Definieren voorbeeld Lazy portfolios voor Belgische beleggers
TIP
Re: Definieren voorbeeld Lazy portfolios voor Belgische beleggers
LQDA / IE0032895942B7H4long schreef: ↑23 maart 2018, 17:37Wat zegt de afgeprinte factsheet die je in je dossier hebt, of de pagina op Morningstar in je bookmarks?Kevva schreef: ↑23 maart 2018, 17:34 Misschien is dit niet het geschikte topic, maar even een vraag. Ik heb volgende ETF (IE0032895942 - iShares $ Corporate Bond UCITS ETF), in mijn account bij DeGiro staat dat er een dividend uitgekeerd wordt. Iemand die weet of dat cash in het account verschijnt of dat de tracker accumuleert (dus aan herbeleggen doet).
Ik heb nog geen geld ontvangen tot nu toe.
Deze tracker maakt trouwens deel uit van mijn lazy portfolio onder de noemer 'obligaties'. 15% van de totale portefeuille.
En anders "google is your friend" veel sneller dan een post te plaatsen.
Dat zie ik niet meteen, de A van LQDA kan wijzen op 'ACC' wat zou betekenen dat ze het dividend herbeleggen. Maar als ik dan naar Morningstar ga dan vind ik deze link.
http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0p0000hgem
Daar spreekt men over 'Distributie' dus een uitkering van het dividend in cash. Maar ik zie daar een andere koers (€111,28) terwijl dat bij DeGiro momenteel €90,01 is. Ik ben dus niet zeker of dit de juiste tracker is ondanks dat de ISIN-benaming wel correct is.
Er is precies iets vreemds aan de hand, niet alleen omtrent het dividend maar ook de koers.
Als ik de site van iShares er bij neem, wat toch correct moet zijn (als uitgever).
Dan spreekt men daar over de LQDE, wat distribuerend is.
IE0032895942 - iShares $ Corporate Bond UCITS ETF is een distribuerende ETF en keert dus dividend uit.
Normaal gezien staat dat op het einde van de maand op je geldrekening. Voorlopig kan je het dividend bedrag terugvinden onder corporate actionsin de portefeuille tab op de degiro website.
Bij mijn weten biedt degiro geen DRIP aan
Normaal gezien staat dat op het einde van de maand op je geldrekening. Voorlopig kan je het dividend bedrag terugvinden onder corporate actionsin de portefeuille tab op de degiro website.
Bij mijn weten biedt degiro geen DRIP aan
Ben je zeker dat de 111,28 de koersprijs in dollar niet is?
111,28/90,01 = 1,233 wat toevallig USDEUR wisselkoers is
111,28/90,01 = 1,233 wat toevallig USDEUR wisselkoers is
Ik heb onlangs ook al eens gemerkt dat Morningstar de koers van een andere ETF in USD toont, ook al schrijven ze EUR ervoor. De koers op de overzichtspagina kwam niet overeen met de koers op de Grafiekpagina.
woete schreef:Ik heb onlangs ook al eens gemerkt dat Morningstar de koers van een andere ETF in USD toont, ook al schrijven ze EUR ervoor. De koers op de overzichtspagina kwam niet overeen met de koers op de Grafiekpagina.
Wordt dat ook recht gezet door Morningstar? Ik heb ook op andere sites gekeken en daar staat hetzelfde als bij Morningstar.
Degiro is afwijkend, maar wel vreemd want ik kocht vandaag nog deelbewijzen van de tracker IWDA, daar klopt de koers ook niet van. Excel heeft ook meteen een rendement van een paar procenten terwijl de koers lager gesloten is.
1 week geleden verzonden via de postduif
Als er meerdere sites zijn met het probleem dan is de kans groot dat de oorzaak niet bij de sites zit maar gij de leverancier van de gegevens.Kevva schreef: ↑23 maart 2018, 22:51 Wordt dat ook recht gezet door Morningstar? Ik heb ook op andere sites gekeken en daar staat hetzelfde als bij Morningstar.
Degiro is afwijkend, maar wel vreemd want ik kocht vandaag nog deelbewijzen van de tracker IWDA, daar klopt de koers ook niet van. Excel heeft ook meteen een rendement van een paar procenten terwijl de koers lager gesloten is.
Of dit ook rechtgezet zal worden? Wat denk je zelf? Zullen we eeuwig en voor altijd met de verkeerde koersen blijven op die sites?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Begrijp niet waarom je de koers van een tracker bij Morningstar gaat zoeken, die dingen zijn beurs genoteerd, kijk dus liever naar real time of desnoods 15 min vertraagde koers. Dat er regelmatig fouten voorkomen bij Morningstar en anderen is niet te verwonderen, nogal wat ETF's worden onder dezelfde ISIN code in verschillende munt uitgegeven, als die dan ook nog eens met dezelfde naam op verschillende beurzen noteren is het helemaal een zooitje, zo heb je een IWDA (ISIN: IE00B4L5Y983) in EUR in Amsterdam, Pesos in Mexico en USD in Londen. Kijk dus naar de koers van het ding op de beurs waar je het gekocht hebt, je brooker gaat wel de juiste koers tonen.Kevva schreef: ↑23 maart 2018, 22:51
Wordt dat ook recht gezet door Morningstar? Ik heb ook op andere sites gekeken en daar staat hetzelfde als bij Morningstar.
Wel, om eerlijk te zijn hou ik alles bij in een Excelbestand (Franky-Matic heet dat). Dat bestand haalt automatisch de koers op van Morningstar.
Tot voor kort ging alles goed, bij Morningstar was alles correct en alles verliep feilloos. Maar sinds vorige week zaterdag of maandag gaat het verkeerd. Mijn Excel-bestand gaf plots wel enorm prachtige groene cijfers, zelfs op obligaties waar ik toch wel flink in het rood sta.
Toen ik op andere sites ging kijken, zag ik dat de koersen daar ook anders voorgesteld worden. Net zoals op Morningstar.
Het is enkel DeGiro die het nog anders weergeeft, waarschijnlijk correct?
Tot voor kort ging alles goed, bij Morningstar was alles correct en alles verliep feilloos. Maar sinds vorige week zaterdag of maandag gaat het verkeerd. Mijn Excel-bestand gaf plots wel enorm prachtige groene cijfers, zelfs op obligaties waar ik toch wel flink in het rood sta.
Toen ik op andere sites ging kijken, zag ik dat de koersen daar ook anders voorgesteld worden. Net zoals op Morningstar.
Het is enkel DeGiro die het nog anders weergeeft, waarschijnlijk correct?
Hoezo enkel De Giro? Als ik kijk bij Google Finance, Bloomberg, 4-traders, Investing, enz... zie toch telkens de juiste koers, enige voorwaarde kijk naar de notering op de juiste beurs.
Is inderdaad puur omdat 1 ETF (met dezelfde ISIN code) op verschillende beurzen en in verschillende munten kan noteren.
Dus puur op ISIN een script laten lopen geeft je niet persé de juiste koers.
Je kan IE.... ETF's beter op Amsterdam kopen.
- Vaak lagere transactiekosten op Euronext
- Voldoende liquide
- Afrekening in euro, dus geen extra kosten door wisselomzettingen
Dus puur op ISIN een script laten lopen geeft je niet persé de juiste koers.
Je kan IE.... ETF's beter op Amsterdam kopen.
- Vaak lagere transactiekosten op Euronext
- Voldoende liquide
- Afrekening in euro, dus geen extra kosten door wisselomzettingen
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Dag Tiziano, ik vroeg me af hoe je deze verdeling hebt berekend? Heb je hiervoor gebruik gemaakt van CAPM of een andere theorie?Tiziano schreef: ↑3 november 2017, 17:30 Mijn lazy portfolio:
- iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA 56,25%
- iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | EMIM 7,5%
- SPDR® MSCI World Small Cap UCITS ETF (EUR) | ZPRS 11,25%
- iShares Core € Govt Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) | IEGA 25%
TER: 0,23
Prestatie vs index (Aandelen wereldwijd large cap gemengd):
3 maanden: 4,78% vs 5%
6 maanden: 2,72% vs 2,42%
1 jaar: 11,72% vs 14,86%
3 jaar geannualiseerd: 8,8% vs 9,49%
5 jaar geannualiseerd: 12,35% vs 11,67%
Volgens m*.. de vergelijking is wel niet compleet fair want de index is puur aandelen.
Als ik enkel mijn aandelen bekijk:
3 maanden: 5,91%
6 maanden: 3,19%
1 jaar: 16,17%
3 jaar geannualiseerd: 10,96%
5 jaar geannualiseerd: 13,93%
Hopelijk heeft iemand er wat aan
Momenteel ben ik zoveel mogelijk informatie aan het bestuderen om zelf mijn ideale mix tussen IWDA, EMIM & ZPRS te bepalen. Aangezien ik nog maar 23 ben en dus nog een heel lange beleggingshorizon heb (40 jaar of langer), overweeg ik om een nog iets agressievere verdeling te opteren (waar EMIM en ZPRS iets meer doorwegen).
Ik zou elk jaar een vast bedrag inleggen in mijn portfolio, ongeacht stijgingen/dalingen. Daarnaast ben ik overtuigd van een buy and hold strategie en van het motto: "Time in the market, beats timing in the market."
Ik ben benieuwd naar je antwoord. Alvast bedankt!
De verdeling is gebaseerd op het marktgewicht dus de buy the market theorie.
75% iwda, 15% small caps en 10% emerging van het aandelengedeelte. Daarmee dat die procenten over de hele portfolio niet zo mooi uitkomen.
Als je wilt tilten voor zou ik je aanraden om eens te kijken naar de IShares Edge producten.
Voor de rest lijk je me wel een prima plan te hebben. Je kan misschien het topic van B7H4long eens doornemen over de Boglehead principes.
75% iwda, 15% small caps en 10% emerging van het aandelengedeelte. Daarmee dat die procenten over de hele portfolio niet zo mooi uitkomen.
Als je wilt tilten voor zou ik je aanraden om eens te kijken naar de IShares Edge producten.
Voor de rest lijk je me wel een prima plan te hebben. Je kan misschien het topic van B7H4long eens doornemen over de Boglehead principes.
Ik wil naast een gediversifieerde (aandelen)fondsenportefeuille ook graag gespreid in een aantal trackers stappen. Gelet op mijn jonge leeftijd (28) en rente historiek, vind ik 25% in obligaties toch wat veel. Ik denk dat ik dan liever een grotere cash positie aanhoud: bijna evenveel rendement als obligaties, nog minder volatiel, baat bij een stijgende rente (itt obligaties). Meningen?
Is er overigens geen interesse voor onderstaande, nieuwe iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF ?
https://www.etfstrategy.co.uk/blackrock ... sml-38293/
Kan iemand me trouwens zeggen waar IWDA, EMIM en ZPRS voor staan? Vind ik nergens terug.
Is er overigens geen interesse voor onderstaande, nieuwe iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF ?
https://www.etfstrategy.co.uk/blackrock ... sml-38293/
Kan iemand me trouwens zeggen waar IWDA, EMIM en ZPRS voor staan? Vind ik nergens terug.
Benjamin Graham zei in zijn boek dat 75/25 en 25/75 uitersten zijn. Anderen zeggen leeftijd - 10. Handig is ook om te kijken naar de max drawdown in 2008 om zo een idee te krijgen van het risico. Ik heb dezelfde leeftijd als u en houdt 75/25 aan.
Over de voor - en nadelen van obligaties en cash zijn de meningen verdeeld. Maar je kan ook zoals je zelf zegt meer cash aanhouden daar is niets mis mee.
Die nieuwe etf ben ik ook al tegengekomen die volgt dezelfde index als ZPRS (SPDR world small cap etf) is 0,1% goedkoper in TER, dus misschien het overwegen waard.
IWDA: iShares msci world acc
EMIM: IShares emerging markets imi
Over de voor - en nadelen van obligaties en cash zijn de meningen verdeeld. Maar je kan ook zoals je zelf zegt meer cash aanhouden daar is niets mis mee.
Die nieuwe etf ben ik ook al tegengekomen die volgt dezelfde index als ZPRS (SPDR world small cap etf) is 0,1% goedkoper in TER, dus misschien het overwegen waard.
IWDA: iShares msci world acc
EMIM: IShares emerging markets imi
Bedankt, die WSML ziet er mogelijks interessant uit:
https://www.ishares.com/uk/individual/e ... -en-gb.pdf
Ik hou ook 75/25 aan, maar die 25 is dan voorlopig cash ipv obligaties waarmee ik ook herbalanceer. Short maturity bonds geven praktisch niets, en IEAG is ook niet ver van de rente van een db savings plan geloofek maar heeft wel extra risico.
https://www.ishares.com/uk/individual/e ... -en-gb.pdf
Ik hou ook 75/25 aan, maar die 25 is dan voorlopig cash ipv obligaties waarmee ik ook herbalanceer. Short maturity bonds geven praktisch niets, en IEAG is ook niet ver van de rente van een db savings plan geloofek maar heeft wel extra risico.