Vrijstelling van belastingen op spaarboekje stijgt tot 1.020 euro per jaar
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Vrijstelling van belastingen op spaarboekje stijgt tot 1.020 euro per jaar
Tja ... die dan misschien ineens 5% RV op alles of zo ...JOKER247 schreef: ↑20 juli 2024, 14:57Niet doen. Veel werk en je krijgt het pas veel later terug.EarthNvstr1 schreef: ↑20 juli 2024, 14:51
Gewoon de bank RV laten afhouden op alle intrest en de vrijstelling laten terugkrijgen via de persoonsbelasting. Klaar.
Doe dan 10% R.V. op alle spaarrekeningen (niet alleen die idiote z.g. gereglementeerde) en laat de banken 10% over alles inhouden.
Of, wat mij betreft nog liever, laat mensen alle vermogensinkomsten (interesten, meerwaarden, huurinkomsten) aangeven via de personenbelasting, en belast alles op dezelfde wijze. Bvb. 20% met een vrijgesteld bedrag van €5000 per jaar. Gekoppeld aan een lagere belasting op arbeid, uiteraard.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Van 153 euro bedoel je wellicht.xvsteep schreef: ↑20 juli 2024, 15:01EarthNvstr1 schreef: ↑20 juli 2024, 14:51
Gewoon de bank RV laten afhouden op alle intrest en de vrijstelling laten terugkrijgen via de persoonsbelasting. Klaar.
Goed voor de staatskas want zo krijgt de overheid meer dan een jaar lang een renteloze lening van ... 1020 Euro ...
Je kan het ook andersom zien hé, nu krijgen al die mensen een jaar lang een renteloze lening.
Ik kan met dit voorstel leven. De schatkist kan er maar goed bij varen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Nog simpeler en eerlijker in tijden dat de tekorten niet meer kunnen weggewerkt worden, de vrijstelling gewoon afschaffen ! Eventueel als compensatie de intresten op termijnrekeningen en kasbons ook maar aan 15% belasten, zijn onze banken ook weer blij ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk niet dat je zo de tekorten gaat wegwerken, eerder integendeel.voorheenCP1234 schreef: ↑20 juli 2024, 16:58 Nog simpeler en eerlijker in tijden dat de tekorten niet meer kunnen weggewerkt worden, de vrijstelling gewoon afschaffen ! Eventueel als compensatie de intresten op termijnrekeningen en kasbons ook maar aan 15% belasten, zijn onze banken ook weer blij ...
Gewoon alles op 33,3% zetten zodat wij ook ons steentje kunnen bij dragen en de uitkeringen gespaard kunnen worden van indexsprongen.
Lijkt me ook en beter en gezonder idee.voorheenCP1234 schreef: ↑20 juli 2024, 16:58 Nog simpeler en eerlijker in tijden dat de tekorten niet meer kunnen weggewerkt worden, de vrijstelling gewoon afschaffen ! Eventueel als compensatie de intresten op termijnrekeningen en kasbons ook maar aan 15% belasten, zijn onze banken ook weer blij ...
In het antwoord dat ik heb ontvangen van Santander ivm de aangifte van de gekregen rente op mijn belastingbrief staat :
"U hoeft zelf uw interesten niet door te geven aan de belastingdienst, want de bank heeft het al doorgegeven. Wanneer u uw belastingfiche ontvangt zal het er al vermeld op staan."
Ik ben eens benieuwd of ze dit nu inderdaad zelf gaan doorgeven. In ieder geval, op mijn aangifte was er nog niets van te zien.
"U hoeft zelf uw interesten niet door te geven aan de belastingdienst, want de bank heeft het al doorgegeven. Wanneer u uw belastingfiche ontvangt zal het er al vermeld op staan."
Ik ben eens benieuwd of ze dit nu inderdaad zelf gaan doorgeven. In ieder geval, op mijn aangifte was er nog niets van te zien.
Dat wordt toch bij de bron ingehouden? De aangifte is er enkel voor wie bij verschillende banken een rekening heeft en er dus niets of te weinig werd afgehouden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gaan we nu echt dat beetje voordeel ook nog verliezen en binnenkort op elke cent intrest belast worden?De Europese Commissie daagt ons land voor het Hof van Justitie van de Europese Unie wegens de vrijstelling van belasting die het geeft op de intresten die spaarders genieten op de zogenaamde gereglementeerde spaarrekeningen.
Die vrijstelling tot 1.020 euro per jaar geldt immers alleen als de spaarrekening voldoet aan een aantal voorwaarden. Buitenlandse rekeningen voldoen hier doorgaans niet aan. Dus is dat een inbreuk op de vrijheid van kapitaal, aldus de Europese Commissie. Belgen zullen hierdoor geremd zijn om hun geld bij een buitenlandse bank te plaatsen.
De inbreuk op dat vrije verkeer werd al en 2017 en 2023 vastgesteld, maar België deed tot dusver onvoldoende inspanningen om die toestand te corrigeren. Daarom wordt ons land nu voor het Hof van Justitie van de Europese Unie gedaagd.
Er moet bespaard worden.
Waar denk je dat ze het gaan halen, bij het grootkapitaal no way.
Estate Guru believer.