Vlaams woningfonds
TIP
Re: Vlaams woningfonds
Mij hebben ze bij het vlaams woningfonds gezegd eens te bellen na 4-6 weken als er nog geen beslissing is genomen officieel, omdat ze telefonisch wel al eerder kunnen zeggen als het in orde is of niet, maar als dat klopt geen idee.lch schreef: ↑19 juni 2023, 17:10 Ze nemen hun tijd. Ik heb begin dit jaar een huis verkocht aan kopers die via het vlaams woningfonds geleend hebben. Het was net niet binnen de 4 maand afgerond. Ik heb er wel zelf achter gezeten (de notaris aangespoord om te informeren). Moest ik dat niet gedaan hebben, weet ik niet hoeveel te laat de akte ging zijn...
Was de akte te laat getekend?
Ik hoorde dat je daarop dan een boete moet betalen als koper maar vind dus nergens terug hoeveel enz..
Of de kopers een boete hebben gekregen, weet ik niet. De akte was ook maar een paar dagen te laat. De boete heeft iets te maken met de fiscus, hoe dat zit weet ik niet (was ook verkoper, heb me er niet zo in verdiept). Regelmatig polsen kan zeker geen kwaad.
Indien je niet op de tijd de akte laat verlijden, is er sprake van een fiscale "verhoging". In vlaanderen worden de registratierechten dan verhoogd met 20%. In Brussel en Wallonië variëren de tarieven tussen de 10 en 50%. Soms substantiële bedragen maar ik zou mij er niet teveel zorgen om maken. Hoe gaat de fiscus achterhalen dat er 4 maanden tijd zat tussen de compromis en de notariële akte?
Je kant eventuele laattijdigheid makkelijk vermijden door bij de uiteindelijke registratie enkel te verwijzen naar de notariële verkoopakte, zonder de datum van het compromis te vermelden. Op die manier kan de fiscus dat technisch gezien bijna niet achterhalen, tenzij je een conflict zou hebben over die compromis en er een vonnis zou zijn bij één of andere rechtbank.
Je kant eventuele laattijdigheid makkelijk vermijden door bij de uiteindelijke registratie enkel te verwijzen naar de notariële verkoopakte, zonder de datum van het compromis te vermelden. Op die manier kan de fiscus dat technisch gezien bijna niet achterhalen, tenzij je een conflict zou hebben over die compromis en er een vonnis zou zijn bij één of andere rechtbank.
Akte is tussen verkoper en koper en het tijdig verlijden speelt géén film. Dit kan desnoods veel later gebeuren..
De registratierechten is tussen koper en de belastingdienst en die moeten op tijd ( binnen de 4 maanden ) betaald worden wil je boete vermijden..
De registratierechten is tussen koper en de belastingdienst en die moeten op tijd ( binnen de 4 maanden ) betaald worden wil je boete vermijden..
Laatst gewijzigd door ludo op 20 juni 2023, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Bij mij zat er veel meer dan 4 maand tussen compromis en akte. Nooit geweten dat het een probleem zou zijn. Notaris zei er ook niks van.
Is enkel een probleem als de fiscus het zou achterhalen maar zoals eerder gezegd, hoe gaat die dat doen? 
-
Bennmarg123
- Newbie

- Contacteer:
Ik zit momenteel sinds eind mei in de fase behandeling hoofdzetel… hoelang kan het nog duren? Compromis getekend op 25/04 .. echt jammer dat het zo lang duurt
-
Bennmarg123
- Newbie

- Contacteer:
Vlaams woningfonds
Hoi hoi .. op 25/04 heb ik een mail verzonden voor de opstart van mijn dossier bij het VWF. Tegen midden mei waren alle nodige documenten ingevuld en afgegeven, hierna volgde de fase vooronderzoek. Eind mei tot begin juli zat ik in de fase behandeling hoofdzetel.. en eindelijk gisteren 05/07 kreeg ik mijn kredietaanbod.. vandaag 06/07 alles gehandtekent en terug bezorgd aan het VWF. Alles is verder snel geregeld en nu mag ik de afspraak maken om de akte tekenen
eindelijk
het is zwoegen, en in stress afwachten zonder veel informatie van hun kant, maar ben blij .. dat heh eindelijk goed vooruitgaat 
Zeker aan te raden
Zeker aan te raden
Ik heb de compromis 12 mei ondertekend en zelfde dag binnengedaan. Ben wel naar Mechelen gereden aangezien dat de 1ste vrije plaats was om compromis te tonen en papieren aan te vragen . Ben zelf van Oudenaarde maar swat. Nu heeft alles van het Vlaams woningfonds tot tekenen krediet aanbod kleine 2 maand geduurd.maar heb ze wel samen met mijn notaris gestalkt om zeker binnen de termijn van de opschortende voorwaarden te zijn. Had voor de zekerheid 3 maand opschortende voorwaarden genomen aangezien VW niet al te snel is. Maar kijk erachter zitten en lang genoeg opschortende voorwaarden nemen zou ik zeggen om safe te zijn.
Goeiemiddag,
Ik heb 14 dagen geleden een aanvraag gestart en tast tot vandaag wat in het duister van hoe of wat. Ik lees nu dat jullie zowat kunnen volgen in welke fase jullie dossier zit en ik vroeg me af hoe jullie aan die inloggegevens komen ik heb dit namelijk nergens ontvangen. Het zou me alvast enorme gemoedsrust geven als ik een beetje kan opvolgen.
alvast bedankt.
Ik heb 14 dagen geleden een aanvraag gestart en tast tot vandaag wat in het duister van hoe of wat. Ik lees nu dat jullie zowat kunnen volgen in welke fase jullie dossier zit en ik vroeg me af hoe jullie aan die inloggegevens komen ik heb dit namelijk nergens ontvangen. Het zou me alvast enorme gemoedsrust geven als ik een beetje kan opvolgen.
alvast bedankt.
Je kan dit via de site aanvragen met jouw dossiernummer wij deden 15 december een aanvraag. En zijn nu ook aan het afwachten tot de schatter contact opneemt met de verkopers zodat het allemaal wat sneller kan gaan.KelMel schreef: ↑30 december 2023, 10:13 Goeiemiddag,
alvast bedankt.
Ik deed een aanvraag op 13 december. Heel frustrerend het gebrek aan informatie. De schatter is ook een extern persoon. De verkoper heeft me nog niet laten weten dat er een afspraak is gemaakt om te schatten. Hopelijk komt het snel! Tegen wanneer moet jullie akte getekend zijn?
Wij schatter ook nog niet gehoord 14 december compromis getekend dus tegen 15 april zou het moeten rond zijn. Ze zeiden dat we tegen februari wel antwoord zouden hebben. Ik leef op hoop
Hallo, ik heb lening aangevraagd bij VWF en duurt even. Ook geen verdere communicatie via hun kant tot ik vraag achter update. Ik zag in dossier dat men 3,20% rentevoet aanrekent ipv. 2,80% zoals reeds gecommuniceerd bij de opstart ervan. Ik vroeg naar de reden, eerst zeiden ze da klopt, zoals bij de aanvraag maar bij verder nazicht zegt ze: ahja ik zie het probleem, dat het komt omdat aanslagbiljet van 2021 was en niet van 2022, dus computer doet automatische indexering omdat die andere 2 jaar oud is!! Ik had die van 2021binnengebracht omdat ik nog niet de andere had ontvangen van FOD! (Bij de aanvraag zei ik nochtans dat ik enkel die van 2021 had en ze zeiden dat is geen probleem!). Ze hebben niet gemeld dat ik het nog moet binnenbrengen als ik het nog zou toekrijgen! Dat is niet eerlijk om een hoger rentevoet aan te rekenen! Iemand ervaring met zo ‘n geval en wat heb je gedaan? Wat moet ik nu best doen?
Groetjes
Groetjes
Ik heb nu eindelijk toegang tot mijn online dossier, nu zie ik dat ik nog "Bemiddelingsfiche levensverzekering" moet doorsturen. Wat is dit juist? Hier is nooit iets over gezegd. Geen wonder dat het allemaal zo lang tijd in beslag neemt er komen overal extra documenten tevoorschijn die ik nog moet bezorgen.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.