Vragen PP en LT sparen.
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Vragen PP en LT sparen.
Geen idee waarom ik dat niet weet.
3jaar geleden dacht ik dat pensioensparen voor iedereen hetzelfde was.
Maar hoe zit het dan bij jullie polis?
Wat staat er bij jullie poliswaarde tabel?
Mijn ouders zijn bij MH en daar is de poliswaardetabel ook lager dan het gestorte bedrag...?
Op internet heb ik volgende PDF's gevonden waar de informatie instaat over de spaarformules:
Totale veiligheid: http://www.dvvlamberts.be/Bekijk-docume ... gheid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gemengde verzekering op een hoofd: http://www.scheunis.be/Bekijk-document- ... engde.html" onclick="window.open(this.href);return false;
gr
3jaar geleden dacht ik dat pensioensparen voor iedereen hetzelfde was.
Maar hoe zit het dan bij jullie polis?
Mijn ouders zijn bij MH en daar is de poliswaardetabel ook lager dan het gestorte bedrag...?
Op internet heb ik volgende PDF's gevonden waar de informatie instaat over de spaarformules:
Totale veiligheid: http://www.dvvlamberts.be/Bekijk-docume ... gheid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gemengde verzekering op een hoofd: http://www.scheunis.be/Bekijk-document- ... engde.html" onclick="window.open(this.href);return false;
gr
Valt te zien welk pensioen-spaarproduct, maar doorgaans worden er enkel instapkosten (als die er zijn) en/of (eventuele) beheerskosten aangerekend. Bijvoorbeeld bij het Argenta Pensioenspaarfonds (ARPE) zijn er geen instapkosten, wel een jaarlijkse beheerskost die wordt verrekend in de koers. In het geval van verzekeringen zal je doorgaans instapkosten betalen en eventueel nog bijkomstige beheerskosten.DeJos schreef:Maar hoe zit het dan bij jullie polis?
Vergelijk die overlijdensverzekering bij jou een beetje als de zgn. rekeningverzekering van de banken. Hier en daar slijten ze er eentje, aan een onschuldige ziel die al snel overtuigd is dat het normaal is van dat erbij te nemen.
Als je zou sterven in een ongeval, dan winnen je nabestaanden een "kleine jackpot" (afhankelijk van het kapitaal in je product), in het andere geval is het niet veel meer dan weggesmeten geld imho. Er mag overigens geen twijfel bestaan, bij Mannburg Hamheimer zijn die extra intzakzettingen uiteraard "standard procedure".
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Je pensioenspaarproduct heeft die overlijdensverzekering ingebouwd, met als opties invaliditeit. Je kan die overlijdensverzekering dus niet opzeggen want die maakt integraal deel uit van dit product.
Daarbij is de toegekende rente in 2009 slechts 3%, ipv de 3,85% van het DVV Save 3 product dat hier op spaargids is opgenomen.
Je wordt dus 3 keer uitgekleedt:
- slechts 3% rendement ipv 3,85% in 2009
- ingebakken kosten voor de overlijdensverzekering die je niet kan opzeggen en die jaarlijks worden aangerekend op het totale kapitaal, niet enkel op de stortingen.
- kosten voor die opties van invaliditeit
Kassa kassa voor de verzekeraar, jij blijft over met een rendement dat wellicht lager ligt dan de inflatie, waardoor de koopkracht van je kapitaal met de jaren zal afnemen ipv toenemen. Idem voor je langetermijnspaarproduct.
Elders beter !
Daarbij is de toegekende rente in 2009 slechts 3%, ipv de 3,85% van het DVV Save 3 product dat hier op spaargids is opgenomen.
- ingebakken kosten voor de overlijdensverzekering die je niet kan opzeggen en die jaarlijks worden aangerekend op het totale kapitaal, niet enkel op de stortingen.
Kassa kassa voor de verzekeraar, jij blijft over met een rendement dat wellicht lager ligt dan de inflatie, waardoor de koopkracht van je kapitaal met de jaren zal afnemen ipv toenemen. Idem voor je langetermijnspaarproduct.
Elders beter !
Wat stel je dan voor? De DVV save 3 nemen?robokat schreef:Je pensioenspaarproduct heeft die overlijdensverzekering ingebouwd, met als opties invaliditeit. Je kan die overlijdensverzekering dus niet opzeggen want die maakt integraal deel uit van dit product.
Elders beter !
Ik kan het huidige spaarproduct niet laten omzetten naar save 3 zeker?
Ik zal het best dit bedrag dan laten staan en ergens anders een pensioenspaarplan en LT openen?
Men heeft mij wel gezegd dat de LT naar een schuldsaldo kan worden omgezet bij het lenen van geld.
Moet ik aan bepaalde voorwaarden nog voldoen? Men heeft mij in het begin iets gezegd van min 5 stortingen en in de pdf die ik jullie gegeven heb staat ook iets van min loopduur 10 jaar ivm fiscaaliteit??
Welke zijn nu de beste producten op de markt om in te stappen?
Je kapitaal van pensioensparen kan je transfereren naar een andere maatschappij. Het LT plan niet, maar daar kan je gewoon opteren om er niet meer in te storen en elders een ander LT plan te openen.
Of je kiest voor DVV Save 3 moet je zelf weten (heb je na al dit echt nog vertrouwen in die makelaar & verzekeringsmaatschappij
).
Bekijk in ieder geval of je ook geen pensioenspaarfonds wil openen, pensioenverzekeringen zijn in feite bedoeld voor mensen boven de 50 die niet veel risico meer wensen te nemen.
Uiteindelijk ga je 5 stortingen in een pensioenverzekering moeten doen, maar niemand zegt dat je die in de eerstkomende 20 jaar moet doen.
Voor de beste productkeuzes, daar zijn al hele draadjes opgezet op dit forum, je moet wel even de moeite doen om te zoeken.
Of je kiest voor DVV Save 3 moet je zelf weten (heb je na al dit echt nog vertrouwen in die makelaar & verzekeringsmaatschappij
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Bekijk in ieder geval of je ook geen pensioenspaarfonds wil openen, pensioenverzekeringen zijn in feite bedoeld voor mensen boven de 50 die niet veel risico meer wensen te nemen.
Uiteindelijk ga je 5 stortingen in een pensioenverzekering moeten doen, maar niemand zegt dat je die in de eerstkomende 20 jaar moet doen.
Voor de beste productkeuzes, daar zijn al hele draadjes opgezet op dit forum, je moet wel even de moeite doen om te zoeken.
Pfff wat een gedoe.
Maar dan moet ik nog 2x storten in het LT sparen? Waar moet ik dan later die schuldsaldoverzekering nemen? Want hiervoor had ik het LT sparen opgestart.
Het PP kan ik volgens jou dan gewoon mee overnemen? Maar wat zijn de kosten hieraan verbonden? Of kan ik het beter laten staan?
Ik heb reeds bij zoeken gezocht maar ik kom bij posts uit van 2008. Niet echt recent meer denk ik dus?
Maar dan moet ik nog 2x storten in het LT sparen? Waar moet ik dan later die schuldsaldoverzekering nemen? Want hiervoor had ik het LT sparen opgestart.
Het PP kan ik volgens jou dan gewoon mee overnemen? Maar wat zijn de kosten hieraan verbonden? Of kan ik het beter laten staan?
Ik heb reeds bij zoeken gezocht maar ik kom bij posts uit van 2008. Niet echt recent meer denk ik dus?
@DeJos
Ga eens naar Andere beleggingen op dit forum en geef in de zoekfunctie pensioensparen in.Een massa recente info zul je vinden.
[quote="DeJos"]
Pfff wat een gedoe.[quote]
Zo mag je niet denken.Het is inderdaad een hele rompslomp aan info als leek(ook voor mij).Maar je bent al gejost
door uw makelaar die blijkbaar het zelf niet weet of doet alsof.Je bent nog maar bezig sinds 2008.Je hebt het op tijd ontdekt zodat je de financieele schade enigzins nog kan beperken door een product op maat voor jezelf te nemen.Nu door de zure appel heen bijten zal later zijn vruchten afwerpen.
Ga eens naar Andere beleggingen op dit forum en geef in de zoekfunctie pensioensparen in.Een massa recente info zul je vinden.
[quote="DeJos"]
Pfff wat een gedoe.[quote]
Zo mag je niet denken.Het is inderdaad een hele rompslomp aan info als leek(ook voor mij).Maar je bent al gejost
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Mag ik vragen waar jij nu in zou stappen? Ik zou graag een pensioenspaarverzekering en een langetermijnverzekering (die ik later kan omzetten in een schuldsaldoverzekering) hebben.robokat schreef:Je kapitaal van pensioensparen kan je transfereren naar een andere maatschappij. Het LT plan niet, maar daar kan je gewoon opteren om er niet meer in te storen en elders een ander LT plan te openen.
Of je kiest voor DVV Save 3 moet je zelf weten (heb je na al dit echt nog vertrouwen in die makelaar & verzekeringsmaatschappij).
Ik heb ook al een post gelezen ivm het 5x storten en het 5 jaar laten staan van de bedragen op een pensioenspaarverzekering.
Echter is het me nog steeds nie duidelijk.
BV ik stop nu met storten en start bij een andere maatschappij een nieuwe verzekering op. Tot nu toe heb ik 3x gestort in het PP en LT.
Dus dan zou ik nog 2 jaar 1€ storten in deze verzekering en niet aangeven bij de belastingen. Terwijl stort ik in de andere verzekering het volle bedrag.
Of wordt die stortingen van 1€ door de fiscus niet herkend omdat je het niet hebt ingebracht in de belastingen?
Inderdaad hier staat veel meer informatie vergeleken met de zoekfunctieDavy V schreef:@DeJos
DeJos schreef: Pfff wat een gedoe.
bv ethias first pensioensparen is een pensioenspaarverzekering
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR020/Par ... sparen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
hier kan je al een hoop info vinden. Geen instapkosten, beheerskosten 0,5% per jaar met een max van 12,39 euro, rendement is nu wel maar 2,5%
en lange termijnsparen voor schuldsaldoverzekering lijkt me iets zoals bouwsparen. Maar ik weet niet of dit zo interessant is.
als ik u was, zou ik eerst alles uitzoeken hoe het werkt en ineen zit voordat je iets verandert
http://www.ethias.be/nl/prd/VIPR020/Par ... sparen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
hier kan je al een hoop info vinden. Geen instapkosten, beheerskosten 0,5% per jaar met een max van 12,39 euro, rendement is nu wel maar 2,5%
en lange termijnsparen voor schuldsaldoverzekering lijkt me iets zoals bouwsparen. Maar ik weet niet of dit zo interessant is.
als ik u was, zou ik eerst alles uitzoeken hoe het werkt en ineen zit voordat je iets verandert
Ik heb de baas van de makelaar een mailtje gedaan.Filip3 schreef:bv ethias first pensioensparen is een pensioenspaarverzekering
Ik ga vragen of hij het PP totale zekerheid en LT verzekering gemengd op een hoofd niet kan omzetten naar de Save 3 PP en save 3 LT van DVV. Indien dit zo is zonder kosten is het voor mij OK. Indien dit niet gaat ga ik ook eens bij andere verzekeraars polsen.
gr
-
- Sr. Member
- Contacteer:
'Betreft Langetermijnsparen :
Ik heb ook al een post gelezen ivm het 5x storten en het 5 jaar laten staan van de bedragen op een pensioenspaarverzekering.
BV ik stop nu met storten en start bij een andere maatschappij een nieuwe verzekering op. Tot nu toe heb ik 3x gestort in het PP en LT.
Dus dan zou ik nog 2 jaar 1€ storten in deze verzekering en niet aangeven bij de belastingen. Terwijl stort ik in de andere verzekering het volle bedrag.
Of wordt die stortingen van 1€ door de fiscus niet herkend omdat je het niet hebt ingebracht in de belastingen?'
Ik vind ook geen duidelijk antwoord op wat hier gevraagd wordt. Weet hier iemand het antwoord op ? Kan ik, als ik ergens een een contact drie jaar lopen heb, naar een andere maatschappij overstappen en op het oude contract gewoon twee jaar verder bij wijze van spreken 1 euro storten, zonder dit contract nog fiscaal in mindering te brengen, om aan aale voorwaarden te voldoen?
Dank bij voorbaat !
Of wordt die stortingen van 1€ door de fiscus niet herkend omdat je het niet hebt ingebracht in de belastingen?'
Ik vind ook geen duidelijk antwoord op wat hier gevraagd wordt. Weet hier iemand het antwoord op ? Kan ik, als ik ergens een een contact drie jaar lopen heb, naar een andere maatschappij overstappen en op het oude contract gewoon twee jaar verder bij wijze van spreken 1 euro storten, zonder dit contract nog fiscaal in mindering te brengen, om aan aale voorwaarden te voldoen?
Dank bij voorbaat !
Bij langetermijnsparen bestaat die verplichting van 5 stortingen zowiezo niet.
Bij pensioensparen wel, maar dan kan je je kapitaal overhevelen naar de nieuwe verzekeraar, zodat het eerste contract opgaat in het tweede contract. Het is wel totaal onduidelijk of de teller van het nieuwe contract dan terug vanaf nul begint en of je dan terug minimaal 5 stortingen moet doen.
Wat niet helpt is het storten van een symbolisch bedrag en vervolgens niet aangeven, want dan telt niet om aan de fiscale verplichtingen te voldoen.
Overhevelen van het contract lijkt me de beste oplossing.
Bij pensioensparen wel, maar dan kan je je kapitaal overhevelen naar de nieuwe verzekeraar, zodat het eerste contract opgaat in het tweede contract. Het is wel totaal onduidelijk of de teller van het nieuwe contract dan terug vanaf nul begint en of je dan terug minimaal 5 stortingen moet doen.
Wat niet helpt is het storten van een symbolisch bedrag en vervolgens niet aangeven, want dan telt niet om aan de fiscale verplichtingen te voldoen.
Overhevelen van het contract lijkt me de beste oplossing.
Hallo jongens,
Even een tussentijdse feedback.
Voor beide verzekeringen heb ik het verzekeren van overlijden afgezegd. Hier zou de volledige eindsom uitbetaald worden indien ik zou overlijden. Voor vrijgezel en in moeders huis wonende voor mij dus niet interessant. Dit schilt me per verzekering 150€ meer sparen per jaar. 300€ per jaar dus extra sparen.
Op het pensioensparen had ik ook nog een extra invaliditeitsverzekering en ongevallenverzekering. Deze heb ik ook afgezegd. Hier zou je het bedrag 3x uigekeerd krijgen indien je invalide wordt of zou sterven, voor het sterven hetzelfde verhaal als hierboven.
Al denk ik dat de invaliditeitsverzekering wel interessant is als er je iets moest overkomen. (Aangepaste wagen kopen, huis verbouwen etc..). Maar momenteel dus alles opgezegd.
De polissen worden nu opnieuw bekeken en verrekend. Mijn makelaar zei dat je dit het best jaarlijks kan bekijken en je kan het ten alle tijden laten aanpassen.
Een polis is aan een vast rendement van 2.5% en de andere aan 2.75%. Het verschil was dat je bij save 3 instapt aan de huidige rentevoet (Momenteel lager). Tevens betaal je bij save 3 instapkosten.
Op dit moment betaal ik geen instapstapkosten. (Wel beheerkosten)
Wat denken jullie er nu van?
Even een tussentijdse feedback.
Voor beide verzekeringen heb ik het verzekeren van overlijden afgezegd. Hier zou de volledige eindsom uitbetaald worden indien ik zou overlijden. Voor vrijgezel en in moeders huis wonende voor mij dus niet interessant. Dit schilt me per verzekering 150€ meer sparen per jaar. 300€ per jaar dus extra sparen.
Op het pensioensparen had ik ook nog een extra invaliditeitsverzekering en ongevallenverzekering. Deze heb ik ook afgezegd. Hier zou je het bedrag 3x uigekeerd krijgen indien je invalide wordt of zou sterven, voor het sterven hetzelfde verhaal als hierboven.
Al denk ik dat de invaliditeitsverzekering wel interessant is als er je iets moest overkomen. (Aangepaste wagen kopen, huis verbouwen etc..). Maar momenteel dus alles opgezegd.
De polissen worden nu opnieuw bekeken en verrekend. Mijn makelaar zei dat je dit het best jaarlijks kan bekijken en je kan het ten alle tijden laten aanpassen.
Een polis is aan een vast rendement van 2.5% en de andere aan 2.75%. Het verschil was dat je bij save 3 instapt aan de huidige rentevoet (Momenteel lager). Tevens betaal je bij save 3 instapkosten.
Op dit moment betaal ik geen instapstapkosten. (Wel beheerkosten)
Wat denken jullie er nu van?
Niemand reactie?
-
- Full Member
- Contacteer:
Goed de raad opgevolgd. Verder heeft niemand van ons een glazen bol.
Hoeveel zijn die beheerskosten?
Wil je geen pensioenspaarfonds ipv een -verzekering?
Indien je kiest voor een verzekering kan je ze allemaal mooi vergelijken op deze site.
Hoeveel zijn die beheerskosten?
Wil je geen pensioenspaarfonds ipv een -verzekering?
Indien je kiest voor een verzekering kan je ze allemaal mooi vergelijken op deze site.