VWCE en IUSQ: beurstaks 0.12% of 1.32% ?
TIP
VWCE en IUSQ: beurstaks 0.12% of 1.32% ?
Beste iedereen,
Ik zou graag investeren in all-world ETF maar ben wat in de war door de vele berichten op internet die melden dat voor de VWCE en IUSQ trackers er een hogere beurstak is (1.32%) omdat ze in België geregistreerd zijn. Dit zijn all-world accumulerende ETF's.. is er een reden waarom juist dit soort ETF's in België geregistreerd zijn? (en andere regiosegmenten zoals CSPX, CNDX, IMAE, IWDA, IEMA,.. niet?).
Eerste vraag is dus: kloppen die berichten eigenlijk? ik lees dat her en der op fora, ook op dit forum.
Mijn broker is Bolero. Ik neem de proef op de som en als ik een IUSQ aandeel probeer te kopen geeft die mij een bijkomende beurstaks van slechts 0.12%. Is Bolero hier dan fout? Wat als ik nu de aankoop doe.. ben ik de Belgische fiscus geld verschuldigd en dus in de fout?
Verder vind ik het maar heel vreemd dat wij zelf dienen uit te zoeken welke tracker in België geregistreerd is. Je zou nogal stom zijn om daarin te investeren, dus het lijkt mij wel essentiële informatie voor dat je een keuze maakt voor een ETF. En als dat zo is, is er dan een soort centraal register met een lijst van in België geregistreerde ETF's?
PS. ik word ook wat kwaad van die schijnbare willekeur. Wat als bepaalde ETF's zich registreren in België nadat je die had aangekocht? opeens ben je dan taksplichtig? en wat is nu het nut van die regel? waarom zou een ETF zich registreren in België als ze dan zwaarder belast worden??
Ik zou graag investeren in all-world ETF maar ben wat in de war door de vele berichten op internet die melden dat voor de VWCE en IUSQ trackers er een hogere beurstak is (1.32%) omdat ze in België geregistreerd zijn. Dit zijn all-world accumulerende ETF's.. is er een reden waarom juist dit soort ETF's in België geregistreerd zijn? (en andere regiosegmenten zoals CSPX, CNDX, IMAE, IWDA, IEMA,.. niet?).
Eerste vraag is dus: kloppen die berichten eigenlijk? ik lees dat her en der op fora, ook op dit forum.
Mijn broker is Bolero. Ik neem de proef op de som en als ik een IUSQ aandeel probeer te kopen geeft die mij een bijkomende beurstaks van slechts 0.12%. Is Bolero hier dan fout? Wat als ik nu de aankoop doe.. ben ik de Belgische fiscus geld verschuldigd en dus in de fout?
Verder vind ik het maar heel vreemd dat wij zelf dienen uit te zoeken welke tracker in België geregistreerd is. Je zou nogal stom zijn om daarin te investeren, dus het lijkt mij wel essentiële informatie voor dat je een keuze maakt voor een ETF. En als dat zo is, is er dan een soort centraal register met een lijst van in België geregistreerde ETF's?
PS. ik word ook wat kwaad van die schijnbare willekeur. Wat als bepaalde ETF's zich registreren in België nadat je die had aangekocht? opeens ben je dan taksplichtig? en wat is nu het nut van die regel? waarom zou een ETF zich registreren in België als ze dan zwaarder belast worden??
Re: VWCE en IUSQ: beurstaks 0.12% of 1.32% ?
ja, Vanguard heeft een zn trackers anders geregistreerd dan bv iShares.
Daarom beschouwt de fiscus die Vanguard als kapitalisatie fondsen.
Er is hier ergens een draad waarin het wordt uigelegd.
Daarom beschouwt de fiscus die Vanguard als kapitalisatie fondsen.
Er is hier ergens een draad waarin het wordt uigelegd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je bij Bolero voor 10000 euro VWCE koopt+verkoopt, dan betaal je 264 euro TOB (1.32% x 2). Sommige andere brokers rekenen slechts 0.12% TOB aan voor VWCE. Als je daar voor 10000 euro VWCE koopt+verkoopt, dan betaal je slechts 24 euro TOB (0.12% x 2). Gemakkelijk 240 euro voordeel dus.
IUSQ is echt geregistreerd in België dus dat zou bij elke broker 1,32% TOB moeten zijn.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
OK maar zijn die "andere brokers" dan niet in de fout? Of moet je zelf dan nog die TOB aangeven bij de fiscus?benny1 schreef: ↑11 mei 2022, 19:37Als je bij Bolero voor 10000 euro VWCE koopt+verkoopt, dan betaal je 264 euro TOB (1.32% x 2). Sommige andere brokers rekenen slechts 0.12% TOB aan voor VWCE. Als je daar voor 10000 euro VWCE koopt+verkoopt, dan betaal je slechts 24 euro TOB (0.12% x 2). Gemakkelijk 240 euro voordeel dus.
Hier vind je meer info over deze zaak:
https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... at_bolero/
https://curvo.eu/nl/artikel/beste-broke ... e-te-kopen