voorschot tekenen compromis
TIP
voorschot tekenen compromis
Dag iedereen
Ik hoop dat iemand me wat duidelijkheid kan brengen. Ik ben volop informatie aan het verzamelen in verband met het kopen van een huis.
Ik snap het nu helemaal maar enkel het voorschot bij tekenen van de compromis snap ik niet goed.
Wanneer ik hierover informatie zoek dan krijg ik overal het volgende zinnetje:
"Betaling van voorschot op verkoopprijs bij ondertekening van de compromis. De betaling van een voorschot is echter een ingeburgerd gebruik, waarbij de koper meestal tien procent (soms vijf procent) betaalt bij de totstandkoming van de overeenkomst."
Ik snap wel waarom en hoe dat allemaal moet gebeuren maar ik snap niet van welk bedrag deze 5 of 10% moet komen..
Is dit echt 10% van de aankoopprijs? bijvoorbeeld een huis van 300.000€ zou ik dan 30.000€ voorschot moeten betalen?
maar ik zag in andere topics hier ook al mensen spreken van een voorschot van 7500€ dus ik hoop dat iemand me duidelijkheid kan geven want dit is wel een aanzienlijk verschil van bedragen wat betekend dat er eventueel nog meer spaargeld moet zijn.
alvast enorm bedankt!
Ik hoop dat iemand me wat duidelijkheid kan brengen. Ik ben volop informatie aan het verzamelen in verband met het kopen van een huis.
Ik snap het nu helemaal maar enkel het voorschot bij tekenen van de compromis snap ik niet goed.
Wanneer ik hierover informatie zoek dan krijg ik overal het volgende zinnetje:
"Betaling van voorschot op verkoopprijs bij ondertekening van de compromis. De betaling van een voorschot is echter een ingeburgerd gebruik, waarbij de koper meestal tien procent (soms vijf procent) betaalt bij de totstandkoming van de overeenkomst."
Ik snap wel waarom en hoe dat allemaal moet gebeuren maar ik snap niet van welk bedrag deze 5 of 10% moet komen..
Is dit echt 10% van de aankoopprijs? bijvoorbeeld een huis van 300.000€ zou ik dan 30.000€ voorschot moeten betalen?
maar ik zag in andere topics hier ook al mensen spreken van een voorschot van 7500€ dus ik hoop dat iemand me duidelijkheid kan geven want dit is wel een aanzienlijk verschil van bedragen wat betekend dat er eventueel nog meer spaargeld moet zijn.
alvast enorm bedankt!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: voorschot tekenen compromis
Het percentage kan je onderling afspreken. Ik zou dat zo laag mogelijk houden. Voor de verkoper maakt het geen bal uit, want dat geld staat niet op zijn rekening, maar op die vd notaris.
Als je bvb 5% neemt ipv 10%, dan kan je de overige 5% nog 3 maand op een termijnrekening zetten.
Als je bvb 5% neemt ipv 10%, dan kan je de overige 5% nog 3 maand op een termijnrekening zetten.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat maakt natuurlijk wel uit. Anders zou er helemaal geen voorschot nodig zijn.Orakel van Brakel schreef: ↑22 september 2023, 17:30 Het percentage kan je onderling afspreken. Ik zou dat zo laag mogelijk houden. Voor de verkoper maakt het geen bal uit, want dat geld staat niet op zijn rekening, maar op die vd notaris.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, dat is echt zo. En 10% is de standaard.
Maar je kan dat wel onderling anders bepalen, gaande van 0% tot 100% van de aankoopprijs.
Betaal in ieder geval nooit het voorschot aan de verkoper!
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 september 2023, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor de verkoper maakt het wel degelijk iets uit: als de compromis zou worden verbroken door de koper, dan is deze een boete van 10% van de koopsom verschuldigd.Orakel van Brakel schreef: ↑22 september 2023, 17:30 Het percentage kan je onderling afspreken. Ik zou dat zo laag mogelijk houden. Voor de verkoper maakt het geen bal uit, want dat geld staat niet op zijn rekening, maar op die vd notaris.
Als die som dan al betaald is geworden als een voorschot, dan kan je als verkoper heel eenvoudig die voorschot opeisen als betaling voor de boete.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je een aanbetaling doet doe dit altijd op de derden rekening van je eigen notaris ( nooit aan een makelaar of andere persoon)
en vermeld dit als " waarborg "" nooit als aanbetaling of voorschot.
Als de deal om gelijk welke reden niet doorgaat ben je het "" voorschot " kwijt,,, bij een waarborg gesteld bij de notaris blijft het geld je eigendom.
en vermeld dit als " waarborg "" nooit als aanbetaling of voorschot.
Als de deal om gelijk welke reden niet doorgaat ben je het "" voorschot " kwijt,,, bij een waarborg gesteld bij de notaris blijft het geld je eigendom.
-
- Full Member
- Contacteer:
Als de deal niet doorgaat omwille van bepaalde redenen die geen redenen zijn (ik heb plots geen zin meer om te verhuizen) dan ben je wel degelijk je geld kwijt, wat je dan in de mededeling schrijft maakt totaal niks uit !
vriendelijk dank voor alle reacties.
Eigenlijk toch schandalig hoeveel geld je zelf moet hebben om een huis te kopen. ik zou via vlaams woningfonds lenen omdat ik niet zoveel spaarcentjes heb maar daar word nergens meegegeven dat je dan ook nog eens 10% van u aankoop moet leggen.
en dan bij hypotheekwinkel bieden ze nu een garantiestelling aan via een verzekering maar dat krijg je niet als je daar geen lening aangaat dus ja echt erg..
Eigenlijk toch schandalig hoeveel geld je zelf moet hebben om een huis te kopen. ik zou via vlaams woningfonds lenen omdat ik niet zoveel spaarcentjes heb maar daar word nergens meegegeven dat je dan ook nog eens 10% van u aankoop moet leggen.
en dan bij hypotheekwinkel bieden ze nu een garantiestelling aan via een verzekering maar dat krijg je niet als je daar geen lening aangaat dus ja echt erg..
Laatst gewijzigd door KelMel op 22 september 2023, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Kan ook in zijn voordeel zijn. Als hij terugkrabbelt, moet hij ook maar 5% dokken.m-peeters schreef: ↑22 september 2023, 17:47Voor de verkoper maakt het wel degelijk iets uit: als de compromis zou worden verbroken door de koper, dan is deze een boete van 10% van de koopsom verschuldigd.Orakel van Brakel schreef: ↑22 september 2023, 17:30 Het percentage kan je onderling afspreken. Ik zou dat zo laag mogelijk houden. Voor de verkoper maakt het geen bal uit, want dat geld staat niet op zijn rekening, maar op die vd notaris.
Als die som dan al betaald is geworden als een voorschot, dan kan je als verkoper heel eenvoudig die voorschot opeisen als betaling voor de boete.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dus maakt het wel degelijk uit, ook voor de verkoper.Orakel van Brakel schreef: ↑22 september 2023, 18:46 Kan ook in zijn voordeel zijn. Als hij terugkrabbelt, moet hij ook maar 5% dokken.
Als de verkoper echt zijn schade wil, zal hij naar de rechter moeten stappen. Gevolg is dat dit maanden kan aanslepen, en hij het pand intussen niet aan een ander kan verkopen tot er een rechterlijke uitspraak is.EarthNvstr1 schreef: ↑22 september 2023, 18:49Dus maakt het wel degelijk uit, ook voor de verkoper.Orakel van Brakel schreef: ↑22 september 2023, 18:46 Kan ook in zijn voordeel zijn. Als hij terugkrabbelt, moet hij ook maar 5% dokken.
Als het geld als "" waarborg "" bij de notaris staat( dit is je eigendom ) heb je een onderhandelings positie met de verkoper.
Als je een "" voorschot"" hebt betaald, ben je je geld altijd kwijt...
Hoewel deze begrippen gelijkaardig lijken, is er een juridisch verschil. Een 'waarborg' is juridisch gezien geen 'betaling'. In tegenstelling tot een 'voorschot, maakt de waarborg geen deel uit van de prijs. . De waarborg blijft eigendom van de koper tot aan het verlijden van de notariële akte.
Neen, het boetebedrag als een van beide partijen de compromis verbreekt is 10%. Dat geldt zowel voor de koper als verkoper. Maar als de koper maar 5% voorschot heeft betaald dan kan het wel eens moeilijk zijn om de resterende 5% op de koper te verhalen.Orakel van Brakel schreef: ↑22 september 2023, 18:46Kan ook in zijn voordeel zijn. Als hij terugkrabbelt, moet hij ook maar 5% dokken.m-peeters schreef: ↑22 september 2023, 17:47
Voor de verkoper maakt het wel degelijk iets uit: als de compromis zou worden verbroken door de koper, dan is deze een boete van 10% van de koopsom verschuldigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: