Volkslening
TIP
Re: Volkslening
99.7% van het geld zit dus nu op een betere plaats (- > spaarrekening). Ben blij dat de meeste mensen zich niet laten vangen hebben aan die belachelijke 'volks'lening. Blijkbaar heeft men toch nog iets verstand.
De huidige politici zijn hun voorgangers!TNTim schreef:Edit: Ik wil daarmee niet gezegd hebben dat dit geen positief project zou kunnen worden. De huidige politiekers moeten ook roeien met wat hun achtergelaten is door hun voorgangers.

Verhofstadt III : 21 december 2007 20 maart 2008
CD&V/cdH, Open Vld/MR, PS
Leterme I :20 maart 2008 30 december 2008
Van Rompuy I : 30 december 2008 25 november 2009
Leterme II : 25 november 2009 6 december 2011
Di Rupo : 6 december 2011
CD&V/cdH, Open Vld/MR,PS/sp.a
bron: WIKIPEDIA
Vandaag in Metro: via een KB is bepaald welke projecten in aanmerking komen. Scholen, ziekenhuizen, bibliotheken, rusthuizen, culturele centra. Maar ook gevangenissen, openbare werken, brandweerkazernes, politieposten, crematoria, ...Filip3 schreef:Nog eens proberen of iemand mij een antwoord kan geven:
Het geld van de volkslening moet gebruikt worden voor "maatschappelijke" projecten, bouw van scholen enzo.
Kan er mij iemand uitleggen hoe de bank dit dan doet? Een lening geven ofzo?? Geven ze dan zo'n lage rentevoet voor de lening?? of is de volkslening iets waar de bank ook nog een dikke marge op heeft?
Er zou in januari en februari 788 miljoen euro geplaatst zijn. De bijhorende looptijden zijn niet vermeld, en dat is nochtans belangrijk want welk product gaan ze uitvinden wanneer de grote vervaldagen (dus over een kleine 5 jaar onder andere) naderen?
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
En tegen welke rentevoeten wordt dat geld uitgeleend om die projecten te financieren?
Dus met andere woorden:
Jij leent geld aan de bank (als je een volkslening hebt) aan een belachelijk laag percentage.
De bank leent dit bedrag op zijn beurt uit aan de overheden. Waarschijnlijk aan een veel hoger %
Conclusie: de gewone man is 2 keer in zijn ##### gepakt:
1/ Je ontvangt een kleine intrest voor het spaargeld dat je uitzet.
2/ Je betaalt (de overheid zijn wij allemaal) een veel te hoog % om je eigen geld terug te lenen voor de bouw van die projecten
Dus met andere woorden:
Jij leent geld aan de bank (als je een volkslening hebt) aan een belachelijk laag percentage.
De bank leent dit bedrag op zijn beurt uit aan de overheden. Waarschijnlijk aan een veel hoger %
Conclusie: de gewone man is 2 keer in zijn ##### gepakt:
1/ Je ontvangt een kleine intrest voor het spaargeld dat je uitzet.
2/ Je betaalt (de overheid zijn wij allemaal) een veel te hoog % om je eigen geld terug te lenen voor de bouw van die projecten
Je kan als "gewone man" ook rechtstreeks participeren in "groene projecten" via Ecopower, Groenkracht en andere coöperatieven.
De voorwaarden van de volkslening bij KBC zijn alweer veranderd. Je kunt nu nog maar op 5 jaar inschrijven en het bruto actuarieel rendement bedraagt 1,53%.
Omdat jullie allemaal zo enthousiast waren over de volkslening hou ik jullie graag op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. Bij KBC is het actuarieel rendement sedert 30 juni bruto 1,32%, netto 1,12%. Step-up 6 jaar. Allen daarheen.
Intussen zijn de voorwaarden op de KBC-volkslening (looptijd zes jaar) nog wat minder aantrekkelijk geworden. Zoals verwacht. De RV bedraagt slechts 15 %, hopelijk verandert de regering daar niets aan.
Op website kbc staat:
"Het gemiddeld rendement tot eindvervaldag en vóór belastingen bedraagt 1,10% (netto 0,93%)."
Dan is een spaarrekening toch weer een mooi alternatief ...
Op website kbc staat:
"Het gemiddeld rendement tot eindvervaldag en vóór belastingen bedraagt 1,10% (netto 0,93%)."
Dan is een spaarrekening toch weer een mooi alternatief ...
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Fidinda, 10 maanden geleden was een spaarrekening ook een mooi alternatief voor de volkslening. Ondertussen zijn de rentes op zowel de spaarrekeningen als de volkslening gezakt en ben ik heel blij dat ik toen op de volkslening ingetekend heb.
Dag Yaris,
Ja, je hebt gelijk. Ik ben ook blij met de intekeningen die ik heb gedaan. In 2014 zagen we (als ik het me goed herinner) slechts één rentetarief stijgen en dat waren de termijnrekeningen bij MeDirect in januari. Het bleek achteraf bekeken zelfs maar een tijdelijke stijging.
Wie wel naar andere munten (USD) ging maar toch niet te exotisch, mag in de meeste gevallen ook heel tevreden zijn over 2014.
Ja, je hebt gelijk. Ik ben ook blij met de intekeningen die ik heb gedaan. In 2014 zagen we (als ik het me goed herinner) slechts één rentetarief stijgen en dat waren de termijnrekeningen bij MeDirect in januari. Het bleek achteraf bekeken zelfs maar een tijdelijke stijging.
Wie wel naar andere munten (USD) ging maar toch niet te exotisch, mag in de meeste gevallen ook heel tevreden zijn over 2014.
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat ben ik blij dat ik daar niet in die val getrapt ben....groot risico, minuscuul rendement
We "lenen" al genoeg
We "lenen" al genoeg
RV wordt opgetrokken naar 27%. Het is niet duidelijk of dit ook geldt voor bestaande volksleningen. De vroegere ervaringen laten evenwel het ergste vermoeden. Tot zover onze fiscale stabiliteit.
PS: allen de Leterme bon schijnt aan de kaalslag te ontsnappen.
Bron: De Tijd, vandaag blz 3
PS: allen de Leterme bon schijnt aan de kaalslag te ontsnappen.
Bron: De Tijd, vandaag blz 3
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Het zou een schande zijn om ook de bestaande volksleningen aan 27% te belasten. Dan had ik vorig jaar voor een spaarverzekering gekozen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Overheden en banken bewijzen keer op keer dat ze geen betrouwbare partners zijn.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Met uitzondering van de Leterme-bon wordt de RV inderdaad ook meteen retro-actief aangepakt. Het is altijd de geldende RV op moment van interestverwerving die geldt. Mochten ze ooit de RV verlagen - redelijk wishful thinking - dan genieten we er ook in de omgekeerde richting van de daling aan RV. Nodeloos te zeggen dat RV altijd meer zal stijgen dan dalen zeker