vraag ivm elektriciteit/water en aantal inwonenden
vraag ivm elektriciteit/water en aantal inwonenden
Beste forumleden
Ik ken weinig van al deze zaken, dus misschien stel ik domme vragen, maar ik ga het me er toch op wagen. Korte situatieschets: ik woon al drie jaar in eigen woning waarvoor ik braaf afbetaal. Eerste jaar heb ik alleen gewoond, sinds twee jaar woont mijn vriendin bij mij, zij studeert nog, ik werk.
Aangezien zij geen inkomen heeft, staat ze nog thuis gedomicilieerd, we willen dit zo houden tot ze werk heeft binnen anderhalf jaar. Uiteraard verbruiken wij wel water en elektriciteit voor twee, waardoor ik enorm veel moet betalen aangezien beide instanties denken dat ik hier alleen woon.
Gisteren sprak ik een vriendin die beweerde dat ik gewoon kan bellen naar watermaatschappij en Engie om te zeggen dat we hier met twee mensen wonen, ook al is dat niet officieel. Zij zouden dit dan braafjes aanpassen waardoor vooral mijn waterfactuur enorm zou zakken aangezien we dan veel meer korting krijgen. Klopt dit verhaal of baseren zij zich echt op info die ze van de staat krijgen?
Groeten
Thomas
Ik ken weinig van al deze zaken, dus misschien stel ik domme vragen, maar ik ga het me er toch op wagen. Korte situatieschets: ik woon al drie jaar in eigen woning waarvoor ik braaf afbetaal. Eerste jaar heb ik alleen gewoond, sinds twee jaar woont mijn vriendin bij mij, zij studeert nog, ik werk.
Aangezien zij geen inkomen heeft, staat ze nog thuis gedomicilieerd, we willen dit zo houden tot ze werk heeft binnen anderhalf jaar. Uiteraard verbruiken wij wel water en elektriciteit voor twee, waardoor ik enorm veel moet betalen aangezien beide instanties denken dat ik hier alleen woon.
Gisteren sprak ik een vriendin die beweerde dat ik gewoon kan bellen naar watermaatschappij en Engie om te zeggen dat we hier met twee mensen wonen, ook al is dat niet officieel. Zij zouden dit dan braafjes aanpassen waardoor vooral mijn waterfactuur enorm zou zakken aangezien we dan veel meer korting krijgen. Klopt dit verhaal of baseren zij zich echt op info die ze van de staat krijgen?
Groeten
Thomas
Re: vraag ivm elektriciteit/water en aantal inwonenden
Street talk. Watermaatschappijen vragen de gegevens uit het rijksregister op, de toestand op 1 november geld dan voor gans het voorbije jaar. Zou anders nog al gemakkelijk frauderen zijn hé.
Ze kan natuurlijk wel officieel bij jou komen wonen, ze komt dan ten laste van jouw inkomen zodat jij minder belastingen zult moeten betalen.
Ze kan natuurlijk wel officieel bij jou komen wonen, ze komt dan ten laste van jouw inkomen zodat jij minder belastingen zult moeten betalen.
Laatst gewijzigd door vortex op 3 juni 2017, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op die manier probeer je van twee walletjes te eten. Je doet toch al voordeel met het niet aangeven van de domiciliewijziging? Dat je iets meer betaalt voor water en elektriciteit moet je dan maar op de koop toe nemen, vind ik...
dat is gewoon domiciliefraude, is strafbaar
Voor de goede orde: de elektriciteits- en gasleveranciers zal het worst wezen hoeveel personen gebruik maken van de aansluiting. Het systeem waarbij x aantal kWh gratis werden aangeboden voor iedere gedomicilieerde, is al een tijdje geschiedenis. Engie & co berekenen hun voorschotfacturen op basis van het verbruik in het voorbije jaar. Dat zou automatisch moeten gebeuren. Indien niet, kan je dat eenvoudig aanvragen.
Water is een ander paar mouwen. Ik ken de situatie in Vlaanderen niet, maar in in Brussel wordt de waterprijs in ieder geval berekend op basis van een aantal parameters, waarbij het aantal gedomicilieerden op een aansluitpunt effectief een grote rol speelt. Naar die lui kan je niet even bellen voor een wijziging zonder effectieve wijziging van het domicilieadres.
Water is een ander paar mouwen. Ik ken de situatie in Vlaanderen niet, maar in in Brussel wordt de waterprijs in ieder geval berekend op basis van een aantal parameters, waarbij het aantal gedomicilieerden op een aansluitpunt effectief een grote rol speelt. Naar die lui kan je niet even bellen voor een wijziging zonder effectieve wijziging van het domicilieadres.
Of die 25 € korting per ingeschrevene het grote verschil is ?
Wat wel een verschil maakt is het basis tarief in uw geval 30 + 30 = 60 m3 aan ongeveer 3.05 € per m3
Wat wel een verschil kan maken eens boven die 60 m3 wordt het in uw geval comforttarief kost prijs 6.5 € per m3
Wanneer vriendin ingeschreven is 30 + 30 + 30 = 90 m3 aan basis tarief.
hoe is de huidige factuur samengesteld
vast recht
vast recht drinkwater
gezinskorting
vast recht afvoer
korting afvoer
vast recht zuivering
korting zuivering
variable prijs
verbruik basis
afvoer basis
zuivering basis
verbruik comfort
afvoer comfort
zuivering comfort.
hopelijk aan bovenstaande iets is in voege sinds 1/1/2016.
Heb weet van verbruik met 2 personen gaande van 40 m3 tot 140 m3 op jaarbasis.
Of die 25 € korting per ingeschrevene het grote verschil is ?
Wat wel een verschil maakt is het basis tarief in uw geval 30 + 30 = 60 m3 aan ongeveer 3.05 € per m3
Wat wel een verschil kan maken eens boven die 60 m3 wordt het in uw geval comforttarief kost prijs 6.5 € per m3
Wanneer vriendin ingeschreven is 30 + 30 + 30 = 90 m3 aan basis tarief.
hoe is de huidige factuur samengesteld
vast recht
vast recht drinkwater
gezinskorting
vast recht afvoer
korting afvoer
vast recht zuivering
korting zuivering
variable prijs
verbruik basis
afvoer basis
zuivering basis
verbruik comfort
afvoer comfort
zuivering comfort.
hopelijk aan bovenstaande iets is in voege sinds 1/1/2016.
Heb weet van verbruik met 2 personen gaande van 40 m3 tot 140 m3 op jaarbasis.
Estate Guru believer.
Voor gas en electriciteit is er geen verschil met hoeveel gedomicilieerden je bent, je krijgt daar geen korting voor.
Voor water wel.
Uit een simulatie blijkt dat als je 100.000 liter ( 100 m³) water per jaar verbruikt met 1 gedomi. je 569 euro betaald, en zelfde verbruik met 2 gedom. zou je 444 euro betalen.( incl.6% Btw) Een verschil van 125 euro/jaar of 10 euro/maand.
Enig verschil is als je alleen woont en je maar de helft, 50.000 liter/ ( 50m³)jaar water verbruikt je faktuur 260 euro/jaar zou zijn.Incl.6% Btw.
https://www.vmm.be/data/bereken-je-waterfactuur
Als de tv of het licht of de verwarming nu voor één of twee personen aanstaat zal weinig verschil maken.
Voor water wel.
Uit een simulatie blijkt dat als je 100.000 liter ( 100 m³) water per jaar verbruikt met 1 gedomi. je 569 euro betaald, en zelfde verbruik met 2 gedom. zou je 444 euro betalen.( incl.6% Btw) Een verschil van 125 euro/jaar of 10 euro/maand.
Enig verschil is als je alleen woont en je maar de helft, 50.000 liter/ ( 50m³)jaar water verbruikt je faktuur 260 euro/jaar zou zijn.Incl.6% Btw.
https://www.vmm.be/data/bereken-je-waterfactuur
Als de tv of het licht of de verwarming nu voor één of twee personen aanstaat zal weinig verschil maken.
Er is, qua energie- en waterverbruik, nog een verschil met een academiejaar (2 maal 14 weken) enkel in het weekend thuis te zijn en permanent ergens anders wonen. Alleen al de hopen was die je voor een student moet doen

On topic dan, Is er eigenlijk een specifieke reden, ik veronderstel financieel, waarom zij haar niet domicilieert op jouw adres of waarom jullie niet wettelijk samenwonen?
Waarom is buiten de kwestie, dit is nu eenmaal hoe zij overeenkomen, en heeft niemand uitstaans mee.spafles schreef: ↑3 juni 2017, 23:09Er is, qua energie- en waterverbruik, nog een verschil met een academiejaar (2 maal 14 weken) enkel in het weekend thuis te zijn en permanent ergens anders wonen. Alleen al de hopen was die je voor een student moet doen![]()
On topic dan, Is er eigenlijk een specifieke reden, ik veronderstel financieel, waarom zij haar niet domicilieert op jouw adres of waarom jullie niet wettelijk samenwonen?
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Studenten (middelbaar of hoger onderwijs), jongeren met een leercontract of werkzoekende schoolverlaters kunnen onder bepaalde voorwaarden kindergeld blijven ontvangen tot de maand waarin ze 25 worden.
Ik sluit mij aan bij Paul
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Ik ben eens nieuwsgierig met die nieuwe digitale elektriciteitsmeters of ze iets meer gaan doen aan domiciliefraude. Het is eigenlijk maar een computer script laten lopen en je haalt de opvallende meerverbruikers eruit.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
Of diegene die een sociale woning huren , maar eigenlijk in een andere verblijven.spaarfrits schreef: ↑4 juni 2017, 10:00 Ik ben eens nieuwsgierig met die nieuwe digitale elektriciteitsmeters of ze iets meer gaan doen aan domiciliefraude. Het is eigenlijk maar een computer script laten lopen en je haalt de opvallende meerverbruikers eruit.
Estate Guru believer.
Je wil ze geen eten geven hoor, het aantal studenten die bij hun lief wonen ipv op hun eigen kot te zitten.spaarfrits schreef: ↑4 juni 2017, 09:54 Studenten (middelbaar of hoger onderwijs), jongeren met een leercontract of werkzoekende schoolverlaters kunnen onder bepaalde voorwaarden kindergeld blijven ontvangen tot de maand waarin ze 25 worden.
Ik zie echt het probleem niet... Wat doet dat koppel eigenlijk fout ? Papa en mama betalen de studies, vriendje betaalt de woning. Ik vind wel dat het vriendje niet dat water voor 2 personen mag aanvragen want bij de ouders wordt de dochter ook al meegeteld in dat water. (en over wat spreken we hier eigenlijk op jaarbasis, dat kan toch nooit over veel geld gaan ?)
Domiciliefraude is voor mij iets totaal anders dan dat. Dat is in een recreatiewoning permanent wonen. Dat is een bepaalde sociale woning spotgoedkoop te kunnen huren en daar iemand die daar geen recht op heeft laten verblijven ipv er zelf te zitten. Of te foefelen zodat je recht hebt op een sociale woning terwijl dat niet het geval is etc
Waarover we spreken? De dochter woont niet meer thuis terwijl haar ouders haar nog wel ten laste hebben, belastingsvoordeel op het inkomen van de ouders waar ze geen recht op hebben, waarschijnlijk kindergeld, waterfactuur, eventueel studiebeurs,... Allemaal zaken, behalve het kindergeld, waar vriend Tomasz en vriendin in feite recht op hebben. Kans is groot dat dochterlief gratis bij haar vriend woont en dat haar ouders zelfs geen kot hoeven betalen, het zullen je schoonouders maar wordenIsedase schreef: ↑4 juni 2017, 11:47 Wat doet dat koppel eigenlijk fout ? Papa en mama betalen de studies, vriendje betaalt de woning. Ik vind wel dat het vriendje niet dat water voor 2 personen mag aanvragen want bij de ouders wordt de dochter ook al meegeteld in dat water. (en over wat spreken we hier eigenlijk op jaarbasis, dat kan toch nooit over veel geld gaan ?)