De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
Merk op hoe snel het sentiment is gekeerd van "dit is een wereldschokkende nieuwe realiteit, geen weg terug, economische nucleaire holocaust" naar "oké er komen deals, twas niet zo erg". Price makes the news.
We zitten nog altijd met zware escalatie US-China (en dan nog eens optrekken naar 125%, Vance die ze "peasants" noemt). Wat mij betreft economische oorlogsverklaring. En er was iets met Taiwan daar zeker? Zeer gevaarlijk wat hier gaande is... Daarnaast nog steeds 10% across the board en De vorige tariffs op staal, aluminium, vlees etc tussen US/EU zijn ook in voege. De situatie en onzekerheid is nog altijd hoog, de markten veel te euforisch.
Ik heb gisteren Nu, MELI en AMR gedumpt, 16% cash en YTD -10,3% nu. De rest vind ik te goedkoop/kwaliteitsvol. HDSN bijgekocht. Q1 earnings season gaat volgens mij nog heel mooie kansen bieden.
We zitten nog altijd met zware escalatie US-China (en dan nog eens optrekken naar 125%, Vance die ze "peasants" noemt). Wat mij betreft economische oorlogsverklaring. En er was iets met Taiwan daar zeker? Zeer gevaarlijk wat hier gaande is... Daarnaast nog steeds 10% across the board en De vorige tariffs op staal, aluminium, vlees etc tussen US/EU zijn ook in voege. De situatie en onzekerheid is nog altijd hoog, de markten veel te euforisch.
Ik heb gisteren Nu, MELI en AMR gedumpt, 16% cash en YTD -10,3% nu. De rest vind ik te goedkoop/kwaliteitsvol. HDSN bijgekocht. Q1 earnings season gaat volgens mij nog heel mooie kansen bieden.
Op een bepaald moment gaat China gewoon zeggen tegen Trump " zeg, wij hebben toch een heel groot deel van de Amerikaanse staatsschuld in handen he? Wel, nu niet meer, financier het maar zelf"
En dan is het gedaan met spelen voor Trump.
En dan is het gedaan met spelen voor Trump.
Die gaan dat niet zeggen maar gewoon doen, zo hebben ze afgelopen week wellicht ook al wat van die 10y VS treasuries gedumpt en er hun eigen beurzen mee gestut. Het feit dat China dit hard speelt wil zeggen dat ze effectief bij machte zijn om het hard te spelen, China speelt geen blufpoker met slechte kaarten zoals Trump wel volop doet.
-
- Hero Member
- Contacteer:
het gaat snel, nog geen dag later is de knal een feit en kunnen we op zoek naar die nieuwe bodemdoorwinterd schreef: ↑9 april 2025, 14:23
ik vraag me trouwens af of, gesteld dat de tarieven worden bijgesteld en de beurzen omhoog zouden gaan (knallen), we na verloop van tijd niet terug onder de huidige niveaus zouden zakken
- beurzen zijn niet bepaald goedkoop en tarieven zullen sowieso sporen nalaten, ook heronderhandelde
- economische indicatoren - (consumenten)vertrouwen
- terugval na anticiperende bestellingen
- muntenoorlog / al dan niet inflatie
- wat gaat het volgende in rij zijn; 'spanningen rond groenland'?
enz enz enz
dit zal de meest stressvolle fase worden
Wie zegt dat Trump de regels niet wijzigt omtrent omschakeling koelmiddelen? Een vertraging op de verplichte omschakeling zou een sterk effect op de valuatie van Hudson hebben.Rise schreef: ↑10 april 2025, 12:12 Merk op hoe snel het sentiment is gekeerd van "dit is een wereldschokkende nieuwe realiteit, geen weg terug, economische nucleaire holocaust" naar "oké er komen deals, twas niet zo erg". Price makes the news.
MELI en NU zijn net bedrijven die geen last ondervinden van de nieuwe tarieven. Voor NU al helemaal niet, en voor MELI is er misschien een kleine impact gezien een deel van de verkoop uit de USA komt, voor zover ik weet. En zou een afzwakking van de dollar niet positief moeten zijn voor de FX?
AMR kan ik begrijpen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ook de euforie rond de USD is al weg. Staat op -1,4%.KleineSpaarder schreef: ↑10 april 2025, 11:06Volledig akkoord.
De euforie van gisteren is alweer aan het tanen. De futures S&P al -2%. IWDA al -2,5% sinds de opening.
![]()
Iedereen vlucht naar de EUR en de Renminbi

Daling van USD verklaart ook deels daling IWDA. Ander deel wordt verklaard door daling US futures. Zorgt ervoor dat IWDA maar +6,55 ipv +10% US beurzen gisteren.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Is dat niet de reden dat hij gisteren de 90 dagen pauze heeft ingelast omdat hij merkte dat er wat aan de hand was met de 10Y VS treasuries?vortex schreef: ↑10 april 2025, 13:41Die gaan dat niet zeggen maar gewoon doen, zo hebben ze afgelopen week wellicht ook al wat van die 10y VS treasuries gedumpt en er hun eigen beurzen mee gestut. Het feit dat China dit hard speelt wil zeggen dat ze effectief bij machte zijn om het hard te spelen, China speelt geen blufpoker met slechte kaarten zoals Trump wel volop doet.
Klopt. Hij doet het uitschijnen alsof hij dit doet om al die imbeciele landen die hem gesmeekt hebben om de tarieven te verlagen, ter wille te zijn. Terwijl hij geen andere keuze had.
The big issue is wel dat al zijn magats er echt van overtuigd zijn dat de VS al decennia in het zak wordt gezet en het tijd is voor wraak. Wanneer de VS dus echt ineenstuikt, gaan die bloed willen zien...
The big issue is wel dat al zijn magats er echt van overtuigd zijn dat de VS al decennia in het zak wordt gezet en het tijd is voor wraak. Wanneer de VS dus echt ineenstuikt, gaan die bloed willen zien...
Meh zit al veel in de koers voor Hudson. Long term plaatje (ook na Trump II) is positief, geen schulden, dikke buybacks aan deze koers en hoge cash generatie.BRT schreef: ↑10 april 2025, 14:24Wie zegt dat Trump de regels niet wijzigt omtrent omschakeling koelmiddelen? Een vertraging op de verplichte omschakeling zou een sterk effect op de valuatie van Hudson hebben.Rise schreef: ↑10 april 2025, 12:12 Merk op hoe snel het sentiment is gekeerd van "dit is een wereldschokkende nieuwe realiteit, geen weg terug, economische nucleaire holocaust" naar "oké er komen deals, twas niet zo erg". Price makes the news.
MELI en NU zijn net bedrijven die geen last ondervinden van de nieuwe tarieven. Voor NU al helemaal niet, en voor MELI is er misschien een kleine impact gezien een deel van de verkoop uit de USA komt, voor zover ik weet. En zou een afzwakking van de dollar niet positief moeten zijn voor de FX?
AMR kan ik begrijpen.
NU blijft een bank en het systeemrisico is imo in jaren niet zo groot geweest als nu. Kredietwaardigheid van die bevolking is slechter dan gemiddeld. FX hedge voor dollar wel, akkoord. China trade war en daling Amerikaans toerisme in SA kan discretionary expense raken en MELI valuation calculeert wel wat groei in. Onder $1600 stap ik evt terug in. NU niet meer zolang Trump president is.
Donald J. Trump
Just out: “INFLATION IS DOWN!!!”
EDIT: Benieuwd hoe de markt hierop gaat reageren.
Just out: “INFLATION IS DOWN!!!”
EDIT: Benieuwd hoe de markt hierop gaat reageren.
Hoogstwaarschijnlijk wel, al zullen hun eigen hedge fund managers ook wel treasuries hebben moeten verkopen om margins aan te vullen. Wat er ook van zij, gans de wereld weet nu op welk plekje er moet gedrukt worden om Trump een toontje lager te doen zingen en iedereen weet nu ook dat hij het niet te hard kan en zal spelen. Zo iets als Buffet ooit zei, When the Tide Goes Out, You Find Out Who is Swimming Nakedkarine schreef: ↑10 april 2025, 15:25Is dat niet de reden dat hij gisteren de 90 dagen pauze heeft ingelast omdat hij merkte dat er wat aan de hand was met de 10Y VS treasuries?vortex schreef: ↑10 april 2025, 13:41
Die gaan dat niet zeggen maar gewoon doen, zo hebben ze afgelopen week wellicht ook al wat van die 10y VS treasuries gedumpt en er hun eigen beurzen mee gestut. Het feit dat China dit hard speelt wil zeggen dat ze effectief bij machte zijn om het hard te spelen, China speelt geen blufpoker met slechte kaarten zoals Trump wel volop doet.

-
- Sr. Member
- Contacteer:
In de huidige omstandigheden is dat een teken dat de Amerikanen hun aankopen uitstellen. En dat leidt tot recessie.
Trump snapt dat niet

Hoh, geen idee. Ik heb geen glazen bol. Zelfs al ziet het er niet rooskleurig uit, hebben we gisteren allemaal gezien wat een simpele manipulatie kan doen met de markten.KleineSpaarder schreef: ↑10 april 2025, 15:47In de huidige omstandigheden is dat een teken dat de Amerikanen hun aankopen uitstellen. En dat leidt tot recessie.
Trump snapt dat niet![]()
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ondertussen zien we hoe de markt reageert: de lage inflatie zorgt alleszins niet voor een extra boost.KleineSpaarder schreef: ↑10 april 2025, 15:47In de huidige omstandigheden is dat een teken dat de Amerikanen hun aankopen uitstellen. En dat leidt tot recessie.
Trump snapt dat niet![]()
S&P nu -4,4% en IWDA 5% lager geëindigd dan de opening vandaag, amper 4% hoger dan gisteren.
Na de euforie komt iedereen bij zinnen, denkt na en ziet dat er eigenlijk niets veranderd is. Dus geen reden tot optimisme.
Op die manier kan ik het wel wat begrijpen. Bedankt!chesini schreef: ↑10 april 2025, 11:41
Er is een verklaring voor de pauze van 90 dagen van Trump: de markt voor Amerikaans schatkistpapier de Treasury Bonds stond op instorten. Hij stond met zijn rug tegen de muur. Je kan spreken van een Three Mile Island ramp dwz totale meltdown op het nippertje vermeden maar er is grote schade
Er is geen verklaring voor de plotse stijging. Laat ons uitgaan van beleggers en instutitionelen die bijkopen owv de lagere prijs owv de opeenvolgende dalingen gezien de Dow Jones in 2025 een daling vertoonde van 1-(37645/44882) ttz -16,12%. Men kan zich afvragen of het nog wel opportuun is in aandelen te investeren met gekken als Trump en zijn clan aan het roer. In die optiek is de stijging idd niet logisch.