Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Beleggingsstrategie na invoering meerwaardebelasting
Klopt. Maar dan geen reden om dat buiten te smijten als je daarop 10% betaalt net zoals de anderen die geen of een zeer laag dividend krijgen. De logica van sommigen is moeilijk om volgen en als je erop wijst, dan ben je een trol. Sommigen blijven liever dom en onwetend.amandus schreef: ↑Gisteren 20:40Een dividendportefeuile kent, volgens mij, naast het dividend vaak ook een mooie stijging van de waarde van de onderliggende aandelen. En hierop betaalde je dus geen 30%, noch 10% .KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 19:34
Je hebt sinds enige tijd 30% op je winst betaald, wat zeer vreemd was want als je slim was, kon je 0% betalen. En nu gooi je dat buiten omdat je 10% zal moeten betalen. Vind je 10% te weinig?
Ik zal mij aanpassen. Niet meer roepen, en de dommen, de dwazen en de onwetenden laten doen.
Correct, al hoop ik nog steeds dat er een redelijk verhaal uit de bus komt met de finale versie…
De totale belastingsgraad was zeer hoog maar nog acceptabel. Dit extra wol wil dit schaap niet meer geven …!KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 19:34Je hebt sinds enige tijd 30% op je winst betaald, wat zeer vreemd was want als je slim was, kon je 0% betalen. En nu gooi je dat buiten omdat je 10% zal moeten betalen. Vind je 10% te weinig?Gunter123 schreef: ↑Gisteren 19:16 Ik gooi bij de eerste gelegenheid mijn dividend portefeuille ook buiten. Vanaf nu ga ik er alles aan doen om belastingen op aandelen te vermijden …. Wat ze verhogen ga ik minstens proberen te besparen aan belasting … of ik kies uiteindelijk toch met tegenzin voor de LUX vluchtroute … ze hadden nochtans nog veel wol van mij kunnen krijgen als ze niet hadden overdreven …
Ik hoop dat je het even ver schopt als deze domme onwetende dwaasKleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 20:47Klopt. Maar dan geen reden om dat buiten te smijten als je daarop 10% betaalt net zoals de anderen die geen of een zeer laag dividend krijgen. De logica van sommigen is moeilijk om volgen en als je erop wijst, dan ben je een trol. Sommigen blijven liever dom en onwetend.
Ik zal mij aanpassen. Niet meer roepen, en de dommen, de dwazen en de onwetenden laten doen.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Succes !
-
- Jr. Member
- Contacteer:
0% belasting op meerwaarde van beleggingen en vastgoed noem ik niet direct zeer hoog. Als ik me niet vergis, is dat bij de laagste ter wereld.
Als de OESO (en anderen) over totale belastinggraad spreekt, dan hebben ze het ook erfenissen, rv e.d.
Maw: belastingen die perfect te vermijden zijn als je uit je doppen kijkt. Erfenissen? Doe gewoon een schenking en het is veel minder. Rv? Perfect te vermijden.
In Belgie was het perfect mogelijk om 200.000 euro te beleggen. Dat wordt na 7 jaar 400.000 euro. Na 14 jaar 800.000 euro. Na 21 jaar 1.600.000 euro. Na 28 jaar 3.200.000. De belasting? 0,12% TOB op 200.000 en 0,12% op 3.200.000 bij verkoop.
Wie daarvan geen gebruik heeft gemaakt ... tja. Jammer zeker? En 10% op 3.200.000 of zelfs 15% (binnen een paar jaar). Nog geen ramp zeker?
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 10 februari 2025, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom je dividendportefeuille eruit gooien ?
En dan? Hangmatbeleggen? Of nog iets anders?
En dan? Hangmatbeleggen? Of nog iets anders?
Je moet de totale belastingdruk bekijken mijn inziens…KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 21:090% belasting op meerwaarde van beleggingen en vastgoed noem ik niet direct zeer hoog. Als ik me niet vergis, is dat bij de laagste ter wereld.
Als de OESO (en anderen) over totale belastinggraad spreekt, dan hebben ze het ook erfenissen, rv e.d.
Maw: belastingen die perfect te vermijden zijn als je uit je doppen kijkt. Erfenissen? Doe gewoon een schenking en het is veel minder. Rv? Perfect te vermijden.
In Belgie was het perfect mogelijk om 200.000 euro te beleggen. Dat wordt na 7 jaar 400.000 euro. Na 14 jaar 800.000 euro. Na 21 jaar 1.600.000 euro. Na 28 jaar 3.200.000. De belasting? 0,12% TOB op 200.000 en 0,12% op 3.200.000 bij verkoop.
Wie daarvan geen gebruik heeft gemaakt ... tja. Jammer zeker? En 10% op 3.200.000 of zelfs 15% (binnen een paar jaar). Nog geen ramp zeker?
Op alle componenten…
België is geen belastingsparadijs omdat we op 1 gebied lager scoren. Als je trouwens al x% meer personenbelasting moet betalen is er ook minder kapitaalopbouw. België neemt zijn deel gewoon vroeger dan landen die wel een belasting op kapitaal hebben (wat er trouwens bij ons ook is onder vorm van TOB, hoge RV,…)
Dit is voor mij een brug te ver voor weer dezelfde schouder … en dat zijn niet de superrijken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het zou zonneklaar moeten zijn: die meerwaarde-belasting had gekund indien er nog geen TOB of Reynderstaks had bestaan, zoals in die andere landen waar steeds naar verwezen wordt.
Sterkste schouders? Awel, enkel voor meerwaarden vanaf 500 000 dan hé (geïndexeerd uiteraard hé Connerke
).
Sterkste schouders? Awel, enkel voor meerwaarden vanaf 500 000 dan hé (geïndexeerd uiteraard hé Connerke
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Laat ons wachten tot we de modaliteiten van deze De Wever taks kennen. Dan kan je nog een strategie bepalen om de taks zo laag mogelijk te houden.
Ik denk dat de beste strategie nu is om rekeninguittreksels te downloaden zo ver mogelijk terug, een gewoonte die ik afgeleerd heb met al die online dinges ... kan van pas komen als ze zeggen ouder dan x jaar vrijgesteld.
Voor de rest is het koffiedik kijken.
Wat zeker is, dit wordt allemaal zo ingewikkeld dat het niet te controleren valt in een paar uur.
En dat met diensten die overstelpt zijn met andere rommelbelastingen (zoals de 14 eurocent die ik 2 maandelijks aan TOB taks betaal en verklaar trade republic).
Ze zijn er zoveel jaar niet in geslaagd spaarboekintresten na te kijken, 1 vrij eenvoudig product, enkel Belgische banken, ...
Voor de rest is het koffiedik kijken.
Wat zeker is, dit wordt allemaal zo ingewikkeld dat het niet te controleren valt in een paar uur.
En dat met diensten die overstelpt zijn met andere rommelbelastingen (zoals de 14 eurocent die ik 2 maandelijks aan TOB taks betaal en verklaar trade republic).
Ze zijn er zoveel jaar niet in geslaagd spaarboekintresten na te kijken, 1 vrij eenvoudig product, enkel Belgische banken, ...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
De Vlamingen hebben meer dan verwacht voor NVA en Vooruit gestemd. De 2 onverwachte grote winnaars.
Hun programma was gekend en wordt nu uitgevoerd.
NVA wilde lagere pensioenen, minder lange werkloosheid, het ontzien van het grootkapitaal en de ondernemers. Dit konden ze realiseren door de wens van Vooruit in te willigen: vermogensbelasting.
Het mag dus allemaal geen verrassing heten.
De slachtoffers? Dezelfde als altijd. Vooral de werkende en sparende Vlaming. NVA was vroeger veronwaardigd dat alle lasten op de nek van de werkende en sparende Vlamingen terechtkwamen. Nu doen ze hetzelfde omdat ze weten dat de werkende en sparende Vlaming geen kant uitkan en geen vluchtroutes hebben.
Zal het rekkertje ooit breken? NVA denkt dat het rekkertje van de Vlaming nog wel even uitgerekt kan worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
klopt, dat is hét gedrochtspaarfreakje schreef: ↑Vandaag 01:39 Het zou zonneklaar moeten zijn: die meerwaarde-belasting had gekund indien er nog geen TOB had bestaan.
-speculatietaks werd afgevoerd wegens lagere tob inkomsten
en mocht men nu beslissen om het na een jaar of tien bijhouden vrij te stellen van meerwaardebelasting =
- iedereen voor groot stuk de hangmat in (accumulating etf)
- dalende inkomsten RV
- verschrompelende tob taksen
- geraamde inkomsten meerwaardebelasting veel lager dan gepland
niet te doen dus
(in feite wel voor de meeste beleggers want hun rendement zou aanzienlijk stijgen)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hangmatbeleggen is een strategie. Men is ervoor of ertegen. Iemand die ertegen is, gaat nu niet plots een hangmatbelegger worden.doorwinterd schreef: ↑Vandaag 14:42 en mocht men nu beslissen om het na een jaar of tien bijhouden vrij te stellen van meerwaardebelasting =
Wie geen hangmatbelegger is, behaalt gemakkelijk 10% rendement per jaar meer dan de hangmatbelegger. 10% meerwaardebelasting verandert daar niets aan.
Hangmatbelegger behaalt 10% rendement gemiddeld. 1.000.000 euro wordt 2.000.000 euro na 7 jaar.
De niet-hangmat haalt 20% per jaar maar verkoopt elk jaar de hele portefeuille (dat laatste is gewoon veronderstelling om rekenvoorbeeld te geven).
1.000.000 wordt na 1 jaar 1.200.000. Meerwaardetaks: 10% op 190.000 is 19.000. Blijft over na 1 jaar: 1.181.000. Dus netto rendement van 18,1%.
Bij nettorendement van 18,1% wordt 1.000.000 na 7 jaar: 3,2 miljoen. Eigenlijk is het wat minder want de 10.000 vrijstelling smelt relatief weg. Laat ons zeggen: 3,15 miljoen na 7 jaar.
3,15 miljoen voor de niet-hangmat.
2 miljoen voor de hangmat.
Werkt ook voor 100.000 of om het even. Hangmatbelegger heeft na 7 jaar 150% van niet-hangmat. Bij lagere bedragen weegt de 10.000 vrijstelling meer door. Dus relatief voordeliger voor de minder begoedere niet-hangmat
Ik ben bang dat jij je rijk rekent en één of meerdere dalingen tussentijds over het hoofd ziet.KleineSpaarder schreef: ↑Vandaag 15:56Hangmatbeleggen is een strategie. Men is ervoor of ertegen. Iemand die ertegen is, gaat nu niet plots een hangmatbelegger worden.doorwinterd schreef: ↑Vandaag 14:42 en mocht men nu beslissen om het na een jaar of tien bijhouden vrij te stellen van meerwaardebelasting =
Wie geen hangmatbelegger is, behaalt gemakkelijk 10% rendement per jaar meer dan de hangmatbelegger. 10% meerwaardebelasting verandert daar niets aan.
Hangmatbelegger behaalt 10% rendement gemiddeld. 1.000.000 euro wordt 2.000.000 euro na 7 jaar.
De niet-hangmat haalt 20% per jaar maar verkoopt elk jaar de hele portefeuille (dat laatste is gewoon veronderstelling om rekenvoorbeeld te geven).
1.000.000 wordt na 1 jaar 1.200.000. Meerwaardetaks: 10% op 190.000 is 19.000. Blijft over na 1 jaar: 1.181.000. Dus netto rendement van 18,1%.
Bij nettorendement van 18,1% wordt 1.000.000 na 7 jaar: 3,2 miljoen. Eigenlijk is het wat minder want de 10.000 vrijstelling smelt relatief weg. Laat ons zeggen: 3,15 miljoen na 7 jaar.
Werkt ook voor 100.000 of om het even. Hangmatbelegger heeft na 7 jaar 150% van niet-hangmat. Bij lagere bedragen weegt de 10.000 vrijstelling meer door. Dus relatief voordeliger voor de minder begoedere niet-hangmat
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
+1Finny10 schreef: ↑Vandaag 16:13Ik ben bang dat jij je rijk rekent en één of meerdere dalingen tussentijds over het hoofd ziet.KleineSpaarder schreef: ↑Vandaag 15:56
Hangmatbeleggen is een strategie. Men is ervoor of ertegen. Iemand die ertegen is, gaat nu niet plots een hangmatbelegger worden.
Make Spaargids " Great Again ! "