VRT FIRE - Verloor je ooit geld met een crypto-ponzi? Of ken je zo iemand?
-
- Newbie
- Contacteer:
VRT FIRE - Verloor je ooit geld met een crypto-ponzi? Of ken je zo iemand?
Hi Spaargids,
Mijn naam is Brecht en ik ben een journalist voor Het Laatste Nieuws.
Zoals hier al uitgebreid werd besproken, besloot VRT om de docu 'FIRE' offline te halen nadat bleek dat één van de deelnemers een Russische crypto-ponzi promootte.
Maar het platform waar hij reclame voor maakte, The Future Trade, is lang niet de enige in zijn soort.
StrongBlock, Celcius Network en Terra UST, om er maar enkelen te noemen: er bestaan wel meer schimmige crypto-platformen die neigen naar een ponzi schema.
Zijn hier misschien beleggers die ooit geld verloren aan zo'n structuur? Of kennen jullie zo iemand? Stuur me gerust een berichtje. Getuigenissen kunnen uiteraard anoniem.
Mijn naam is Brecht en ik ben een journalist voor Het Laatste Nieuws.
Zoals hier al uitgebreid werd besproken, besloot VRT om de docu 'FIRE' offline te halen nadat bleek dat één van de deelnemers een Russische crypto-ponzi promootte.
Maar het platform waar hij reclame voor maakte, The Future Trade, is lang niet de enige in zijn soort.
StrongBlock, Celcius Network en Terra UST, om er maar enkelen te noemen: er bestaan wel meer schimmige crypto-platformen die neigen naar een ponzi schema.
Zijn hier misschien beleggers die ooit geld verloren aan zo'n structuur? Of kennen jullie zo iemand? Stuur me gerust een berichtje. Getuigenissen kunnen uiteraard anoniem.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: VRT FIRE - Verloor je ooit geld met een crypto-ponzi? Of ken je zo iemand?
Hallo Brecht. Nooit meegemaakt en ken ook niemand.vlaamse_journalist schreef: ↑13 september 2022, 14:59 Zoals hier al uitgebreid werd besproken, besloot VRT om de docu 'FIRE' offline te halen nadat bleek dat één van de deelnemers een Russische crypto-ponzi promootte.
Zeer jammer dat VRT die docu nu gewoon offline haalt, in plaats van er de nodige duiding bij te geven.
Alsof het offline halen van die docu ervoor gaat zorgen dat men niet meer verleid zal worden door zo'n dingen.
Daarnaast heb je bv. ook overreacties op een actie van een bank die "onder nul gaan" aanbiedt.
Velen zijn niet in staat om zelfs 1 zichtrekening (of hun financiën) deftig te beheren.
En dit alles is helemaal niet nieuw, maar in "normale/betere" tijden wordt daar allemaal geen probleem van gemaakt.
Misschien kan je daar eens een artikel over schrijven ergens ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 september 2022, 09:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Is de hele cryptowereld geen ponzi-scheme ?
In de subforums zijn er voldoende nicknames die grote believers zijn van crypto, misschien je vraag daar eens herhalen, of ze zullen willen meewerken is een andere vraag natuurlijk
In de subforums zijn er voldoende nicknames die grote believers zijn van crypto, misschien je vraag daar eens herhalen, of ze zullen willen meewerken is een andere vraag natuurlijk
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dan zal je het me waarschijnlijk heel deftig kunnen uitleggen waarom dit geen ponzi-scheme is.
Als zelfs "munten" die voor de grap werden "aangemaakt" al noteren met een "waarde" en dat waarschijnlijk enkel en alleen omdat ene E.Musk er een tweetje over rondstuurde. Ik zal me uiteraard vergissen.
Je zal me waarschijnlijk uitleggen dat de blockchain-technologie een technologie is die onze wereld zal verbeteren, dat wordt al 10 jaar gezegd maar in een wereld waarin technologie zo vlug gaat zit ik nog altijd vol ongeduld te wachten op échte praktische toepassingen.
Daarnaast vraag ik me af wat de (toegekende) waarde aan bitcoin te maken heeft met de technologie an sich.
Daarnaast zal je me waarschijnlijk ook kunnen uitleggen waarom er intussen zoveel duizenden van die munten op de markt zijn, ook geen ponzi-schemes wellicht. Je zal me waarschijnlijk ook uitleggen wanneer ik die bitcoin nu eigenlijk eens écht zal kunnen gebruiken om mijn pizza mee te betalen zonder dat er een kerncentrale op volle kracht moet draaien om de berekening van die toepassing te kunnen maken.
Je zal me waarschijnlijk ook duidelijk maken dat de bitcoin binnenkort wel eens aan 100.000 euro zal noteren, (het feit dat er een "tegenwaarde" moet tegenover staan zegt ook al iets), en misschien zal dat wel gebeuren, we hebben het al een paar keer meegemaakt, maar dat betekent nog altijd niet dat het ook écht iets "waard" is.
En als je me die uitleg heeft wil het dan in gewone mensentaal doen want als het nodig is om een hele technische uitleg te doen met wallets (wellicht nog het eenvoudigste woord in die hele "technologie) en andere tsjing-tsjang dan bewijs je meteen dat de toepasbaarheid in een gewone-mensen-wereld er nooit zal komen, al zeker niet in het betaalverkeer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gezien je reactie, ga ik daar geen energie in steken. Is te duur tegenwoordig.Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 september 2022, 23:44 Dan zal je het me waarschijnlijk heel deftig kunnen uitleggen waarom dit geen ponzi-scheme is.
Maar laat dat u niet weerhouden om eens uit te leggen waarom "de *hele* cryptowereld" wél een ponzi-scheme is.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Als je de moeite niet doet om mijn vragen te beantwoorden zegt dit wat mij betreft ook genoeg.EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2022, 00:04Gezien je reactie, ga ik daar geen energie in steken. Is te duur tegenwoordig.Gebruikersnaam2 schreef: ↑14 september 2022, 23:44 Dan zal je het me waarschijnlijk heel deftig kunnen uitleggen waarom dit geen ponzi-scheme is.
Maar laat dat u niet weerhouden om eens uit te leggen waarom "de *hele* cryptowereld" wél een ponzi-scheme is.
Crypto's bestonden niet, plots komt er iemand (wie ?) met een verhaaltje, er zijn een paar early-followers (of dikke vrienden ervan) die het de lucht in praten, mensen met dollars in de ogen praten het nog verder de lucht in, naïevelingen springen op de kar en dan zakt het weer ineen als een pudding ... die pudding wordt weer opgekocht door die vrienden, die het vervolgens weer hypen, de pers springt op de kar, de dollar-ogers zijn intussen ook weer van de partij en dan volgen opnieuw een bende naïevelingen (andere dan die de vorige keer hun geld hebben verloren) die de prijs naar ongekende hoogtes duwen, waarna opnieuw de val komt, enzovoorts. Op een dag zal (hopelijk) blijken dat die crypto's in feite niks van waarde vertegenwoordigen en dan valt de hele piramide in elkaar.
Ik heb het uitgelegd zoals een kind het zou begrijpen, kan jij me het omgekeerde bewijzen zodat ook een kind het kan begrijpen maar dan liefst zonder de marketingtalk zodat dat kind het verstand heeft om er zijn centjes niet in te steken.
De pers heeft hier trouwens ook een grote verantwoordelijkheid, momenteel lees je niks meer over crypto's, van zodra de prijs weer een beetje stijgt staan de kranten vol over crypto's waardoor het weer omhoog gepraat wordt.
Hoe zou het trouwens nog zijn met al die NFT's ? Ik heb zo'n NFT hangen in mijn toilet, begint een beetje saai te worden, best verkopen of nog een tijdje bijhouden ?
Ja.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Een belangrijke eigenschap van elke goeie ponzi-scheme is dat in de opgaande fase niemand doorheeft dat het een ponzi-scheme betreft.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat je beschrijft zijn hypes en bubbles. Dat is nog iets anders dan ponzi-schemes.Gebruikersnaam2 schreef: ↑15 september 2022, 08:24 Crypto's bestonden niet, plots komt er iemand (wie ?) met een verhaaltje, er zijn een paar early-followers (of dikke vrienden ervan) die het de lucht in praten, mensen met dollars in de ogen praten het nog verder de lucht in, naïevelingen springen op de kar en dan zakt het weer ineen als een pudding ... die pudding wordt weer opgekocht door die vrienden, die het vervolgens weer hypen, de pers springt op de kar, de dollar-ogers zijn intussen ook weer van de partij en dan volgen opnieuw een bende naïevelingen (andere dan die de vorige keer hun geld hebben verloren) die de prijs naar ongekende hoogtes duwen, waarna opnieuw de val komt, enzovoorts. Op een dag zal (hopelijk) blijken dat die crypto's in feite niks van waarde vertegenwoordigen en dan valt de hele piramide in elkaar.
Ik heb het uitgelegd zoals een kind het zou begrijpen, kan jij me het omgekeerde bewijzen zodat ook een kind het kan begrijpen maar dan liefst zonder de marketingtalk zodat dat kind het verstand heeft om er zijn centjes niet in te steken.
De pers heeft hier trouwens ook een grote verantwoordelijkheid, momenteel lees je niks meer over crypto's, van zodra de prijs weer een beetje stijgt staan de kranten vol over crypto's waardoor het weer omhoog gepraat wordt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ponzifraude
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 september 2022, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat niet nee. Iets anders wel.EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2022, 09:18 Klopt, maar dat maakt "de hele cryptowereld" nog geen ponzi-scheme.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat dan wel ?Gudrun schreef: ↑15 september 2022, 09:24Dat niet nee. Iets anders wel.EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2022, 09:18 Klopt, maar dat maakt "de hele cryptowereld" nog geen ponzi-scheme.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het is een feit dat weinigen veel geld verdienen en velen veel geld verliezen, whatever you call it it stinks !EarthNvstr1 schreef: ↑15 september 2022, 09:20 Wat je beschrijft zijn hypes en bubbles. Dat is nog iets anders dan ponzi-schemes.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ponzifraude
Ik zal me anders uitdrukken : de hele cryptowereld is een hype en een bubble.
Tevreden ?
Gewoon uit nieuwschierigheid, hoe lang gaat die "bubble" duren? We zitten nog maar aan 13 jaar...