Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
De deels negatieve ondertoon is dat je er best veel moeite in moet proppen om er effectief een winst uit te halen. Het verhaal zit dus een heel stuk complexer in elkaar dan je dak volproppen en verwachten dat je over 7 tot 10 jaar het boeltje terugverdient hebt.simonvb schreef: ↑Gisteren 14:00 @ SMGGM Ik begrijp de negatieve ondertoon in jouw post niet zo goed. Je bespaart over de 300 Euro (ter info 2024 is mijn slechte zonnejaar sinds ik panelen heb van in 2021). Je zegt op iets meer dan 10 jaar terugverdiend dus investering van ergens in de 3.000 Euro. Dit is toch een schitterend rendement op geïnvesteerd vermogen, ongeveer 10%. Zonnepanelen zijn in dit geval toch een no-brainer. Waar ik het wel volledig mee eens ben, is dat je moet kijken naar het eigen verbruik.
Je energie noden veranderen ook met de tijd. Vandaag heb ik een EV voor de deur en heb ik de luxe van frequent thuiswerk en als ik dan naar kantoor ga is het met de trein. Hier zijn dus duidelijk risico's aan verbonden (die ik deels in de hand heb) zoals een nieuwe/andere job, geen EV meer of verandering in mijn contract dat thuiswerk stopt.
Dan nog niet gesproken over de risico's die je eigenlijk niet in de hand hebt. Er is sprake van piektarief toepassen op je injectie en het afschakelen van zonnepanelen bij een dreiging van overbelasting van het net. Verder gaan we meer en meer naar enorme energieschommelingen en zie ik het nog gebeuren dat dynamische energieprijzen een norm worden om het verbruik van de massa te sturen op basis van de beschikbaarheid. Bij dynamische energieprijzen mag je zelfs gaan betalen voor de productie die je op het net zet.
Ver van mijn bed schow? Kijk naar Nederland, het afschakelen van panelen is realiteit en momenteel zijn daar al verschillende proefprojecten bezig om mensen financieel te motiveren hun panelen uit te zetten gedurende bepaalde momenten (voorlopig is dit door "geld te geven", maar je kan het ook omdraaien).
Als je dan bekijkt dat het terugverdienen van zonnepanelen al eerder gaat naar 10 jaar en dit door iemand die er fel veel vanaf weet en veel tijd erin spendeert, dan stel ik me vragen in de werkelijke terugverdientijd van mensen die "eventjes zonder nadenken panelen op hun dak gooien".
Daarnaast kan je je afvragen, de tijd die ik erin steek, was het mij waard? Mijn wereld zou er een beetje simpeler uitzien dat ik gewoon de wagen ga opladen als ik er zin voor heb en niet een weer app moet gaan openen om in te calculeren wat het meest geschikt is. Het helpt om een voorspelbaar transportgebruik te hebben. Er zijn immers dagen geweest dat ik thuiskwam met 5% batterij en pas begon te laden na 5 dagen omdat "het kon". Veel gezinnen zouden nerveus worden.
Wat je ziet opkomen zijn "slimmere" systemen die dat voor jou doen, maar die komen vaak met hun eigen prijs (€10/maand abonnement is niet ongewoon en deze doen je winst smelten). Mijn installatie kan ik met mijn domoticasysteem zelf uitzetten (was ook een belangrijke voorwaarde) waardoor - als het ooit zover komt - dat ik niet vastgebonden ben in een of andere lock-in.
Dat is niet realistisch voor iedereen, maar wel mogelijk. Ik ken persoonlijk iemand die dat doet.SMGGM schreef: ↑Gisteren 13:38Dit is net de foute berekening die de meeste mensen vaak maken. Op 1 jaar zullen die panelen wel in totaal voldoende energie opwekken om 15.000km te rijden met een EV, maar 8 panelen zullen je maximum circa 2.700W productie opleveren gedurende 6 uur op een mooi dag. Een EV opladen aan die snelheid kan in theorie, maar wordt aanzien als "traag" en vereist natuurlijk dat je wagen tijdens die zonovergoten dagen aan de stekker moet hangen om op te laden.
Dat is gewoon niet realistisch en dan moet je de vraag stellen hoe dat in praktijk zal zijn.
....
Mijn broer heeft 28 zonnepanelen en aldus overschot aan stroom waar hij nu nog een mooie som geld voor krijgt om het op het net te pompen, wat denk je dat hij gaat doen al hij een ev koopt? Juist.

When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
… 28 zonnepanelen …Spaarplan schreef: ↑Gisteren 23:08Dat is niet realistisch voor iedereen, maar wel mogelijk. Ik ken persoonlijk iemand die dat doet.SMGGM schreef: ↑Gisteren 13:38
Dit is net de foute berekening die de meeste mensen vaak maken. Op 1 jaar zullen die panelen wel in totaal voldoende energie opwekken om 15.000km te rijden met een EV, maar 8 panelen zullen je maximum circa 2.700W productie opleveren gedurende 6 uur op een mooi dag. Een EV opladen aan die snelheid kan in theorie, maar wordt aanzien als "traag" en vereist natuurlijk dat je wagen tijdens die zonovergoten dagen aan de stekker moet hangen om op te laden.
Dat is gewoon niet realistisch en dan moet je de vraag stellen hoe dat in praktijk zal zijn.
....
Mijn broer heeft 28 zonnepanelen en aldus overschot aan stroom waar hij nu nog een mooie som geld voor krijgt om het op het net te pompen, wat denk je dat hij gaat doen al hij een ev koopt? Juist.![]()

Wie kan of wil er 28 zonnepanelen leggen?
… een mooie som geld voor overschot aan stroom …

Overgedimensioneerd dus (wat meer en meer financieel zal bestraft worden in de toekomst), teveel elektriciteit in de zomer (injectie op het net en dus mee het net overbelasten) en nog steeds te weinig elektriciteit in de winter (als in de maand december zowat de ganse maand geen zon schijnt dan mag je nog 100 zonnepanelen hebben).
Je broer zal heel met zijn (toekomstige) EV kunnen rijden en heel weinig in de winter. En het opladen zal nog steeds even lang duren.
Een mooie som geld is een fabel vandaag de dag. Ecopower geeft nog 0,02 euro per kWh, in de toekomst moet je vermoedelijk betalen om je overschot kwijt te geraken.
Neen, al bij al een weinig realistisch verhaal

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Je weet niets over zijn installatie of over de vergoeding die hij krijgt maar toch weet je het allemaal (beter) tot in de details. Betweter.
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Betweter of een mening hebben … een groot verschil

Jammer genoeg past mijn mening niet in jouw (misleidend) plaatje en dan begin je maar te schelden.
Ik weet dat je bij Ecopower nog amper 2 eurocent per geïnjecteerde kWh krijgt. Per 1000 kWh die je injecteert op een jaar tijd krijg je daarvoor de mooie som van 20 euro.
Ik weet ook dat 28 zonnepanelen geen doorsnee installatie is die voor iedereen geschikt is.
Ik weet ook dat als in de winter de zon niet schijnt gedurende meerdere weken dat je nog zoveel zonnepanelen mag hebben. Je zal niet genoeg elektriciteit hebben om je EV op te laden.
En dat je in de zomer zoveel elektriciteit produceert dat je veel moet injecteren en zo het net mee helpt overbelasten of je omvormer moet afzetten.
VincentVega schreef: ↑7 januari 2025, 11:56 Moet je trouwens "expert" zijn om een mening over iets te mogen hebben?

Luminus basic geeft in maart nog 8 cent per geinjecteerde KWH
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Betweterhaelewyn schreef: ↑Vandaag 10:08VincentVega schreef: ↑7 januari 2025, 11:56 Moet je trouwens "expert" zijn om een mening over iets te mogen hebben?
Luminus basic geeft in maart nog 8 cent per geinjecteerde KWH

Ik vermoed dat de meeste zonnepanelenbezitters bij Ecopower zitten. Daar is de injectievergoeding onlangs verminderd naar 2 cent per kWh. Vermoedelijk zullen anderen ook nog volgen. Naar de toekomst voorspellen experten zelfs negatieve vergoedingen (wat nu al in bepaalde variabele contracten zou bestaan). M.a.w. dat je moet betalen om je overtollige elektriciteit kwijt te geraken.
Ik hoor hier de laatste tijd vooral de naam "Frank Energie" vallen.
wat moet ik dan volgens jou doen vincent vega?
in 2010 offertes opgevraagd en laten plaatsen waarbij ze allemaal hetzelfde voorstel deden. in de zomer ga je te veel opwekken maar door de terugdraaiende teller compenseert dit de winter waarbij je veel te weinig opwekt.
weet je wat er ondertussen al door de strot is geramd? prosumententarief, digitale meter, capaciteitstarief en binnenkort ga ik dan nog eens extra kunnen betalen voor op het net zetten van het te veel opgewekte. wat moet ik doen? stekker eruit trekken in de zomer? en ja ik heb certificaten maar ik denk dat iedereen wel weet dat de installateur dat in zijn offerte verrekende.
ik heb liever dat ze geen subsidies geven maar dat er een overheid is die doordachte en realistische plannen voor de lange termijn maakt zonder telkens de spelregels te wijzigen. eerst lokken en dan kl*ten.
in 2010 offertes opgevraagd en laten plaatsen waarbij ze allemaal hetzelfde voorstel deden. in de zomer ga je te veel opwekken maar door de terugdraaiende teller compenseert dit de winter waarbij je veel te weinig opwekt.
weet je wat er ondertussen al door de strot is geramd? prosumententarief, digitale meter, capaciteitstarief en binnenkort ga ik dan nog eens extra kunnen betalen voor op het net zetten van het te veel opgewekte. wat moet ik doen? stekker eruit trekken in de zomer? en ja ik heb certificaten maar ik denk dat iedereen wel weet dat de installateur dat in zijn offerte verrekende.
ik heb liever dat ze geen subsidies geven maar dat er een overheid is die doordachte en realistische plannen voor de lange termijn maakt zonder telkens de spelregels te wijzigen. eerst lokken en dan kl*ten.
Dat zijn nu net de redenen om in dit 'Westers' land niet naar de pijpen van de overheid te dansen.
Wil je zonnepanelen? Mooi, maar doe het dan niet voor de centen. Spaarplan en zijn gevolg gaan dit natuurlijk met mooie cijfers weerleggen. Maar het enige correcte verhaal, is je eigen verhaal.
Wil je zonnepanelen? Mooi, maar doe het dan niet voor de centen. Spaarplan en zijn gevolg gaan dit natuurlijk met mooie cijfers weerleggen. Maar het enige correcte verhaal, is je eigen verhaal.

Als het niet voor de cijfers is, moet het voor mij niet.
En de cijfers vallen redelijk tegen. Als het niet was dat ik mijn auto er X maanden per jaar mee kan tanken, was het de moeite niet waard geweest. En of het nu wel de moeite waard is : Ik ben er niet zeker van.
En de cijfers vallen redelijk tegen. Als het niet was dat ik mijn auto er X maanden per jaar mee kan tanken, was het de moeite niet waard geweest. En of het nu wel de moeite waard is : Ik ben er niet zeker van.
Ik heb ze nu voor gas. De overstap bracht ook nog eens €50 eenmalig op.
Ze hebben ook een dynamisch tarief bij elektriciteit dat wel interessant kan worden als mijn batterij er hangt.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Het is nog erger dan met intresten op een spaarrekening.
Vandaag een leverancier kiezen met goede injectietarieven..>> het kan volgende maand al anders zijn.
Met een overbemeten installatie is het injectietarief belangrijk ...
Vandaag een leverancier kiezen met goede injectietarieven..>> het kan volgende maand al anders zijn.
Met een overbemeten installatie is het injectietarief belangrijk ...