Volume ETF
TIP
Volume ETF
Hallo, ik zou graag willen beginnen met te beleggen in ETF's.
Ik heb al een tijdje SPDR MSCI ACWI UCITS (IE00B3YLTY66) op het oog, maar twijfel of het volume hoog genoeg is - of toch in vergelijking met veel andere populaire ETF's. Zo was het volume gisteren rond de 4.000 (Euronext Parijs via Bolero). Het is niet de bedoeling dat ik het op korte termijn zou verkopen, maar voor mijn gemoed zou het wel goed zijn mocht ik weten of ik het weer snel kan verkopen. Is dit volume dus voldoende hoog?
Daarnaast vroeg ik me af of het volume van een ETF op termijn zodanig kan dalen, dat je het binnen bijvoorbeeld 10 jaar niet meer verkocht krijgt. Is dat een terechte vrees of is zo'n scenario uitgesloten?
Ik heb al een tijdje SPDR MSCI ACWI UCITS (IE00B3YLTY66) op het oog, maar twijfel of het volume hoog genoeg is - of toch in vergelijking met veel andere populaire ETF's. Zo was het volume gisteren rond de 4.000 (Euronext Parijs via Bolero). Het is niet de bedoeling dat ik het op korte termijn zou verkopen, maar voor mijn gemoed zou het wel goed zijn mocht ik weten of ik het weer snel kan verkopen. Is dit volume dus voldoende hoog?
Daarnaast vroeg ik me af of het volume van een ETF op termijn zodanig kan dalen, dat je het binnen bijvoorbeeld 10 jaar niet meer verkocht krijgt. Is dat een terechte vrees of is zo'n scenario uitgesloten?
Re: Volume ETF
Het volume is voldoende hoog. Liquiditeit van ETF's werkt niet zoals liquiditeit van aandelen. Als er te weinig ETF aandelen zijn, zal de market maker aandelen bijmaken. Omgekeerd kan de market maker ETF aandelen vernietigen als de vraag laag is. Liquideit van een ETF wordt vooral bepaald door de liquiditeit van de onderliggende effecten in de ETF portfolio.
Je zal dus altijd ETF's kunnen kopen en verkopen ook al is het volume laag. Gebruik best wel een limiet order en geen market order.
Je zal dus altijd ETF's kunnen kopen en verkopen ook al is het volume laag. Gebruik best wel een limiet order en geen market order.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Volume ETF
Waarom zou deze etf dalen? Het liquiditeitsrisico van een etf hangt niet enkel af van het volume, vele andere factoren spelen een rol. Zelfs de betrokken beurs speelt een rol bij de bewaking van de liquiditeit. Ik heb meer vertrouwen in Eurnext Paris dan in Xetra (Frankfurt), er was bijvoorbeeld onlangs nog een crash van iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) -EUNL op 05/04/24 op XETRA -5%.
Geleerde les: altijd met limietorders werken, naar de diepte van de markt kijken en de spread.