Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
TIP
Re: Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
En denk je dan dat je de stand van je Belgische rekeningen gaat kunnen geheim houden?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als je al ieder jaar netjes je buitenlandse inkomsten via degiro aangeeft onder de rubriek verplicht aan te geven inkomsten is het toch eenvoudig om die nog eens in te brengen in de nieuwe rubriek(en) voor de vrijstelling...
Misschien kwam het al aan bod, maar toch nog even de volgende vraag.
Als je bij een buitenlandse broker buitenlandse aandelen aanhoudt, dien je in je belastingsaangifte nog de dividenden op te nemen zodat er nog roerende voorheffing kan volgen. Dit is bij het geval, bijvoorbeeld bij Microsoft. Dien (of kan) ik dit dividend dan in dollar aangeven in mijn belastingaangifte? Welke wisselkoers gaat men dan hanteren? Of dien ik per se zelf een eurobedrag op te geven?
Als je bij een buitenlandse broker buitenlandse aandelen aanhoudt, dien je in je belastingsaangifte nog de dividenden op te nemen zodat er nog roerende voorheffing kan volgen. Dit is bij het geval, bijvoorbeeld bij Microsoft. Dien (of kan) ik dit dividend dan in dollar aangeven in mijn belastingaangifte? Welke wisselkoers gaat men dan hanteren? Of dien ik per se zelf een eurobedrag op te geven?
zelf eurobedrag vermelden
Heeft er iemand al gevonden hoe je bij Medirect een bewijsstuk kan afdrukken?
Al eens gehoord van printscreen ??
Of anders gewoon download.
Estate Guru believer.
Dus voor iedere dividend betaling een printscreen doen van het overeenkomstig lijntje (want ze staan gewoon tussen alle andere transacties). Nog te zien in hoeverre de fiscus dit als bewijsstuk gaat aannemen.
Het is ook niet aangewezen al je transacties te laten zien aan de fiscus want waar ligt het verschil tussen "beheer als goede huisvader" of trader.
Het is ook niet aangewezen al je transacties te laten zien aan de fiscus want waar ligt het verschil tussen "beheer als goede huisvader" of trader.
"Het is ook niet aangewezen al je transacties te laten zien aan de fiscus want waar ligt het verschil tussen "beheer als goede huisvader" of trader."
Uiteraard is dat een belangrijke opmerking.
Hopelijk zijn die transacties dan niet genummerd
want als je transactie 102 van 15 januari laat zien en transactie 1598 van 12 december, zou je de nieuwsgierigheid van de fiscus wel eens kunnen aanwakkeren
of zeker als ze de saldo's van je rekening kunnen zien 2 938 665,38 euro op het uittreksel van het dividend voor een werkloze
want als je transactie 102 van 15 januari laat zien en transactie 1598 van 12 december, zou je de nieuwsgierigheid van de fiscus wel eens kunnen aanwakkeren
of zeker als ze de saldo's van je rekening kunnen zien 2 938 665,38 euro op het uittreksel van het dividend voor een werkloze
Nu ja bij mij toch is elke transactie verkoop aankoop een apart te downladen formulier.eddyl schreef: ↑4 april 2019, 21:03 Dus voor iedere dividend betaling een printscreen doen van het overeenkomstig lijntje (want ze staan gewoon tussen alle andere transacties). Nog te zien in hoeverre de fiscus dit als bewijsstuk gaat aannemen.
En bij mij staan hier toch geen andere zaken op.
Mijn beleggingen
Historiek orders
En dan betreffende downladen.
Estate Guru believer.
Bij mij staan de dividend betalingen niet in die lijst, alleen aan- en verkopen en 'uitgaande transacties'.
Medirect heeft mij het volgende geantwoord.
Momenteel maken wij met hoogste prioriteit voor al onze klanten de berekening van de ontvangen dividenden, zodat deze kan gebruikt worden om te genieten van de belastingsvrijstelling voor dividenden.
Medirect heeft mij het volgende geantwoord.
Momenteel maken wij met hoogste prioriteit voor al onze klanten de berekening van de ontvangen dividenden, zodat deze kan gebruikt worden om te genieten van de belastingsvrijstelling voor dividenden.
De dividenden van 2 tot 3 Belgische aandelen bij een Belgische broker zouden voor mij volstaan, dus qua administratieve rompslomp lijkt dat goed mee te vallen. 2 tot 3 printscreentjes en klaar. Hoe dan ook is de kans klein dat ze ernaar vragen.
correctie: als je verplicht aan te geven buitenlandse inkomsten wil laten meetellen voor de vrijstelling moet je ze blijkbaar helemaal niet aangeven.
Dan wordt die 2 938 665,38 euro simpelweg je beroepsinkomen en gaan ze 40% afhouden!paul schreef: ↑4 april 2019, 22:04 "Het is ook niet aangewezen al je transacties te laten zien aan de fiscus want waar ligt het verschil tussen "beheer als goede huisvader" of trader."
Kevva schreef: ↑6 april 2019, 00:38Dan wordt die 2 938 665,38 euro simpelweg je beroepsinkomen en gaan ze 40% afhouden!paul schreef: ↑4 april 2019, 22:04 "Het is ook niet aangewezen al je transacties te laten zien aan de fiscus want waar ligt het verschil tussen "beheer als goede huisvader" of trader."
als je nog werkt, kom je er misschien met een divers inkomen van 33% vanaf
https://www.bolero.be/nl/lp/recuperatie ... &utm_term=
recuperatie-roerende-voorheffing-dividendaandelen?
recuperatie-roerende-voorheffing-dividendaandelen?