Pensioensparen - Opvragen kostenstructuur ? !
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen - Opvragen kostenstructuur ? !
Beste mede spaargidsers,
We zitten met een oud contract van Winterthur dat overgenomen werd door Axa (met alle rechten en verplichtingen).
Type : pensioenspaarverzekering.
Contract : Loopt reeds 10 jaar.
Eigenaardig : Opgebouwde reserve ligt volgens onze eigen berekeningen een stuk lager dan de som van de gestorte bedragen.
11/02/2011 zijn we langsgeweest bij onze Axa makelaar.
Die kon enkel zeggen dat het gewaarborgde rendement 3,25 % was op jaarbasis en dat het huidig contract nog altijd interessant was gezien de beurscrisis van 2008 die de meeste pensioenspaarfondsen flink geraakt had in 2008.
Tot zover prima dus maar toen we wat meer wilden weten over de kostenstructuur (jaarlijkse afgehouden kosten op het contract) aangezien dit nergens vermeldt stond in ons "oud contract" van Winterthur vielen ze een beetje uit de lucht.
Zelfs na telefonisch contact met de maatschappij zelf die dag kon men ons niet meer zeggen dan dat er jaarlijks een % afgehouden werd maar voor de rest kon men ons niet direct verdere details geven.
Hebben daarna gevraagd aan onze makelaar om de maatschappij te verzoeken ons een excelfile of iets anders te sturen waarin we duidelijk het netto-rendement kunnen zien jaar per jaar na verrekening van de gewaarborgde interest minus de kosten.
We zijn ondertussen toch al een maand (en meerdere herinneringsmails) verder en we hebben nog altijd niets van informatie mogen ontvangen.
Het kan toch niet moeilijk zijn voor een verzekeringsmaatschappij om een excelleke met een paar cijfers door te sturen (kolom gestorte bedragen - kolom instap en beheerskosten - kolom gewaarborgd rendement en/of winstdeelname voor de voorbije 10 jaar dat ons contract reeds loopt).
Zijn er nog mensen die dergelijke ervaringen hebben bij een ogenschijnlijke simpele vraag aan een verzekeringsmaatschappij omtrent een verzekeringscontract en of het ontvangen antwoord uiteindelijk al dan niet meeviel of tegenviel wat aangerekende kosten betreft.
Zijn er ook forumleden die weten wat je wettelijke rechten zijn als de maatschappij in kwestie de kostenstructuur helemaal niet via het één of andere ondertekend document in contract of bijvoegsel kan justifieren (mocht blijken dat kosten excessief zijn t.o.v. de spaarverzekering formule die 10 jaar geleden afgesloten werd) ?
Momenteel vrezen wij hiervoor infeite een beetje aangezien we tot op heden nog geen verdere informatie vanwege Axa hebben mogen ontvangen (> 1 maand geleden reeds vraag gelanceerd).
Elke feedback / reactie omtrent dit thema zouden van harte welkom zijn.
Alvast bedankt.
Groetjes
Realistje
PS : Naast de berekeningswijze van de intresten op spaargeld (waarvoor spaargids ook een heel goeie inspanning gedaan heeft om de meeste banken aan te zetten om de berekeningswijze op éénvoudig verzoek kenbaar te maken zonder hiervoor zijn klanten kosten aan te rekenen om deze informatie te verkrijgen) zou ook het thema van "openheid" rond aangerekende beheers- en andere verborgen kosten in een pensioenspaarfonds of pensioenspaarverzekering iets kunnen zijn waar er wettelijk aan gewerkt zou moeten worden.
Hoe kan je pensioenspaarformules vergelijken als je met moeite te weten komt hoeveel de jaarlijkse kosten bedragen ?
Bedenking als banken / verzekeringsmaatschappijen jaarlijks rendement en eventueel winstdeelnames duidelijk kunnen vermelden waarom niet hetzelfde voor de jaarlijkse kosten.
Toevallig niemand van spaargids die in de politiek actief is en eventueel een parlementaire vraag hierrond wil (laten) lanceren ter bescherming van de pensioenspaarders in ons land ?
Misschien anders eens een thema voor de mensen van testaankoop
Grapje.
Enerzijds promoot de politiek pensioensparen met belastingvoordelen (die uiteindelijk door de belastingbetaler betaald worden) en anderzijds romen de banken en verzekeringsmaatschappijen een mooi % van ons pensioensparen terug af en betalen we als we ons pensioen bereiken nog eens 10 of 16,5 % op een fictief kapitaal.
Je hoort mij niet zeggen dat pensioensparen netto niet interessant is (want anders zou niemand het doen) en dat de banken geen kosten mogen aanrekenen en normale winsten maken op dergelijke producten maar waarom blijft er zoveel aan de bramen hangen door een ondoorzichtige kostenstructuur waar bepaalde instellingen volgens mij gretig gebruik van maken.
We zitten met een oud contract van Winterthur dat overgenomen werd door Axa (met alle rechten en verplichtingen).
Type : pensioenspaarverzekering.
Contract : Loopt reeds 10 jaar.
Eigenaardig : Opgebouwde reserve ligt volgens onze eigen berekeningen een stuk lager dan de som van de gestorte bedragen.
11/02/2011 zijn we langsgeweest bij onze Axa makelaar.
Die kon enkel zeggen dat het gewaarborgde rendement 3,25 % was op jaarbasis en dat het huidig contract nog altijd interessant was gezien de beurscrisis van 2008 die de meeste pensioenspaarfondsen flink geraakt had in 2008.
Tot zover prima dus maar toen we wat meer wilden weten over de kostenstructuur (jaarlijkse afgehouden kosten op het contract) aangezien dit nergens vermeldt stond in ons "oud contract" van Winterthur vielen ze een beetje uit de lucht.
Zelfs na telefonisch contact met de maatschappij zelf die dag kon men ons niet meer zeggen dan dat er jaarlijks een % afgehouden werd maar voor de rest kon men ons niet direct verdere details geven.
Hebben daarna gevraagd aan onze makelaar om de maatschappij te verzoeken ons een excelfile of iets anders te sturen waarin we duidelijk het netto-rendement kunnen zien jaar per jaar na verrekening van de gewaarborgde interest minus de kosten.
We zijn ondertussen toch al een maand (en meerdere herinneringsmails) verder en we hebben nog altijd niets van informatie mogen ontvangen.
Het kan toch niet moeilijk zijn voor een verzekeringsmaatschappij om een excelleke met een paar cijfers door te sturen (kolom gestorte bedragen - kolom instap en beheerskosten - kolom gewaarborgd rendement en/of winstdeelname voor de voorbije 10 jaar dat ons contract reeds loopt).
Zijn er nog mensen die dergelijke ervaringen hebben bij een ogenschijnlijke simpele vraag aan een verzekeringsmaatschappij omtrent een verzekeringscontract en of het ontvangen antwoord uiteindelijk al dan niet meeviel of tegenviel wat aangerekende kosten betreft.
Zijn er ook forumleden die weten wat je wettelijke rechten zijn als de maatschappij in kwestie de kostenstructuur helemaal niet via het één of andere ondertekend document in contract of bijvoegsel kan justifieren (mocht blijken dat kosten excessief zijn t.o.v. de spaarverzekering formule die 10 jaar geleden afgesloten werd) ?
Momenteel vrezen wij hiervoor infeite een beetje aangezien we tot op heden nog geen verdere informatie vanwege Axa hebben mogen ontvangen (> 1 maand geleden reeds vraag gelanceerd).
Elke feedback / reactie omtrent dit thema zouden van harte welkom zijn.
Alvast bedankt.
Groetjes
Realistje
PS : Naast de berekeningswijze van de intresten op spaargeld (waarvoor spaargids ook een heel goeie inspanning gedaan heeft om de meeste banken aan te zetten om de berekeningswijze op éénvoudig verzoek kenbaar te maken zonder hiervoor zijn klanten kosten aan te rekenen om deze informatie te verkrijgen) zou ook het thema van "openheid" rond aangerekende beheers- en andere verborgen kosten in een pensioenspaarfonds of pensioenspaarverzekering iets kunnen zijn waar er wettelijk aan gewerkt zou moeten worden.
Hoe kan je pensioenspaarformules vergelijken als je met moeite te weten komt hoeveel de jaarlijkse kosten bedragen ?
Bedenking als banken / verzekeringsmaatschappijen jaarlijks rendement en eventueel winstdeelnames duidelijk kunnen vermelden waarom niet hetzelfde voor de jaarlijkse kosten.
Toevallig niemand van spaargids die in de politiek actief is en eventueel een parlementaire vraag hierrond wil (laten) lanceren ter bescherming van de pensioenspaarders in ons land ?
Misschien anders eens een thema voor de mensen van testaankoop
Grapje.
Enerzijds promoot de politiek pensioensparen met belastingvoordelen (die uiteindelijk door de belastingbetaler betaald worden) en anderzijds romen de banken en verzekeringsmaatschappijen een mooi % van ons pensioensparen terug af en betalen we als we ons pensioen bereiken nog eens 10 of 16,5 % op een fictief kapitaal.
Je hoort mij niet zeggen dat pensioensparen netto niet interessant is (want anders zou niemand het doen) en dat de banken geen kosten mogen aanrekenen en normale winsten maken op dergelijke producten maar waarom blijft er zoveel aan de bramen hangen door een ondoorzichtige kostenstructuur waar bepaalde instellingen volgens mij gretig gebruik van maken.
Re: Pensioensparen - Opvragen kostenstructuur ? !
Dag DeJos,
Bedankt voor je reactie zenne.
Begon al te denken dat wij de enige waren met dergelijk probleem op spaargids !
Hier voorlopig spijtig genoeg ook nog geen schot in de zaak.
Mocht er in ons dossier enige evolutie komen laat ik jullie zeker weten wat het resultaat is.
Denk van binnen enige tijd nog eens onze makelaar met een bezoekje te vereren (ben van principe dat 1 bezoek en drietal mails voldoende zou moeten zijn om de informatie te bekomen die we hen gevraagd hadden vanaf 11/02/2011 maar ben van plan van nu nog een tijdje extra te blijven wachten vooraleer nog eens langs te gaan om hen voldoende extra tijd te geven om hun berekeningen op papier te krijgen).
Service na verkoop is blijkbaar niet gekend bij bepaalde banken in België (gelukkig toch een kleine minderheid van onze banken / de meeste zijn wel snel en behulpzaam maar dit doet mij vermoeden dat ze misschien niet helemaal recht in hun schoenen staan in dit specifieke geval.
Hopelijk heb ik ongelijk want anders zou het wel eens lastig kunnen worden om een deftige regeling te bekomen bij deze bank.
Groetjes.
Realistje
Bedankt voor je reactie zenne.
Begon al te denken dat wij de enige waren met dergelijk probleem op spaargids !
Hier voorlopig spijtig genoeg ook nog geen schot in de zaak.
Mocht er in ons dossier enige evolutie komen laat ik jullie zeker weten wat het resultaat is.
Denk van binnen enige tijd nog eens onze makelaar met een bezoekje te vereren (ben van principe dat 1 bezoek en drietal mails voldoende zou moeten zijn om de informatie te bekomen die we hen gevraagd hadden vanaf 11/02/2011 maar ben van plan van nu nog een tijdje extra te blijven wachten vooraleer nog eens langs te gaan om hen voldoende extra tijd te geven om hun berekeningen op papier te krijgen).
Service na verkoop is blijkbaar niet gekend bij bepaalde banken in België (gelukkig toch een kleine minderheid van onze banken / de meeste zijn wel snel en behulpzaam maar dit doet mij vermoeden dat ze misschien niet helemaal recht in hun schoenen staan in dit specifieke geval.
Hopelijk heb ik ongelijk want anders zou het wel eens lastig kunnen worden om een deftige regeling te bekomen bij deze bank.
Groetjes.
Realistje
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Pensioensparen - Opvragen kostenstructuur ? !
Beste collega Spaargidsers,
Eindelijk antwoord gekregen (nu ja antwoord) vanwege Axa betreffende onze pensioenspaarverzekering.
11/02 vraag gelanceerd om een overzichtje te krijgen van het netto jaarlijks rendement en reeds op 29/04 een antwoord mogen ontvangen. Tijdens deze periode een drietal mails gestuurd naar makelaar (onbeantwoord gebleven) - langsgeweest bij makelaar die enkel kon zeggen dat er 3,25 % rendement gegarandeerd wordt maar verder geen details kon geven - Daarna twee faxen naar verzekeringsmaatschappij zelf van Axa (en gelukkig wilden ze toch reageren op tweede fax) ... Blijkbaar hadden ze wel veel tijd nodig om een antwoord te formuleren die infeite nietszeggend is en onze vraag volledig ontwijkt.
Hieronder graag een uittreksel van de brief de we mochten ontvangen :
In antwoord op uw brief van 1 april, melden wij u dat de kapitalen en premies van een klassieke
levensverzekering bepaald worden in functie van de leeftijd van de verzekerde, zijn geslacht, de
duurtijd van het contract, de gewenste verzekeringsformule (dus zowel het kapitaal leven als kapitaal
overlijden) en een technische rentevoet van 3,25 %. Hierbij dient ook rekening te worden gehouden
met de beheerskosten op een contract. Deze zijn eigen aan de maatschappij en worden niet
vrijgegeven.Vooraleer een tarief op de markt wordt gebracht dient de verzekeringsmaatschappij dit tarief, evenals
de toegepaste formules neer te leggen bij de CBFA (Commissie voor Bank-, Financie- en
Assuantiewezen). Deze houden nauwlettend in het oog dat dit tarief evenals de actuariële formules
worden nageleefd.
Paragraaf rond beheerskosten van het contract doet mij wenkbrauwen fronsen : betekend dit dat verzekeringsmaatschappijen arbritrair en zonder een schriftelijk bewijs voor te kunnen leggen aan de klant als hij hierom verzoekt kunnen aanrekenen op het contract wat ze willen
Wellicht hebben zij goed doorgerekend want als we de gestorte premies vergelijken met onze beschikbare reserve op dit moment noteren wij aan een waarde die meer dan 1.000 euro lager ligt dan onze inleg !!!
Zijn er nog mensen met gelijkaardige ervaringen en wat hebben jullie hiermee verder gedaan ?
Als er nog mensen zijn kunnen we misschien eens gezamelijk bij de één of andere instantie aan de bel trekken om toch een concreter antwoord te krijgen op een ogenschijnlijk simpele vraag die de Belgische verzekeraars blijkbaar niet hoeven te beantwoorden
Zo gelaten of verdere actie genomen (eventueel via testaankoop of CBFA of via één of andere ombudsdienst van consumentenzaken toch de gevraagde informatie betreffende netto-rendement gekregen vanwege de verzekeraar) ?
We denken er sterk aan om zowieso ons contract premievrij te maken bij AXA maar vinden het toch ondermaats dat ze niet willen / kunnen antwoorden op een eenvoudige vraag rond ons contract.
Alle tips / support zouden heel welgekomen zijn.
Alvast hartelijk dank aan iedereen op spaargids.
Groetjes.
Steven
Eindelijk antwoord gekregen (nu ja antwoord) vanwege Axa betreffende onze pensioenspaarverzekering.
11/02 vraag gelanceerd om een overzichtje te krijgen van het netto jaarlijks rendement en reeds op 29/04 een antwoord mogen ontvangen. Tijdens deze periode een drietal mails gestuurd naar makelaar (onbeantwoord gebleven) - langsgeweest bij makelaar die enkel kon zeggen dat er 3,25 % rendement gegarandeerd wordt maar verder geen details kon geven - Daarna twee faxen naar verzekeringsmaatschappij zelf van Axa (en gelukkig wilden ze toch reageren op tweede fax) ... Blijkbaar hadden ze wel veel tijd nodig om een antwoord te formuleren die infeite nietszeggend is en onze vraag volledig ontwijkt.
Hieronder graag een uittreksel van de brief de we mochten ontvangen :
In antwoord op uw brief van 1 april, melden wij u dat de kapitalen en premies van een klassieke
levensverzekering bepaald worden in functie van de leeftijd van de verzekerde, zijn geslacht, de
duurtijd van het contract, de gewenste verzekeringsformule (dus zowel het kapitaal leven als kapitaal
overlijden) en een technische rentevoet van 3,25 %. Hierbij dient ook rekening te worden gehouden
met de beheerskosten op een contract. Deze zijn eigen aan de maatschappij en worden niet
vrijgegeven.Vooraleer een tarief op de markt wordt gebracht dient de verzekeringsmaatschappij dit tarief, evenals
de toegepaste formules neer te leggen bij de CBFA (Commissie voor Bank-, Financie- en
Assuantiewezen). Deze houden nauwlettend in het oog dat dit tarief evenals de actuariële formules
worden nageleefd.
Paragraaf rond beheerskosten van het contract doet mij wenkbrauwen fronsen : betekend dit dat verzekeringsmaatschappijen arbritrair en zonder een schriftelijk bewijs voor te kunnen leggen aan de klant als hij hierom verzoekt kunnen aanrekenen op het contract wat ze willen
Wellicht hebben zij goed doorgerekend want als we de gestorte premies vergelijken met onze beschikbare reserve op dit moment noteren wij aan een waarde die meer dan 1.000 euro lager ligt dan onze inleg !!!
Zijn er nog mensen met gelijkaardige ervaringen en wat hebben jullie hiermee verder gedaan ?
Als er nog mensen zijn kunnen we misschien eens gezamelijk bij de één of andere instantie aan de bel trekken om toch een concreter antwoord te krijgen op een ogenschijnlijk simpele vraag die de Belgische verzekeraars blijkbaar niet hoeven te beantwoorden
Zo gelaten of verdere actie genomen (eventueel via testaankoop of CBFA of via één of andere ombudsdienst van consumentenzaken toch de gevraagde informatie betreffende netto-rendement gekregen vanwege de verzekeraar) ?
We denken er sterk aan om zowieso ons contract premievrij te maken bij AXA maar vinden het toch ondermaats dat ze niet willen / kunnen antwoorden op een eenvoudige vraag rond ons contract.
Alle tips / support zouden heel welgekomen zijn.
Alvast hartelijk dank aan iedereen op spaargids.
Groetjes.
Steven
Pensioensparen - Opvragen kostenstructuur ? !
Dag Jos,
Heel veel succes gewenst !
Hopelijk schepen ze jou ook niet af met een standaard briefje zoals bij ons nu het geval is geweest.
Wij hebben onze conclusies al getrokken : Axa sowieso premievrij laten zetten en hopen dat de gestorte inleg niet verder afkalft in de toekomst en overstappen naar Argenta Pensioensparen of via dat fonds dat je via Rabobank kan afsluiten.
Bij Argenta geen instapkosten en een gekende jaarlijkse beheerskost quai transparentie veel beter dus.
Een mens leert uit zijn fouten (en het vaak onprofessionele gedrag van sommige banken / verzekeraars).
Weet nog niet of we de moeite zullen doen om via de één of andere instantie alsnog transparantie af te dwingen over ons lopende contract bij AXA om hun interne kostenstructuur op dit contract te kennen want wellicht toch verloren moeite ...
Met ons twee "individuele" gevallekes kunnen we toch geen enkele vuist maken hé.
Katholiek is het allemaal niet volgens en vele mensen in België worden zonder het te weten gepluimd door dergelijke dubieuze banken/verzekeraars die pensioensparen vooral gebruiken om exorbitante kosten aan te rekenen aan hun clienten.
Zou zo zeggen "Proletariers aller landen" verenigd u om dergelijke toestanden eens serieus aan te klagen ... maar dit is naief en niet realistisch zeker niet in het brave België.
Prettig weekend aan alle spaargidsers !!!
Groetjes
Realistje
Heel veel succes gewenst !
Hopelijk schepen ze jou ook niet af met een standaard briefje zoals bij ons nu het geval is geweest.
Wij hebben onze conclusies al getrokken : Axa sowieso premievrij laten zetten en hopen dat de gestorte inleg niet verder afkalft in de toekomst en overstappen naar Argenta Pensioensparen of via dat fonds dat je via Rabobank kan afsluiten.
Bij Argenta geen instapkosten en een gekende jaarlijkse beheerskost quai transparentie veel beter dus.
Een mens leert uit zijn fouten (en het vaak onprofessionele gedrag van sommige banken / verzekeraars).
Weet nog niet of we de moeite zullen doen om via de één of andere instantie alsnog transparantie af te dwingen over ons lopende contract bij AXA om hun interne kostenstructuur op dit contract te kennen want wellicht toch verloren moeite ...
Met ons twee "individuele" gevallekes kunnen we toch geen enkele vuist maken hé.
Katholiek is het allemaal niet volgens en vele mensen in België worden zonder het te weten gepluimd door dergelijke dubieuze banken/verzekeraars die pensioensparen vooral gebruiken om exorbitante kosten aan te rekenen aan hun clienten.
Zou zo zeggen "Proletariers aller landen" verenigd u om dergelijke toestanden eens serieus aan te klagen ... maar dit is naief en niet realistisch zeker niet in het brave België.
Prettig weekend aan alle spaargidsers !!!
Groetjes
Realistje