Pensioen sparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioen sparen
Ik ben 32 jaar oud en ik vind dat ik wil beginnen met pensioensparen
Ik wil natuurlijk het plan met het hoogste rendement maar ik wil natuurlijk niet voor onaangename verrassingen te staan.
Daarmee bedoel ik hoge kosten of taksen voor ontvangst van het gespaarde geld of verandering van pensioen spaarplan.
Welk is het best pensioen spaarplan? Ik zie dat op deze site AG insurance Top Rendement 2,5% als beste staat maar heb ook gelezen dat Hamburg-Mannheimer niet slecht moet zijn.
Alsook wat is het verschil tussen pensioen fiscaal sparen en pensioen sparen? Kan ik allebei doen en daardoor 2 maal belasting vermindering krijgen?
Ik wil natuurlijk het plan met het hoogste rendement maar ik wil natuurlijk niet voor onaangename verrassingen te staan.
Daarmee bedoel ik hoge kosten of taksen voor ontvangst van het gespaarde geld of verandering van pensioen spaarplan.
Welk is het best pensioen spaarplan? Ik zie dat op deze site AG insurance Top Rendement 2,5% als beste staat maar heb ook gelezen dat Hamburg-Mannheimer niet slecht moet zijn.
Alsook wat is het verschil tussen pensioen fiscaal sparen en pensioen sparen? Kan ik allebei doen en daardoor 2 maal belasting vermindering krijgen?
Re: Pensioen sparen
Wanneer je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt zul je veel informatie vinden ivm pensioensparen en zul je ook te weten komen om zeker NIET Hamburg Manheimer te kiezen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De laatste reactie dat ik heb gevonden via de zoekfunctie was van in 2008.
Is er ondertussen niets veranderd of gebeurd? (financiële crisis ofzo)
Mijn excuses maar ik ben hier nieuw op het forum en ik heb niet zoveel kennis van al doe financiële toestanden.
Is er ondertussen niets veranderd of gebeurd? (financiële crisis ofzo)
Mijn excuses maar ik ben hier nieuw op het forum en ik heb niet zoveel kennis van al doe financiële toestanden.
Gebruik de zoekfunctie van het forum (in de lichtblauwe balk), niet de zoekfunctie van de volledige site (in de donkerblauwe balk).
Heb reeds wat rondgelezen maar wat extra uitleg zou wel leuk zijn.
Ik heb ook zojuist via de website: url verwijderd, geen reclame aub de volgens hun 3 beste pensioenspaar plannen gekregen.
Hun top 3:
1: Hamburg-Mannheimer
2: Gennerali
3: Delta Lloyd
Ik heb ook zojuist via de website: url verwijderd, geen reclame aub de volgens hun 3 beste pensioenspaar plannen gekregen.
Hun top 3:
-
- Sr. Member
- Contacteer:
is gewoon were een die hier wa reklame komt maken.
Op zo'n mensen moete gewoon nie reageren, want als hij een beke op dit forum zoekt zal hij zeker HM niet meer noemen.
mvg
Op zo'n mensen moete gewoon nie reageren, want als hij een beke op dit forum zoekt zal hij zeker HM niet meer noemen.
mvg
@ bushke
Het eerste dat U moet leren is dat onafhankelijkadvies niet bestaat.
Dan staat U al heel wat verder.
Niemand zal U goede raad geven voor uw mooie ogen, maar wel om er zelf aan te verdienen. Het is in feite een makelaar, die met die bedrijven werkt.
Natuurlijk zal hij deze dan aanraden.
Het eerste dat U moet leren is dat onafhankelijkadvies niet bestaat.
Dan staat U al heel wat verder.
Niemand zal U goede raad geven voor uw mooie ogen, maar wel om er zelf aan te verdienen. Het is in feite een makelaar, die met die bedrijven werkt.
Natuurlijk zal hij deze dan aanraden.
bushke schreef:Heb reeds wat rondgelezen maar wat extra uitleg zou wel leuk zijn.
Hun top 3:
Dan weet ik zeker wat kiezen. Het beste van het beste : 1. Hamburg-Mannheimer https://www.spaargids.be/phpbb/images/i ... edface.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Sr. Member
- Contacteer:
die eerste en die derde, is da nie hetzelfde bedrijf die erachterzit?
mvg
mvg
Als ik 32 jaar moest zijn, zou ik toch eerder opteren voor pensioenfondsen, de dynamische dan en niet de defensieve. Het gaat toch over een belegging over een termijn van bijna 30 jaar of langer, de pensioenleeftijd zal niet direct gaan dalen, denk ik.
Het heeft mij alvast geen windeieren gelegd, ben nu op pensioen en heb aan pensioensparen gedaan vanaf het bestond, was toen ook vooraan in de 30 dadcht ik. Naast de belastingsvermindering kon ik vooral de eerste jaren ook genieten van de relatief grote waardestijging van de pensioenfondsen maar ook later de beurs volgend. Ben op mijn 52° overgeschakeld naar pensioensparen onder de vorm van een levensverzekering (Ethias) en in 2007 heb ik mijn bestaande pensioenfondsen gratis laten converteren van dynamische naar defensieve (Dexia), net op tijd zoals achteraf bleek. De fondsen heb ik inmiddels verkocht, de pensioenverzekering bij Ethias houd ik voorlopig aan om tot mijn 65° te kunnen genieten van belastingsvermindering zonder taxatie achteraf.
Die bevrijdende taxatie gebeurt automatich op je 60ste (voorlopig toch) en bedroeg in mijn geval grosso modo zo'n 30% van het belastingsvoordeel over de periode dat ik gespaard heb.
![Evil >:D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/evil.gif)
Het heeft mij alvast geen windeieren gelegd, ben nu op pensioen en heb aan pensioensparen gedaan vanaf het bestond, was toen ook vooraan in de 30 dadcht ik. Naast de belastingsvermindering kon ik vooral de eerste jaren ook genieten van de relatief grote waardestijging van de pensioenfondsen maar ook later de beurs volgend. Ben op mijn 52° overgeschakeld naar pensioensparen onder de vorm van een levensverzekering (Ethias) en in 2007 heb ik mijn bestaande pensioenfondsen gratis laten converteren van dynamische naar defensieve (Dexia), net op tijd zoals achteraf bleek. De fondsen heb ik inmiddels verkocht, de pensioenverzekering bij Ethias houd ik voorlopig aan om tot mijn 65° te kunnen genieten van belastingsvermindering zonder taxatie achteraf.
Die bevrijdende taxatie gebeurt automatich op je 60ste (voorlopig toch) en bedroeg in mijn geval grosso modo zo'n 30% van het belastingsvoordeel over de periode dat ik gespaard heb.
Wat is het verschil tussen dynamische en defensieve pensioenfondsen?
dynamisch = offensief profiel: meer aandelen, meer risico, meer potentieel rendement of verliesbushke schreef:Wat is het verschil tussen dynamische en defensieve pensioenfondsen?
defensief = defensief profiel: minder aandelen, minder risico, minder potentieel rendement of verlies
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik wil hier nog aan toevoegen dat men verwacht dat dynamische fondsen meer kunnen schommelen dan defensieve.
Op een defensief fonds verwacht je in principe nooit negatief rendement op jaarbasis. Bij een dynamisch fonds heb je gegarandeerd een negatief rendement op jaarbasis als de beurzen tegenzitten.
Op een defensief fonds verwacht je in principe nooit negatief rendement op jaarbasis. Bij een dynamisch fonds heb je gegarandeerd een negatief rendement op jaarbasis als de beurzen tegenzitten.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Stier schreef:Ik wil hier nog aan toevoegen dat men verwacht dat dynamische fondsen meer kunnen schommelen dan defensieve.
Dat is wat men u in het verleden altijd wijsgemaakt heeft, maar weet dat rendementen uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst en ook de veiligheid uit het verleden is geen garantie meer. Een defensief pensioenfonds dat in zijn portefeuille veel Griekse, Portugese of Ierse obigaties opgenomen heeft kan veel risicovoller zijn dan de meeste denken. Men verkoopt u de illusie dat je safe zit, maar kijk eerst naar de inhoud van zo'n fonds en de risico's die je bank daarbij neemt !
Dus het geld dat gespaard is is zowizo niet zeker dat ik dat terug ga hebben op mijn 60 ste? Bij geen een van de formulles.
Hoe zit het dan met de 10% taksen bij de uitbetaling als het bedrag lager is dan het bedrag dat is gestort?
Hoe zit het dan met de 10% taksen bij de uitbetaling als het bedrag lager is dan het bedrag dat is gestort?