Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Mijn buren zijn precies bij een dure leverancier geweest want ik hoor hier gans andere prijzen.
Sinds 2010 zonnepanelen, sinds 2021 geen terugdraaiende teller meer, maar een digitale teller.
In Excel heb ik vanaf mei 2021 gegevens verzameld, ondertussen meer dan 130000 lijnen, wordt maandelijks aangevuld:
- per kwartier afname en injectie (via Fluvius)
- per kwartier opbrengst van de zonnepanelen
Eigen verbruik van zonneopbrengst is van mei 2021 tot heden 49,9%.
Via enkele parameters (capaciteit en prijs thuisbatterij, en afname- en injectieprijs per kWh) en wat formules kan ik een batterij simuleren, de opbrengst berekenen en uiteindelijk de terugverdientijd bepalen, voor mijn verbruiksprofiel en met de prijzen van mijn huidige elektriciteitscontract.
Capaciteit Terugverdientijd
4,8 11 jaar
9,5 13,1 jaar
14,3 16 jaar
Wanneer ik de injectievergoeding naar 0 breng (bedraagt momenteel 0,0451 €/kWh), dan krijg ik
4,8 9,2 jaar
9,5 11 jaar
14,3 13,4 jaar
De mogelijkheid bestaat dat binnenkort (over enkele jaren?) er geen injectievergoeding meer gegeven zal worden.
Ga ik nog een stap verder, en reken in met een injectietarief (ipv vergoeding), dan krijg ik:
4,8 8 jaar
9,5 9,5 jaar
14,3 11,6 jaar
Dus momenteel is voor mij een thuisbatterij niet rendabel wegens terugverdientijd meer dan 10 jaar.
Bij een injectievergoeding van 0, begint het te kantelen.
Maar pas bij een injectietarief (of een gevoelige stijging van de elektriciteitsprijzen (basis en/of netvergoeding en/of taksen) wordt het interessant.
Dit alles volgens mijn verbruiksprofiel.
In Excel heb ik vanaf mei 2021 gegevens verzameld, ondertussen meer dan 130000 lijnen, wordt maandelijks aangevuld:
- per kwartier afname en injectie (via Fluvius)
- per kwartier opbrengst van de zonnepanelen
Eigen verbruik van zonneopbrengst is van mei 2021 tot heden 49,9%.
Via enkele parameters (capaciteit en prijs thuisbatterij, en afname- en injectieprijs per kWh) en wat formules kan ik een batterij simuleren, de opbrengst berekenen en uiteindelijk de terugverdientijd bepalen, voor mijn verbruiksprofiel en met de prijzen van mijn huidige elektriciteitscontract.
4,8 11 jaar
9,5 13,1 jaar
14,3 16 jaar
Wanneer ik de injectievergoeding naar 0 breng (bedraagt momenteel 0,0451 €/kWh), dan krijg ik
4,8 9,2 jaar
9,5 11 jaar
14,3 13,4 jaar
De mogelijkheid bestaat dat binnenkort (over enkele jaren?) er geen injectievergoeding meer gegeven zal worden.
Ga ik nog een stap verder, en reken in met een injectietarief (ipv vergoeding), dan krijg ik:
4,8 8 jaar
9,5 9,5 jaar
14,3 11,6 jaar
Dus momenteel is voor mij een thuisbatterij niet rendabel wegens terugverdientijd meer dan 10 jaar.
Bij een injectievergoeding van 0, begint het te kantelen.
Maar pas bij een injectietarief (of een gevoelige stijging van de elektriciteitsprijzen (basis en/of netvergoeding en/of taksen) wordt het interessant.
Dit alles volgens mijn verbruiksprofiel.
Laatst gewijzigd door zwembad op 11 maart 2025, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Je bedoelt wellicht digitale meter?
Bedankt voor de data
72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash
Klopt, sinds 2021 geen terugdraaiende teller meer, dus een digitale. Ik corrigeer het.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Wat gebeurt er met de 50,1% resterende zonneopbrengst als je een thuisbatterij hebt?
Ga je er van uit dat die volledig naar de batterij gaat? Of hou je nog rekening met een deel injectie? En ook met een deel afname?
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Met welke kost heb je gerekend voor de 4,8 kWh batterij?
72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash
Ik krijg hier met Luminus Basic momenteel nog 8 cent injectievergoeding. Alleen weet niemand hoelang nog...
Op de zonnige dagen die geweest zijn heb ik rond de 40 a 45 procent zelfgebruik. Jammer genoeg misschien niet meer voor lang.
Mijn zonnepanelen zijn in te grote aantallen geplaatst met het idee van later aanschaf van een elektrische auto maar dat is een plug in hybride voorlopig.
Was ook in de tijd dat er een flink vergoeding voor gegeven werd.
Ik heb jammer genoeg alleen grote verbruikers die ik kan aanzetten.
Beneden 1000 watt verbruik heb ik niet veel of niets.
Ik ben nog op zoek naar wat lichte verbruikers om wat stroom mee te verbruiken.
Batterij : even eenvoudig rekenen.
In de zomer bedroeg de factuur hier 25 euro per maand voor elektriciteit na installatie van panelen maar zonder enige moeite gedaan te hebben om dingen na elkaar op te starten. Ik doe die moeite wel dus de prijs gaat nog dalen of gelijk blijven door inflatie.
Terugverdientijd van een batterij : vermoedelijk nooit terugverdiend hier.
Als er een injectietarief komt ben ik misschien nog beter af als ik de omvormer uitschakel.
Jullie mening daarover ?
Op de zonnige dagen die geweest zijn heb ik rond de 40 a 45 procent zelfgebruik. Jammer genoeg misschien niet meer voor lang.
Mijn zonnepanelen zijn in te grote aantallen geplaatst met het idee van later aanschaf van een elektrische auto maar dat is een plug in hybride voorlopig.
Was ook in de tijd dat er een flink vergoeding voor gegeven werd.
Ik heb jammer genoeg alleen grote verbruikers die ik kan aanzetten.
Beneden 1000 watt verbruik heb ik niet veel of niets.
Ik ben nog op zoek naar wat lichte verbruikers om wat stroom mee te verbruiken.
Batterij : even eenvoudig rekenen.
In de zomer bedroeg de factuur hier 25 euro per maand voor elektriciteit na installatie van panelen maar zonder enige moeite gedaan te hebben om dingen na elkaar op te starten. Ik doe die moeite wel dus de prijs gaat nog dalen of gelijk blijven door inflatie.
Als er een injectietarief komt ben ik misschien nog beter af als ik de omvormer uitschakel.
Jullie mening daarover ?
Recente prijzen batterijen:
Huidige groepsaankoop via ichooser en Durasun:
4,8 kWh = € 3131
9,5 kWh = € 4395
14,3 kWh = €5700
Inclusief:
Extra omvormer (bovenop je huidige systeem)
Montagemateriaal
Installatie (incl. verplaatsing en werkuren)
Monitoring
AREI-keuring en garanties
Optioneel: energiemanagementsysteem
Die 50,1% resterende zonneopbrengst gaat nu het net op voor een peulschil voor mij.VincentVega schreef: ↑Gisteren 16:30Wat gebeurt er met de 50,1% resterende zonneopbrengst als je een thuisbatterij hebt?
Ga je er van uit dat die volledig naar de batterij gaat? Of hou je nog rekening met een deel injectie? En ook met een deel afname?
Met een thuisbatterij gaat een deel in de batterij, tot ze vol is, het teveel gaat ook dan het net op.
Simulatie met bovenstaande capaciteiten geeft dit:
Capaciteit Eigen verbruik met thuisbatterij
4,8 kWh 65.6%
9,5 kWh 68.4%
14,3 kWh 69.6%
Omdat ik momenteel zonder thuisbatterij al een hoog eigen verbruik heb zonder thuisbatterij, win ik op dat punt niet heel veel met een thuisbatterij. In de winter geraakt de batterij amper gevuld, en in de zomer is ze heel snel vol en niet zo vaak leeg.
Verkopers van thuisbatterijen baseren de terugverdienberekeningen op verhoging van eigen verbruik van 25-35% zonder batterij naar 65-80% met batterij. En komen dan aan een terugverdientijd van 6 tot 8 jaar. En verkopen zo veel batterijen ...
Als er een injectietarief komt, zijn er in essentie 3 mogelijkheden:
1) zorgen dat je meer verbruik en minder injecteert, niet altijd praktisch haalbaar (en soms absurd, bv. onnodig elektrisch vuurtje)
2) thuisbatterij indien terugverdientijd acceptabel is
3) omvormer uitschakelen: vraag is alleen, wanneer schakel je die uit en wanneer terug in? Zodra je terug elektriciteit afneemt, moet je eigenlijk omvormer terug inschakelen. Manueel is dit niet te doen, dit moet je automatiseren. Ik vraag me af of dit uit- en inschakelen van de omvormer eigenlijk wel 'gezond' is voor de omvormer en de panelen?
Ik vraag me ook af of ze bij een tarificatie nuchter per geinjecteerde kwh zouden aanrekenen.
Of komt er dan misschien een vaste kost of een taks per groep waarin je zit zoals met het piekverbruik nu.
Wordt het dan altijd aangerekend of alleen bij overschotten... Het zou.gek zijn om de kost aan te rekenen op dagen dat die stroom erg nuttig is.
Alleen een paar cent per kwh zou dan nog de beste slechte oplossing zijn, enkel op momenten van overschot.
Onderaan de omvormer staat er hier een knop waarmee je hem veilig uit kan zetten.
Als je dat elke dag zou doen is dat misschien niet ideaal.
Op de zonnige dagen zou ik bv. 1 omvormer (van de 2) tijdens het donker kunnen uitschakelen en de helft van de panelen gebruiken, beurtelings.
Op minder zonnige dagen kan ik beide groepen ingeschakeld laten.
This is Belgium, niet echt Spanje... dus zo slecht lijkt me dat niet.
Ik lees dat panelen geen elektriciteit meer leveren als je de omvormer uit zet. Dan is er bijgevolg ook niets schadelijks meer aan de gang.
Of komt er dan misschien een vaste kost of een taks per groep waarin je zit zoals met het piekverbruik nu.
Wordt het dan altijd aangerekend of alleen bij overschotten... Het zou.gek zijn om de kost aan te rekenen op dagen dat die stroom erg nuttig is.
Alleen een paar cent per kwh zou dan nog de beste slechte oplossing zijn, enkel op momenten van overschot.
Onderaan de omvormer staat er hier een knop waarmee je hem veilig uit kan zetten.
Als je dat elke dag zou doen is dat misschien niet ideaal.
Op de zonnige dagen zou ik bv. 1 omvormer (van de 2) tijdens het donker kunnen uitschakelen en de helft van de panelen gebruiken, beurtelings.
Op minder zonnige dagen kan ik beide groepen ingeschakeld laten.
This is Belgium, niet echt Spanje... dus zo slecht lijkt me dat niet.
Ik lees dat panelen geen elektriciteit meer leveren als je de omvormer uit zet. Dan is er bijgevolg ook niets schadelijks meer aan de gang.
Ik heb ook zowat alle cijfers die ik had in een spreadsheet gegooid en kom op 1334 kWh minder afname per jaar als ik een batterij van 5 kWh koop. Per maand is dit in mijn geval, van januari tot december:Kakkie schreef: ↑Gisteren 17:14 Batterij : even eenvoudig rekenen.
Jullie mening daarover ?
90
107
153
127
116
124
120
137
137
132
90
53
Met een dynamisch tarief komt dit op zo'n 350 Euro/jaar.
Met een batterij van 2,5 kWh zou ik 260 Euro per jaar besparen, maar zo'n batterij kan ik niet kopen/aansturen/uitbreiden. Er zijn nogal wat nadelen aan heel kleine batterijen. Een batterij van 10 kWh zou me per jaar 25 Euro meer besparen dan ene van 5 kWh, dus die 5 is zowat de sweet spot en heb ik ook besteld omdat ik verwacht dat de elektriciteitsprijzen eerder zullen stijgen dan dalen.
Als ik mijn resultaten wat extrapoleer naar jouw zomerverbruik van 25 Euro/maand, denk ik dat een batterij je in de zomer 20 kan opbrengen, in de winter een pak minder en in het tussenseizoen wat meer. Wachten dus op hogere elektriciteitsprijzen of lagere batterijprijzen...
Wat 3) betreft: mijn (nieuwe) omvormer zou bij negatieve prijzen mijn eigenverbruik moeten kunnen leveren zonder te injecteren.zwembad schreef: ↑Gisteren 18:33Als er een injectietarief komt, zijn er in essentie 3 mogelijkheden:
1) zorgen dat je meer verbruik en minder injecteert, niet altijd praktisch haalbaar (en soms absurd, bv. onnodig elektrisch vuurtje)
2) thuisbatterij indien terugverdientijd acceptabel is
3) omvormer uitschakelen: vraag is alleen, wanneer schakel je die uit en wanneer terug in? Zodra je terug elektriciteit afneemt, moet je eigenlijk omvormer terug inschakelen. Manueel is dit niet te doen, dit moet je automatiseren. Ik vraag me af of dit uit- en inschakelen van de omvormer eigenlijk wel 'gezond' is voor de omvormer en de panelen?
Dank voor je berekend oordeel.
Het is eveneens mijn idee... dat het niets voor nu is.
Het is eveneens mijn idee... dat het niets voor nu is.
Elke situatie is anders. Aan de huidige prijzen is een thuisbatterij niet voor iedereen interessant (te lange terugverdientijd). Bij mij is een thuisbatterij wel interessant, ondanks de hoge prijs, de aanwezigheid van twee warmtepompen wil wat helpen en ook het feit dat ik eerder een nachtraaf ben.
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen