Vragen over het invullen van je personenbelasting
Re: Vragen over het invullen van je personenbelasting
Is iets dat me totaal niet interesseert en heb het ook altijd door iemand laten invullen.
Nu vullen ze alles van te voren in(inkomen, pensioensparen, tak21) en is het enkel nog dividenden en buitenlandse rekeningen om zelf in te geven.
Ik veronderstel dat intussen deze processen ook bij hen geautomatiseerd zijn en alles van de database van de werkgever in hun database terecht komt.
Dus lijkt het mij dat er nog heel weinig kan mis gaan.
De federale overheid voorziet een belastingvermindering op opvangactiviteiten in de sport – en jeugdsector. Sportkampen vallen hier ook onder en dat betekent dat inschrijvingsgelden voor sportkampen fiscaal kunnen ingebracht worden, en dit voor kinderen tot 14 jaar.
----------------------
Ouders kunnen extra jeugdbewegingskosten aftrekken van hun belastingen. Dit voor kinderen onder 14 jaar of voor kinderen met een zware handicap onder 21 jaar. Het maximum dagbedrag voor 2022 is 14 euro per dag. Sinds 27/01/2022 bestaat er een modelattest dat je verplicht bent te gebruiken.
-----------------
ATTEST NR. 281.86
https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... nderopvang
https://financien.belgium.be/sites/defa ... ochure.pdf
----------------------
Ouders kunnen extra jeugdbewegingskosten aftrekken van hun belastingen. Dit voor kinderen onder 14 jaar of voor kinderen met een zware handicap onder 21 jaar. Het maximum dagbedrag voor 2022 is 14 euro per dag. Sinds 27/01/2022 bestaat er een modelattest dat je verplicht bent te gebruiken.
-----------------
ATTEST NR. 281.86
Mijn zoon volgde zo'n kampje. Toen ik vroeg naar het fiscaal attest, hoorden ze het donderen in Keulen. Heb 3x gemaild, 1x gebeld en dan uiteindelijk de persoon gaan opzoeken die verantwoordelijk is en face 2 face gesproken.ludo schreef: ↑11 mei 2024, 19:31 De federale overheid voorziet een belastingvermindering op opvangactiviteiten in de sport – en jeugdsector. Sportkampen vallen hier ook onder en dat betekent dat inschrijvingsgelden voor sportkampen fiscaal kunnen ingebracht worden, en dit voor kinderen tot 14 jaar.
----------------------
-----------------
ATTEST NR. 281.86
Kreeg te horen dat zo'n jeugdkamp fiscaal niet aftrekbaar is.
Zal het maar zo laten.
Ik ben getrouwd en heb een effectenrekening alleen op mijn naam. met die rekening kan ik de R.V. op dividenden terug vorderen zowel voor mij als voor mijn echtgenote. Maar mag ik dat dan ook voor mijn vrouw doen als de rekening alleen op mijn naam staat
Ik hoop van wel,doe het al jaren....
Ja dat mag.
Als je getrouwd bent, zijn de meeste van uw goederen gemeenschappelijk, en de inkomsten dus ook.
Elk dividend behoort dan 50% toe aan u, en 50% aan uw echtgenoot/ote.
De naam op de effectenrekening doet niets ter zake.
Net zoals een auto ingeschreven op uw naam, ook gemeenschappelijk is.
Dit volgt uit burgerlijk/huwelijksrecht.
Niet alle goederen/inkomsten zijn altijd gemeenschappelijk, wat opnieuw volgt uit het burgerlijk/huwelijksrecht:
- mensen die getrouwd zijn met een huwelijkscontract met scheiding van goederen (uiteraard)
- geld dat toch enkel aan 1 van de 2 gehuwden toebehoort: bv. erfenis
Maar je zal zelf wel weten als die effectenrekening in dat geval is.
Zie ook deze post, over spaarrekeningen wel, met een quote van de fiscus die het algemeen principe geeft:
intresten-aangeven-op-belastingsbrief-t ... ml#p616187
Als je getrouwd bent, zijn de meeste van uw goederen gemeenschappelijk, en de inkomsten dus ook.
Elk dividend behoort dan 50% toe aan u, en 50% aan uw echtgenoot/ote.
De naam op de effectenrekening doet niets ter zake.
Net zoals een auto ingeschreven op uw naam, ook gemeenschappelijk is.
Dit volgt uit burgerlijk/huwelijksrecht.
Niet alle goederen/inkomsten zijn altijd gemeenschappelijk, wat opnieuw volgt uit het burgerlijk/huwelijksrecht:
- mensen die getrouwd zijn met een huwelijkscontract met scheiding van goederen (uiteraard)
- geld dat toch enkel aan 1 van de 2 gehuwden toebehoort: bv. erfenis
Maar je zal zelf wel weten als die effectenrekening in dat geval is.
Zie ook deze post, over spaarrekeningen wel, met een quote van de fiscus die het algemeen principe geeft:
intresten-aangeven-op-belastingsbrief-t ... ml#p616187
Bedankt el perro !
Dat hangt af van je huwelijkscontract
- Scheiding van goederen? - > NEE
- Gemeenschap van goederen? - > JA
Ik heb een aantal fondsen bij DeGiro.nl waarvan ik niet weet of ik de RV moet aangeven onder code 1444.
Hoe weet ik of ik dit moet invullen? Of brengt DeGiro dit zelf in orde?
Het gaat om de fondsen:
- iShares US Property Yield UCITS ETF USD (Dist)
- SPDR S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF
- VanEck Global Real Estate UCITS ETF
Hoe weet ik of ik dit moet invullen? Of brengt DeGiro dit zelf in orde?
Het gaat om de fondsen:
- iShares US Property Yield UCITS ETF USD (Dist)
- SPDR S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF
- VanEck Global Real Estate UCITS ETF
Hebben zij rv afgehouden?
Ja invullen
Ja invullen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bronbelasting werd ingehouden maar de Belgische RV werd bij nader in zien niet ingehouden.
Wat vul ik dan in in vak 1444? Het nettobedrag of het bedrag van de 30% RV?
Er is bv. een fonds waarvoor ik in 2023 187 dollar aan dividenden heb ontvangen, gevestigd in Ierland waardoor bij dit fonds geen bronbelasting ingehouden wordt. Daar werd enkel een kost ingehouden door DeGiro zelf.
Moet ik dan 187 dollar invullen of moet ik dit verrekenen naar euro (/1.07)? Dan is dit 174, 76 euro (netto) of moet ik 52,43 invullen?
Ik zit met enkele vragen over het invullen van het KI voor een tweede woning. De berekening die ik gemaakt heb op basis van alle informatie die ik kon vinden lijkt mij te kloppen maar ik had ze toch graag eens laten dubbelchecken aangezien het een redelijke grote impact heeft op het resultaat.
Eerst even een overzicht van de situatie. Er zijn namelijk nogal wat dingen veranderd in 2023:
In 2012 heb ik samen met mijn partner een huis gekocht.
In 2022 heeft ze een huis geërfd (toen nog niet getrouwd). Het huis heeft sindsdien leeg gestaan in afwachting van een sloop & heropbouw in 2024. Het is ook niet verhuurd geweest. Ik vermoed dat dit huis gewoon gezien wordt als 2e verblijf.
Op 1 januari 2023 was ze de enige eigenaar.
In oktober zijn we getrouwd met scheiding van goederen. Het huis werd via een huwelijkscontract wel opgenomen in de huwelijksgemeenschap. We zijn dus sindsdien beiden eigenaar.
Eind november 2023 hebben we ons 1e huis verkocht, waardoor het geërfde huis onze enige woning werd.
We hebben een gezamelijke aangifte aangezien we voor 2023 al wettelijk samenwonend waren. Hieronder mijn berekeningen:
Om te beginnen bereken ik het niet geïndexeerde KI per dag: niet geïndexeerde KI / 365.
De berekening voor mijn vrouw:
KI per dag * aantal dagen tussen januari en oktober —> voor trouw
+
(KI per dag * aantal dagen tussen oktober & eind november) / 2 —> tussen trouw en verkoop 1e woning
De berekening voor mezelf:
(KI per dag * aantal dagen tussen oktober & eind november) / 2 —> tussen trouw en verkoop 1e woning
Is dit de correcte manier om de in te vullen bedragen te bekomen?
Wordt deze woning effectief als een 2e verblijf aanzien, ook al loopt er een procedure om ze te laten slopen (aanvraag omgevingsvergunning in augustus 2023)
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Eerst even een overzicht van de situatie. Er zijn namelijk nogal wat dingen veranderd in 2023:
In 2012 heb ik samen met mijn partner een huis gekocht.
In 2022 heeft ze een huis geërfd (toen nog niet getrouwd). Het huis heeft sindsdien leeg gestaan in afwachting van een sloop & heropbouw in 2024. Het is ook niet verhuurd geweest. Ik vermoed dat dit huis gewoon gezien wordt als 2e verblijf.
Op 1 januari 2023 was ze de enige eigenaar.
In oktober zijn we getrouwd met scheiding van goederen. Het huis werd via een huwelijkscontract wel opgenomen in de huwelijksgemeenschap. We zijn dus sindsdien beiden eigenaar.
Eind november 2023 hebben we ons 1e huis verkocht, waardoor het geërfde huis onze enige woning werd.
We hebben een gezamelijke aangifte aangezien we voor 2023 al wettelijk samenwonend waren. Hieronder mijn berekeningen:
Om te beginnen bereken ik het niet geïndexeerde KI per dag: niet geïndexeerde KI / 365.
De berekening voor mijn vrouw:
KI per dag * aantal dagen tussen januari en oktober —> voor trouw
+
De berekening voor mezelf:
Is dit de correcte manier om de in te vullen bedragen te bekomen?
Wordt deze woning effectief als een 2e verblijf aanzien, ook al loopt er een procedure om ze te laten slopen (aanvraag omgevingsvergunning in augustus 2023)
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Het brutobedrag na afhouding van de bronheffing in € invullen bij 1444. Omrekenen naar € aan de ECB-wisselkoers op betaaldatum. Bijvoorbeeld de 4 bruto kwartaaldividenden van uw SPDR S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF omrekenen volgens de USD vs. EUR ECB-wisselkoers op elke gepubliceerde betalingsdatum in 2023. Het dividend Q1 2023 werd op 10/5/2023 betaald en dan was de ECB-wisselkoers 1$=0,9132€. ZieKevva schreef: ↑31 mei 2024, 23:21Bronbelasting werd ingehouden maar de Belgische RV werd bij nader in zien niet ingehouden.
Wat vul ik dan in in vak 1444? Het nettobedrag of het bedrag van de 30% RV?
Er is bv. een fonds waarvoor ik in 2023 187 dollar aan dividenden heb ontvangen, gevestigd in Ierland waardoor bij dit fonds geen bronbelasting ingehouden wordt. Daar werd enkel een kost ingehouden door DeGiro zelf.
Moet ik dan 187 dollar invullen of moet ik dit verrekenen naar euro (/1.07)? Dan is dit 174, 76 euro (netto) of moet ik 52,43 invullen?
https://www.ssga.com/nl/nl/institutiona ... tributions
De andere kosten die degiro van uw dividend afhield vul je in € bij E inning en bewaringskosten, 1170, in.
Bij Fvul je Ierland, dividend, 1444, bedrag = som van 1444 voor de Ierse ETF's in.
Uit de toelichting op blz 54:
A. INKOMSTEN VAN KAPITALEN VÓÓR AFTREK VAN DE INNINGS- EN BEWARINGSKOSTEN
▲ Opgelet: als u inkomsten van kapitalen aangeeft die niet als beroepsinkomsten te beschouwen zijn, moet u de werkelijk geïnde of verkregen bedragen (na aftrek van de eventuele buitenlandse belasting) vermelden, verhoogd met de innings- en bewaringskosten en andere soortgelijke kosten, maar niet met de ingehouden roerende voorheffing.
Dus concreet mag ik kosten als:
- DEGIRO Corporate Action Kosten
- DEGIRO Aansluitingskosten 2024 (Xetra - XET)
- DEGIRO Aansluitingskosten 2024 (Nasdaq - NDQ)
In mindering brengen in vak 1444?
- DEGIRO Corporate Action Kosten
- DEGIRO Aansluitingskosten 2024 (Xetra - XET)
- DEGIRO Aansluitingskosten 2024 (Nasdaq - NDQ)
In mindering brengen in vak 1444?