Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
TIP
Re: Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
Zal dan in de toekomst de RV voor de coöperatieve aandelen anticipatief afgehouden worden in tegenstelling tot nu?
Er zijn denk ik meerdere mensen die, wanneer ze hun coöperatieve aandelen van verschillende organisaties/bedrijven combineren, ruim boven de 190 euro vrijstelling zitten.
Er zijn denk ik meerdere mensen die, wanneer ze hun coöperatieve aandelen van verschillende organisaties/bedrijven combineren, ruim boven de 190 euro vrijstelling zitten.
Het gaat over dividendinkomsten vanaf 2018.
Dus pas aan te geven in 2019.
Nog een jaartje tijd om strategie te overpeinzen.
Dus pas aan te geven in 2019.
Nog een jaartje tijd om strategie te overpeinzen.
@ Maarten
inhouding van RV aan de bron op coöperatieve aandelen zou inderdaad enige mogelijkheid zijn.
inhouding van RV aan de bron op coöperatieve aandelen zou inderdaad enige mogelijkheid zijn.
Kan iemand vertellen wat de fiscale gevolgen zijn voor gemeenschappelijke beleggingsfondsen? Aangezien deze fiscaal transparant zijn, kan het volgens mij toch mogelijk zijn om van de vrijstelling van roerende voorheffing op dividenden te genieten zonder zelf een aandelenportefeuille te moeten samenstellen?
HET IS niet omdat het mogelijk is , dat daarom de regering het wil he
-
- Newbie
- Contacteer:
Geldt de belastingvermindering op dividenden ook op trackers (ETF's)? Ik lees dat ze niet geldt op beleggingsfondsen, maar over trackers vind ik niets terug.
Kunnen mijn partner (wettelijk samenwonend) en ikzelf de aftrek van 627 euro beiden inbrengen?
Is de "officiële" info over deze vermindering ergens terug te vinden?
Kunnen mijn partner (wettelijk samenwonend) en ikzelf de aftrek van 627 euro beiden inbrengen?
Is de "officiële" info over deze vermindering ergens terug te vinden?
-
- Newbie
- Contacteer:
Volgens mijn broker geldt vermindering enkel op aandelen (Belgische of buitenlandse), niet op trackers. Wat wel zonde is natuurlijk, omdat trackers toch minder risico's inhouden dan individuele aandelen.
Vermindering geldt per belastingsplichtige.
Als koppel kan je dus 2 * 627 * 0,3 = 376,2 euro roerende voorheffing recupereren via je aangifte. Daarvoor moet je 1254 euro aan dividenden innen. Je hebt dus ongeveer 30000 euro nodig aan aandelen genre INBEV of GIMV (rendement van ca. 4%).
Als de correctie nog wat aanhoudt, ga ik voor dit bedrag aankopen. En dan maar hopen dat ze de vermindering niet weer na enkele jaren afschaffen.
Als koppel kan je dus 2 * 627 * 0,3 = 376,2 euro roerende voorheffing recupereren via je aangifte. Daarvoor moet je 1254 euro aan dividenden innen. Je hebt dus ongeveer 30000 euro nodig aan aandelen genre INBEV of GIMV (rendement van ca. 4%).
Als de correctie nog wat aanhoudt, ga ik voor dit bedrag aankopen. En dan maar hopen dat ze de vermindering niet weer na enkele jaren afschaffen.
Bronheffing voor coöperatieve dividenden is nu ook bevestigd: Coöperant moet fiscale vrijstelling op dividend zelf vragen
de coöperant gaat er meestal zijn broek aan scheuren dus, aan die nieuwe regeling
Ik zou niemand aanraden om zijn beleggingsgedrag en zijn risicoprofiel aan te passen om een klein miniem bedrag te recuperen achteraf.Demets3500 schreef: ↑5 februari 2018, 09:21 Volgens mijn broker geldt vermindering enkel op aandelen (Belgische of buitenlandse), niet op trackers. Wat wel zonde is natuurlijk, omdat trackers toch minder risico's inhouden dan individuele aandelen.
Is dit wel een goede deal voor jou?
Je gaat 30000 Euro investeren in iets dat je meer risicovol vindt om ~1,5 jaar later 376 Euro (~1%) te recupereren.
De volatiliteit van je investering op een dag is groter dan hetgeen je 1,5 jaar later kan recuperen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Weet iemand hoe het zit met mensen die geen belastingen betalen? Persoonlijk ben ik iemand met een visuele beperking. Zaken zoals de woonbonus en fiscaal voordeel pensioensparen kan ik naar fluiten. Vermoedelijk ook naar di systeem, daar het gaat om een vermindering. Iemand enig idee of tip?
Je zal terug krijgen.
Roerende inkomsten moet u aangeven in vak VII van uw belastingaangifte.
Opgelet!
De niet verplicht aan te geven inkomsten, waarop al roerende voorheffing is ingehouden, moet u niet in uw belastingaangifte vermelden. Als u een heel laag inkomen heeft, kan het wel interessant zijn om die roerende inkomsten aan te geven omdat u dan mogelijk een deel van de roerende voorheffing kunt terugkrijgen.
Bron;
https://financien.belgium.be/nl/particu ... inkomen#q3
Ook eventueel andere inkomsten aangeven waar je reeds 30% op betaald hebt.
Als je in de schaal van 25% zou vallen krijg je ook een deel van die terug.
Roerende inkomsten moet u aangeven in vak VII van uw belastingaangifte.
Opgelet!
De niet verplicht aan te geven inkomsten, waarop al roerende voorheffing is ingehouden, moet u niet in uw belastingaangifte vermelden. Als u een heel laag inkomen heeft, kan het wel interessant zijn om die roerende inkomsten aan te geven omdat u dan mogelijk een deel van de roerende voorheffing kunt terugkrijgen.
Bron;
https://financien.belgium.be/nl/particu ... inkomen#q3
Ook eventueel andere inkomsten aangeven waar je reeds 30% op betaald hebt.
Als je in de schaal van 25% zou vallen krijg je ook een deel van die terug.
vriendelijk bedankt voor deze duiding, maar kan het wat concreter.
Moet ik ieder dividend aangeven?
Krijg ik dan die rv teveel betaald toch terug?
Moet ik ieder dividend aangeven?
Krijg ik dan die rv teveel betaald toch terug?
Belastingschijven
Belastingvrij minimum
Elke belastingplichtige heeft recht op een belastingvrij gedeelte van zijn inkomen. Dit betekent dat de fiscus een deel van uw belastbaar inkomen niet belast. Dat is het belastingvrij minimum.
Het belastingvrij minimum kan verhogen naargelang van uw gezinstoestand.
Progressiviteit van de belasting
Als uw inkomen hoger is dan het belastingvrij minimum, is het belastbaar. Naarmate u meer verdient, komt u in een hoger belastingtarief terecht. De percentages stijgen per inkomensschijf. Dat noemt men de 'progressiviteit van de belasting'. Er zijn verscheidene inkomensschijven en dus ook verscheidene belastingtarieven.
https://www.belgium.be/nl/belastingen/i ... de_aanslag
Belastingschijf Inkomensschijf Tarief belasting
Schijf 1 € 0 tot €11 070 25%
Schijf 2 € 11 070,01 t/m € 12 720 30%
Dit zijn die van 2017 de nieuwe nog niet gevonden.
Ik weet niet wat je belasting vrij minimum is. Ik hoef ook niet te weten hoeveel dividend of rente op kasbon en rekeningen je krijgt. Niet maken dat je ie voor meer dan 1254 euro in schijf 2 valt door inkomsten uit dividend en zo aan te geven.
30% inkomsten belasting is niet gelijk aan 30% belasting op dividend.
Belastingvrij minimum
Elke belastingplichtige heeft recht op een belastingvrij gedeelte van zijn inkomen. Dit betekent dat de fiscus een deel van uw belastbaar inkomen niet belast. Dat is het belastingvrij minimum.
Het belastingvrij minimum kan verhogen naargelang van uw gezinstoestand.
Progressiviteit van de belasting
Als uw inkomen hoger is dan het belastingvrij minimum, is het belastbaar. Naarmate u meer verdient, komt u in een hoger belastingtarief terecht. De percentages stijgen per inkomensschijf. Dat noemt men de 'progressiviteit van de belasting'. Er zijn verscheidene inkomensschijven en dus ook verscheidene belastingtarieven.
https://www.belgium.be/nl/belastingen/i ... de_aanslag
Belastingschijf Inkomensschijf Tarief belasting
Schijf 1 € 0 tot €11 070 25%
Schijf 2 € 11 070,01 t/m € 12 720 30%
Dit zijn die van 2017 de nieuwe nog niet gevonden.
Ik weet niet wat je belasting vrij minimum is. Ik hoef ook niet te weten hoeveel dividend of rente op kasbon en rekeningen je krijgt. Niet maken dat je ie voor meer dan 1254 euro in schijf 2 valt door inkomsten uit dividend en zo aan te geven.
30% inkomsten belasting is niet gelijk aan 30% belasting op dividend.
pijs da ik het begin te snappen. In mijn geval zal dat belastingvrij idd verhoogd zijn. Tot hoeveel weet ik eerlijk gezegd niet. Men heeft mij dat nog ooit in detail uitgelegd. Enige wat men mij al heeft uitgelegd is dat pensioensparen, woonbonus niet van doen zijn voor mij. Pas op ik heb wel nog het oude statuut van "mindervalide" of hoe je het ook maar noemt.
Paar jaar later is dat statuut aangepast, maar wie het oude had bleef er bij.
Bedankt voor de info in ieder geval!
Paar jaar later is dat statuut aangepast, maar wie het oude had bleef er bij.
Bedankt voor de info in ieder geval!