Definieren voorbeeld Lazy portfolios voor Belgische beleggers
TIP
Re: Definieren voorbeeld Lazy portfolios voor Belgische beleggers
Colruyt en Elia zouden er bvb kunnen zijn, ik denk spontaan aan monopolisten die een product of dienst aanbieden die minder gevoelig zijn voor een crisis. Voeding / Drank / Gezondheidszorg - mss zelfs GVV aangezien langlopende contracten.
Mijn signature indachtig ben ik zelf eens gaan kijken.
Hieronder is de groei-grafiek van zowel de SPDR global dividend aristocrats en de SPDR euro dividend aristocrats afgezet tov IWDA. Beide aristocrat fondsen bestaan nog niet zolang dus kunnen we enkel naar de -20% daling van 2015-2016 kijken en de resultaten bekijken.
Is dit de grafiek dat je verwacht te zien?
Hieronder is de groei-grafiek van zowel de SPDR global dividend aristocrats en de SPDR euro dividend aristocrats afgezet tov IWDA. Beide aristocrat fondsen bestaan nog niet zolang dus kunnen we enkel naar de -20% daling van 2015-2016 kijken en de resultaten bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Nee. Ik vermoed dat je IWRD afgezet hebt ipv IWDA (Er staat toch Dist vermeld?). In dat geval is het niet verwonderlijk dat alle grafieken ongeveer in dezelfde richting evolueren: de samenstelling is op hetzelfde princiepe gesteund.
Voor mij was het belangrijk dat ik in tijden van crisis mijn dividenden bleef krijgen (en liefst jaarlijks iets meer).
Uit nieuwsgierigheid: ik vermoed dat de grafieken de evolutie tonen van een inleg van 10.000x. Worden alle grafieken in hun oorspronkelijke munt geëvalueerd of gebeurd er ergens een conversie EUR/USD (of omgekeerd)?
Voor mij was het belangrijk dat ik in tijden van crisis mijn dividenden bleef krijgen (en liefst jaarlijks iets meer).
Uit nieuwsgierigheid: ik vermoed dat de grafieken de evolutie tonen van een inleg van 10.000x. Worden alle grafieken in hun oorspronkelijke munt geëvalueerd of gebeurd er ergens een conversie EUR/USD (of omgekeerd)?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vraagje: Wordt het dividend verwerkt in deze vergelijking?B7H4long schreef: ↑7 november 2017, 14:32 Mijn signature indachtig ben ik zelf eens gaan kijken.
Soms de mogelijkheid om IWDA te vergelijken met de GVV`s - zonder veel moeite wel te verstaan.
Ik gebruik IWDA om vermogen op te bouwen en vul deze aan met enkele belgische holdings en heb ook nog een keyplan met het fonds Templeton Asian Smaller Coms A(acc)EUR. Redelijk lui naar mijn gedacht en vooral heel simpel.
Bij mijn weten is er geen tracker die een index volgt die gesteund is op Belgische GVVs. De beste (?) benadering die ik kan voorstellen is een vergelijking tussen IWDA (ondertussen voldoende gekend) en IFEU een tracker die het Europese vastgoed volgt - maar wel in USD noteert. In die tracker maakt het Belgische vastgoed ongeveer 3.5% uit. Opgenomen zijn: AED, BEFB,INTO,WDP, WEHB en XIOR.contextbinder schreef: ↑7 november 2017, 16:49...Soms de mogelijkheid om IWDA te vergelijken met de GVV`s - zonder veel moeite wel te verstaan.
Deze tracker is van het uitkerende type, maar Blackrock heeft een simulatie (zie: view full chart - rechts) gemaakt van de totale return (met herinvestering van de dividenden).
Een gelijkaardige simulatie voor IWDA levert volgende grafiek.
Voor beide grafieken werd als startdatum de begindatum van IWDA gekozen.
Sorry, ik ben er niet in geslaagd beide grafieken op een plaatje te krijgen.
Toch is duidelijk te zien dat IWDA de betere resultaten aflevert. En dit geheel in lijn met de verwachtingen: Aandelen zijn op langere termijn de superieure activa klasse.
Kan ik heel kort over zijn, ik heb geen alles omvattende in steen gebeitelde strategie. Ik geloof daar immers niet in, situaties zijn voortdurend veranderlijk en prestaties uit het verleden bieden niet de minste garantie voor de toekomst.
Ik heb inderdaad IWDR gebruikt omdat IWDA niet terug gaat naar 2007 9#en ik hoopte om ook de crash van 2008 te kunnen vergelijken) . Beide fondsen zijn heel gelijkaardig het eerste distribueert zijn dividenden het tweede kapitalieert ze. Op een groeigrafiek zoals hierboven heeft dat geen belang omdat de dividenden opnieuw geïnvesteerd worden. De grafiek met IWDA zou iets beter zijn omdat deze 0.3% minder kosten heeft.Belca2 schreef: ↑7 november 2017, 16:44 Nee. Ik vermoed dat je IWRD afgezet hebt ipv IWDA (Er staat toch Dist vermeld?). In dat geval is het niet verwonderlijk dat alle grafieken ongeveer in dezelfde richting evolueren: de samenstelling is op hetzelfde princiepe gesteund.
Ook voor de global dividend aristocrats toont de grafiek de situatie met dividenden 100% opnieuw geïnvesteerd.
In België zou dit moeilijk zijn door de RV.
Alle fondsen zijn in Euro.
Mijn lezing van de grafiek:
Op het dieptepunt van deze bear-market (12 Feb 2016) was de oorspronkelijke 10000 euro geinvesteerd op de vorige top, voor de MSCI world fondsen gedaald met 20%, de global dividend aristocrats met 25%.
Er zijn waarschijnlijk periodes waar dividend aristocrats beter presteerden dan MSCI world die maar een gemiddelde is; maar dit is er geen van.
Nota: volgens de websites van resp ishares en SPDR zijn de dividend yields vandaag resp 1.64% en 3.35%
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Groeigrafieken hebben normaal 100% dividend herinvestering. dus houdt geen rekening met RVcontextbinder schreef: ↑7 november 2017, 16:49 Vraagje: Wordt het dividend verwerkt in deze vergelijking?
Soms de mogelijkheid om IWDA te vergelijken met de GVV`s - zonder veel moeite wel te verstaan.
Vergelijkingen via Morningstar.be
1- selecteer het effect dat je als basis wil hebben: bvb IWDA
2- selecteer grafiek
3- selecteer Vergelijk
4- vervolledig het "vergelijk-Naam of Isin" veld met de naam van de challengers: bvb Befimmo
5- Speel met de datums om te zoomen op de gewenste periode. bvb 10 April 2015 - de top in 2015
en nu het moeilijkste: maak screendump, maak bestand file, upload bestand naar het internet
Veel plezier
Spijtig, dan kunnen de lezers geen voordeel hebben van jouw input.
Ik heb de procedure van BHx gevolgd (waarvoor dank) om de twee grafieken te fusioneren op Morningstar. Dat is mij gelukt en geeft volgend resultaat:
Beide ETFs gedragen zich vrij gelijklopend tot einde 2016, waarna IWDA een spurt neemt.
Vraag: wordt de waarde van IFEU - die normaal in USD uitgedrukt wordt - automatisch geconverteerd in EUR? En indien ja, aan welke koers?
Als we de oefening herhalen en slechts de prijsevolutie volgen, dan krijgen we een heel ander beeld:
We zien duidelijk dat IFEU zonder herbelegging van de dividenden dadelijk achterloopt op IWDA. Dividenden herbeleggen, indien mogelijk, is crucial voor de opbouw van vermogen.
PS? Is Morningstar ook zo traaa...aaag bij u?
Beide ETFs gedragen zich vrij gelijklopend tot einde 2016, waarna IWDA een spurt neemt.
Vraag: wordt de waarde van IFEU - die normaal in USD uitgedrukt wordt - automatisch geconverteerd in EUR? En indien ja, aan welke koers?
Als we de oefening herhalen en slechts de prijsevolutie volgen, dan krijgen we een heel ander beeld:
We zien duidelijk dat IFEU zonder herbelegging van de dividenden dadelijk achterloopt op IWDA. Dividenden herbeleggen, indien mogelijk, is crucial voor de opbouw van vermogen.
PS? Is Morningstar ook zo traaa...aaag bij u?
We zien ook dat in België de GVVs in 2017 ondermaats presteren (GVV Overzicht 20170930). Een vroegtijdige reactie op komende renteverhogingen?
We zijn misschien te veel scenario's aant draaien op M* :-)
De basis munt van IWDA is USD. Dus ik veronderstel dat voor de USDEUR conversie beide fondsen door M* op dezelfde manier behandeld worden.
M* laat ook toe om de dividenden (enkel van het fonds dat je als basis nam :-( ) te tonen.
Als je IDWR neemt kan je verder teruggaan, tot aan de start van IFEU eind 2007.
De dividenden herinvesteren heeft volledige kracht van compounding van de dividenden (samengestelde intrest)
De basis munt van IWDA is USD. Dus ik veronderstel dat voor de USDEUR conversie beide fondsen door M* op dezelfde manier behandeld worden.
M* laat ook toe om de dividenden (enkel van het fonds dat je als basis nam :-( ) te tonen.
Als je IDWR neemt kan je verder teruggaan, tot aan de start van IFEU eind 2007.
De dividenden herinvesteren heeft volledige kracht van compounding van de dividenden (samengestelde intrest)
Zit wel wat in maar toch ben ik ook nieuwsgierig naar jou huidige strategie dan.