Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Ik ben geen voorstander van die stekkerdinges, maar beter iets dan niets. Beter is een echte installatie van zonnepanelen/batterij. Eerst kijken of je verdeelbord geschikt is voor een extra kring (automaat of aardlekautomaat) en de extra stroom aankan, na installatie laten keuren. Hoeft niet altijd veel te kosten (zeker als je het zelf kan) en de besparing op lange termijn is meegenomen.
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Vijf procent per jaar winst op je geld, de laatste tien jaar ? Daar zit ik erg zwaar onder..vortex schreef: ↑Vandaag 09:00
Hier nog altijd gewone elektriciteit zonder gedoe. De €10.000 die ik 15 jaar geleden niet in zonnepanelen heb geïnvesteerd hebben mij aan pakweg 5% nu ruim €10.000 meerwaarde opgeleverd, waarmee het grootste deel van het verbruik reeds bekostigd is. ......
Als ik nu met panelen gedoe zou beginnen (kans blijft klein), zouden het hooguit 2 of 4 panelen in oost west opstelling zijn met eventueel een kleine batterij om een deel van mijn continu basis verbruik van ong. 150Wh te dekken.
Ik heb met 18 panelen en een dak dat niet ideaal op de zon gericht is op topdagen 4200 opbrengst in piekmomenten.
Met 4 panelen je verbruik regelen EN een batterij voeden ... Dat ga je eens moeten herberekenen vrees ik.
Misschien heb je niks van grote verbruikers.. boilers.. auto.. kookvuur.....etc
Van de stekkerpanelen mag je er maar 2 per gezin plaatsen. Hoe ze dat gaan opvolgen is een andere zaak.
Zonnepanelen moet je echt leggen uit ecologische overtuiging(behalve in de tijd van de buitensporige subsidies van Freya),als je alle kosten op telt+beperkte levensduur omvormer -eventuele batterij,kun je het beter beleggen het uitgespaarde bedrag.haelewyn schreef: ↑Vandaag 11:10Vijf procent per jaar winst op je geld, de laatste tien jaar ? Daar zit ik erg zwaar onder..vortex schreef: ↑Vandaag 09:00
Hier nog altijd gewone elektriciteit zonder gedoe. De €10.000 die ik 15 jaar geleden niet in zonnepanelen heb geïnvesteerd hebben mij aan pakweg 5% nu ruim €10.000 meerwaarde opgeleverd, waarmee het grootste deel van het verbruik reeds bekostigd is. ......
Als ik nu met panelen gedoe zou beginnen (kans blijft klein), zouden het hooguit 2 of 4 panelen in oost west opstelling zijn met eventueel een kleine batterij om een deel van mijn continu basis verbruik van ong. 150Wh te dekken.
Ik heb met 18 panelen en een dak dat niet ideaal op de zon gericht is op topdagen 4200 opbrengst in piekmomenten.
Met 4 panelen je verbruik regelen EN een batterij voeden ... Dat ga je eens moeten herberekenen vrees ik.
Misschien heb je niks van grote verbruikers.. boilers.. auto.. kookvuur.....etc
Van de stekkerpanelen mag je er maar 2 per gezin plaatsen. Hoe ze dat gaan opvolgen is een andere zaak.
Zoals gezegd niks van elektrische dingen voor warmte productie, behalve een oven en microgolf die maar sporadisch gebruikt worden, wel een constant verbruik van minstens 150W. Indien ik dus twee 400WP panelen in oost west opstelling leg, dan leveren die bij zon pakweg 10u 450W, 150W wordt direct verbruikt en er blijft 300W over om een batterij te laden. Neem met wat verlies erbij dat er op goeie dagen max 2,5kWh netto batterij capaciteit geladen wordt (dat vereist minstens een 3kWh accu), met wat omvormer verliezen erbij zou dat volstaan om 14 uur die 150W verbruik tijdens de nachturen te leveren. Die twee panelen plus batterij zouden op dagen met zon kunnen volstaan om het volledige basis verbruik te dekken zonder noemenswaardige injectie of complexe regeling. De batterij gaat wel maar enkel in de zomermaanden nut hebben, van zodra de panelen minder dan 150W leveren wordt alles direct verbruikt, zou dus goed kunnen dat het rendabeler zal zijn zonder batterij. Of dat ik gewoon de factuur betaal en mij het gedoe bespaar

Voor een groot deel gaat die tijd naar posten op spaargids over zonnepanelen, elektrische auto's en warmtepompen

72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash
Ik doe DIT graag.
Wat je leert kan je gebruiken om dingen te automatiseren. Of op wisselvallige dagen op afstand starten. Daar ben je maar een paar minuten mee kwijt. Tijd die ik heb.
Als ik er dan nog geld mee bespaar ook vind ik het tijd die goed besteed was.
Mijn vaststelling is dat de theoretische cijfers erg veel van elkaar verschillen.
Panelen kunnen theoretisch 7300 watt opwekken maar leveren in piek in real life niet meer dan 4200 watt hier.
>> West - opstelling.
Als ik mijn auto aan het laden ben zegt die dat hij bv. 1 kwh ontvangt maar in het slechtste geval gaat er wel 2,3 kwh door het stopcontact. Waar dat vandaan komt weet ik nog altijd niet volledig. Alleen blijkt de omvormer voor het laden van de auto op een stopcontact (thuis) een massa elektriciteit weg te gooien (wordt niet warm nochtans) of er gaat in de auto toch nog veel verloren voor het in de batterij gestopt wordt.
In ieder geval : neem de theoretische cijfers niet met een korreltje maar met een kilo zout.
Ter vergelijking : mijn constant verbruik is rond de 40 watt. Als de koelkast aanslaat : +80 watt,
De 30 jaar oude diepvriezer doet daar iets van 200-250 watt bij. Dat ding slaat wel erg vaak aan, zelfs nu.
Gelukkig is dat posten over zonnepanelen, elektrische auto's en warmtepompen geen duur tijdverdrijf, kun je van EV's warmtepompen, thuisbatterijen, enz... niet zeggen

Gekend probleem die heel hoge laadverliezen bij stopcontact ladenKakkie schreef: ↑Vandaag 13:43
Als ik mijn auto aan het laden ben zegt die dat hij bv. 1 kwh ontvangt maar in het slechtste geval gaat er wel 2,3 kwh door het stopcontact. Waar dat vandaan komt weet ik nog altijd niet volledig.
De 30 jaar oude diepvriezer doet daar iets van 200-250 watt bij. Dat ding slaat wel erg vaak aan, zelfs nu.
En ook die oude diepvriezers met versleten compressor of te weinig koelgas zijn er om bekend zeer veel stroom te verbruiken, zet er maar eens een paar dagen een verbruiksmeter voor, je zult versteld staan wat dat ding op jaarbasis verbruikt. Koop een nieuwe, met een Melissa bon erbij is die op een paar jaar terug verdiend.
De verbruiksmeter erop gezet heb ik al gedaan bij de 30 jaar oude diepvriezer.
Ik kom op iets meer dan 500 KWH voor een jaar. Maar dan niet in de warmte van de zomer gemeten. Dan slaat hij vast nog veel meer aan.
Ik eet nu alles op dat er in zit. Tegen volgende maand geen diepvriezer meer of een nieuw toestel.
Die zouden 160 KWH per jaar moeten verbruiken. Geen idee hoeveel ik dat cijfer moet zouten om aan de werkelijkheid te komen.
Dat andere van verliezen bij laden ga ik zeker lezen. Was er al even naar op zoek, naar een uitleg. De dealer wist het ook niet. Nochtans een grote garage.
Melissa bons heb ik niet... Euuuhhh... Je kent me al langer dan vandaag (is de tip daarover).
Verliezen bij laden : hoe trager ik laad ... Inderdaad, hoe meer verlies.
Maar het slechtste waarover de ANWB praat is 30 procent verlies terwijl ik al over de 100 procent gegaan ben volgens mijn metingen.
Dat was een verlies op een moment bekeken aan het einde van de laadcyclus. Niet bekeken over een ganse laadbeurt.
Ik verdenk de systemen er ook wel van om niet altijd de meest up to date cijfers te geven (delay) en misschien zelfs onjuiste cijfers te rapporteren.
Ik kom op iets meer dan 500 KWH voor een jaar. Maar dan niet in de warmte van de zomer gemeten. Dan slaat hij vast nog veel meer aan.
Ik eet nu alles op dat er in zit. Tegen volgende maand geen diepvriezer meer of een nieuw toestel.
Die zouden 160 KWH per jaar moeten verbruiken. Geen idee hoeveel ik dat cijfer moet zouten om aan de werkelijkheid te komen.
Dat andere van verliezen bij laden ga ik zeker lezen. Was er al even naar op zoek, naar een uitleg. De dealer wist het ook niet. Nochtans een grote garage.
Melissa bons heb ik niet... Euuuhhh... Je kent me al langer dan vandaag (is de tip daarover).
Verliezen bij laden : hoe trager ik laad ... Inderdaad, hoe meer verlies.
Maar het slechtste waarover de ANWB praat is 30 procent verlies terwijl ik al over de 100 procent gegaan ben volgens mijn metingen.

Dat was een verlies op een moment bekeken aan het einde van de laadcyclus. Niet bekeken over een ganse laadbeurt.
Ik verdenk de systemen er ook wel van om niet altijd de meest up to date cijfers te geven (delay) en misschien zelfs onjuiste cijfers te rapporteren.
Die kan je beter vervangen hoor.
Ik had een oude die te klein was geworden en waarvan ik wel vermoedde dat hij veel verbruikte. Heb het dan eens gemeten.
Kwam op 500 kWh per jaar!
De nieuwe is dubbel zo groot en komt op 200 kWh per jaar. Dat gaat toch naar de €100 per jaar voordeel.
72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zijn dan meteen (minstens) 2 30 jaar oude diepvriezers die vervangen kunnen worden: 1 bij kakkie en 1 bij haelewyn. Het milieu is gered …reteiP schreef: ↑Vandaag 15:15Die kan je beter vervangen hoor.
Ik had een oude die te klein was geworden en waarvan ik wel vermoedde dat hij veel verbruikte. Heb het dan eens gemeten.
Kwam op 500 kWh per jaar!
De nieuwe is dubbel zo groot en komt op 200 kWh per jaar. Dat gaat toch naar de €100 per jaar voordeel.

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Geen twijfel aan. Nadat ik het gemeten heb en ook op 500 KWH kwam (+extra in de zomer), was het direct beslist. Ik eet hem nu alleen wat leger en dan gaat hij misschien volledig buiten. Zonder te vervangen.
Het enige dat me aan een diepvriezer interesseert is ijscrème en blokjes ijs. Daarvoor alleen kan ik geen 160 KWH op een jaar opdoen.
Geen idee hoeveel er daarvan door de panelen worden geleverd. Minder dan de helft vermoed ik..
Slecht geteld. Je hebt reteIP niet meegerekend.VincentVega schreef: ↑51 minuten geleden
Dat zijn dan meteen (minstens) 2 30 jaar oude diepvriezers die vervangen kunnen worden: 1 bij kakkie en 1 bij haelewyn. Het milieu is gered …![]()