Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
TIP
Re: Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
Ze hebben zich goed laten rollen door vooruit/conner......en het gaat nva stemmen kosten als ze dit niet deftig op vooruit kunnen afschuiven.paul schreef: ↑Vandaag 15:17 meerwaardebelasting op meerwaardebelasting voor fondsenbelggers??
https://www.msn.com/nl-be/financien/eco ... ngNewsSerp
Waar is de tijd dat de Roverheid de mensen aanmoedigde om aandelen te kopen.
Als men in 1982 voor bv 40 000 BEF aandelen kocht, dan mocht men die 40 000 BEF gewoon van de belastingbrief aftrekken.
Het is nu de omgekeerde wereld.
https://www.standaard.be/cnt/g5coteo8
Misschien een tijdje stoppen met beleggen tot de Roverheid beseft dat ze hun wetten moeten veranderen, of dat wij anders altijd LEGALE achterpoortjes zoeken.
Als men in 1982 voor bv 40 000 BEF aandelen kocht, dan mocht men die 40 000 BEF gewoon van de belastingbrief aftrekken.
Het is nu de omgekeerde wereld.
https://www.standaard.be/cnt/g5coteo8
Misschien een tijdje stoppen met beleggen tot de Roverheid beseft dat ze hun wetten moeten veranderen, of dat wij anders altijd LEGALE achterpoortjes zoeken.
Valt me nu op dat ik al meer aan het consumeren ben. Van toen ik het eerste al hoorde van de connertaks in december had ik mijn thermostaat al 2 graden hoger gezet. Gedaan met het kluizenaarsleven en sparen, beetje profiteren van het leven. Misschien toch mijn volvo P1800 eindelijk kopen en ermee rondrijden, dat dat veel verbruikt kan geen kwaad meer, moet toch iets doen met het geld. Economie zal er iets minder goed bij varen, milieu ook niet, maar het is dat dat de politiek wil en de meerderheid van de kiezers.
Nee hoor, mijn eerste reactie was "ik doe niks tenzij er een andere dan fiscale reden is..."doorwinterd schreef: ↑Gisteren 21:56 jij berekent eerst 'alles verkopen' en besluit dan 'ik doe niets'.
Met de heft te verkopen voldoe je ook niet aan je eigen opgave zijnde:doorwinterd schreef: ↑Gisteren 21:56 maar je kan ook gewoon de helft van je 20K winst verkopen, en pas dan verder niets
€110.000 verkopen en weer aankopen kost je €770 TOB, reken nog op twee keer 0,15% brooker en je bent minstens €1100 kwijt aan kosteneen vrijstelling van 10.000
dus om 1.000 uit te sparen
stel je hebt 20.000 winst op een aandeel dat 10% gestegen is
en 10.000 verlies op een aandeel dat 6% gedaald is
je zou willen genieten van je vrijstelling en nadien herbeleggen
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Achteraf ja, en zelfs dat niet, je draagt er aan toe.doorwinterd schreef: ↑Gisteren 21:56 (het punt dat ik wou maken was dat er zelfs op die manier amper iets overschiet van de 1k vrijstelling)
+10 000 ,00grogro schreef: ↑Vandaag 17:05 Valt me nu op dat ik al meer aan het consumeren ben. Van toen ik het eerste al hoorde van de connertaks in december had ik mijn thermostaat al 2 graden hoger gezet. Gedaan met het kluizenaarsleven en sparen, beetje profiteren van het leven. Misschien toch mijn volvo P1800 eindelijk kopen en ermee rondrijden, dat dat veel verbruikt kan geen kwaad meer, moet toch iets doen met het geld. Economie zal er iets minder goed bij varen, milieu ook niet, maar het is dat dat de politiek wil en de meerderheid van de kiezers.
Maak je daarover maar niet te veel illusies, die 10% met 10K vrijstelling gaat hem worden, over het groot kapitaal zal nog wel een boompje opgezet worden maar wij gaan het met die 10% 10K moeten doen.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 23:46 Ik snap dit topic toch niet hoor , hoe kan je nu in godsnaam een strategie plannen zolang er geen wetteksten zijn die zeggen wat er nu juist van aan is ...![]()
![]()
Het aankoop bedrag is van geen tel voor obligaties of aandelen die je nu in bezit hebt, wel de waarde op het moment dat de wet in gaat. En zelfs al zou je €10.500 meerwaarden hebben, dan nog betaal je daar maar €50 taks op.ronnie schreef: ↑Vandaag 14:56 Zoals velen hier heb ik de laatste jaren nogal wat nulobligaties gekocht.
Dit zal mij bijna gegarandeerd inkomsten geven die bij vervaldag onder de noemer meerwaarde op effecten vallen.
Als deze nog jaren lopen, komt men aan het einde op een aanzienlijk bedrag, bvb op 15% op 70K op 5 jaar = 10.500 EUR.
-
- Hero Member
- Contacteer:
dan heb je slecht onderhandeld bij je broker, zelfs saxo is standaard in het voorbeeld 0.05%, en ook dat kan goedkoper
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Maak ik mij soms illusies ? Maar wat jij denkt dat het gaat worden is slechts het kader, hoe het juist ingevuld zal worden zal uitmaken hoe je een goede beleggingsstrategie gaat kunnen hebben wanneer het van kracht is. Dus zolang het kader niet is ingevuld en alles geweten is, is dit topic nutteloos !vortex schreef: ↑Vandaag 17:15Maak je daarover maar niet te veel illusies, die 10% met 10K vrijstelling gaat hem worden, over het groot kapitaal zal nog wel een boompje opgezet worden maar wij gaan het met die 10% 10K moeten doen.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 23:46 Ik snap dit topic toch niet hoor , hoe kan je nu in godsnaam een strategie plannen zolang er geen wetteksten zijn die zeggen wat er nu juist van aan is ...![]()
![]()
Make Spaargids " Great Again ! "
Awel, doe jij dan maar al die transacties, de staat en je brooker zullen je dankbaar zijn. Zie wel dat je niet hoger weer moet instappen hé of al de moeite voor een paar euro's is alsnog voor niks.doorwinterd schreef: ↑Vandaag 18:29dan heb je slecht onderhandeld bij je broker, zelfs saxo is standaard in het voorbeeld 0.05%, en ook dat kan goedkoper
Ja dan is dat maar zo he, ik blijf erbij als je in een land woont waar klagen over belastingen op geld dat je over hebt uw grootste zorg is. Dan woon je niet op een slechte plaats in de wereld.sintorama schreef: ↑Vandaag 10:26Je zegt het zelf. Je bent midden in de 30 en wellicht het grootste deel van je kenissenkring ook. Dan ben je bezig met het afbetalen van een woning, eventueel het opvoeden van je kinderen etc. Maar ooit ben je midden in de 60. Je huis is al enkele jaren afbetaald, je hebt een promotie gemaakt op het werk, de kinderen zijn de deur uit. En uiteraard heb je al die jaren zuinig geleefd en belegd in een goede trackerTegen dan is de belasting op meerwaarden reeds 30%. Dat is je pensioenspaarpot.
-
- Full Member
- Contacteer:
Tzou grappig zijn mocht het niet waar zijn maar kvrees dat je gelijk hebt en ik geef ze zelf nu ook vlotter uitgrogro schreef: ↑Vandaag 17:05 Valt me nu op dat ik al meer aan het consumeren ben. Van toen ik het eerste al hoorde van de connertaks in december had ik mijn thermostaat al 2 graden hoger gezet. Gedaan met het kluizenaarsleven en sparen, beetje profiteren van het leven. Misschien toch mijn volvo P1800 eindelijk kopen en ermee rondrijden, dat dat veel verbruikt kan geen kwaad meer, moet toch iets doen met het geld. Economie zal er iets minder goed bij varen, milieu ook niet, maar het is dat dat de politiek wil en de meerderheid van de kiezers.