Energie cooperaties
TIP
Re: Energie cooperaties
Zal eerder met dank aan het te veel aan zon en windenergie zijn. Doordat er op steeds meer momenten een overaanbod is van zon of windstroom krijgen die parken op meer en meer momenten bijna niks voor hun productie of moeten ze zelfs afschakelen. Stroom verkopen aan een lagere gemiddelde prijs drukt de rendabiliteit en dat zal er niet op verbeteren.
+1;
om die reden is oa Beuavent ook gaan kijken naar WKK etc..
om die reden is oa Beuavent ook gaan kijken naar WKK etc..
Fossiele technologie, zon en wind boeren zouden beter naar batterijparken kijken, die zijn momenteel zeer rendabel, daarmee kunnen ze hun zelf veroorzaakte overproductie bufferen en nadien aan een hogere prijs weer verkopen
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:

Het zal eerder te maken hebben met de volatiliteit van elektriciteit afkomstig windmolens en zonnepanelen: in bepaalde periodes (in de zomer voor zonnepanelen) produceren ze teveel elektriciteit en overbelasten ze het net; in andere periodes produceren ze zo goed als niks en zorgen ze voor een tekort. Dit zorgt voor grote prijsfluctuaties…
PS: moest je het nog niet weten: de terugdraaiende teller is uitstervende …

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Kan allemaal goed z'n redenen hebben maar ik heb het mooi gehad met bepaalde coop's.
Ik vind dat ze minstens de opbrengst van een deftige spaarrekening mogen geven aan hun coöperanten en ja sommigen zien dat als vuil kapitalisme maar ik vind dat niet overdreven.
Nu Ecopower voor de 3de keer op die paar jaar tijd dat ik er bij ben geen dividend zal uitkeren stap ik er uit.
Ik vind dat ze minstens de opbrengst van een deftige spaarrekening mogen geven aan hun coöperanten en ja sommigen zien dat als vuil kapitalisme maar ik vind dat niet overdreven.
Nu Ecopower voor de 3de keer op die paar jaar tijd dat ik er bij ben geen dividend zal uitkeren stap ik er uit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gelukkig voor jou zijn voor de rest hun cijfers zodanig dat jouw uitstap vermoedelijk helemaal geen probleem zal zijn. Het ga je goed verder.Persuader schreef: ↑20 april 2025, 20:03 Kan allemaal goed z'n redenen hebben maar ik heb het mooi gehad met bepaalde coop's.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
En waar ga je dan goedkopen elektriek (bovendien ook groen) gaan kopen?
Ik ben al even geen klant meer bij Ecopower.JulusCesar schreef: ↑21 april 2025, 10:13 En waar ga je dan goedkopen elektriek (bovendien ook groen) gaan kopen?
Maar ja, ik behoud inderdaad nog 1 aandeel voor het geval hun aanbod terug interessant wordt voor mij.
Slechte beleidskeuzes of de graaiers die heden niet meer gelukkig zijn.
Men ontvangt subsidies voor wat men produceert.
Men krijgt te weinig terug voor zijn over productie.
Men krijgt te weinig dividend.
Voor sommigen is het nooit genoeg wat een coöperatie presteert.
Bij de grote players is het veel beter.
Dus zou zeggen, ga naar de grote spelers krijg je veel meer aan reclame.
Estate Guru believer.
Nooit een terug draaiende teller gehad, ik ben geen profiteur van een ander zijn profijt.VincentVega schreef: ↑20 april 2025, 16:55
PS: moest je het nog niet weten: de terugdraaiende teller is uitstervende …![]()
In verleden mijn premie van de overheid zelfs weggeschonken aan wie het kon gebruiken.
Dit ooit op een energie café ter sprake gebracht, en Ecopower is daar kort daarna in meegegaan.
En ter info heb daar slechts een aandeel,

Estate Guru believer.
De kruimels van een spaarrekening neen dank u.Persuader schreef: ↑20 april 2025, 20:03 Kan allemaal goed z'n redenen hebben maar ik heb het mooi gehad met bepaalde coop's.
Bij een bank wordt ge nog meer genaaid, maar dat snappen velen niet.
Bij Cera (bank vehikel dit jaar 4,25 %) en sommigen zijn weer happy.
Of dat een eerlijk dividend is ?
Estate Guru believer.
Moet dat nu echt weer, iemand een graaier noemen omdat hij niet tevreden is na 4 jaar met een gemiddeld rendement van 1% bruto per jaar? Ik heb geen behoefte aan het morele vingertje van zij die zich verheven voelen.platin schreef: ↑21 april 2025, 21:48Slechte beleidskeuzes of de graaiers die heden niet meer gelukkig zijn.
Men ontvangt subsidies voor wat men produceert.
Men krijgt te weinig terug voor zijn over productie.
Men krijgt te weinig dividend.
Voor sommigen is het nooit genoeg wat een coöperatie presteert.
Ieder heeft zijn verhaal en ieder heeft zijn redenen.
En als ik vanaf volgend jaar ook maar 1 aandeel meer heb zal het mij ook worst wezen hoeveel dividend ze uitkeren.
Ik vind het vragen om een dividend in een jaar waarbij er bijna 1 mio verlies is echt een economische absurditeit.
Een dividend is uitkering van winst aan aandeelhouders. Geen winst, is geen uitkering. Een dividend uitkeren uit de reserves lijkt me een slechte bedrijfsvoering.
Als je de zekerheid van een spaarrekening wil, zet je geld dan op een spaarrekening. Met de kans op winst komt ook het risico op verlies. There is no free lunch.
Disclaimer: klant en aandeelhouder voor 20 stuks.
Een dividend is uitkering van winst aan aandeelhouders. Geen winst, is geen uitkering. Een dividend uitkeren uit de reserves lijkt me een slechte bedrijfsvoering.
Als je de zekerheid van een spaarrekening wil, zet je geld dan op een spaarrekening. Met de kans op winst komt ook het risico op verlies. There is no free lunch.
Disclaimer: klant en aandeelhouder voor 20 stuks.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Na vele jaren gaan we er op vooruit.
Ze weten al dat het aandelen zijn zonder gegarandeerd rendement.
En zelf wel heel gespreid in coöperaties, niet alles all-in een coöperatie.
Men wil alleen maar opbrengst, wat tijd in steken en spreiden te veel werk.
Klant Ecopower en in verleden afgebouwd, Knetter Gent, Elecoo, Beauvent, Megawatt puur, Eco 2050, Enebra, coop Blankenberge, Argenco, Neibo.
Al dan niet met taxshelter.
Dus zal wel ergens wat dividend zijn.
Ze weten al dat het aandelen zijn zonder gegarandeerd rendement.
En zelf wel heel gespreid in coöperaties, niet alles all-in een coöperatie.
Men wil alleen maar opbrengst, wat tijd in steken en spreiden te veel werk.
Klant Ecopower en in verleden afgebouwd, Knetter Gent, Elecoo, Beauvent, Megawatt puur, Eco 2050, Enebra, coop Blankenberge, Argenco, Neibo.
Al dan niet met taxshelter.
Dus zal wel ergens wat dividend zijn.
Estate Guru believer.
Ooit gaan we er geraken.
Dat gezegd zijnde, ik verwacht van EcoPower wel de nodige maatregelen om de situatie recht te trekken. De winst is voor mij in deze dan wel ondergeschikt aan de ideologie, als de verliezen zich opstapelen zal de ideologie ook op niets uitdraaien.
Die biomassa, daar zijn we op zijn minst al vanaf. Da's al een begin.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.