2 bouwgronden kopen voor ons huis?
Re: 2 bouwgronden kopen voor ons huis?
Iets om met rekening te houden met "gronden voor de kinderen kopen" is dat als die gronden braak blijven liggen er geen zekerheid is dat er later nog op gebouwd mag worden. Of dat effectief uitgevoerd gaat worden is een groot vraagteken, maar enkele jaren geleden heeft de Vlaamse overheid een akkoord bereikt over betonstop en één van de aspecten daarvan is de herbestemming van bestaande bouwgrond.
Anderzijds, je krijgt hoogstwaarschijnlijk maar één keer de kans om zo'n grond naast of rechtover je huis te kopen.
Anderzijds, je krijgt hoogstwaarschijnlijk maar één keer de kans om zo'n grond naast of rechtover je huis te kopen.
Het verschil is tweeledig:Wimble schreef: ↑22 maart 2025, 20:41 Ik twijfel ook. Achter mij, grenzend aan mijn tuin (met oprit aan achtergelegen straat) is er nu een stuk grond te koop van 800m aan 300€/m2. (20km van Gent en 50km van Brussel). Is veel geld, wetende dat dit geld in een wereldtracker iedere 7 jaar verdubbeld … moeilijke beslissing.
1. Je kunt dat stuk maar eenmalig kopen.
2. Wereldtrackers kun je altijd nog kopen en zijn er ontelbare van.
Klopt.
Maar ik vrees dat die grond maar een fractie zal stijgen in prijs in vergelijking met een tracker. En laat ik dat geld nog 10 jaar in een tracker dan heb ik hoogstwaarschijnlijk voor elk kind een stuk grond, op de plaats waar zij het mogelijks liever hebben. Het moet al lukken dat de kinderen ooit achter ons zullen bouwen denk ik dan. Maar mocht het zo zijn is het wel extra fijn.
Ik had ooit op een zomerse avond in Umbrië een lang gesprek met een Italiaan waar we een vakantiehuis van huurden. Ik vroeg hem of zo een vakantiehuis een goede investering was, hij zei al lachende dat het “an investment for the soul” was. Denk dat dat hier vergelijkbaar is, maar als je er dan natuurlijk zo goed als al je geld in zou moeten steken maakt het een moeilijke keuze.
Maar ik vrees dat die grond maar een fractie zal stijgen in prijs in vergelijking met een tracker. En laat ik dat geld nog 10 jaar in een tracker dan heb ik hoogstwaarschijnlijk voor elk kind een stuk grond, op de plaats waar zij het mogelijks liever hebben. Het moet al lukken dat de kinderen ooit achter ons zullen bouwen denk ik dan. Maar mocht het zo zijn is het wel extra fijn.
Ik had ooit op een zomerse avond in Umbrië een lang gesprek met een Italiaan waar we een vakantiehuis van huurden. Ik vroeg hem of zo een vakantiehuis een goede investering was, hij zei al lachende dat het “an investment for the soul” was. Denk dat dat hier vergelijkbaar is, maar als je er dan natuurlijk zo goed als al je geld in zou moeten steken maakt het een moeilijke keuze.
Klopt.Wimble schreef: ↑22 maart 2025, 22:09 Klopt.
DOEN!MeOnline schreef: ↑24 maart 2023, 07:56 Hallo
Tegenover ons huis zal het veld verkaveld worden door een projectmakelaar.
We denken er aan om de 2 bouwgronden die tegenover ons huis te koop komen (elk 5,5 are), zonder bouwverplichting, aan te kopen, zodra dit mogelijk is. Momenteel nog geen prijs bekend, maar dat zal rond de 110k per stuk gaan schat ik...
Eerste reden, in deze fase van onze leven, zou zijn om onze privacy vooraan toch enigszins te behouden, we wonen in een doodlopende straat en zijn het dus al meer dan 10j vrij rustig gewoon. De straat zou doodlopend blijven.
Tweede reden zou de waardevastheid zijn (eventueel meerwaarde in de toekomst).
Onze kids zijn momenteel 8j en 10j, misschien dat we hen elk een stuk schenken binnen 15j, als ze er aan toe zijn? Geen idee.
Houden we de stukken als reserve voor ons pensioen later? Geen idee.
Dat zijn dingen die we pas in de toekomst zullen beslissen.
Stel dat we de kids zo een stuk zouden schenken, mogelijk om dit enkel op hun naam te zetten? Dus niet op die van hun partner?
Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?
Bedankt voor advies
Als je de middelen hebt, gewoon doen.
De ruimte die je voor jezelf koopt is onbetaalbaar.
Het feit dat je het aan de kinderen kan schenken is nu en over 15 jaar een gigantische luxe.
Als je de prijzen van bouwgrond ziet, die stijgen aan een gigantisch.
In 2007 vonden wij een vierkante meter prijs van 100 euro al zot.
In 2022 was 400 euro de meter de norm

Maal 4 op 15 jaar

-
- Full Member
- Contacteer:
De zeer hoge kosten. Op notaris.be kun je de kosten inschatten van de aankoop van bouwgrond.
Voor 250.000 betaal je 35.000 kosten. Dat is 14%.
Op het moment dat je schenkt, heb je weer notariskosten en schenkingsbelastingen (3% tot 150.000; 9% tot 250.000, ...). Je bent misschien 20 of 25% of meer kwijt aan kosten, voor aankoop en schenking samen.
In tegenstelling tot schenking van roerend goed, moet je dus altijd schenkingsrechten betalen bij onroerend goed.
Je moet ook de bouwgrond proper houden (maaien, onkruid uitdoen) en vuilnis die gestort wordt, wegdoen.
Je weet ook niet of de regels zullen veranderen. Misschien komt er extra belasting op onbebouwde grond (*) Misschien is er plots een bouwverplichting.
Misschien willen de kinderen daar niet wonen, en moet je weer verkopen met die 14% kosten.
(*) dit bestaat al in veel gemeenten.
Vb Dendermonde:
Onderstaande tarieven gelden vanaf 1/1/2020.
De belasting wordt bepaald op 0,25 EUR per vierkante meter oppervlakte van de onbebouwde kavel met een minimum aanslagvoet van 125,00 EUR per onbebouwde kavel.
In Gent betaal je minimum 825€ per jaar, wanneer de bouwgrond al 10 jaar niet bebouwd is.
Of minimum 500€ per jaar vanaf het eerste jaar
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 23 maart 2025, 09:52, 11 keer totaal gewijzigd.
Trumps MAGA = MAPA: Make America Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
-
- Full Member
- Contacteer:
Een wereldwijde tracker deed dat ook gemiddeld.
×2 om de 7 jaar gemiddeld.
×4 om de 14 jaar gemiddeld.
×8 om de 21 jaar gemiddeld.
×16 om de 28 jaar gemiddeld.
×32 om de 35 jaar gemiddeld.
Trumps MAGA = MAPA: Make America Poor Again
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Kan je mij een wereldwijde tracker noemen die al 35 jaar bestaat en waarvan de waarde x32 is gegaan?KleineSpaarder schreef: ↑23 maart 2025, 09:27Een wereldwijde tracker deed dat ook gemiddeld.
Dank bij voorbaat

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Nja, maar om daarvoor het grootste deel van beleggingen te verkopen …Jhn schreef: ↑23 maart 2025, 08:19DOEN!MeOnline schreef: ↑24 maart 2023, 07:56 Hallo
Tegenover ons huis zal het veld verkaveld worden door een projectmakelaar.
We denken er aan om de 2 bouwgronden die tegenover ons huis te koop komen (elk 5,5 are), zonder bouwverplichting, aan te kopen, zodra dit mogelijk is. Momenteel nog geen prijs bekend, maar dat zal rond de 110k per stuk gaan schat ik...
Eerste reden, in deze fase van onze leven, zou zijn om onze privacy vooraan toch enigszins te behouden, we wonen in een doodlopende straat en zijn het dus al meer dan 10j vrij rustig gewoon. De straat zou doodlopend blijven.
Tweede reden zou de waardevastheid zijn (eventueel meerwaarde in de toekomst).
Onze kids zijn momenteel 8j en 10j, misschien dat we hen elk een stuk schenken binnen 15j, als ze er aan toe zijn? Geen idee.
Houden we de stukken als reserve voor ons pensioen later? Geen idee.
Dat zijn dingen die we pas in de toekomst zullen beslissen.
Stel dat we de kids zo een stuk zouden schenken, mogelijk om dit enkel op hun naam te zetten? Dus niet op die van hun partner?
Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?
Bedankt voor advies
Als je de middelen hebt, gewoon doen.
De ruimte die je voor jezelf koopt is onbetaalbaar.
Het feit dat je het aan de kinderen kan schenken is nu en over 15 jaar een gigantische luxe.
Als je de prijzen van bouwgrond ziet, die stijgen aan een gigantisch.
In 2007 vonden wij een vierkante meter prijs van 100 euro al zot.
In 2022 was 400 euro de meter de norm![]()
Maal 4 op 15 jaar![]()
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Rendementen uit het verleden geven geen garantie voor toekomstige rendementen. Anders zou het heel gemakkelijk zijn om succesvol te beleggen.KleineSpaarder schreef: ↑23 maart 2025, 09:27Een wereldwijde tracker deed dat ook gemiddeld.
En wat al helemaal niet hoort, is rendementen gaan extrapoleren …
Bouwgrond kopen om er dan niet op te bouwen is uit den boze. Geef mensen die wel willen bouwen de kans.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Op zich is daar niks verkeerd aan. Dat is een soort van belegging die wel vaker voorkomt en, gezien de sterke stijging in waarde van bouwgronden, meestal ook een goede belegging is.
Alleen vraag ik me af of je jouw kinderen een plezier doet met in hun plaats te beslissen waar ze later gaan wonen. Of toch op zijn minst al een invloed uitoefenen op hun latere beslissing (en van hun partner).
Naast elkaar gaan wonen lijkt me niet de beste keuze. Als je daarentegen al aan je oude dag toe bent en/of hulpbehoevend bent, dan doe je je ouders wel een groot plezier om dicht in de buurt te wonen. Dat wil nog niet zeggen dat je je eigen leven er voor moet opofferen, het geeft gewoon een veilig(er) gevoel voor je ouders.
Conclusie: ligt de bouwgrond naast je eigen pand, koop het dan voor jezelf. Ligt de grond enkele huizen/straten verder, koop het dan voor je kinderen.
Ik ken best wat families die zo leven. Als ik hen op hun woord mag geloven, allemaal heel content.
Conclusie: ligt de bouwgrond naast je eigen pand, koop het dan voor jezelf. Ligt de grond enkele huizen/straten verder, koop het dan voor je kinderen.
Ik ken best wat families die zo leven. Als ik hen op hun woord mag geloven, allemaal heel content.