Wanneer overschrijven van spaarrekening naar spaar plus ?
- Spillertwo
- Newbie
- Contacteer:
Wanneer overschrijven van spaarrekening naar spaar plus ?
Vandaag spaar ik via de gewone spaarrekening gezien ik hiermee slechts gestart ben halverwege januari.
Ik heb echter ook reeds een spaarrekening plus geopend gezien de interessantere getrouwheidspremie.
Op welke datum moet ik mijn gelden overzetten van de gewone spaarrekening naar de spaarrekening plus om het maximale rendement te halen uit de gelden op de gewone spaarrekening en ook de maximale getrouwheidspremie te bekomen op de plus spaarrekening ?
Moet je dit doen op 30/12, 31/12, 1/1 of 2/1 ?
Overschrijving gebeurd uiteraard met online banking maar gezien 31/12 en 1/1 bankholidays zijn vraag ik mij af wanneer je dit nu best inbrengt ?
Ik heb echter ook reeds een spaarrekening plus geopend gezien de interessantere getrouwheidspremie.
Op welke datum moet ik mijn gelden overzetten van de gewone spaarrekening naar de spaarrekening plus om het maximale rendement te halen uit de gelden op de gewone spaarrekening en ook de maximale getrouwheidspremie te bekomen op de plus spaarrekening ?
Overschrijving gebeurd uiteraard met online banking maar gezien 31/12 en 1/1 bankholidays zijn vraag ik mij af wanneer je dit nu best inbrengt ?
Re: Wanneer overschrijven van spaarrekening naar spaar plus
Om de getrouwheidspremie te verwerven moet uw geld 12 maanden onafgebroken op de rekening staan. Een storting half januari, bijvoorbeeld op 15 januari, moet dan tot 15 januari van het jaar daarop blijven staan alvorens ze getrouwheidspremie oplevert.
Op de beveiligde site van Rabobank kan u dagelijks nagaan hoeveel rente u eind van het jaar op uw spaarrekening gaat krijgen en hoeveel daarvan al verworven is. Gebruik die calculator zeker om te voorkomen dat u net een dag te vroeg overschrijft waardoor u uw getrouwheidspremie op de gewone spaarrekening verliest.
Op de beveiligde site van Rabobank kan u dagelijks nagaan hoeveel rente u eind van het jaar op uw spaarrekening gaat krijgen en hoeveel daarvan al verworven is. Gebruik die calculator zeker om te voorkomen dat u net een dag te vroeg overschrijft waardoor u uw getrouwheidspremie op de gewone spaarrekening verliest.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als het om geld gaat dat nog maar enkele maanden op de gewone Rabo Spaarrekening staat en dat je minstens een jaar lang niet nodig hebt, dan zou ik niet wachten om het over te schrijven naar de Rabo Plus Account. Hoe vroeger het daarop staat, hoe vroeger de termijn voor de getrouwheidspremie begint te lopen.
- Spillertwo
- Newbie
- Contacteer:
Ik dacht dat het anders werkte.
Op de rabo spaar krijg je 1.9% intrest en 0.4% getrouwheid
Op de rabo plus krijg je 1.25% intrest en 1.5% getrouwheid
Intresten worden telkens betaald op 1/1 van het volgende jaar en dit over de periode van het vorige jaar.
Stel je hebt gedurende de laatste zes maanden van 2011 een vast bedrag van 10.000 euro dat je niet moet aanraken.
Hetzelfde bedrag blijft ook geduren de volle 12 maanden van 2012 staan.
Zet je alles op de rabo plus rekening dan krijg je volgens mij voor
2011: 62.5 euro intrest en 0 euro getrouwheid
2012: 125 euro intrest en 150 euro getrouwheid
alles samen 337.5 euro
Zet je gedurende zes maanden het geld op de rabo spaar en vanaf 2012 op de rabo plus dan krijg je volgens mij voor
2011: 95 euro intrest en 0 euro getrouwheid
alles samen 370 euro
dit is geredeneerd alsof je telkens periodes van één jaar uitkeert qua getrouwheidspremie.
Of zou je per 1/1/2013 als je alles op de rabo plus rekening zet vanaf het begin dan ineens de getrouwheidspremie ontvangen van 1.5 jaar ?
Dan zou het een heel andere zaak maken want dan zou je ipv 150 euro getrouwheid over 2012 ineens 225 euro getrouwheid ontvangen en zo het totaal rendement zien stijgen van 337.5 euro naar 412.5 euro.
Op de rabo spaar krijg je 1.9% intrest en 0.4% getrouwheid
Op de rabo plus krijg je 1.25% intrest en 1.5% getrouwheid
Intresten worden telkens betaald op 1/1 van het volgende jaar en dit over de periode van het vorige jaar.
Stel je hebt gedurende de laatste zes maanden van 2011 een vast bedrag van 10.000 euro dat je niet moet aanraken.
Hetzelfde bedrag blijft ook geduren de volle 12 maanden van 2012 staan.
Zet je alles op de rabo plus rekening dan krijg je volgens mij voor
alles samen 337.5 euro
Zet je gedurende zes maanden het geld op de rabo spaar en vanaf 2012 op de rabo plus dan krijg je volgens mij voor
alles samen 370 euro
dit is geredeneerd alsof je telkens periodes van één jaar uitkeert qua getrouwheidspremie.
Of zou je per 1/1/2013 als je alles op de rabo plus rekening zet vanaf het begin dan ineens de getrouwheidspremie ontvangen van 1.5 jaar ?
Dan zou het een heel andere zaak maken want dan zou je ipv 150 euro getrouwheid over 2012 ineens 225 euro getrouwheid ontvangen en zo het totaal rendement zien stijgen van 337.5 euro naar 412.5 euro.
De getrouwheidspremie wordt altijd over 1 jaar berekend en uitbetaald op het einde van het jaar. Yaris heeft groot gelijk, als je zeker bent dat je het geld minstens 1 jaar kunt missen, kun je ze beter direct op de spaarplus rekening zetten. Des te sneller is de getrouwheidspremie verworven en vanaf dan kun je het geld eventueel terug plaatsen op de gewone spaarrekening met hogere basisrente. Daarmee hou je in jouw simulaties geen rekening.
Over meerdere jaren gezien is de Rabo Plus Account veel rendabeler. Het is zonde om op dat extra rendement te wachten omdat je dit jaar meer krijgt door je geld op de Rabo Spaarrekening te laten staan.
En zoals Peet al schreef: de datum van afhaling speelt ook een rol. Als je vandaag (14 juli 2011) geld stort en op 14 juli 2014 haal je het er weer af, dan heb je recht op 3 x 12 maanden getrouwheidspremie. Wacht je met storten tot 1 januari 2012 dan krijg je maar 2 x 12 maanden uitbetaald.
En zoals Peet al schreef: de datum van afhaling speelt ook een rol. Als je vandaag (14 juli 2011) geld stort en op 14 juli 2014 haal je het er weer af, dan heb je recht op 3 x 12 maanden getrouwheidspremie. Wacht je met storten tot 1 januari 2012 dan krijg je maar 2 x 12 maanden uitbetaald.
Het klopt wat Yaris en Peet zeggen. Als je zeker bent dat je je geld een jaar kan missen, zet je het best direct op de plusrekening. Het probleem is dat jij al een goeie 6 maanden een - geringe - getrouwheidspremie aan het opbouwen bent op de gewone spaarrekening en die verlies je wanneer je een overschrijving doet. Maar wachten tot in januari is zeker geen goed idee.
Als je op dit moment vrij zeker bent je geld niet nodig te hebben, zou ik dus al vandaag je geld overschrijven naar de plusrekening.
Als je op dit moment vrij zeker bent je geld niet nodig te hebben, zou ik dus al vandaag je geld overschrijven naar de plusrekening.
Als ge alles op de Rabo Plus rekening zet hebt ge bovenop de 337.50 € die ge eind 2012 uitbetaald krijgtSpillertwo schreef: Zet je alles op de rabo plus rekening dan krijg je volgens mij voor
alles samen 337.5 euro
alles samen 370 euro
ook nog 75.00 € getrouwheidspremie in opbouw.
Het feit dat ge die getrouwheidspremie ( aangegroeid tot 150.00 € ) pas een jaar later zult ontvangen doet weinig terzake.
Voor de lange periode brengt de Rabo Plus op jaarbasis 0.45 % meer op dan de gewone Rabo soaarrekening !
Laatst gewijzigd door Urbain op 14 juli 2011, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij (voor geld dat je niet direct nodig hebt):
1. Plaats je geld in de loop van een jaar op de gewone spaarrekening (1,90% basisrente)
2. Ten laatste 31/12 van het jaar schrijf je dit over naar een plus spaarrekening (beter wel een dag te vroeg doen dan een dag te laat).
Die strategie is dacht ik al eens in een andere discussie naar voor gebracht:
- in de loop van een jaar je geld zetten op een (spaar)rekening met een hogere basisrente
- op het einde van het jaar overzetten naar een (spaar)rekening met een hogere getrouwheidspremie
Als je in de loop van een jaar je geld op de plus spaarrekening zet, dan is de getrouwheidspremie wel vroeger 'verworven', maar dat is niet hetzelfde als 'uitbetaald' door de bank. Enige uitzondering: je sluit je spaarrekening nadat de getrouwheidsinterest verworven is.
Voor geld dat je extra nodig hebt in de loop van een jaar:
- van het ogenblik dat de getrouwheidspremie verworven is, geld overzetten naar een (spaar)rekening met hogere basisrente (ik doe dit dus onmiddellijk bij aanvang van het jaar, gezien de getrouwheidsperiodes in mijn geval eindigen op het einde van het jaar)
- daaruit wegnemen in de mate dat je het nodig hebt.
1. Plaats je geld in de loop van een jaar op de gewone spaarrekening (1,90% basisrente)
2. Ten laatste 31/12 van het jaar schrijf je dit over naar een plus spaarrekening (beter wel een dag te vroeg doen dan een dag te laat).
Die strategie is dacht ik al eens in een andere discussie naar voor gebracht:
- in de loop van een jaar je geld zetten op een (spaar)rekening met een hogere basisrente
- op het einde van het jaar overzetten naar een (spaar)rekening met een hogere getrouwheidspremie
Als je in de loop van een jaar je geld op de plus spaarrekening zet, dan is de getrouwheidspremie wel vroeger 'verworven', maar dat is niet hetzelfde als 'uitbetaald' door de bank. Enige uitzondering: je sluit je spaarrekening nadat de getrouwheidsinterest verworven is.
Voor geld dat je extra nodig hebt in de loop van een jaar:
- van het ogenblik dat de getrouwheidspremie verworven is, geld overzetten naar een (spaar)rekening met hogere basisrente (ik doe dit dus onmiddellijk bij aanvang van het jaar, gezien de getrouwheidsperiodes in mijn geval eindigen op het einde van het jaar)
- daaruit wegnemen in de mate dat je het nodig hebt.
Beter een dag te vroeg dan een dag te laat doen!Spillertwo schreef:Vandaag spaar ik via de gewone spaarrekening gezien ik hiermee slechts gestart ben halverwege januari.
Overigens, tenzij je lotto winnaar bent in rang 1, lijkt het mij dat het hier om een minimaal verschil in rente bedrag zal gaan. Als ik uitga van een bedrag van 10.000 €, aan 1,90% rente, dan is het rentebedrag zo'n 0,52 € voor één dag ((10.000 x 1,90%) / 365). O ja, daar moet dan nog 1,25% rente voor één dag afgetrokken worden terug, want je centen staan dan op de plus rekening en die geeft je ook basisrente uiteraard.
Dat is het nu net, waarom wachten tot op het einde van het jaar om je geld te storten op de plus rekening. Ook Rabobank.be heeft op dit forum al verschillende keren aangegeven dat het voordeliger is het geld dat je minstens één jaar kunt missen zo snel mogelijk over te schrijven op de plus rekening en niet te wachten tot de laatste dag van jaar.fradaems schreef: Beter een dag te vroeg dan een dag te laat doen!
Ooit eens gehoord dat de getrouwheidspremie verworven is na 12 maand middernacht.
Vb. storten op 14/07/11 : getrouwheidspremie verworven 14/07/12 middernacht.
Dus best een dag later opnemen.
Je moet niet alles geloven wat anderen zeggen/schrijven en af en toe eens zelf wat uitrekenen.Peet schreef:Dat is het nu net, waarom wachten tot op het einde van het jaar om je geld te storten op de plus rekening. Ook Rabobank.be heeft op dit forum al verschillende keren aangegeven dat het voordeliger is het geld dat je minstens één jaar kunt missen zo snel mogelijk over te schrijven op de plus rekening en niet te wachten tot de laatste dag van jaar.fradaems schreef: Beter een dag te vroeg dan een dag te laat doen!
O ja, voor de volledigheid (met de hudige interest percentages in gedachte):
- het principe zoals ik in een vorige bijdrage beschreven heb is voordeliger qua interestopbrengst tot en met het VOORlaatste jaar dat je centen op de plus rekening staan of dat je plus spaarrekening er is
- het jaar dat je centen weghaalt ervan of dat je je plus spaarrekening afsluit (of dat je erfgenamen dat doen omdat je er niet meer bent) is het principe van de snelle overzetting van spaarcenten naar de plus rekening voordeliger (omdat je dan vroeger kan afhalen/afsluiten en niet moet wachten tot het einde van het jaar om de laatste getrouwheidspremie te verwerven).
Met uitrekenen heb ik helemaal geen probleem, wiskunde is altijd al een hobby geweest en heb het ooit nog gestudeerd in de rumoerige 60ger jaren in Gent. Jij verkijkt je gewoon op de uitbetalingsdatum van de getrouwheidspremie en de intresten die je mist op die premie maar die zijn verwaarloosbaar klein zoals ook Urbain terecht opmerkt.fradaems schreef: Je moet niet alles geloven wat anderen zeggen/schrijven en af en toe eens zelf wat uitrekenen.
O ja, voor de volledigheid (met de hudige interest percentages in gedachte):
- het principe zoals ik in een vorige bijdrage beschreven heb is voordeliger qua interestopbrengst tot en met het VOORlaatste jaar dat je plus spaarrekening er is
- het jaar dat je je plus spaarrekening afsluit (of dat je erfgenamen dat doen omdat je er niet meer bent) is het principe van de snelle overzetting van spaarcenten naar de plus rekening voordeliger (omdat je dan vroeger kan afsluiten en niet moet wachten tot het einde van het jaar om de laatste getrouwheidspremie te verwerven).
Hier de link naar een gelijkaardige vraag en uitleg door de contactpersoon van Rabobank zelf : viewtopic.php?f=16&t=10542
Laatst gewijzigd door Peet op 14 juli 2011, 14:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Zou ik ook doen tenzij je het geld nog een jaar kunt missen natuurlijk.Stephan schreef:Ooit eens gehoord dat de getrouwheidspremie verworven is na 12 maand middernacht.