Federale Arizona-regering
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Federale Arizona-regering
Je bent plots zo kritisch? Jammer genoeg hoorde ik maar weinig van jou (of toch niet onder deze nick) tijdens Vivaldi, toen de tekorten groter en groter werden ...Moneyking schreef: ↑16 februari 2025, 09:51 Men doet alsof een pensioenhervorming onze begroting gaat redden. 2 miljard besparen op een totale pensioenlast van 70 miljard euro. Hoera! We zijn gered!
Wees eerlijk, die beloofde 500.000 nieuwe arbeidskrachten en 8 miljard bijhorende terugverdieneffecten gaan er niet zijn in 2029. Die fiscale hervorming gaat ook niets van in huis komen,...
Het is een eerste aanzet en het zal lang duren. Wie gelooft dat in 1 klap een gat in de begroting van meer dan 20 miljard kan gedicht worden; maakt zichzelf blaasjes wijs of is van slechte wil. Er is een groeipad uitgewerkt om van -4,4% naar -2,9% in 2029 te komen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
De pensioenlast gaat tegen 2050 evolueren naar 13 pct van het BBP, wat nog altijd laag is voor een Europees land. De overheid kan dat betalen, ze WIL het niet betalen, dat is een groot verschil.
Het werkelijke probleem zit bij de ontelbare koterijen in ons fiscaal systeem:
- Mensen zonder inkomen en kinderlast krijgen een belastingskrediet (teruggave belastingen) bovenop het kindergeld. Ge moet er maar opkomen.
- Notionele intrestaftrek? Vennootschappen die geen schulden hebben moeten de fiscale voordelen van schulden hebben ook kunnen genieten. Bestaat alleen in België.
- Ecocheques, cadeaucheques. Wat is het volgende? Vakantiecheques?
- Bedrijven aanmoedigen om werknemers een laag loon te betalen (vermindering patronale rsz lage lonen) en zo miljarden belastinginkomsten missen. Goed bezig.
- Landingsbanen en deeltijds werk met behoudt van pensioenrechten. Knap gevonden!
- Belastingen met zoveel uitzonderingen dat er een nulopbrengst is, zijn we ook kampioen in
Ze zouden beter al die koterijen uitkuisen. Dat zou nogal eens een "hervorming" zijn.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Kunnen betalen?Moneyking schreef: ↑16 februari 2025, 10:53De pensioenlast gaat tegen 2050 evolueren naar 13 pct van het BBP, wat nog altijd laag is voor een Europees land. De overheid kan dat betalen, ze WIL het niet betalen, dat is een groot verschil.
Het werkelijke probleem zit bij de ontelbare koterijen in ons fiscaal systeem:
- Mensen zonder inkomen en kinderlast krijgen een belastingskrediet (teruggave belastingen) bovenop het kindergeld. Ge moet er maar opkomen.
- Notionele intrestaftrek? Vennootschappen die geen schulden hebben moeten de fiscale voordelen van schulden hebben ook kunnen genieten. Bestaat alleen in België.
- Bedrijven aanmoedigen om werknemers een laag loon te betalen (vermindering patronale rsz lage lonen) en zo miljarden belastinginkomsten missen. Goed bezig.
- Landingsbanen en deeltijds werk met behoudt van pensioenrechten. Knap gevonden!
- Belastingen met zoveel uitzonderingen dat er een nulopbrengst is, zijn we ook kampioen in
Ze zouden beter al die koterijen uitkuisen. Dat zou nogal eens een "hervorming" zijn.
De pensioenlasten gaan stijgen van 11,5% van het BBP naar 13,5 van het BBP om precies te zijn, dus +2% van het BBP.
Als je al met een serieus gat in je begroting zit dan is dat inderdaad een probleem.
Laag voor een Europees land?
Hang er van af met wie je ons vergelijkt. In vergelijking met Frankrijk en Italië valt dat best mee (maar dat zijn dan ook de slechte leerlingen van de klas). In vergelijking met pakweg Nederland valt het dan weer tegen.
Een formateur die beweert dat de meerwaardebelasting er niet komt voor beleggers die 10 jaar hun aandelen bijhouden terwijl daar nog geen afspraak over is.
Geen probleem zeker. BDW is heilig.
Geen probleem zeker. BDW is heilig.
Nederland heeft een kapitalisatiesyteem. Mensen sparen voor hun eigen pensioen. Logisch dat de pensioenlast i.v.t. het BBP dan lager is. De pensioenuitgaven zitten daar gewoon niet in de begroting.VincentVega schreef: ↑16 februari 2025, 11:18 Laag voor een Europees land?
Hang er van af met wie je ons vergelijkt. In vergelijking met Frankrijk en Italië valt dat best mee (maar dat zijn dan ook de slechte leerlingen van de klas). In vergelijking met pakweg Nederland valt het dan weer tegen.
Ik vind dat overigens een veel beter systeem. Er zijn wel wat stielmannen die tegen gaan zijn denk ik
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
De begroting en het tekort is nog steeds een balans tussen inkomsten (taksen en lasten) en uitgaven (pensioenen, sociale zekerheid, wanbeleid,...). Die balans is stevig doorgezakt aan de uitgavenkant, dus stellen dat de pensioenen betaalbaar zijn klopt niet, op dit moment is er voor alles aan de uitgaven kant geld te kort, heel veel geld. Bovendien gaan die pensioen uitgaven door de vergrijzing nog enorm stijgen, ingrijpen is echt wel noodzakelijk. Die 13% BBP is trouwens een heel hoge last, dat wil zeggen dat op alles wat hier aan waarde gecreëerd wordt er alleen al 13% naar pensioen lasten gaat.
Ik ben akkoord met je lijstje maar zet er gerust de koterijen in de pensioenen bij, NMBS en militairen die op 55 of 56 op pensioen kunnen, de ambtenaren pensioenen die veel hoger liggen dan het werknemerspensioen, enz...Moneyking schreef: ↑16 februari 2025, 10:53 Het werkelijke probleem zit bij de ontelbare koterijen in ons fiscaal systeem:
Van mij mogen ze die koterijen ook opkuisen. Maar wees consequent. Als je de ene koterij opkuist (ambtenarenkoterij), kuis dan ook de koterijen voor werknemers en zelfstandigen op.
Nu verliezen ambtenaren pensioen, misschien wel terecht, terwijl de waarde van maaltijdcheques stijgen, zelfstandigen een nieuwe "ondernemersaftrek" krijgen (nieuwe koterij),..
Dat is gewoon niet fair. Die ambtenaren die op hun 55/56 op pensioen gaan, dat zijn nu ook niet bepaald (top)ambtenaren hé. Er zijn echt wel ambtenaren zeer productief zijn. Ik ken wel wat onderwijzers die terug naar de privé gaan.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Verkeerde voorstelling van de feiten.
De HUIDIGE REGERINGSCOALITIE wil het niet.
Het is gewoon een kwestie van keuzes maken.
DAT IS EEN NOG GROTER VERSCHIL
Kan evengoed zijn: ontsla 50% van de federale ambtenaren en verdubbel de pensioenen VOOR WIE ER ECHT VOOR GEWERKT HEEFT.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 16 februari 2025, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ken ook nogal wat ambtenaren die naar de privésector (terug) gaan dus zo'n gouden baan zal het wel niet zijn zeker. Uiteraard kijken jullie alleen naar de voordelen (pensioen), de nadelen worden gemakkelijkheidshalve niet vermeld.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Nog voorstel: regionaliseer de pensioenen van de regionale ambtenaren. Waarom moet de Belgische staat de pensioenen betalen van de Vlaamse ambtenaren?
Laat Vlaanderen de keuze maken. Laat Vlaanderen de helft van de Vlaamse ambtenaren ontslaan. Met de gewonnen lonen en pensioenen kan de Vlaamse regering de fiscaliteit van de Vlamingen zeer veel verbeteren: grote belastingkortingen voor de Vlamingen die werken.
Laat Vlaanderen de keuze maken. Laat Vlaanderen de helft van de Vlaamse ambtenaren ontslaan. Met de gewonnen lonen en pensioenen kan de Vlaamse regering de fiscaliteit van de Vlamingen zeer veel verbeteren: grote belastingkortingen voor de Vlamingen die werken.
Allez, omdat maaltijdcheques eindelijk eens geïndexeerd worden (een paar euro extra die de werkgever eventueel mag bijgeven) is het niet fair dat de pensioenen hervormd wordenMoneyking schreef: ↑16 februari 2025, 11:40 Van mij mogen ze die koterijen ook opkuisen. Maar wees consequent. Als je de ene koterij opkuist (ambtenarenkoterij), kuis dan ook de koterijen voor werknemers en zelfstandigen op.
Nu verliezen ambtenaren pensioen, misschien wel terecht, terwijl de waarde van maaltijdcheques stijgen, zelfstandigen een nieuwe "ondernemersaftrek" krijgen (nieuwe koterij),..
Dat is gewoon niet fair. Die ambtenaren die op hun 55/56 op pensioen gaan, dat zijn nu ook niet bepaald (top)ambtenaren hé. Er zijn echt wel ambtenaren zeer productief zijn. Ik ken wel wat onderwijzers die terug naar de privé gaan.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zullen ze niet graag lezen in Brussel en WalloniëKleineSpaarder schreef: ↑16 februari 2025, 12:12 Nog voorstel: regionaliseer de pensioenen van de regionale ambtenaren. Waarom moet de Belgische staat de pensioenen betalen van de Vlaamse ambtenaren?
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Wie of wat bepaalt wat het inkomensverschil tussen werken en niet werken moet zijn. Bestaan daar internationale regels voor ofzo
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Die 500 euro is arbitrair, nergens op gebaseerd. Het verschil moet groter staat iedereen te roepen. Een uitkering zal altijd relatief hoog zijn omdat het een vervangingsinkomen is voor mensen die willen maar niet kunnen werken. De profiteurs, dat is een ander verhaal natuurlijk.
Overigens denk ik niet dat ons wereldbeeld zo verschillend is. Vroeger had je nog goede wiskundeleraars (ingenieurs, wiskundigen met een doctoraat,..). Die gaan verdwijnen. Filosofen en cultuurwetenschappers, die gaan we nog zien bij de overheid.
Het getal dat daar opgeplakt wordt doet er niet zo veel toe, nu is het in elk geval veel te klein om mensen te motiveren een job aan te nemen. Of die €500 gaan volstaan gaan we moeten afwachten, dat ze eerst maar eens zorgen dat die 500 gehaald wordt en dat het hangmat bestaan wat minder comfortabel en wat minder lang getolereerd wordt.
Ah, we zijn bij "de hangmat" aangekomen. Het cliché der clichés. Ik geef toe, vroeger zei ik dat ook.
Ga eens vrijwilligerswerk doen bij de voedselbank, daar kan je zien hoe sukkelaars eruitzien. Ik zeg je nu al: je gaat niet willen ruilen. Dat de werkloosheidsuitkering beperkt wordt in de tijd vind ik wel een goede maatregel.
Ga eens vrijwilligerswerk doen bij de voedselbank, daar kan je zien hoe sukkelaars eruitzien. Ik zeg je nu al: je gaat niet willen ruilen. Dat de werkloosheidsuitkering beperkt wordt in de tijd vind ik wel een goede maatregel.