voordeel kort door de bocht
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: voordeel kort door de bocht
De voordelen ( en nadelen ) en beperkingen van pensioensparen en langetermijnsparen zijn niet altijd hetzelfde. Men moet hier wat opletten dat er geen verwarring komt
bv. pensioensparen is altijd beperkt tot 64 jaar, langetermijnsparen kan bv. soms tot 99 jaar
Er zijn ook kleine verschillen in de taxatie.
bv. pensioensparen is altijd beperkt tot 64 jaar, langetermijnsparen kan bv. soms tot 99 jaar
Er zijn ook kleine verschillen in de taxatie.
Van mij gaan ze ook niet veel (geld) erven. Mijn huis en ons tweede verblijf in GC zal waarschijnlijk wel in de erfenis zitten, tenzij het afbrandt maar het geld zal zo veel als mogelijk op zijn. Ik spaar en leef voor mezelf, niet voor mijn kinderen. Ze hebben mogen studeren en hebben een mooie job dus mogen ze zelf werken voor hun geld.
Pensioensparen is voor mij een gezond onderdeel van spreiding van mijn vermogen. Er zijn betere (meer risicovolle) alternatieven maar er zijn ook veel slechtere alternatieven.
Intussen heb ik mijn posting gerelativeerd (ivm de reactie van Yaris).
Maar wat betreft de erfenis van de kinderen, wil ik dit antwoorden:
->pensioensparen dient niet voor de kinderen, maar dient om van het pensioenleven wat extra te kunnen genieten!
Als ik het geluk heb om lang te mogen leven én gezond te blijven, hoop ik dat er niets meer te erven valt, maar dat ikzelf tijdens mijn laatste levensperiode nog veel mooie ervaringen rijker zal zijn, mede dankzij dat extra pensioenspaarpotje.
Het is beter rijk te leven dan rijk te sterven.
Via deze site ben ik vanwege de betere voorwaarden bij Futuria (Baloise) terechtgekomen voor pensioensparen en langetermijnsparen. Vrij lage kosten en heb gekozen voor een stabiel en dus lager rendement.
Maar op het einde van het contract, bij het krijgen van het totale bedrag. Doet men in het algemeen voordeel, fiscale kortingen, taksen inbegrepen?
Groet!
Maar op het einde van het contract, bij het krijgen van het totale bedrag. Doet men in het algemeen voordeel, fiscale kortingen, taksen inbegrepen?
Groet!
Ik vermoed van wel? 

De 30% fiscale aftrek bij intekening is zo een groot voordeel dat ik me niet kan indenken dat je met pensioensparen op het einde van de rit verlies doet. Zeker omdat je belegd bedrag ondertussen ook nog geld opbrengt.
Dat klopt enkel voor de stortingen in een pensioenspaarfonds/ tak 23 van je 18de tot je 31,52ste. Daarna is je belastingvoordeel groter dan de eindbelasting op die storting. De gemeentebelastingen buiten beschouwing gelaten.borgie schreef: ↑5 juni 2022, 13:10Het fiscale voordeel van 30% is op je inleg.
De 8% eindbelasting is gebaseerd op:Wees dus maar gerust dat die 8% eindbelasting meer is dan 8% van je inleg. In de praktijk ga je het leeuwendeel van je fiscale voordeel op het einde van de rit terugbetalen.
- Tak-21: het werkelijke rendement, uitgezonderd de winstdeelname
- Tak-23: elke inleg gekapitaliseerd aan een fictief rendement van 4,75% per jaar
Op je 31,52ste is de eindbelasting gelijk aan het belastingvoordeel van 297€.
Zij die voor hun 32ste stoppen hebben dat nadeel. Zeker zij die op hun 18de een eenmalige storting deden.
Voorbeeld: Steeds verlaagd maximum van 990€ storten.
Belastingvoordeel storting op 18de: 990 × 0,3 = 297
Eindbelasting op storting 18j: [990 × (1,0475)^42] x 0,08 = 6.951,9161203016 × 0,08 = 556,1532896241 = 556,15
Voordeel op 18j: 297 - 556,15 = -259,15
Belastingvoordeel storting op 31,52ste: 297
Eindbelasting op storting 31,52ste: [990 × (1,0475)^(60-31,52)] x 0,08 = 3.712,1200738935 × 0,08 = 296,9696059115 = 296,97
Voordeel op 31,52ste: 297 - 296,97 = 0,03€
De voordelen na je 31,52ste maken op 60 jarige leeftijd ruimschoots het verlies op je stortingen voor je 31,52ste goed. Je moet dan wel blijven storten to je 60ste. Best ook tot je 64ste want dat belastingvoordelen tussen 60-64 werden niet meegerekend.
Het klopt al helemaal niet voor een tak 21 pensioenverzekering met een gexaarborgde intrest lager dan 2%. Stel 2% en 990€ eenmalige storting op 18j.
Belastingvoordeel storting op 18de: 990 × 0,3 = 297
Eindbelasting op storting 18j: [990 × (1,02)^42] x 0,08 = 2.274,2720213646 × 0,08 = 181,9417617092 = 181,94
Voordeel op 18j: 297 - 181,94 = 115,06
Die doet een voordeel van 115,06€ op die storting en een totaal voordeel van 115,06€.
Het is een belastingvoordeel. Je moet dus wel belastingen betalen. Als je netto belastbaar inkomen lager is dan de belastingvrije som doe je geen voordeel. Je krijgt ook maar terug totaan de te betalen belasting. Het is geen belastingkrediet.Timoootjex schreef: ↑5 juni 2022, 14:11 Maar het is toch ook zo dat als je pensioensparen doet en normaal altijd terugkrijgt het belastingsvoordeel minder nut heeft.
Of zie ik dat verkeerd?
Het bedrag van uw belasting is lager dan het bedrag van de vermindering.
Als het bedrag van uw belasting lager is dan het bedrag van de vermindering (omdat uw inkomsten en dus ook het bedrag van uw belasting erg laag zijn) heeft u slechts recht op een belastingvermindering die zich beperkt tot het bedrag van uw belasting.
De 990€ voor pensioensparen is niet echt een probleem. Voor het lange termijnsparen is het belangrijk dat je niet meer dan de inkomensgrens belegd. Dat is 15% op de eerste 19000€ netto belastbaar inkomen 6% op het saldo.
Als je in de laagste schijf van 25% wordt belast doe je zelf 5%punt voordeel. Je kan dan wel niet steeds het volledige bedrag beleggen. Maar aan 9800€ netto belastbaar inkomen zit je snel.
Edit: met de basis vrijesom, geen kinderen ren laste en pensioensparen moet uw netto belastbaar inkomen minstens 10988€ zijn.
Netto belastbaar inkomen = [(9800 × 0,25) + 297 ]/ 0,25 = 10988
Bruto voor een loontrekkende: (10988+4050)/(1-13,07) = 17.298,976187737 = 17298,98€
Edit 3: tax-calc simulatie. De volledige 297€ wordt benut terwijl je toch maar 277, 02€ belasting aan de Staat moest betalen. Pensioensparen is een federaal belastingvoordeel. Hier heb je uw gewestelijke belasting met 19,82€ verminderd.
BIJKOMENDE INFORMATIE OVER DE BEREKENING (12/06/2022)
Opgelet ! Deze simulatie kan verschillen van het uiteindelijke resultaat in uw aanslagbiljet want:
er is geen rekening gehouden met bepaalde elementen zoals beroepsverliezen feitelijke vereniging, de correcte kwalificatie inzake inkomsten van buitenlandse oorsprong, ...;eventuele negatieve bedragen in de aangifte worden tot nul herleid voor de simulatie;wat betreft de kwalificatie van inkomsten van buitenlandse oorsprong: aan de hand van de gegevens die op de aangifte worden ingevuld is het niet mogelijk een correcte kwalificatie van de buitenlandse inkomsten te garanderen. Voor de landen die een dubbelbelastingverdrag met België hebben gesloten wordt voor deze berekening (automatisch) de vrijstelling met progressievoorbehoud toegepast. Voor de landen waarmee België geen dubbelbelastingverdrag heeft gesloten wordt het verlaagd tarief (50 %) toegepast. Het is mogelijk dat dit in uw geval niet correct is en het inkomen in België (volledig) belastbaar is.het berekeningsprogramma houdt voorlopig nog geen rekening met het nieuwe standpunt van de administratie dat inkomsten van buitenlandse oorsprong die op basis van de Belgische interne wetgeving als een afzonderlijk belastbaar inkomen worden aangemerkt, zullen worden vrijgesteld met progressievoorbehoud of afzonderlijk belast tegen 0%. Daar zal wel rekening mee gehouden worden op het aanslagbiljet.
Gelieve daar steeds rekening mee te houden.
Bij de simulatie van de berekening zijn de volgende parameters gebruikt:Aanslagvoet van de gemeentebelasting 2022 (als deze aanslagvoet niet beschikbaar is zal de aanslagvoet voor 2021 worden gebruikt):6.7Is de belastingplichtige en/of zijn echtgenote onderworpen aan de inhoudingen voor de bijzondere bijdrage voor de sociale zekerheid?JaGemiddelde aanslagvoet van het vorige jaar:0.0
Gegevens aangifte
Code
Gegevens
Code
Gegevens
Code
Gegevens
1001
1
1250
15038,00
1286
1250,00
1361
990,00
Administratieve gegevens
Code
Gegevens
Code
Gegevens
Code
Gegevens
1041
0
1042
0
1061
6,7
1084
1
1086
01/01/2002
1090
1
Aanslagjaar 2022 Inkomsten van het jaar 2021
RESULTAAT VAN DE BEREKENING
Bedrag in uw voordeel1.173,02
Gemiddelde aanslagvoet (%)0,6
DETAIL VAN DE BEREKENING
VASTSTELLING VAN DE BELASTBARE INKOMSTEN
Beroepsinkomsten
Wedden en lonen15.038,001250
Forfaitaire beroepskosten4.511,40-
Verschil10.526,60
Gezamenlijk belastbaar10.526,60
Bedrijfsvoorheffing1.250,001286
GEZAMENLIJK BELASTBARE BEROEPSINKOMSTEN
Wedden, lonen, enz.10.526,60
Totaal10.526,60
GEZAMENLIJK BELASTBAAR INKOMEN
Beroepsinkomsten
- Wedden, lonen, enz.10.526,60
Totaal van de netto inkomsten10.526,60
Gezamenlijk belastbaar inkomen10.526,60
BEREKENING VAN DE AANSLAG
Verrekende belastingvrije sommen
- basisbedrag9.050,00
Basisbelasting2.631,65
Belastingvermindering
- op de belastingvrije sommen2.262,50-
Om te slane belasting369,15
Hoofdsom op gezamenlijk belast. ink.369,15
Totale hoofdsom op
gezamenlijk en afzonderlijk belast. ink.369,15
Belasting Staat369,15
- Gezamenlijk belastbaar ink.369,15
FEDERALE BELASTING
Gereduceerde Belasting Staat
369,15x75,043%=277,02
- Gezamenlijk belastbaar ink.277,02
Federale verminderingen
- Pensioensparen277,02-1361
Saldo federale belasting0,00
- Gereduceerde belasting Staat0,00
Federale verminderingen: overschot
- Pensioensparen19,98-1361
Saldo federale belasting19,98-
GEWESTELIJKE BELASTING
Gewestelijke Belasting
277,02x33,257%=92,13
- Gezamenlijk belastbaar ink.92,13
TOTALE BELASTING
Totale Belasting72,15
SALDO FEDERALE BELASTING
- Terugbetaalbare bestanddelen
Bedrijfsvoorheffing1.250,00-
Saldo Federale Belasting1.269,98-
SALDO GEWESTELIJKE BELASTING
Saldo Gewestelijke Belasting92,13
Totaal Saldo Federale Belasting1.269,98-
Totaal Saldo Gewestelijke Belasting92,13
Gemeentebelasting
- op belastbare ink.72,15x6,7%4,83
S A L D O1.173,02-
Bijzondere Bijdrage voor de Sociale Zekerheid
Verschuldigd op10.526,600,00
Bedrag in uw voordeel1.173,02
Strategie : Vrij/Libre/Frei
Strategienr. 04
Versie van de berekening : IPP_EX_2022 : V_1.0.31
Opgelet ! Deze simulatie kan verschillen van het uiteindelijke resultaat in uw aanslagbiljet want:
er is geen rekening gehouden met bepaalde elementen zoals beroepsverliezen feitelijke vereniging, de correcte kwalificatie inzake inkomsten van buitenlandse oorsprong, ...;eventuele negatieve bedragen in de aangifte worden tot nul herleid voor de simulatie;wat betreft de kwalificatie van inkomsten van buitenlandse oorsprong: aan de hand van de gegevens die op de aangifte worden ingevuld is het niet mogelijk een correcte kwalificatie van de buitenlandse inkomsten te garanderen. Voor de landen die een dubbelbelastingverdrag met België hebben gesloten wordt voor deze berekening (automatisch) de vrijstelling met progressievoorbehoud toegepast. Voor de landen waarmee België geen dubbelbelastingverdrag heeft gesloten wordt het verlaagd tarief (50 %) toegepast. Het is mogelijk dat dit in uw geval niet correct is en het inkomen in België (volledig) belastbaar is.het berekeningsprogramma houdt voorlopig nog geen rekening met het nieuwe standpunt van de administratie dat inkomsten van buitenlandse oorsprong die op basis van de Belgische interne wetgeving als een afzonderlijk belastbaar inkomen worden aangemerkt, zullen worden vrijgesteld met progressievoorbehoud of afzonderlijk belast tegen 0%. Daar zal wel rekening mee gehouden worden op het aanslagbiljet.
Gelieve daar steeds rekening mee te houden.
TERUG NAAR DE AANGIFTE
Laatst gewijzigd door Tycoon op 12 juni 2022, 13:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Als je niet genoeg inkomen hebt om belastingen te betalen heeft pensioensparen inderdaad geen voordelen, alleen maar nadelen. Maar dan doe je waarschijnlijk in geen enkele vorm aan sparen of beleggen.
Klopt, of dient pensioensparen echt voor hun pensioen.Ze moeten dan wel kunnen weerstaan aan het vervroegd opvragen van hun pensioenspaarpot. Bij dat lage inkomens krijgen zij enkel het wettelijk gewaarborgd minimum pensioen en daar ga je niet ver mee komen. Door de inflatie komen ze nog aan 1500€ netto voor dat minimum pensioen.
Nu dient pensioensparen meestal voor het belastingvoordeel.
Nu dient pensioensparen meestal voor het belastingvoordeel.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja maar dat is het dus.
Als ik nu met uitkering aan pensioensparen doe dan moet ik belastingen betalen. Maar het is ook niet zoveel. Als ik dan echter werk dan krijg ik altijd terug.
Dan is het toch als ik terug volledig werk volgens contract nutteloos?
Of begrijp ik dat mis?
Als ik nu met uitkering aan pensioensparen doe dan moet ik belastingen betalen. Maar het is ook niet zoveel. Als ik dan echter werk dan krijg ik altijd terug.
Of begrijp ik dat mis?
Of je moet bij betalen of terug krijgt bij de afrekening speelt geen rol, kijk naar je bruto jaar inkomen, indien dat als alleenstaande boven de pakweg €18.000 zit, kun je pensioensparen met volledig belastingvoordeel.Timoootjex schreef: ↑12 juni 2022, 14:23 Ja maar dat is het dus.
Of begrijp ik dat mis?
Dat snap ik niet. Die belastingaftrek heb je sowieso.
Als je geen inkomen hebt en je doet toch aan pensioensparen, dan krijg je die 30% gewoon terug in die zin dat er gewoon het jaar daarna €297 gestort wordt op je rekening.
-aanpassing volgt hierna-
Ik ben wel de fout ingegaan door te vroeg te beginnen met pensioensparen. Ik was gestart toen ik nog student was en enkel een vakantiejob deed. Ik vroeg altijd aan mijn vader om dat pensioensparen zeker niet te vergeten in te vullen. Hij is het 2x vergeten omdat er toen ook iemand hem had wijs gemaakt dat je als student geen pensioensparen kon doen. Onzin natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Kevva op 12 juni 2022, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat betwijfel ik. Normaal kun je niet meer belastingen terugkrijgen dan je betaald hebt.