visa : teveel aangerekend in buitenland ?
visa : teveel aangerekend in buitenland ?
Heeft hier iemand het volgende al voorgehad, of weet hier iemand of dit zo maar toegelaten is ?
Bij onze terugkomst op 27/10 van vakantie in Turkije hebben wij in Duty Free in de luchthaven van Antalya een aankoop gedaan voor 28,50 euro.
De prijzen stonden in de winkel in euro aangeduid en werden aan de kassa in euro aangerekend.
En wij kregen ook een visaticket voor 28,50 euro. Maar onderaan het ticket stond ter info ook de prijs in Turkse lira, nml. GSTL : 62,93.
Nu krijgen wij onze maandelijkse visa-uitgavenstaat van BCC en daar staat met transactiedatum 27/10, verrekening 28/10/08 : 62,93 TRY (1 EUR=2,094873 TRY) = 30,04 euro.
Dit is de 1ste keer dat wij zoïets voorhebben. Als wij in het buitenland iets betalen in plaatselijke munt, is het normaal dat er kunnen koersverschillen zijn bij de latere afrekening.
Maar als wij iets betalen in euro, hebben wij altijd het exacte bedrag aangerekend gekregen.
Weet hier iemand meer over ?
Bij onze terugkomst op 27/10 van vakantie in Turkije hebben wij in Duty Free in de luchthaven van Antalya een aankoop gedaan voor 28,50 euro.
De prijzen stonden in de winkel in euro aangeduid en werden aan de kassa in euro aangerekend.
En wij kregen ook een visaticket voor 28,50 euro. Maar onderaan het ticket stond ter info ook de prijs in Turkse lira, nml. GSTL : 62,93.
Nu krijgen wij onze maandelijkse visa-uitgavenstaat van BCC en daar staat met transactiedatum 27/10, verrekening 28/10/08 : 62,93 TRY (1 EUR=2,094873 TRY) = 30,04 euro.
Dit is de 1ste keer dat wij zoïets voorhebben. Als wij in het buitenland iets betalen in plaatselijke munt, is het normaal dat er kunnen koersverschillen zijn bij de latere afrekening.
Maar als wij iets betalen in euro, hebben wij altijd het exacte bedrag aangerekend gekregen.
Weet hier iemand meer over ?
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: visa : teveel aangerekend in buitenland ?
Ik denk dat je in Turkije evenzeer betaald in de lokale munt maar dat ze in de luchthaven "EUR" gebruiken omdat er zoveel toeristen van de eurozone zijn in Turkije. Maar aangezien de EUR GEEN wettelijk betaalmiddel is in turkije, denk ik dat VISA het daarom omgerekend heeft.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het enige wat telt is wat er op het Visa ticket staat dat je ondertekend hebt. Dat is het bedrag dat je effectief betaalt.
Wat staat er bij jou op? Het bedrag in TL of EUR?
Wat staat er bij jou op? Het bedrag in TL of EUR?
In dit geval moest er niet ondertekend worden, maar wél de pincode ingeven.
Op het schermpje kwam de prijs voor in euro, net zoals in de winkelrekken.
Op het kassaticket staan de volledige gegevens van mijn visakaart afgeprint (naam, nationaliteit, laatste 4 cijfers van kaartnummer), evenals in hetzelfde printtype de datum, de volledige omschrijving van de gekochte artikelen en de eenheidsprijs en totale prijs in euro.
Helemaal onderaan dit kassaticket staat in het Turks :
Alinan Dövizler : (gedrukt)
Cinsi Miktar (gedrukt)
GSTL : 62,93 (geprint)
Indien iemand Turks verstaat : vertaling altijd welkom.
Op de maandelijkse visa-afrekening staat ditzelfde bedrag 62,93 maar dan met de afkorting TRY (en dan een omrekening van TRY naar EUR)
Ik heb ook geen idee of GSTL en TRY voor hetzelfde staan.
PS : intussen heb ik al gevonden dat TRY staat voor Yeni Türk Lirasi of "New Turkish Lira"
Op het schermpje kwam de prijs voor in euro, net zoals in de winkelrekken.
Op het kassaticket staan de volledige gegevens van mijn visakaart afgeprint (naam, nationaliteit, laatste 4 cijfers van kaartnummer), evenals in hetzelfde printtype de datum, de volledige omschrijving van de gekochte artikelen en de eenheidsprijs en totale prijs in euro.
Helemaal onderaan dit kassaticket staat in het Turks :
Alinan Dövizler : (gedrukt)
Cinsi Miktar (gedrukt)
GSTL : 62,93 (geprint)
Indien iemand Turks verstaat : vertaling altijd welkom.
Op de maandelijkse visa-afrekening staat ditzelfde bedrag 62,93 maar dan met de afkorting TRY (en dan een omrekening van TRY naar EUR)
Ik heb ook geen idee of GSTL en TRY voor hetzelfde staan.
PS : intussen heb ik al gevonden dat TRY staat voor Yeni Türk Lirasi of "New Turkish Lira"
Laatst gewijzigd door Nefertari op 2 december 2008, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je de prijs in euro gezien hebt bij het invoeren van de pin is dat het bedrag dat ze je moeten aanrekenen.
Dit staat volgens jou ook zo op het Visa ticket (28.50 euro)
Dus je kan klacht neerleggen en het verschil in bedrag terugvragen (als je dat de moeite vind).
Aangezien je je Visa ticket nog hebt zal er volgens mij geen discussie mogelijk zijn en je je geld rap terugkrijgen.
Een kwestie van principe dus of je beslist je geld terug te vragen of niet. Op de site van je kaartuitgever kan je een formulier vinden dat je kan opsturen (post of fax) om de transactie te betwisten.
Dit staat volgens jou ook zo op het Visa ticket (28.50 euro)
Dus je kan klacht neerleggen en het verschil in bedrag terugvragen (als je dat de moeite vind).
Aangezien je je Visa ticket nog hebt zal er volgens mij geen discussie mogelijk zijn en je je geld rap terugkrijgen.
Een kwestie van principe dus of je beslist je geld terug te vragen of niet. Op de site van je kaartuitgever kan je een formulier vinden dat je kan opsturen (post of fax) om de transactie te betwisten.
-
- VIP member
- Contacteer:
nog eens EUR is geen wettelijke munt in Turkije, dus je hebt betaald in TRY en aangezien de afrekening van VISA op het einde van de maand is, heb je gewoon pech gehad dat de EUR gedeprecieerd is tov de TRY
Het gaat hier uiteraard om een princiepskwestie.Foxy schreef: Dus je kan klacht neerleggen en het verschil in bedrag terugvragen (als je dat de moeite vind).
Gezien het om een klein bedrag gaat, heb ik nog geen contact opgenomen met BCC.
Ik heb de vraag hier gesteld om te zien of er nog mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben gehad.
Ik overweeg wél om gewoon de vraag te stellen aan BCC om te zien op welke manier zij dit zullen uitleggen.
Ik wéét wel dat de euro geen officiële munt is in Turkije.Sebastiaan1985 schreef: nog eens EUR is geen wettelijke munt in Turkije, dus je hebt betaald in TRY en aangezien de afrekening van VISA op het einde van de maand is, heb je gewoon pech gehad dat de EUR gedeprecieerd is tov de TRY
Maar ik ben al in verschillende landen buiten Europa op vakantie geweest, waar ik met mijn visakaart betaalde in euro.
Dit is dan altijd in grote winkels, aan reisorganisatoren, of in hotels, die afgestemd zijn op buitenlandse toeristen, waar de prijzen in EUR aangeduid worden.
In zulke gevallen houden de handelaars op voorhand rekening met de door hun te betalen koersverschillen, bij de berekening van hun aangeduide prijzen in EUR.
Dan stond op mijn visa-afrekening telkens het juist betaalde bedrag.
Alleen als ik in de plaatselijke munt betaalde met mijn visakaart, werden er (uiteraard !) koersverschillen aangerekend.
Dit was mijn 1ste keer dat ik met visa betaalde in een Duty-Free-Shop, en voor mij is een Duty-free in een internationale luchthaven ook een winkel die op buitenlandse toeristen afgestemd is, aangezien ze hun prijzen in euro aanduiden.
Dus begrijp ik niet waar het verschil ligt.
Wie bedriegt hier de toeristen ?
Bij mij gaat het om een te verwaarlozen bedrag, maar mensen die denken koopjes te kunnen doen, komen bedrogen uit.
Wat je schrijft is pure onzin.Sebastiaan1985 schreef: nog eens EUR is geen wettelijke munt in Turkije, dus je hebt betaald in TRY en aangezien de afrekening van VISA op het einde van de maand is, heb je gewoon pech gehad dat de EUR gedeprecieerd is tov de TRY