Meerwaardebelasting en de raad van state
TIP
-
- Newbie
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 01 jan 2025
- Contacteer:
Meerwaardebelasting en de raad van state
De meerwaardetax op aandelen is in 2016 al teruggefloten door de raad van state.
Ook in Nederland wouden ze de meerwaardetax invoeren maar is dit er niet doorgekomen door de raad van state.
Ik heb sterke vermoedens dat dit ook nu het geval zal zijn in België. Ik schat dat er zo een 90% kans is dat deze meerwaardebelasting er niet zal komen.
Hoelang duurt zo een aanvraag bij de raad van state en kan iedereen daar ten rade gaan?
Anders stel ik voor dat een aantal 'sterke schouder'
van Spaargids voor de primeur zorgen. Dat zou nogal wat zijn.
Ook in Nederland wouden ze de meerwaardetax invoeren maar is dit er niet doorgekomen door de raad van state.
Ik heb sterke vermoedens dat dit ook nu het geval zal zijn in België. Ik schat dat er zo een 90% kans is dat deze meerwaardebelasting er niet zal komen.
Hoelang duurt zo een aanvraag bij de raad van state en kan iedereen daar ten rade gaan?
Anders stel ik voor dat een aantal 'sterke schouder'
Re: Meerwaardebelasting en de raad van state
Ik heb meerdere ervaringen met de Raad van State, altijd gewonnen
Is gemakkelijk en gaat snel als het dringend is. Een procedure bij UDN duurt paar dagen zelfs.
Maar alleen: je kan niet naar de raad van state gaan tegen onbestaande wetgeving..
Ze gaan je klachten meteen onontvankelijk verklaren, ze gaan er zelfs niet naar kijken.
En een niet-UDN ( dit geval dus) ben je soms 10 jaar zoet.
Het feit dat je dit vraagt, toont misschien beter dat je je stom idee opbergt.
Een meerwaardebelasting is trouwens niet de facto te vernietigen, het hangt ervan af wat er in de wet staat, die je niet kent, en dus geen uitspraak over kan doen.
Normaal zou ik uitgaan van een winstkans van minder dan 0,1%, maar dat valt nu niet te zeggen.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Is gemakkelijk en gaat snel als het dringend is. Een procedure bij UDN duurt paar dagen zelfs.
Maar alleen: je kan niet naar de raad van state gaan tegen onbestaande wetgeving..
Ze gaan je klachten meteen onontvankelijk verklaren, ze gaan er zelfs niet naar kijken.
En een niet-UDN ( dit geval dus) ben je soms 10 jaar zoet.
Het feit dat je dit vraagt, toont misschien beter dat je je stom idee opbergt.
Een meerwaardebelasting is trouwens niet de facto te vernietigen, het hangt ervan af wat er in de wet staat, die je niet kent, en dus geen uitspraak over kan doen.
Normaal zou ik uitgaan van een winstkans van minder dan 0,1%, maar dat valt nu niet te zeggen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Meerwaardebelasting en de raad van state
Meer kans maakt men bij het Grondwettelijk Hof
( in 2019 heeft die reeds de effectentaks vernietigd oa ).
https://content.bankvanbreda.be/hubfs/B ... elijk%20is.
Het gelijkheidsbeginsel werd geschonden.
Nu met de toekomstige nieuwe wet maken ze het onderscheid tussen de rijken ( patronaat - meer dan 20% van de aandelen van een bedrijf, daar is de Conner-Matrakkentaks slechts vanaf 10 000 000,00 euro 10 % , voor de loonslaven is het 10 % vanaf 10 000 euro.
( in 2019 heeft die reeds de effectentaks vernietigd oa ).
https://content.bankvanbreda.be/hubfs/B ... elijk%20is.
Het gelijkheidsbeginsel werd geschonden.
Nu met de toekomstige nieuwe wet maken ze het onderscheid tussen de rijken ( patronaat - meer dan 20% van de aandelen van een bedrijf, daar is de Conner-Matrakkentaks slechts vanaf 10 000 000,00 euro 10 % , voor de loonslaven is het 10 % vanaf 10 000 euro.
Re: Meerwaardebelasting en de raad van state
Begin ook meteen een procedure tegen je buurman die binnen 50 jaar zijn haag niet zal afdoen
Eigenlijk is het probleem niet dat justitie te weinig geld heeft, er zijn gewoon te veel debielen die procedures beginnen..
Eigenlijk is het probleem niet dat justitie te weinig geld heeft, er zijn gewoon te veel debielen die procedures beginnen..
Re: Meerwaardebelasting en de raad van state
Nochtans zijn de gerechtskosten niet min, tenminste bij burgerzaken. Justitie zou ook efficiënter werken mocht het wetboek wat dunner zijn. Maar voor een deftige vereenvoudiging zal men de eerste jaren allicht geen tijd hebben.
Re: Meerwaardebelasting en de raad van state
Wordt niet iedere nieuwe wetgeving eerst getoest door de raad van state ?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Meerwaardebelasting en de raad van state
Toch wel, het draagt zelfs een naam "de juridische toets" !
Ga maar eens naar de website van de raad van state. Je krijgt er een hele uitleg over...
Re: Meerwaardebelasting en de raad van state
‘Meerwaardebelasting wordt een belasting voor de kleine belegger: een rem op de Belgische economie’
Kenneth De Beckker
Universitair docent finance aan de Open Universiteit en de KU Leuvengisteren om 05:25Bijgewerkt op: gisteren om 06:33
‘De Belgische regering wil een nieuwe meerwaardebelasting op financiële activa invoeren. Hoewel dit voorstel gepresenteerd wordt als een maatregel om de ‘sterkste schouders’ te belasten, treft het in de praktijk vooral de kleine belegger die wat geld opzijzet voor zijn financiële toekomst’, schrijft Kenneth De Beckker. ‘Dit is een zorgwekkende evolutie die niet alleen de opkomende beleggingscultuur in België fnuikt, maar ook schadelijke gevolgen heeft voor ons economisch weefsel en de aantrekkelijkheid van de Belgische beurs.’
Bedreiging van een ontluikende beleggingscultuur
De afgelopen jaren zagen we een positieve trend: steeds meer Belgen ontdekten na de coronacrisis de voordelen van beleggen als middel om op lange termijn kapitaal op te bouwen, bijvoorbeeld voor hun pensioen. De term ‘hangmatbelegger’, verwijzend naar beleggers die gespreid en geduldig investeren in brede aandelentrackers, werd in 2024 zelfs verkozen tot Woord van het Jaar.
Deze voorzichtige cultuuromslag richting financieel bewustzijn en zelfredzaamheid dreigt nu echter te worden ondermijnd door een complex en ontmoedigend belastingregime. In plaats van beleggers te stimuleren hun financiële toekomst in eigen handen te nemen, zendt de overheid met deze nieuwe belasting een signaal van onzekerheid en ontmoediging.
Opeenstapeling van fiscale lasten
De meerwaardebelasting komt bovenop een reeds uitgebreid arsenaal aan bestaande belastingen. Zo is er de beurstaks (TOB) bij elke aan- en verkoop van financiële effecten, moeten beleggers roerende voorheffing betalen op dividenden, geldt de Rynders-taks op de winst die wordt gerealiseerd bij de verkoop van obligatiefondsen die geen dividenden uitkeren, en wordt er een effectentaks geheven op effectenportefeuilles boven 1 miljoen euro.
Deze belastingdruk maakt beleggen in België steeds minder aantrekkelijk. Bovendien zijn de talloze uitzonderingen en regels zo complex dat beleggers gedwongen worden een grondige fiscale kennis te ontwikkelen. Neem bijvoorbeeld de verschillende tarieven van de beurstaks voor het favoriete instrument van de hangmatbelegger: de beursgenoteerde aandelentracker of ETF. Als je kiest voor een tracker die dividenden uitkeert, betaal je 0,12% belasting op zowel de aan- als verkoop.
Daarbovenop geldt de gebruikelijke roerende voorheffing van 30% op de dividenden. Als je kiest voor een kapitaliserende tracker, die geen dividenden uitkeert maar deze herbelegt, geldt er een ander belastingtarief. Bij kapitaliserende trackers die in België geregistreerd zijn, betaal je 1,32% beurstaks; bij kapitaliserende trackers geregistreerd in een ander land van de Europese Economische Ruimte (EER) betaal je slechts 0,12%. Dit toont aan hoe moeilijk het is om als belegger door het fiscale landschap te navigeren.
De belasting op meerwaarden voegt nog een extra laag complexiteit toe. Omdat je jaarlijks slechts maximaal €10.000 vrijgesteld bent van 10% meerwaardebelasting en minwaarden niet overdraagbaar zijn, ontstaat er ruimte voor fiscale optimalisatiestrategieën. Beleggers zullen proberen posities met meer- of minwaarden strategisch te verkopen om optimaal van de vrijstelling te profiteren.
Dit is een perverse prikkel, aangezien beleggen in de eerste plaats zou moeten worden gedreven door vertrouwen in de onderliggende onderneming, niet door belastingstrategieën.
Negatieve impact op de Belgische economie en beurs
Tot slot heeft deze belasting verregaande gevolgen voor de Belgische beurs, die al jarenlang worstelt met een gebrek aan interesse en liquiditeit. De dalende liquiditeit zorgt ervoor dat grote institutionele beleggers Belgische aandelen steeds vaker links laten liggen. Zij hebben immers de mogelijkheid nodig om snel in en uit posities te stappen zonder dat grote koersschommelingen ontstaan—iets wat door de beperkte liquiditeit van veel Belgische aandelen moeilijk te realiseren is.
Dit heeft als gevolg dat veel Belgische aandelen het vooral moeten hebben van de ‘kleine belegger’. De verhoogde belastingdruk zal de aantrekkelijkheid van de Belgische beurs verder aantasten, waardoor de instroom van kapitaal naar Belgische bedrijven afneemt. Dit heeft directe gevolgen voor de groei en innovatie van bedrijven, die afhankelijk zijn van investeringen om zich te ontwikkelen.
Kies voor stimuleren in plaats van bestraffen
De voorgestelde meerwaardebelasting is niet alleen een extra last voor de kleine belegger, maar vormt ook een ernstige bedreiging voor de Belgische beleggingscultuur en economie. In plaats van beleggers te straffen, zou de regering zich beter kunnen richten op het stimuleren van investeringen en het vereenvoudigen van het fiscale landschap. Alleen dan kan België zijn economisch potentieel volledig benutten en bijdragen aan de groei van een welvarende, zelfredzame samenleving.
Kenneth De Beckker is universitair docent finance aan de Open Universiteit en de KU Leuven.
Kenneth De Beckker
Universitair docent finance aan de Open Universiteit en de KU Leuvengisteren om 05:25Bijgewerkt op: gisteren om 06:33
‘De Belgische regering wil een nieuwe meerwaardebelasting op financiële activa invoeren. Hoewel dit voorstel gepresenteerd wordt als een maatregel om de ‘sterkste schouders’ te belasten, treft het in de praktijk vooral de kleine belegger die wat geld opzijzet voor zijn financiële toekomst’, schrijft Kenneth De Beckker. ‘Dit is een zorgwekkende evolutie die niet alleen de opkomende beleggingscultuur in België fnuikt, maar ook schadelijke gevolgen heeft voor ons economisch weefsel en de aantrekkelijkheid van de Belgische beurs.’
Bedreiging van een ontluikende beleggingscultuur
De afgelopen jaren zagen we een positieve trend: steeds meer Belgen ontdekten na de coronacrisis de voordelen van beleggen als middel om op lange termijn kapitaal op te bouwen, bijvoorbeeld voor hun pensioen. De term ‘hangmatbelegger’, verwijzend naar beleggers die gespreid en geduldig investeren in brede aandelentrackers, werd in 2024 zelfs verkozen tot Woord van het Jaar.
Deze voorzichtige cultuuromslag richting financieel bewustzijn en zelfredzaamheid dreigt nu echter te worden ondermijnd door een complex en ontmoedigend belastingregime. In plaats van beleggers te stimuleren hun financiële toekomst in eigen handen te nemen, zendt de overheid met deze nieuwe belasting een signaal van onzekerheid en ontmoediging.
Opeenstapeling van fiscale lasten
De meerwaardebelasting komt bovenop een reeds uitgebreid arsenaal aan bestaande belastingen. Zo is er de beurstaks (TOB) bij elke aan- en verkoop van financiële effecten, moeten beleggers roerende voorheffing betalen op dividenden, geldt de Rynders-taks op de winst die wordt gerealiseerd bij de verkoop van obligatiefondsen die geen dividenden uitkeren, en wordt er een effectentaks geheven op effectenportefeuilles boven 1 miljoen euro.
Deze belastingdruk maakt beleggen in België steeds minder aantrekkelijk. Bovendien zijn de talloze uitzonderingen en regels zo complex dat beleggers gedwongen worden een grondige fiscale kennis te ontwikkelen. Neem bijvoorbeeld de verschillende tarieven van de beurstaks voor het favoriete instrument van de hangmatbelegger: de beursgenoteerde aandelentracker of ETF. Als je kiest voor een tracker die dividenden uitkeert, betaal je 0,12% belasting op zowel de aan- als verkoop.
Daarbovenop geldt de gebruikelijke roerende voorheffing van 30% op de dividenden. Als je kiest voor een kapitaliserende tracker, die geen dividenden uitkeert maar deze herbelegt, geldt er een ander belastingtarief. Bij kapitaliserende trackers die in België geregistreerd zijn, betaal je 1,32% beurstaks; bij kapitaliserende trackers geregistreerd in een ander land van de Europese Economische Ruimte (EER) betaal je slechts 0,12%. Dit toont aan hoe moeilijk het is om als belegger door het fiscale landschap te navigeren.
De belasting op meerwaarden voegt nog een extra laag complexiteit toe. Omdat je jaarlijks slechts maximaal €10.000 vrijgesteld bent van 10% meerwaardebelasting en minwaarden niet overdraagbaar zijn, ontstaat er ruimte voor fiscale optimalisatiestrategieën. Beleggers zullen proberen posities met meer- of minwaarden strategisch te verkopen om optimaal van de vrijstelling te profiteren.
Dit is een perverse prikkel, aangezien beleggen in de eerste plaats zou moeten worden gedreven door vertrouwen in de onderliggende onderneming, niet door belastingstrategieën.
Negatieve impact op de Belgische economie en beurs
Tot slot heeft deze belasting verregaande gevolgen voor de Belgische beurs, die al jarenlang worstelt met een gebrek aan interesse en liquiditeit. De dalende liquiditeit zorgt ervoor dat grote institutionele beleggers Belgische aandelen steeds vaker links laten liggen. Zij hebben immers de mogelijkheid nodig om snel in en uit posities te stappen zonder dat grote koersschommelingen ontstaan—iets wat door de beperkte liquiditeit van veel Belgische aandelen moeilijk te realiseren is.
Dit heeft als gevolg dat veel Belgische aandelen het vooral moeten hebben van de ‘kleine belegger’. De verhoogde belastingdruk zal de aantrekkelijkheid van de Belgische beurs verder aantasten, waardoor de instroom van kapitaal naar Belgische bedrijven afneemt. Dit heeft directe gevolgen voor de groei en innovatie van bedrijven, die afhankelijk zijn van investeringen om zich te ontwikkelen.
Kies voor stimuleren in plaats van bestraffen
De voorgestelde meerwaardebelasting is niet alleen een extra last voor de kleine belegger, maar vormt ook een ernstige bedreiging voor de Belgische beleggingscultuur en economie. In plaats van beleggers te straffen, zou de regering zich beter kunnen richten op het stimuleren van investeringen en het vereenvoudigen van het fiscale landschap. Alleen dan kan België zijn economisch potentieel volledig benutten en bijdragen aan de groei van een welvarende, zelfredzame samenleving.
Kenneth De Beckker is universitair docent finance aan de Open Universiteit en de KU Leuven.
Re: Meerwaardebelasting en de raad van state
Ach misschien zal het allemaal nog wel meevallen. De ECB wil nog 2x de rente verlagen (opbrengst spaarboekje dus nihil) en de capriolen van trump worden ook steeds meer zichtbaar op de beurzen......De top lijkt gezet.
Tenzij u tekeer gaat met opties of andere derivaten, maar dan bent u geen brave huisvader en is het tarief 35% van uw winst die afgeroomd wordt...
Tenzij u tekeer gaat met opties of andere derivaten, maar dan bent u geen brave huisvader en is het tarief 35% van uw winst die afgeroomd wordt...