vraagje waardebepaling BEL 20
TIP
vraagje waardebepaling BEL 20
Hallo,
waarschijnlijk een stomme vraag maar:
Heb enkele Bel 20 aandelen gekocht een tijdje geleden met Keytrade. Met keytrade kan je dan kolommen aanpassen die je wil zien zoals bv initiele waarde, rentabiliteit, en verschil.
Voor zover ik weet is verschil toch het verschil van dat aandeel met de dag ervoor? Zo maakte de bel20 een bescheiden winst (0,3%) maar ik zie toch in mijn keytrade een (weliwaar bescheiden) daling? Dus de bel 20 steeg vrijdag, maar waarde van mijn aandelen is die dag gedaald?
Iemand een verheldering
waarschijnlijk een stomme vraag maar:
Heb enkele Bel 20 aandelen gekocht een tijdje geleden met Keytrade. Met keytrade kan je dan kolommen aanpassen die je wil zien zoals bv initiele waarde, rentabiliteit, en verschil.
Voor zover ik weet is verschil toch het verschil van dat aandeel met de dag ervoor? Zo maakte de bel20 een bescheiden winst (0,3%) maar ik zie toch in mijn keytrade een (weliwaar bescheiden) daling? Dus de bel 20 steeg vrijdag, maar waarde van mijn aandelen is die dag gedaald?
Iemand een verheldering
Re: vraagje waardebepaling BEL 20
Bij deze een poging tot een antwoord in de juiste richting, please forgive me if it isn't. 
In geval van 'individuele' aandelen: De BEL20 kan stijgen maar daarom stijgen niet alle aandelen uit de index. Hetzelfde is van toepassing in de andere richting. De berekening wordt gemaakt op de totaliteit van de index, er zijn dus bijna altijd verliezende en winnende aandelen in de berekening vervat, met uitzondering van die dagen dat alles omhoog/omlaag gaat.
Of mogelijk interpreteer je één van de tabellen verkeerd, dat kan het ook verklaren. Misschien een verwarring tussen return/gain (verschil tussen initial en current value oftewel het totaalplaatje van je winst) en change? Change/verschil is inderdaad het verschil t.o.v. de vorige beursdag.

In geval van 'individuele' aandelen: De BEL20 kan stijgen maar daarom stijgen niet alle aandelen uit de index. Hetzelfde is van toepassing in de andere richting. De berekening wordt gemaakt op de totaliteit van de index, er zijn dus bijna altijd verliezende en winnende aandelen in de berekening vervat, met uitzondering van die dagen dat alles omhoog/omlaag gaat.
Of mogelijk interpreteer je één van de tabellen verkeerd, dat kan het ook verklaren. Misschien een verwarring tussen return/gain (verschil tussen initial en current value oftewel het totaalplaatje van je winst) en change? Change/verschil is inderdaad het verschil t.o.v. de vorige beursdag.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Als de bewuste aandelen die je gekocht hebt UCB, Ackermans, Fortis, Dexia of Bekaert zijn, is er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht. Dat waren namelijk de dalers gisteren. Wat de index in zijn geheel doet heeft niet veel te maken met de beweging van één of enkele individuele componenten, zoals hierboven reeds gezegd.
het is geen individueel aandeel dat ik gekocht heb (allé, dat heb ik ook, maar die volgt de koers zoals gisteren) maar het is een tracker ofzo? "LYXOR ETF BEL 20" en het volgt de BEL 20 op de voet, maar dus toch ietsje minder op de voet dan ik gedacht had.
Ja, op de beurs spelen met vraagtekens, misschien toch geen goed idee :-)
Ja, op de beurs spelen met vraagtekens, misschien toch geen goed idee :-)
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Is het deze ISIN code: FR0003511740 ? Want die steeg gisteren wel degelijk 0,3%, net als de index dus, wat me ook logisch lijkt voor een tracker.
Dat is de zogenaamde "tracking error" die iedere tracker in min of meerdere mate kent. Een tracker kan de index nooit 100% volgen want de tracker heeft bijvoorbeeld allerlei kosten bij transacties om aandelen te kopen/verkopen. Op korte termijn kan dit verschil vrij groot zijn, op langere termijn is dit bij een goede tracker vrij klein.Lanius schreef:het is geen individueel aandeel dat ik gekocht heb (allé, dat heb ik ook, maar die volgt de koers zoals gisteren) maar het is een tracker ofzo? "LYXOR ETF BEL 20" en het volgt de BEL 20 op de voet, maar dus toch ietsje minder op de voet dan ik gedacht had.
Je kan de tracking error dus als indicatie van de kwaliteit van de tracker gebruiken.
In 2009 presteerde de Lyxor BEL 20 (ISIN FR0000021842) -3,65% (slechter) dan de Bel 20. In 2008 presteerde hij dan weer +5,74% beter dan de Bel 20, wat ik toch een redelijk grote afwijkingen vind.
Laatst gewijzigd door robokat op 13 februari 2010, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ok, merci voor het antwoord. Dus best eens overschakelen naar andere tracker dan... (misschien die dat terminator zegt). Maar ik ga eerst wachten tot ik weer + sta :-). Maar als ik het goed begrijp kan die error dusook in mijn voordeel zijn.
Dit is net iets te kort door de bocht denk ik. Er moet ook rekening mee gehouden worden dat de trackers verkocht worden via vraag en aanbod, dus nooit 100% de index kúnnen volgen.robokat schreef:Je kan de tracking error dus als indicatie van de kwaliteit van de tracker gebruiken.
Bovendien is er ook een verschil tussen trackers die de dividenden uitbetalen of ze bij de waarde voegen.
Ik had het net ook gezien dat deze tracker kapitaliseert, wat meteen het positieve resultaat van 2008 verklaart.JurgenG schreef:Dit is net iets te kort door de bocht denk ik. Er moet ook rekening mee gehouden worden dat de trackers verkocht worden via vraag en aanbod, dus nooit 100% de index kúnnen volgen.robokat schreef:Je kan de tracking error dus als indicatie van de kwaliteit van de tracker gebruiken.
Bovendien is er ook een verschil tussen trackers die de dividenden uitbetalen of ze bij de waarde voegen.
De tracking error is natuurlijk niet de enige kwaliteitsindicator. De jaarlijkse beheerskost is bvb ook iets wat je moet in rekening brengen.
Hey,
gisteren het tegenovergestelde effect. De Bel 20 verloor iets meer dan 0,4%, de tracker verloor maar 0,13%. Dus verlies niet zo groot en beide dagen samen compenseren elkaar (bijna).
Ik zal eens moeten kijken welke tracker ik vorig jaar gekocht heb. Ik dacht dat die toen veel beter de koers van de BEl 20 volgde. Heb dus mogelijk de verkeerde genomen (ofwel let ik er nu meer op)
gisteren het tegenovergestelde effect. De Bel 20 verloor iets meer dan 0,4%, de tracker verloor maar 0,13%. Dus verlies niet zo groot en beide dagen samen compenseren elkaar (bijna).
Ik zal eens moeten kijken welke tracker ik vorig jaar gekocht heb. Ik dacht dat die toen veel beter de koers van de BEl 20 volgde. Heb dus mogelijk de verkeerde genomen (ofwel let ik er nu meer op)
Je kunt de verkeerde niet gekocht hebben, er is er maar één.Lanius schreef:Hey,

ik let nu dus meer op