Vraagje mbt pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Vraagje mbt pensioensparen
Graag jullie mening :
In het verleden heb ik steeds aan pensioensparen gedaan via een verzekeringsproduct – Tak 21 (ben nu 38 jaar oud)
Nu zou ik dit ev. willen veranderen :
Ofwel kies ik voor een zuiver bankproduct :
BNP Pension Fund Stabilty, Fund Balanced of Fund Growth
Of via Baloise is het nu mogelijk om beide te gaan combineren.
Ik kreeg bv een voorstel :
70% Tak 21
10% Tak 23 – European Equity Fund
10% Tak 23 – Patrimoine Fund
10% Tak 23 – Investissement Fund
Graag jullie mening hierover.
ALvast bedankt
In het verleden heb ik steeds aan pensioensparen gedaan via een verzekeringsproduct – Tak 21 (ben nu 38 jaar oud)
Nu zou ik dit ev. willen veranderen :
Ofwel kies ik voor een zuiver bankproduct :
BNP Pension Fund Stabilty, Fund Balanced of Fund Growth
Of via Baloise is het nu mogelijk om beide te gaan combineren.
Ik kreeg bv een voorstel :
70% Tak 21
10% Tak 23 – European Equity Fund
10% Tak 23 – Patrimoine Fund
10% Tak 23 – Investissement Fund
Graag jullie mening hierover.
ALvast bedankt
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Vraagje mbt pensioensparen
Je huidige is een pensioenspaarVERZEKERING wat je niet kunt omzetten naar een pensioenspaarFONDS.
Van verzekering naar verzekering en fonds naar fonds is dit geen probleem.
Dus je verzekering kan niet omgezet worden naar een fonds.
Zet je verzekering on hold/premievrij en open 1 van je voorgestelde fondsen.
Van verzekering naar verzekering en fonds naar fonds is dit geen probleem.
Dus je verzekering kan niet omgezet worden naar een fonds.
Zet je verzekering on hold/premievrij en open 1 van je voorgestelde fondsen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hoelang stort je nu al in die TAK21 pensioenspaarverzekering?
Veel hangt af wat voor beleggingsprofiel je hebt.
Bij TAK21 is je inleg + rente gegarandeerd. Voor het TAK23 gedeelte en bij pensioenspaarfondsen is er geen garantie(Waardoor er een hoger rendement mogelijk is).
Hou er rekening mee bij pensioenspaarfondsen van BNP dat je 3% instapkosten dient te betalen. Dus voor elke gestorte euro krijg je maar 0,97€ in deelbewijzen. Heb je liefst zo laag mogelijk instapkosten dan kan je kijken naar Argenta daar zijn de instapkosten 0%
Vraag ook even na bij Baloise of je makelaar wat de instapkosten zijn of er een jaarlijkse beheerskosten zijn zodat je beter kan vergelijken.
Bij TAK21 is je inleg + rente gegarandeerd. Voor het TAK23 gedeelte en bij pensioenspaarfondsen is er geen garantie(Waardoor er een hoger rendement mogelijk is).
Hou er rekening mee bij pensioenspaarfondsen van BNP dat je 3% instapkosten dient te betalen. Dus voor elke gestorte euro krijg je maar 0,97€ in deelbewijzen. Heb je liefst zo laag mogelijk instapkosten dan kan je kijken naar Argenta daar zijn de instapkosten 0%
Vraag ook even na bij Baloise of je makelaar wat de instapkosten zijn of er een jaarlijkse beheerskosten zijn zodat je beter kan vergelijken.
Silverfox schreef:Hoelang stort je nu al in die TAK21 pensioenspaarverzekering?
Bij Baloise zijn er 2% instapkosten.
Bij de pensioenspaarfondsen is er ook 2% gezegd geweest.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Je kan per lopend jaar maar storten in één product (weze dit nu een fonds of een spaarverzekering) maakt niet uit.
Uw voorstel van baloise lijkt me een tak23 constructie dit kan volgens mij nooit in aanmerking komen voor fiscaal voordeel bij pensioenspraren.
Nu hebben ze bij 'mijn kapitaal' uitgecijferd dat op bij op jonge leeftijd in goeie fondsen beleggen het fiscale voordeel minder speelt.
let op er staat in goeie fondsen (heb je heirvan bewijs bij baloise ? hoe lang lopen die fondsen en hoe oud is die firma al ?) verder ben je bijna altijd beter af met direct in een fonds te gaan ipv van indirect via een tak 23.
Uw voorstel van baloise lijkt me een tak23 constructie dit kan volgens mij nooit in aanmerking komen voor fiscaal voordeel bij pensioenspraren.
Nu hebben ze bij 'mijn kapitaal' uitgecijferd dat op bij op jonge leeftijd in goeie fondsen beleggen het fiscale voordeel minder speelt.
let op er staat in goeie fondsen (heb je heirvan bewijs bij baloise ? hoe lang lopen die fondsen en hoe oud is die firma al ?) verder ben je bijna altijd beter af met direct in een fonds te gaan ipv van indirect via een tak 23.
kan wel degelijk, echter wist ik niet dat er een firma was (behalve onze vrienden van Ergo dan) die dit aanboden.JulusCesar schreef: Uw voorstel van baloise lijkt me een tak23 constructie dit kan volgens mij nooit in aanmerking komen voor fiscaal voordeel bij pensioenspraren.
Volgens mij is dit gewoon een veel duurdere constructie dan een fonds (instap, beheer, enz)
Ik zou op jouw leeftijd gewoon gaan voor een goed fonds (Arpe of BNP growth)
Arpe idd met 0% instap, BNP jammer genoeg met 3 %
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Ah, de "tak 44"-duikboot steekt zijn periscoop nog eens boven water. Ditmaal onder de Baloise-vlag.
"Tak 44" (van 21+23, snapt u?) is vooral een verzekeringsproduct - vandaar aanhalingstekens - met alle voordelen voor de aanbieder en nadelen voor de klant. Kenmerken zijn gebrek aan transparantie, profijt voor de aanbieder, risico en kosten voor de klant) Tot in detail besrpoken toen het product op de markt begon te komen zo'n twee jaar geleden en door zowat iedereen afgeraden.
Voor de rest sluit ik mij aan bij eerdere reacties: neem een goed pensioenspaarfonds naast je bestaande tak 21, je beleggingshorizon is nog lang genoeg.
"Tak 44" (van 21+23, snapt u?) is vooral een verzekeringsproduct - vandaar aanhalingstekens - met alle voordelen voor de aanbieder en nadelen voor de klant. Kenmerken zijn gebrek aan transparantie, profijt voor de aanbieder, risico en kosten voor de klant) Tot in detail besrpoken toen het product op de markt begon te komen zo'n twee jaar geleden en door zowat iedereen afgeraden.
Voor de rest sluit ik mij aan bij eerdere reacties: neem een goed pensioenspaarfonds naast je bestaande tak 21, je beleggingshorizon is nog lang genoeg.
Bedankt voor de interessante info/adviezen.
Conclusie is dat ik het Baloise-voorstel laat voor wat het is.
Het zal gaan tussen het Balanced of Growth van BNP.
Mijn partner, welke een defensief profiel heeft; kan dan gaan BNP Stabilty of een zuiver tak21-product.
Conclusie is dat ik het Baloise-voorstel laat voor wat het is.
Het zal gaan tussen het Balanced of Growth van BNP.
Mijn partner, welke een defensief profiel heeft; kan dan gaan BNP Stabilty of een zuiver tak21-product.
Gezien de ruime horizon zou ik toch aanraden om voor de Growth te gaan. Je kan later deze Growth laten aanpassen naar Balanced of Stability.