Vragen over het invullen van je personenbelasting
Re: Vragen over het invullen van je personenbelasting
Neen, die kosten maakte je niet om het dividend te innen of de aandelen te bewaren. Aansluitingskosten zijn datakosten https://www.degiro.nl/helpdesk/tarieven ... ivity-fees
De corporate action kosten van het keuzedividend mag je aangeven. Die mag je niet van code 1444 aftrekken maar moet je bij rubriek E, code 1170, invullen.
Concreet bij code 1170 mag je volgens de tarievenlijst 1 januari 2024 van Degiro aangeven:
1) Dividend- & Couponverwerking: Gratis
2) Keuzedividend - Stock dividend (best effort basis):€7,50 per dividend
Die kosten moeten dan wel op het borderel staan. Word je roerend inkomen afzonderlijk belast dan worden de inningskosten door de fiscus niet verrekend. De betaalde/te betalen roerende voorheffing op hetzelfde dividend blijft voor iedereen in dezelfde situatie gelijk. Wordt je roerend inkomen volgens de belastingschijven belast, worden de innings en bewaringskosten verrekend.
De corporate action kosten van het keuzedividend mag je aangeven. Die mag je niet van code 1444 aftrekken maar moet je bij rubriek E, code 1170, invullen.
Concreet bij code 1170 mag je volgens de tarievenlijst 1 januari 2024 van Degiro aangeven:
Die kosten moeten dan wel op het borderel staan. Word je roerend inkomen afzonderlijk belast dan worden de inningskosten door de fiscus niet verrekend. De betaalde/te betalen roerende voorheffing op hetzelfde dividend blijft voor iedereen in dezelfde situatie gelijk. Wordt je roerend inkomen volgens de belastingschijven belast, worden de innings en bewaringskosten verrekend.
PS: Corporate actions: Gratis bij Degiro!E. INNINGS- EN BEWARINGSKOSTEN BETREFFENDE AANGEGEVEN INKOMSTEN Vermeld hier de innings- en bewaringskosten en andere soortgelijke kosten die slaan op inkomsten die u in vak VII hebt vermeld.
Dit is nieuwe informatie en heb ik nog nooit gedaan!
Dit is nieuwe informatie en heb ik nog nooit gedaan!
Omdat het geen effect heeft als je roerende inkomsten afzonderlijk worden belast. Doe de simulatie in tax-calc met en zonder inningskosten.
Ik kreeg daarnet te horen van een gepensioneerde zelfstandige dat hij omwille van zijn laag pensioen meer dan 2 x €240 aan RV van dividenden mag inbrengen.
Iemand een idee of dit werkelijk zo is ?
Iemand een idee of dit werkelijk zo is ?
RV is roerende VOORheffing.
Bij zeer lage inkomsten kan het declaren van de dividenden resulteren in een kleine teruggave van de RV
Bij zeer lage inkomsten kan het declaren van de dividenden resulteren in een kleine teruggave van de RV
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Hier gaat het niet over de vrijstelling van roerende voorheffing op 800€ aan dividend, maar over iets anders.
De roerende voorheffing van 30% is bevrijdend. Je bent niet verplicht ze aan te geven, maar stel dat je inkomen onder het niveau van de belastingvrije som ligt terwijl je toch dividenden of intresten hebt geïnd en daar 30% roerende voorheffing op hebt betaalt. Dan kan je dat best op je belastingaangifte aangeven. Je krijgt dan de te veel betaalde roerende voorheffing terugbetaald.
Of je netto belastbaar inkomen is hoger dan de belastingvrije som maar je wordt in totaal nog belast in de 25% belastingschijf. Zolang je in deze schijf zit worden de betaalde innings- en bewaringskosten afgetrokken van het verschuldigde bedrag.
M.a.w. uw NBI (beroep + onroerend + roerend) is maximaal 15199,99€. Vanaf 15200€ val je in schijf 2. Die 0,01€ wordt aan 40% belast. Uw roerend inkomen wordt dan afzonderlijk belast aan het tarief van de rv. De betaalde innings- en bewaringskosten worden niet meer meegeteld in de berekening. De fiscus is steeds verplicht het voordeligste afzonderlijk tarief of volgens de schijven toe te passen.
M.a.w. uw NBI (beroep + onroerend + roerend) is maximaal 15199,99€. Vanaf 15200€ val je in schijf 2. Die 0,01€ wordt aan 40% belast. Uw roerend inkomen wordt dan afzonderlijk belast aan het tarief van de rv. De betaalde innings- en bewaringskosten worden niet meer meegeteld in de berekening. De fiscus is steeds verplicht het voordeligste afzonderlijk tarief of volgens de schijven toe te passen.
Hoe geven jullie schoolopvangkosten in in jullie belastingaangifte?
Volgens de fiche hebben wij 345 euro aan opvangkosten betaald tussen 1-1-2023 en 31-12-2023 (365 dagen).
Maar hoe geef ik dat in in mijn aangifte?
Volgens de fiche hebben wij 345 euro aan opvangkosten betaald tussen 1-1-2023 en 31-12-2023 (365 dagen).
Maar hoe geef ik dat in in mijn aangifte?
Schoolopvang = kinderopvang zie onderstaande quote.
Als de instelling van de school/verbonden aan de school erkend is leverde die een fiscaal attest af dat in myminfin staat. Dat/die attest(en) is/zijn dan voor ingevuld in Tax-on-web of het voorstel. Indien niet zie aangifte op
https://financien.belgium.be/nl/particu ... g/aangifte
Het totaal bedrag van alle soorten kinderopvang werd of moet eventueel worden beperkt tot het dagelijks maximum. Indien je met de crèche reeds aan het dagelijks maximum voor uw kind komt, kan je voor die dag het schooltoezicht voor dat kind niet aangeven. Zie https://financien.belgium.be/nl/particu ... angifte#q1
Aantal dagen schoolopvang = volgens het schooljaar en werkelijke opvang/aanwezigheid van uw kind. Dat zijn de dagen die in punt "4. Periode waarin het kind is opgevangen (5):" van het fiscaal attest staan. https://financien.belgium.be/sites/defa ... l-2022.pdf
Als de instelling van de school/verbonden aan de school erkend is leverde die een fiscaal attest af dat in myminfin staat. Dat/die attest(en) is/zijn dan voor ingevuld in Tax-on-web of het voorstel. Indien niet zie aangifte op
https://financien.belgium.be/nl/particu ... g/aangifte
Het totaal bedrag van alle soorten kinderopvang werd of moet eventueel worden beperkt tot het dagelijks maximum. Indien je met de crèche reeds aan het dagelijks maximum voor uw kind komt, kan je voor die dag het schooltoezicht voor dat kind niet aangeven. Zie https://financien.belgium.be/nl/particu ... angifte#q1
Aantal dagen schoolopvang = volgens het schooljaar en werkelijke opvang/aanwezigheid van uw kind. Dat zijn de dagen die in punt "4. Periode waarin het kind is opgevangen (5):" van het fiscaal attest staan. https://financien.belgium.be/sites/defa ... l-2022.pdf
Hieronder vallen onder meer de kosten voor:
> de kinderopvang voor de aanvang van de lessen (voorschoolse opvang)
> de kinderopvang tijdens de middagpauze
> de kinderopvang na de normale lesuren (naschoolse opvang)
De kosten moeten aan welbepaalde instellingen of personen betaald zijn.
Het betreft:
> instellingen of opvangvoorzieningen die verbonden zijn met de school of de inrichtende macht van de school
Niet exhaustieve lijst van de verschillende opvangvoorzieningen (PDF, 52.16 KB)(This hyperlink opens a new window) (volgens de inrichtende organisatie)
Bronnen:
1) https://financien.belgium.be/nl/particu ... oorwaarden
2)
https://financien.belgium.be/nl/particu ... _opvang#q1
Simpel: in praktijk zal naschoolse opvang het maximum van 15,70 (inkomsten 2023) per dag&kind (zo goed als nooit) overschrijden.
=> 345€ plaatsen in vakje met code 1384 dus
Ook: ze vereisen sinds kort het gebruik van het specifieke attest (dat eigenlijk ook digitaal moet doorgegeven worden).
Ik zou iedereen willen aanmoedigen simpelweg alles wat feitelijk kinderopvang is erin te steken. Reden:
- het is belachelijk dat men scouts/vrijwilligers/non profits/.....
- opzadelt met al dat administratief werk
- erkenning te vragen bij gemeente terwijl deze vaak nog altijd zelfs geen (deftig) reglement daarover hebben
- terwijl de meeste gemeentes op hun beurt deze activiteiten afstoten en overlaten aan prive-initiatieven
=> ze doen dit alles natuurlijk om enkele initiatieven die veel winst creeëren (lees: luxe paardrijkampen,...) uit te sluiten van belastingvoordeel. Het doel heiligt hier echter NIET de middelen: de ouders kunnen er niets aan doen dat opvang steeds duurder word & tegen misbruik bestaat er een dagelijks maximum. Dat moet volstaan.
=> terug naar vroeger dus: als ik kan aantonen dat het om een vorm van buitenschoolse opvang gaat en dat deze effectief betaald is => voldoende, geen attesten nodig
Dat attest van de school stond inderdaad online maar dat is een zeer eenvoudige fiche zonder verdere details.
De school zegt gewoon 365 dagen (wat eigenlijk een jaar is maar niet noodzakelijk het aantal dagen dat mijn kind naar school ging) en daaronder staat 345 euro.
Ik heb alle middag- en avondopvang van 2023 opgeteld en ik kom op 345,01 euro. Dus dat bedrag klopt wel.
Die 345 stond NIET ingevuld onder de code 1384. Dat vond ik dus raar.
Die zal ik daar dan inderdaad al invullen maar mijn zoon volgde vorig jaar ook 2 ERKENDE vakantiekampjes. Die kampjes kosten 26 euro per dag.
5 x 15,70 = 78,5 euro
Dat tweede kampje kan mij geen fiscaal attest bezorgen, ze horen het telkens donderden in Keulen en na 4x vragen, zal ik er ook geen moeite meer voor doen. Als ik op eigen houtje iets op poten ga zetten, dan ga ik vroeg of laat hangen. Ik neem aan dat iemand die kinderopvang voorziet of kampjes organiseert wel weet welke administratie er bij komt kijken.
Ik zal dus 345 + 78,50 = 423,50 invullen onder code 1384
De school zegt gewoon 365 dagen (wat eigenlijk een jaar is maar niet noodzakelijk het aantal dagen dat mijn kind naar school ging) en daaronder staat 345 euro.
Ik heb alle middag- en avondopvang van 2023 opgeteld en ik kom op 345,01 euro. Dus dat bedrag klopt wel.
Die 345 stond NIET ingevuld onder de code 1384. Dat vond ik dus raar.
Die zal ik daar dan inderdaad al invullen maar mijn zoon volgde vorig jaar ook 2 ERKENDE vakantiekampjes. Die kampjes kosten 26 euro per dag.
5 x 15,70 = 78,5 euro
Dat tweede kampje kan mij geen fiscaal attest bezorgen, ze horen het telkens donderden in Keulen en na 4x vragen, zal ik er ook geen moeite meer voor doen. Als ik op eigen houtje iets op poten ga zetten, dan ga ik vroeg of laat hangen. Ik neem aan dat iemand die kinderopvang voorziet of kampjes organiseert wel weet welke administratie er bij komt kijken.
Ik zal dus 345 + 78,50 = 423,50 invullen onder code 1384
Hoeveel bedraagt de forfait op kinderopvang? Misschien moet ik gewoon voor de forfait gaan, aangezien 423,50 euro zo laag is.
Voorinvullen doen ze inderdaad nog niet => zou vanaf volgend jaar het geval moeten zijn naar het schijnt
Vaak beginnen ze die opvang maar zijn ze administratief totaal onkundig. Het is ook zo dat de overheid het niet bepaald makkelijk maakt met verplichte attesten met nogal veel in te vullen vakjes + digitaal door te geven in moeilijke toepassing+ weinig tot geen ondersteuning + er moeten plots rijksregisternummer van ouders gevraagd worden die in theorie voor de GDPR niet zomaar mogen verwerkt en opgeslagen worden zonder risico op inbreuken + ....Kevva schreef: ↑21 juni 2024, 20:26 .... 2 ERKENDE vakantiekampjes. Die kampjes kosten 26 euro per dag 5 x 15,70 = 78,5 euro. Dat tweede kampje kan mij geen fiscaal attest bezorgen, ze horen het telkens donderden in Keulen en na 4x vragen, zal ik er ook geen moeite meer voor doen. Als ik op eigen houtje iets op poten ga zetten, dan ga ik vroeg of laat hangen. Ik neem aan dat iemand die kinderopvang voorziet of kampjes organiseert wel weet welke administratie er bij komt kijken.
Je kan pech hebben met een controle maar "hangen" is dat voor een eerste inbreuk niet he. Een beetje van de domme houden "hoezo specifiek attest nodig"? Hooguit wijziging aangifte zonder boete lijkt me zo....
ERKEND is in de ene gemeente al makkelijker dan in de andere. Laten we zeggen dat de vlaamse overheid dat weer "transparant en logisch" heeft aangepakt, zoals meestal.
Jou keuze, verdedigbaar. Ik blijf pleiten dat iedereen er alles insteekt tot de overheid zijn standpunt herziet ivm bewijslast en administratie omdat ze scheel worden van de controles voor meestal maar enkele tientallen euro's (zinloze en netto verlieslatende controles dus....)
690 maar dan mag je kind max 3 jaar zijn op 1/01/2024, vermits er kampjes waren is dat allicht niet meer het geval: https://financien.belgium.be/nl/particu ... _3_jaar#q3
Dus jij zou gewoon de 2 kampjes aangeven?Lirec schreef: ↑25 juni 2024, 02:01 Jou keuze, verdedigbaar. Ik blijf pleiten dat iedereen er alles insteekt tot de overheid zijn standpunt herziet ivm bewijslast en administratie omdat ze scheel worden van de controles voor meestal maar enkele tientallen euro's (zinloze en netto verlieslatende controles dus....)
10 dagen X 15,70 = 157 euro (kampjes)
345 euro (aan opvangkosten op school)
= 502