Portefeuille uitbreiden na schenking
TIP
Portefeuille uitbreiden na schenking
Hallo allemaal
Ik beleg sinds 8 jaar in ETFs. Na enkele foute keuzes in het begin heb ik me de laatste jaren goed ingelezen en heb ik ondertussen een (voor mij) goed gebalanceerde en gespreide portefeuille.
Momenteel is deze:
80% SWRD
5% EMIM
5% SEMI
10% SGLD
Mijn beleggingshorizon is nog minstens 20 a 25 jaar en in principe tot voorbij mijn pensioen.
Tot aan mijn pensioen is het niet de bedoeling dat ik iets ga verkopen.
Mijn vader is sinds enkele jaren zijn successieplanning aan het maken en wil ook al een deel van zijn gelden schenken om de hele erfbelasting zo goed als mogelijk te ontwijken.
Concreet is er nu een som van 200k vrijgekomen en waar ik met mijn vader de afspraak over heb om dit voor lange termijn te beleggen. De volgende jaren zal er op regelmatige basis nog gelden bijkomen, weliswaar kleinere bedragen.
Dit bedrag lump sum investeren durf ik met dit bedrag niet aan, ik zou dit toch over een jaar willen spreiden. Eventueel wachten op een correctie dit jaar en dan een groot deel inkopen?
Wat denken jullie hierover?
Een tweede punt is in welke ETFs?
Ik had het idee om SWRD en EMIM te vervangen door IMIE of ACWE.
Ook zou ik een aanzienlijk deel in S&P500 willen steken. Deze ETF heb ik nog niet en dit lijkt me toch ook interessant op de hele lange termijn (ook al is er overlap).
Wat denken jullie hiervan?
Zijn er nog andere mogelijkheden?
Ik wil vooral mijn portefeuille niet te ingewikkeld maken.
Alvast bedankt voor jullie inzichten.
Ik beleg sinds 8 jaar in ETFs. Na enkele foute keuzes in het begin heb ik me de laatste jaren goed ingelezen en heb ik ondertussen een (voor mij) goed gebalanceerde en gespreide portefeuille.
Momenteel is deze:
80% SWRD
5% EMIM
5% SEMI
10% SGLD
Mijn beleggingshorizon is nog minstens 20 a 25 jaar en in principe tot voorbij mijn pensioen.
Tot aan mijn pensioen is het niet de bedoeling dat ik iets ga verkopen.
Mijn vader is sinds enkele jaren zijn successieplanning aan het maken en wil ook al een deel van zijn gelden schenken om de hele erfbelasting zo goed als mogelijk te ontwijken.
Concreet is er nu een som van 200k vrijgekomen en waar ik met mijn vader de afspraak over heb om dit voor lange termijn te beleggen. De volgende jaren zal er op regelmatige basis nog gelden bijkomen, weliswaar kleinere bedragen.
Dit bedrag lump sum investeren durf ik met dit bedrag niet aan, ik zou dit toch over een jaar willen spreiden. Eventueel wachten op een correctie dit jaar en dan een groot deel inkopen?
Wat denken jullie hierover?
Een tweede punt is in welke ETFs?
Ook zou ik een aanzienlijk deel in S&P500 willen steken. Deze ETF heb ik nog niet en dit lijkt me toch ook interessant op de hele lange termijn (ook al is er overlap).
Re: Portefeuille uitbreiden na schenking
De beurs voorspellen is altijd moeilijk. Het zou evengoed kunnen dat er geen correctie komt dit jaar.
65% van IMIE is al Amerika dus ik weet niet of het dan zo nuttig is om nog extra in de S&P500 te steken.Sooi86 schreef: ↑19 februari 2025, 14:57 Een tweede punt is in welke ETFs?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom zou je nu ineens anders moeten beleggen? Is er buiten extra geld iets veranderd?
Spreiden over een jaar of zo is goed.
Waarom meer SP500? 2/3 van SWRD is reeds US large cap. Waarom zou je niet 1/3 blijven beleggen buiten de US. Dat is wat de median van alle beleggers doen. Zeker in de huidige tijden geen slecht idee.
IMIE/ACWE is ongeveer gelijk aan SWRD en EMIM in een 9 tov 1 verhouding - dus niet veel verschil - wel wat makkelijker in de aankoop.
Spreiden over een jaar of zo is goed.
Waarom meer SP500? 2/3 van SWRD is reeds US large cap. Waarom zou je niet 1/3 blijven beleggen buiten de US. Dat is wat de median van alle beleggers doen. Zeker in de huidige tijden geen slecht idee.
IMIE/ACWE is ongeveer gelijk aan SWRD en EMIM in een 9 tov 1 verhouding - dus niet veel verschil - wel wat makkelijker in de aankoop.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
SP500 meer rendement op lange termijn. Lange termijn zal het risico verminderen en het plan is om enkel maar bij te kopen en niets te verkopen.
Ik overweeg hierdoor eventueel een positie in Nasdaq100 ipv SP500.
Daarom zou ik het gewicht in US willen verhogen. Ik ben nog altijd van mening dat US de wereld aanstuurt.
Verder wil ik inderdaad niet anders gaan beleggen.
Daarom zou ik het gewicht in US willen verhogen. Ik ben nog altijd van mening dat US de wereld aanstuurt.
Wat weet jij meet dan alle beleggers/experten op de beurs? Waarom zou je anders beleggen dan hen?Sooi86 schreef: ↑Gisteren 15:17 SP500 meer rendement op lange termijn. Lange termijn zal het risico verminderen en het plan is om enkel maar bij te kopen en niets te verkopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Door nog meer in de VS te gaan zitten, verhoog je jouw risico.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Schenking best op een aparte rekening zetten/houden zeker als je nog 5 jaar moet wachten om zeker te zijn dat geen registratie rechten moet betalen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik zou persoonlijk ook niet lumpsum all in gaan, maar ik zou mijn spreiding in tijd toch beperken. Misschien 50% in 1 keer, en de rest spreiden over een jaar?
Uit ervaring weet ik dat het toch ook in je hoofd blijft spoken als er een grote som geld staat te verkommeren op een spaarrekening. Ik zou dat niet al te lang laten aanslepen.
Uit ervaring weet ik dat het toch ook in je hoofd blijft spoken als er een grote som geld staat te verkommeren op een spaarrekening. Ik zou dat niet al te lang laten aanslepen.