Bewaarloon BNP Paribas Fortis ?
TIP
Re: Bewaarloon BNP Paribas Fortis ?
Luxeprobleem. Maar eens met moneymaker mailen.karine schreef: ↑13 februari 2025, 21:58Tja, zal een goede adviseur gehad hebben bij BNP zeker.
@Dieteren,
Het betreft in dit geval ook een schenking. Normaal was dit vorig jaar net als de rest al gebeurd(3 jaar) maar mijn vader was zoals ze zeggen een beetje verliefd op zijn aandelen die hij al zoveeel jaren in portefeuille heeft.
Met de borstel erdoor geeft ook weer cash, en ik zou echt niet weten wat ik vandaag met zoveel cash moet gaan aanvangen.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Jaartje of 5 gaat nog wel lukken hoop ik.
Als je niets doet verlies je zeker enkele percenten per jaar.
Het is vandaag belegd. Alles.omwisselen naar iets waar je die percentage niet verliest geeft al.een mooie winst. Je hoeft zelf geen keuze te maken; koop.gewoon wat iedereen samen neemt. Kan toch niet slecht zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Helemaal eens. Zeker die fondsen hebben een beheerskost van gemiddeld 2% per jaar. Alles verkopen en in een tracker steken, daar verdien je al 2% per jaar mee.B7H4long schreef: ↑Gisteren 07:46Als je niets doet verlies je zeker enkele percenten per jaar.
Het is vandaag belegd. Alles.omwisselen naar iets waar je die percentage niet verliest geeft al.een mooie winst. Je hoeft zelf geen keuze te maken; koop.gewoon wat iedereen samen neemt. Kan toch niet slecht zijn.
BNP rekent geen bewaarloon op hun eigen trackers. En een aantal daarvan hebben lage jaarlijkse kosten (<0.2), dus daar is niets mis mee. ZSM omzetten, zou ik doen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
De tot 2% beheerskosten op de BNPP fondsen gaan dan duizenden euros per jaar zijn als aandelen en fondsen zelfde grootte orde zijn.
Daarbovenop komt het jaarlijkse verlies van 10.000en euro dat je pa maakt omdat de meeste van die aandelen en fondsen gemiddeld minder dan 10% (een brede wereldindex) halen (BNPP Belgium 3,5% op 10 jaar; BNPP Europe small cap 4,2%, BNPP Europe equity 4,4%, ...)
De honderden euro beheerskosten zijn dus peanuts.
Aangezien het toch een passieve portefeuille is, kun je beter alles verkopen en onmiddellijk in 1 of 2 ETFen steken. Maar niet bij BNPP uiteraard.
Ofwel, als het te gevoelig is, alleen de BNPP fondsen direct verkopen en elders in de ETFs steken.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 14 februari 2025, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Misschien gewoon je niet moeien met de portfolio van je ouders. Die mensen leven nog en het is hun geld. Nu lijk je precies een geldwolf die op hun fortuin belust is. Je kan hen hoogstens adviseren.
Wacht gewoon tot die aandelen effectief van jou (en eventuele andere erfgenamen?) zijn. Hopelijk is dat pas over 10 jaar, 20 jaar of nog langer ...
Wacht gewoon tot die aandelen effectief van jou (en eventuele andere erfgenamen?) zijn. Hopelijk is dat pas over 10 jaar, 20 jaar of nog langer ...
De ouders schenken het haar, HTF. Optimaliseren staat niet gelijk aan een geldwolf zijn. Trieste post!