Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
TIP
Re: Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
Het gaat niet over meer dan €10.000 winst maken per jaar, wel over meer dan €10.000 winst minus minwaarden per realiseren.Divi schreef: ↑Vandaag 17:05 Hier op het forum en in beleggerskringen veel verontwaardiging.MAAR heb dit weekend eens de test in de vriendenkring/familie.(gewone werkende mensen) gedaan.
Krijg steeds hetzelfde te horen."maar wij halen dat niet 10000 euro winst uit ons spaargeld per jaar ! Jij wel?"
De massa slikt het,dus komt er !
BTW de massa heeft hier niks over te zeggen, de massa heeft zijn volksvertegenwoordigers gekozen en die gaan doen wat zij onderling overeen gekomen zijn
Het is wel steeds dat ene zinnetje dat ik te horen krijg !! Bewijst heel veel,hé.
-Dat een groot deel zich er niet in verdiept of gaat verdiepen.
-Dat er heel wat zijn met betrekkelijk weinig spaargeld.
-Of spaargeld dat weinig rendement levert.
- Kreeg zelfs dit antwoord van een hoger opgeleid koppel,vijftigers. Met een mooie carriere.
@vortex : Mocht er nu massaal protest vanuit de bevolking komen,gingen ze misschien wat milderen bij het opmaken van de wetteksten (ben daar bijna zeker van)
We zijn nog steeds hun kiesvee,hé.
-Dat een groot deel zich er niet in verdiept of gaat verdiepen.
-Dat er heel wat zijn met betrekkelijk weinig spaargeld.
-Of spaargeld dat weinig rendement levert.
- Kreeg zelfs dit antwoord van een hoger opgeleid koppel,vijftigers. Met een mooie carriere.
@vortex : Mocht er nu massaal protest vanuit de bevolking komen,gingen ze misschien wat milderen bij het opmaken van de wetteksten (ben daar bijna zeker van)
We zijn nog steeds hun kiesvee,hé.
Voor ons gezin is het geen probleem, maar we kennen gezinnen die dit niet hebben. We zijn zelf midden in de 30. En eigenlijk meeste mensen die we kennen hebben z'n bedrag niet op overschot.sintorama schreef: ↑Vandaag 17:11Inderdaad, zelfs op linked-in zie ik dergelijke reacties staan! Mijn vraag is: hoe kun je nu GEEN 10k in een jaar uit je geld halen? In 2024 volstond het om 1 enkele indextracker te bezitten twv 37.000 eur om reeds aan die 10k. te komen. Dat een student dit niet heeft kan ik begrijpen, maar is het zo ongelooflijk dat iemand die zijn leven lang werkt en spaart dit kan hebben? Het zegt iets over onze financiele geletterdheid. Je zult uiteraard ook niet elk jaar een dergelijke return hebben. Soms zal je return zelfs negatief en dat is eigen aan beleggen. Maar af en toe ook eens een winst van 10k... is dat echt zo ongelooflijk?
Je bent vast nog jong en naïef hé Ten eerste staan er voor elke "rijke" die mogelijks last zal hebben van die taks 100 "arme sukkelaars" te betogen dat die taks nog veel te laag is. Ten tweede is er met een kleine sociale bijdrage op inkomsten uit kapitaal niks verkeerd. Als ik morgen €100 extra loon krijg van mijn werkgever gaat daarvan meer dan 50% naar de staat, dat is pas onrechtvaardig, met die 10% op gerealiseerde meerwaarden boven de €10.000 heb ik veel minder een probleem.
10k€ halen is niet haalbaar voor de meesten, omdat het gaat om een gemiddelde, als je dit maar 1 jaar haalt, hoef je dit nog niet te betalen, vermits niemand je verplicht om alles te verkopen, je kan ook minder dan 10k € winst verkopen, en de rest een paar dagen ( lees: een jaar) later.
Het is wel gemakkelijk haalbaar voor mensen die niet kunnen nadenken, maar dat telt niet mee imo.
Logischerwijs heb je minstens 150k€ nodig om in de problemen te komen, en als je heeeel veel goeie jaren hebt...
Ik merk ook op dat jullie zagen over een belasting, maar dat jullie met een glimlach elk jaar MSCI betalen, terwijl dit bedrag hoger is dan de belasting...
Misschien moeten jullie eerst daar iets aan doen?
( ik heb het nog niet uitgerekend, maar ik gok dat vanaf 5 a 10 jaar, je bijdragen aan msci hoger zijn dan de meerwaardebelasting...
Het is wel gemakkelijk haalbaar voor mensen die niet kunnen nadenken, maar dat telt niet mee imo.
Logischerwijs heb je minstens 150k€ nodig om in de problemen te komen, en als je heeeel veel goeie jaren hebt...
Ik merk ook op dat jullie zagen over een belasting, maar dat jullie met een glimlach elk jaar MSCI betalen, terwijl dit bedrag hoger is dan de belasting...
( ik heb het nog niet uitgerekend, maar ik gok dat vanaf 5 a 10 jaar, je bijdragen aan msci hoger zijn dan de meerwaardebelasting...
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Aerolla schreef: ↑Vandaag 18:52 10k€ halen is niet haalbaar voor de meesten, omdat het gaat om een gemiddelde, als je dit maar 1 jaar haalt, hoef je dit nog niet te betalen, vermits niemand je verplicht om alles te verkopen, je kan ook minder dan 10k € winst verkopen, en de rest een paar dagen ( lees: een jaar) later.
Wat een van de pot gerukte opmerking is dat nu !!! Dat je een kleine som betaalt aan de beheerder van je geld die je daarvoor een zeer mooi resultaat geeft is normaal. Dat ik steeds meer belastingen moet betalen en steeds minder terug krijg is niet normaal !
Make Spaargids " Great Again ! "