris te besparen. Maar als IK zou weten dat het voor binnenkort is ... dan doe ik liefst van al nog zo veel mogelijk op waar ik nog plezier aan beleef. Ik HEB namelijk geen dichte erfgenamen. En de verre erfgenamen : die interesseren mij niet.
En dan nog iets wat Ludo niet begrepen had : Als je een spaarrekening neemt met gratis zichtrekening en die zichtrekening niet gebruikt... wil het nog altijd niet zeggen dat er niets op de spaarrekeningen staat.
Prima nagedacht van jou Mouche.. Je begrijpt de reden waarom ik meerdere banken wil. En omwille van de spreiding.
Als een onverlaat er dan TOCH zou in slagen om me te pluimen bij één bank (ik hoop van niet) , dan staat er nog altijd geld bij de andere 7, 8 of 9.
Na enkele recente conflicten hier gevolgd te hebben, weet ik dat ik niet alleen ben.
Wat helemaal fout is : dat nieuwe leden op den duur hun vraag niet meer verder durven bespreken of dat leden die er al langer zijn op een onderwerp niet meer gaan antwoorden omdat er anderen zijn zoals ludo die onderwerpen als "potjesbudget" of "instant betalingen" edm agressief gaan afkraken omdat ze hun eigen visie op de dingen als de enige juiste zien.
Zelf ondervonden dus het is 100 procent juist (want ik verwacht van anderen hier dat ze dat gaan betwisten) :
Je laat de afhandeling van de nalatenschap doen door een notaris. Als er onroerend goed in het erfenispotje zit gaat het niet eens anders (zoals bij mij bv.)
Die notaris vraagt aan de nationale bank de lopende rekeningen van de overledene.. En voor een habbekrats krijgt hij een lijst daarvan.
ALS je van op voorhand weet dat je gauw het bijltje er bij neer gaat leggen kan je ook alles bij minder banken plaatsen uiteraard om een beetje rompslomp voor de notaris te besparen. Maar als IK zou weten dat het voor binnenkort is ... dan doe ik liefst van al nog zo veel mogelijk op waar ik nog plezier aan beleef. Ik HEB namelijk geen dichte erfgenamen. En de verre erfgenamen : die interesseren mij niet.
En dan nog iets wat Ludo niet begrepen had : Als je een spaarrekening neemt met gratis zichtrekening en die zichtrekening niet gebruikt... wil het nog altijd niet zeggen dat er niets op de spaarrekeningen staat.
Prima nagedacht van jou Mouche.. Je begrijpt de reden waarom ik meerdere banken wil. En omwille van de spreiding.
Als een onverlaat er dan TOCH zou in slagen om me te pluimen bij één bank (ik hoop van niet) , dan staat er nog altijd geld bij de andere 7, 8 of 9.
--KNIP-- Je kan simpele dingen niet eindeloos blijven uitleggen.
Na enkele recente conflicten hier gevolgd te hebben, weet ik dat ik niet alleen ben.
Wat helemaal fout is : dat nieuwe leden op den duur hun vraag niet meer verder durven bespreken of dat leden die er al langer zijn op een onderwerp niet meer gaan antwoorden omdat er anderen zijn zoals ludo die onderwerpen als "potjesbudget" of "instant betalingen" edm agressief gaan afkraken omdat ze hun eigen visie op de dingen als de enige juiste zien.
Maar dus on topic: Ik hoorde ondertussen al meerdere malen op de radio, en las al meerdere artikels over, dat het heel verstandig is om je financiën overzichtelijker te maken. Ik hoorde ook dat er een bepaalde bank was waar je tot 20gratis rekeningen/potjes kon openen, maar ik ben vergeten welke bank dit is
Iemand enig idee?
Ik vind het alvast zonde dat de mogelijkheden bij bepaalde banken om potjes te kunnen aanleggen, hier nog steeds niet doorgekomen is
Het zal er wel ooit komen, maar mja, tot die tijd zoek ik dus een andere oplossing.
(Volledig terzijde, Keytrade is top, ik verdien er maandelijk 2,5€ door al mijn maandelijkse kosten en betalingen, waardoor ik er na 10jaar al rond de 250€ verdiend heb. Geen kosten...)
![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
Ik vind het alvast zonde dat de mogelijkheden bij bepaalde banken om potjes te kunnen aanleggen, hier nog steeds niet doorgekomen is
![Sad :(](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/sad.gif)
(Volledig terzijde, Keytrade is top, ik verdien er maandelijk 2,5€ door al mijn maandelijkse kosten en betalingen, waardoor ik er na 10jaar al rond de 250€ verdiend heb. Geen kosten...)