[Voorbeeld portefeuille 22-30] Refs: passief tov actief
TIP
[Voorbeeld portefeuille 22-30] Refs: passief tov actief
We hebben al hele reeks deelnemers aan de oefening.
In het bepalen van de strategie zijn er twee elementen in het "passief tov actief" domein waar dikwijls wordt over gedebateerd.
1. Stockpicking en markettiming tov indexbeleggen.
2. Lumpsum tov DCA
1. stockpicking+markettiming tov passief indexbeleggen.
Om de vergelijking te kunnen maken met andere portefeuilles zal ik hier 2 heel simpele portefeuilles opvolgen.
Een eerste portefueille focust op dividendaristocrats, de tweede portefeuille op US value aandelen.
De twee fondsen die ik hiervoor zal gebruiken zijn: SPDR® S&P® Global Dividend Aristocrats UCITS ETF (Dist) en
SPDR MSCI USA Value Weighted UCITS ETF.
Op 1 jan 2022 koop ik een maximum aan deelbewijzen en ook elke maand zal ik het maximum deelbewijzen bijkopen.
2. Lumpsum tov DCA
Om deze vergelijking te kunnen maken zal in 2022 een DCA oefening maken met de dividend aristocrats van hierboven waar ik in 2022 elke maand voor 10000 Euro zal aankopen tot de cash op is. Eind 2022 kunnen we dan de vergelijking maken.
Deze voorbeeldportefeuille kadert in het bredere project waarbij verschillende forumleden een fictieve portefeuille volgen met als startdatum 1 januari 2022. Voor meer informatie over de spelregels van dit project, verwijs ik naar overzicht-t30705.html#p532362.
In het bepalen van de strategie zijn er twee elementen in het "passief tov actief" domein waar dikwijls wordt over gedebateerd.
1. Stockpicking en markettiming tov indexbeleggen.
2. Lumpsum tov DCA
1. stockpicking+markettiming tov passief indexbeleggen.
Om de vergelijking te kunnen maken met andere portefeuilles zal ik hier 2 heel simpele portefeuilles opvolgen.
Een eerste portefueille focust op dividendaristocrats, de tweede portefeuille op US value aandelen.
De twee fondsen die ik hiervoor zal gebruiken zijn: SPDR® S&P® Global Dividend Aristocrats UCITS ETF (Dist) en
SPDR MSCI USA Value Weighted UCITS ETF.
Op 1 jan 2022 koop ik een maximum aan deelbewijzen en ook elke maand zal ik het maximum deelbewijzen bijkopen.
2. Lumpsum tov DCA
Om deze vergelijking te kunnen maken zal in 2022 een DCA oefening maken met de dividend aristocrats van hierboven waar ik in 2022 elke maand voor 10000 Euro zal aankopen tot de cash op is. Eind 2022 kunnen we dan de vergelijking maken.
Deze voorbeeldportefeuille kadert in het bredere project waarbij verschillende forumleden een fictieve portefeuille volgen met als startdatum 1 januari 2022. Voor meer informatie over de spelregels van dit project, verwijs ik naar overzicht-t30705.html#p532362.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: [Voorbeeld portefeuille 22-30] Refs: passief tov actief
Dit zijn ongeveer de transacties die ik plan morgen.
Aristocrat portefeuille: SPDR® S&P Global Div Aristocrats ETF EUR - Koop - 3 250
US Value portefeuille: SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF USD EURSPDR MSCI USA Value Weighted UCITS ETF - Koop - 1 970
DCA portefeuille: SPDR® S&P Global Div Aristocrats ETF EUR - Koop - 325
Voor deze portefeuilles moet ik de broker nog bevestigen.
Aristocrat portefeuille: SPDR® S&P Global Div Aristocrats ETF EUR - Koop - 3 250
US Value portefeuille: SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF USD EURSPDR MSCI USA Value Weighted UCITS ETF - Koop - 1 970
Voor deze portefeuilles moet ik de broker nog bevestigen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 3 januari 2022, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
US Value portefeuille: SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF USD EUR - Koop - 1 970
1969 aangekocht aan 50.72 = 99867,68
TOB = 119,84
Transactiekost = 2,00 Euro + 0.50 Euro (order op AMS geen kernselectie degiro)
jaarlijkse aansluitingskosten op Xetra = 2.5 Euro
Cashpositie = 07.48 Euro
Aangekocht aan 30.64 Euro
Transactiekosten = 0 Euro (kernselectie degiro)
TOB = 119,50 Euro
Cashpositie = 298,00 Euro
TOB = 119,% Euro
Cashpositie = 90.027,55
Edit: toevoeging van externe handlingskosten aan transactiekost
TOB = 119,84
Cashpositie = 07.48 Euro
TOB = 119,50 Euro
Cashpositie = 298,00 Euro
TOB = 119,% Euro
Cashpositie = 90.027,55
Edit: toevoeging van externe handlingskosten aan transactiekost
Laatst gewijzigd door B7H4long op 3 januari 2022, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor zij die er zich aan interesseren; hier is de factoregressie van WVAL.
(persoonlijk versta ik dit (nog) niet)
bron: https://community.rationalreminder.ca/t ... o/3340/350 regressie 1998-2020
bron: https://community.rationalreminder.ca/t ... o/3340/350 regressie 1998-2020
Er zijn naast de transactiekosten van €2 ook de externe handlingskosten van €0,50. Zie ook pagina 7 van https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf.
Je koopt hier toch ZPRV aan, niet WVAL?B7H4long schreef: ↑3 januari 2022, 16:13 Voor zij die er zich aan interesseren; hier is de factoregressie van WVAL.
Ik kom hierop terug. Ik ben nu zelf verward.
Oei. Als je nu maar geen terroristische aanslagen begint te plegen. Dat zijn ook allemaal verwarde mensen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Yaris is dit humor? Of hoe moeten we deze opmerking interpreteren? Vooralsnog komt uw opmerking erg onsmakelijk over.
Met de hulp van pmu heb ik kunnen beseffen dat ik (toch) het juiste fonds gekocht heb.B7H4long schreef: ↑3 januari 2022, 15:57 US Value portefeuille: SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF USD EUR - Koop - 1 970
TOB = 119,84
Cashpositie = 07.48 Euro
Posities vandaag:
Naam - prijs - veranderingvandaag - aantal - totaal - %vdportefeuille - (datum)
Aristocrats:
DCA:
USValue passief:
Ik heb de orders ingegeven voor de aankopen van morgen, limiet is de prijs van vandaag
Eigenaardig genoeg staat het fonds dat ik koos om de DCA te testen, vandaag hoger dan op 1 januari.
Naam - prijs - veranderingvandaag - aantal - totaal - %vdportefeuille - (datum)
Aristocrats:
DCA:
USValue passief:
Ik heb de orders ingegeven voor de aankopen van morgen, limiet is de prijs van vandaag
Eigenaardig genoeg staat het fonds dat ik koos om de DCA te testen, vandaag hoger dan op 1 januari.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 1 februari 2022, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Wel verwarrend dat er geen kolombeschrijvingen staan bij al je posts. Is zoals grafieken zonder as-beschrijvingen: onleesbaar (en een buis vroeger in het college). Ik begrijp de cijfers zo niet meteen. Procenten? Euro verschil? Verschil met wat?
Graag een simpele stand; eigenlijk een antwoord op je originele vraag:
Hoeveel EUR CASH + EUR EFFECTEN (en eventueel rendement in %).
Graag een simpele stand; eigenlijk een antwoord op je originele vraag:
Hoeveel EUR CASH + EUR EFFECTEN (en eventueel rendement in %).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens mij gaat het niet alleen om de cijfers of juiste getallen maar gaat het meer om de hoeveelheid moeite die iemand doet. En wanneer er dan ‘’geschreven’’ wordt dat diegene ‘verward’’ is explodeer ik. Op dit forum zijn er allerlei ‘pluimage’’ van beleggers. En ooit was ik ook helemaal fout, maar kan wel mijn fouten toegeven. Onterecht dat diegene zo hard wordt afgekraakt, hetgeen ik ook heb gedaan. Weet nu beter, en heb respect voor hem of haar. Wil niet zeggen dat wij alles moeten geloven. Er is altijd een ‘gemiddelde’’. Met dank aan diegene voor haar of zijn oneindige geduld!!
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Euh... qué? Jozefien, ik begrijp echt niet wat jij nu eigenlijk wil zeggen.
Ik heb het grootste respect voor B7H4long en ik denk dat hij dat ook weet. Ik vraag gewoon dat hij een kolombeschrijving toevoegt want ik moet echt wel nadenken als ik al die cijfers bij elkaar zie (en de kolommen zijn dan nog eens verschillend bij sommige screenshots). Ik denk dat je het beter in platte tekst weergeeft (en ook niet in een blockquote).
Ik heb het grootste respect voor B7H4long en ik denk dat hij dat ook weet. Ik vraag gewoon dat hij een kolombeschrijving toevoegt want ik moet echt wel nadenken als ik al die cijfers bij elkaar zie (en de kolommen zijn dan nog eens verschillend bij sommige screenshots). Ik denk dat je het beter in platte tekst weergeeft (en ook niet in een blockquote).
Standen op 31 jan waren:
Code: Selecteer alles
PORTEFEUILLE USER DATUM CASH EFFECTEN TOTAAL
Refs: Aristocrats lump B7H4long 31/01/22 298 € 100.783 € 101.081 €
Refs: DCA aristocrats B7H4long 31/01/22 90.028 € 10.078 € 100.106 €
Refs: USValue passief B7H4long 31/01/22 8 € 95.024 € 95.032 €