In plaats van een meerwaarde-belasting een Solidariteitsbijdrage bij verkoop
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
In plaats van een meerwaarde-belasting een Solidariteitsbijdrage bij verkoop
De meerwaarde van niet-beursgenoteerde ondernemingen is quasi onmogelijk te bepalen, omdat een referentie-waarde op 1/1/2026 niet te berekenen valt. (Marc Coucke)
De waarde van een onderneming is het bedrag dat iemand er wil voor betalen, net zoals dat het geval is bij vastgoed, kunst en gelijk welk verzamelobject.
Daarom stel ik voor een Solidariteitsbijdrage te heffen op alle activa en zaken, die nog geen belasting op de verkoop ervan kennen.
Beursgenoteerde activa hebben eigenlijk al zulke belasting: de TOB bij verkoop en de Reynderstaks op obligatie-gedeelten van fondsen en dito etf’s. Bij TOB zou een harmonisering (naar boven) kunnen uitgewerkt worden.
Allemaal toch veel simpeler dan de fetish van een ‘meerwaarde-belasting’, denk ik.
De waarde van een onderneming is het bedrag dat iemand er wil voor betalen, net zoals dat het geval is bij vastgoed, kunst en gelijk welk verzamelobject.
Daarom stel ik voor een Solidariteitsbijdrage te heffen op alle activa en zaken, die nog geen belasting op de verkoop ervan kennen.
Beursgenoteerde activa hebben eigenlijk al zulke belasting: de TOB bij verkoop en de Reynderstaks op obligatie-gedeelten van fondsen en dito etf’s. Bij TOB zou een harmonisering (naar boven) kunnen uitgewerkt worden.
Allemaal toch veel simpeler dan de fetish van een ‘meerwaarde-belasting’, denk ik.
Re: In plaats van een meerwaarde-belasting een Solidariteitsbijdrage bij verkoop
Een kleine nuance misschien: de TOB is geen MEERwaarde belasting maar is een belasting op kapitaal. Zelfs als je verliezen maakt dan betaal je TOB. En de TOB betaal je op je volledig kapitaal, niet alleen op je winsten/verliezen.spaarfreakje schreef: ↑8 februari 2025, 21:59 ...
Ik ben akkoord dat het administratief eenvoudiger zou zijn om de TOB naar boven te harmoniseren maar daarom is dat nog geen goede oplossing. Dit zou een pure belastingverhoging zijn en zeker geen meerwaardebelasting. Laat ons nog maar even afwachen hoe die 'echte' meerwaardebelasting er zal uitzien en hoe ze deze zullen berekenen en innen. Misschien verrassen de verkozenen van het volk ons wel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: In plaats van een meerwaarde-belasting een Solidariteitsbijdrage bij verkoop
Misschien de TOB bij verlies afschaffen?
Meerwaardebelasting of kapitaalbelasting komt gemiddeld op hetzelfde neer, daar de tarieven 10 tot 20 keer lager zijn.
Ipv meerwaardebelasting van 10%, zou een Solidariteitsbijdrage bij verkoop (=kapitaalbelasting, ik weet het) van 0,5% volstaan. Ook op de verkoop van eigen woning bvb.
Eigenlijk is dat het standpunt van prof De Grauwe maar NVA-er Diependaele 'wou' dat niet begrijpen.
Technisch heeft het voordelen maar iedereen zit vast in dat 'meerwaarde'-idee.
Eigenlijk is dat ook WOKE he![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Meerwaardebelasting of kapitaalbelasting komt gemiddeld op hetzelfde neer, daar de tarieven 10 tot 20 keer lager zijn.
Ipv meerwaardebelasting van 10%, zou een Solidariteitsbijdrage bij verkoop (=kapitaalbelasting, ik weet het) van 0,5% volstaan. Ook op de verkoop van eigen woning bvb.
Eigenlijk is dat het standpunt van prof De Grauwe maar NVA-er Diependaele 'wou' dat niet begrijpen.
Eigenlijk is dat ook WOKE he
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Van al die holdings die in private equity beleggen zoals Sofina (80 of 90% niet beursgenoteerd?) is de NAV dus op los zand gebaseerd als we Coucke moeten geloven.spaarfreakje schreef: ↑8 februari 2025, 21:59 De meerwaarde van niet-beursgenoteerde ondernemingen is quasi onmogelijk te bepalen, omdat een referentie-waarde op 1/1/2026 niet te berekenen valt. (Marc Coucke)
De WAARDE van een niet-beursgenoteerd bedrijf wordt bepaald (GESCHAT) op dezelfde manier als een beursgenoteerd bedrijf.
WAAROM ANDERS geven de ene analisten een KOOPADVIES en de anderen een VERKOOPADVIES voor hetzelfde beursgenteerd bedrijf? Ze plakken er een andere WAARDE op.
Coucke heeft geen argumenten voor zijn verzet en VERZINT dus iets.
Dit is in geen geval het standpunt van Paul De Grauwe. Hij pleit voor een vermogensbelasting van 'rijke mensen', wat dan ook de definitie van 'rijke mensen' moge zijn. Zijn uitleg is wel zeer verwarrend wat betreft een vermogensbelasting. Hetgeen hij poneert dat deze 'rijke mensen' - met miljoenen - zich meestal geen dividend laten uitkeren en ook meestal geen aandelen verkopen, klopt waardoor ze ontsnappen aan de fiscaliteit. Paul De Grauwe vindt dat hieraan ook iets zou moeten gedaan worden.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 09:29 Misschien de TOB bij verlies afschaffen?
Eigenlijk is dat ook WOKE he![]()
Enkel de podcast is nog beschikbaar waardoor de mimiek van Paul De Grauwe bij de uitleg van de minister-president jammer genoeg ontbreekt. De aanzet van de discussie start, laat ons zeggen, op ca. 9:00 en de uitleg van Paul De Grauwe op ca. 11:43.
https://www.vrt.be/vrtmax/podcasts/vrt- ... de-grauwe/
Er is reeds op een meerwaardebelasting elke verkoop van goederen en diensten: BTW. Belasting op toegevoegde ( = meer-) waarde.
Een meerwaarde belasting op beursgenoteerde aandelen is een grillig geven omdat deze stoelt op de irrationaliteit van de beurs. De beurskoers is losgeslagen van de boekwaarde. Kijk naar Tesla. Het aandeel stijgt terwijl de verkoop en marge daalt.
Een meerwaarde belasting op beursgenoteerde aandelen is een grillig geven omdat deze stoelt op de irrationaliteit van de beurs. De beurskoers is losgeslagen van de boekwaarde. Kijk naar Tesla. Het aandeel stijgt terwijl de verkoop en marge daalt.
Zodra de "Conner-Matrakkentaks" is ingevoerd, zal het een grote invloed hebben op het aan- en verkoopgedrag van beleggers.
Zal de beurs niet ten goede komen
Waar is den tijd als men als gewone sterveling iets in belgische aandelen belegde, men dat bedrag gewoon van zijn belastingen kon aftrekken ( 40 000 BEF )
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/10/12 ... 1-2791229/
Zal de beurs niet ten goede komen
Waar is den tijd als men als gewone sterveling iets in belgische aandelen belegde, men dat bedrag gewoon van zijn belastingen kon aftrekken ( 40 000 BEF )
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/10/12 ... 1-2791229/
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Veel te lang geleden dat je nog iets gepost hebt ! Ik vond je postings vroeger altijd zeer waardevol.Stier schreef: ↑Gisteren 13:44 Er is reeds op een meerwaardebelasting elke verkoop van goederen en diensten: BTW. Belasting op toegevoegde ( = meer-) waarde.
Waar is de goede tijd gebleven toen Spaargids nog trolvrij was ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Ik deel volledig je inzicht mijnheer trump. Goed statement!voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 16:06Veel te lang geleden dat je nog iets gepost hebt ! Ik vond je postings vroeger altijd zeer waardevol.Stier schreef: ↑Gisteren 13:44 Er is reeds op een meerwaardebelasting elke verkoop van goederen en diensten: BTW. Belasting op toegevoegde ( = meer-) waarde.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
oei, ik had onze nieuwe trol nog niet als "vijand" gezet, zal nu rechtgezet worden, nog veel plezier Bremtrol2dirkjan schreef: ↑Gisteren 16:19Ik deel volledig je inzicht mijnheer trump. Goed statement!voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 16:06
Veel te lang geleden dat je nog iets gepost hebt ! Ik vond je postings vroeger altijd zeer waardevol.
Dank u meneer trump ik was toch al geen kiezer van u.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 17:32oei, ik had onze nieuwe trol nog niet als "vijand" gezet, zal nu rechtgezet worden, nog veel plezier Bremtrol2
Mijn negeerlijst ook weer bijgewerkt. Wel jammer dat er zich toch nog mensen geroepen voelen om mee te gaan in het trollenspel en te antwoorden op hun bullshit. Negeer ze toch gewoon dan stopt het vanzelf.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 17:32oei, ik had onze nieuwe trol nog niet als "vijand" gezet, zal nu rechtgezet worden, nog veel plezier Bremtrol2
Geen andere meningen aanvaarden , of deze steevast wegzetten als Trollen.....voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 16:06
Veel te lang geleden dat je nog iets gepost hebt ! Ik vond je postings vroeger altijd zeer waardevol.
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
In Noord Korea is het misschien beter leven ? Daar heeft ook iedereen 'dezelfde' mening ....
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Weer een linkse hypocriete rotopmerking van jou, maar dat zijn we ondertussen al gewoon.KV schreef: ↑Gisteren 19:55Geen andere meningen aanvaarden , of deze steevast wegzetten als Trollen.....voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 16:06
Waar is de goede tijd gebleven toen Spaargids nog trolvrij was ...![]()
In Noord Korea is het misschien beter leven ? Daar heeft ook iedereen 'dezelfde' mening ....![]()
Er zijn andere meningen, zoals wij bv. hebben en dan zijn er Trollen; het NIET willen toegeven dat er meerdere op dit forum zitten is gewoon hypocriet en heeft niets met andere meningen te maken.
Ga zeker op reis naar Noord Korea, de heimat van linkse hypocrieten en vergeet zeker niet te vermelden dat je een bedrijfswagen hebt en wat je salaris is, je communistische vriendjes zullen het graag horen ...
Heeft niets te maken met geen andere meningen te willen aanvaarden. Ik verschil ook met jou van mening maar jij staat niet op mijn negeerlijst. Jij bent immers geen trol.KV schreef: ↑Gisteren 19:55Geen andere meningen aanvaarden , of deze steevast wegzetten als Trollen.....voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 16:06
Waar is de goede tijd gebleven toen Spaargids nog trolvrij was ...![]()
In Noord Korea is het misschien beter leven ? Daar heeft ook iedereen 'dezelfde' mening ....![]()
Je weet zelf goed genoeg wie hier een trol is en wie niet.