Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Wel, je kunt al eens vertrekken van de kost per opgeslagen kWh van een thuisbatterij inclusief financiering en afschrijf kosten, een kost die min of meer zal opgedrongen worden. Door het lokaal grootschaliger te doen gaat de prijs en de efficiëntie per opgeslagen kWh hoe dan ook aanzienlijk gunstiger uitkomen, zelfs met nog wat geld pakkerij voor de netbeheerder erbij gaat het goedkoper zijn dan al die kleine thuisbatterijen. Tevens kan de netbeheerder deze lokale batterijen ook gebruiken om overtollige stroom uit windparken te bufferen of piekverbruiken aan te vullen, kortom veel beter stuurbaar dan thuisbatterijen. Zolang de opslag van één kilowatt goedkoper is dan de aankoop van één kilowatt doet de panelen bezitter er een voordeel mee. Nu betaalt de paneel bezitter voor elke kWh uit het net de volle pot en geeft zijn panelenstroom bijna gratis weg of mag er binnenkort voor betalen. Zelf direct consumeren blijft ook in dit systeem het meest gunstige, dus misbruik door extra veel stroom op te slaan zal niet aan de orde zijn.haelewyn schreef: ↑Vandaag 11:10 Lokale batterijparken : lijkt mij een goed idee maar je houdt in je betoog al geen rekening met de verliezen.
Hoe groot gaan die zijn .. ?
IMHO denk je hier ook niet aan de haalbaarheid.
Als iedereen die panelen heeft, intekent op een abonnement op zo'n park, moet dat wel erg groot zijn. Wat gaat dat kosten ?
Wat wordt bijgevolg de prijs voor een gebruiker ?
Nog de moeite om het te overwegen of gewoon even duur als elektriciteit aankopen ?
Misschien zelfs duurder en dan mogen we het idee al direct afblazen.
Iets zegt me dat, als die oprichting van lokale parken financieel haalbaar was, ze er al mee bezig zouden zijn.
Ik denk dat het eerder haalbaar is als een doorsnee gemeente zo'n park of 5 opricht, eerder dan een ganse regio met één park voor 10 gemeenten. Buurtprojecten of iets dergelijks. En liefst gesubsidieerd natuurlijk !!
Ik duizel al even als ik aan de benodigde vermogens ga denken en welke batterijen ze daar voor gaan vinden.
Er was toch ooit dat idee om dergelijke parken aan te leggen met versleten autobatterijen ?
Geen idee of dat haalbaar is momenteel...
Ik duizel al even als ik aan de benodigde vermogens ga denken en welke batterijen ze daar voor gaan vinden.
Er was toch ooit dat idee om dergelijke parken aan te leggen met versleten autobatterijen ?
Uiteraard, zelfs per wijk of straat waar x aantal kWh zonnestroom beschikbaar is, hoe korter bij hoe minder kabels en net verzwaring er nodig is. Subsidies zijn niet nodig, financiering (liefst door de overheid zelf) voor de aanleg wel, de panelenbezitter betaalt via de opslag kost de afbetaling van de batterij. Of het zinvol is om versleten batterijen daarvoor te gebruiken is maar de vraag, rest levensduur moet in verhouding staan met aanschaf en plaatsingskosten, denk dat je dan beter af bent met nieuwe die jaren mee gaan. Door het te laten doen door de netbeheerder / overheid hoeft er geen vette winstmarge opzitten wat bij de huidige door privaat betaalde grote batterijparken wel het geval is. En zoals steeds; de ene zijn winst wordt door de andere, de consument in dit geval betaalt.haelewyn schreef: ↑Vandaag 11:54 Ik denk dat het eerder haalbaar is als een doorsnee gemeente zo'n park of 5 opricht, eerder dan een ganse regio met één park voor 10 gemeenten. Buurtprojecten of iets dergelijks. En liefst gesubsidieerd natuurlijk !!
Zelf denk ik aan de tijd dat mijn zonnepanelen bv. minder vermogen gaan leveren. Aangezien ze momenteel dik in overvloed leveren, is het probleem onbestaand als het geleverde vermogen ooit met 20 procent daalt.
Weet iemand trouwens of het grote nadelen heeft voor de installatie als je 1 of 2 omvormers (ik heb er hier 2) gewoon uitschakelt ?
Weet iemand trouwens of het grote nadelen heeft voor de installatie als je 1 of 2 omvormers (ik heb er hier 2) gewoon uitschakelt ?